پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو های متصل به شبکه های اینترنتی (2)

بررسی سیستم های به کار رفته در خودرو های متصل به شبکه های اینترنتی

 Connected cars به خودرو هایی گفته می شود که توانایی دسترسی به اینترنت را دارند. این خودروها می توانند دسترسی به اینترنت را با سرنشینان و خودرو های دیگر به اشتراک بگذارند. امروز قصد داریم نگاهی به تاریخچه و آینده سیستم های خودرو های متصل به اینترنت بیاندازیم. این سیستم اولین بار در سال 1996 […]

ارشیا
شنبه - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

 Connected cars به خودرو هایی گفته می شود که توانایی دسترسی به اینترنت را دارند. این خودروها می توانند دسترسی به اینترنت را با سرنشینان و خودرو های دیگر به اشتراک بگذارند. امروز قصد داریم نگاهی به تاریخچه و آینده سیستم های خودرو های متصل به اینترنت بیاندازیم.

این سیستم اولین بار در سال 1996 توسط کمپانی جنرال موتورز با همکاری کمپانی موتورولا معرفی شد. هدف از معرفی این سیستم بهبود عملکرد این خودرو ها در مواقع اورژانسی بود. نسخه های اولیه از این فناوری بدین صورت عمل می کرد که در هنگام حادثه از طریق تلفن موجود در خودرو با مرکز اورژانس به صورت خودکار تماس گرفته می شد تا به آنها اعلام رخداد حادثه کند. با پیشرفت تکنولوژی این سیستم توانایی دسترسی به اینترنت را پیدا کرد به طوری که قادر بود مختصات مکان مورد نظر را از طریق GPS ارسال کند. در سال 2003 خودرو های متصل علاوه بر سیستم گزارش حادثه و امکان اشتراک گذاری نت به فناوری مسیر یابی( مانند برنامه های امروزی) مجهز شدند. در سال 2014 کمپانی ائودی برای اولین بار پیشنهاد دسترسی 4G برای خودرو ها را مطرح کرد و کمپانی جنرال موتورز این ایده را عملی کرد. در سال 2015, 1 بیلیون در خواست برای استفاده از این سیستم به کمپانی جنرال موتورز داده شد.

انواع مختلف سیستم

  • Vehicle to Infrastructure) V2I): سیستمی که در آن با توجه به اطلاعات بدست آمده مبادله اطلاعات در مورد مسائل زیست محیطی, ایمنی و … بین ساختار خودرو و راننده صورت می گیرد.
  • Vehicle to Vehicle) V2V) : در این سیستم اطلاعات بین خودرو با وسایل نقلیه دیگر در محیط خارجی صورت می گیرد. هدف از این سیستم مبادله اطلاعاتی در باره ی سرعت, محل قرار گیری خودرو های دیگر و مسائل زیست محیطی است. هدف اصلی سیستم جلوگیری از بروز حادثه و تراکم ترافیک می باشد
  • Vehicle to Cloud) V2C): در این سیستم اطلاعات بدست آمده از خودرو در ابر اطلاعاتی (CLOUD) ذخیره می شود و در آن می توان از اطلاعات بدست آمده از سایر دستگاه ها استفاده کرد
  • Vehicle to Pedestrian) V2P): در این سیستم تبادل اطلاعاتی با محیط پیرامون و سایر دستگاه ها انجام می شود و تمرکز اصلی آن بر حفظ ایمنی عابرین پیاده است.
  • Vehicle to Everything) V2X) : سیستم که در آن تمامی وسایل نقلیه موجود مانند ماشین, کشتی, قطار, هواپیما و… و هم چنین راه های مختلف باهم تبادل اطلاعاتی دارند

انواع مختلف این سیستم

سیستم بکار رفته برای تک خودرو:

این سیستم را با ذکر مثالی توضیح می دهیم. فرض کنید صاحب یک خودروی متصل شده هستید و قرار کاری دارید. در این هنگام این سیستم به طور خودکار به شما اعلام می کند که در چه ساعتی باید منزل را ترک کنید و در چه ساعتی باید برسید. این سیستم همچنین دوستان شما را با خبر می کند که دیر بر سر قرار نرسند. این سیستم به شما در پیدا کردن جای پارک و یا پمپ بنزین هم کمک می کند.

سیستم ایمنی و بهره وری:

این سیستم شامل اخطار بروز حادثه, اخطار تعویض لاین و نقاط کور, اخطار نزدیک شدن به کارگران راهسازی, اطلاعات بدست آمده از تصادفات جاده ای و… است.

به طور کلی اطلاعات بدست آمده از این سیستم شامل 8 مورد است:

مدیریت حرکت: این سیستم به راننده اجازه می دهد تا در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد. اطلاعات این سیستم شامل وضعیت ترافیکی, پارکینگ های قابل دسترس و میزان مصرف سوخت است.

بازرگانی: سیستمی که در آن راننده می تواند از نزدیک ترین فروشگاه ها, رستوران ها, مراکز خرید و … مطلع شود.

مدیریت خودرو: این سیستم به راننده اجازه می دهد تا با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن بتواند اطلاعات را تبادل کند.

جلوگیری از خرابی

این سیستم از ایجاد خرابی و اخلال در تبادل اطلاعات جلوگیری می کند و بوسیله ی گوشی موبایل و SMS به کاربر اعلام هشدار می کند.

ایمنی

این سیستم به راننده در مقابل خطرات محیط پیرامون و وضعیت خودرو هشدار می دهد.

سرگرمی

این سیستم برای سرگرمی راننده استفاده می شود و راننده می تواند از مواردی همچون موسیقی, فیلم, شبکه های اجتماعی و … در خودرو استفاده کند.

کمک به راننده

این سیستم برای کمک به راننده در شرایط مختلف کاربرد دارد و شامل سیستم اتوپایلوت, رانندگی در ترافیک, پارک اتوماتیک و …

راحتی

کنترل راحتی راننده و استفاده از سیستم های کنترل خستگی, سیستم هشدار خواب آلودگی و… است.

خودرو های متصل به سیستم های اینترنتی (1)

در سال 2014 کمپانی گوگل طرحی به نام OOA ارائه کرد که در آن خودرو ها به سیستم اندروید متصل می شدند. این طرح با همکاری آئودی, جنرال موتورز, گوگل و NVIDIA آغاز شد. با پیشرفت گوشی های هوشمند خودرو های متصل شده هم پیشرفت کردند. صاحبان این خودرو ها اکنون قادرند تا با استفاده از گوشی همراه درب خودرو را باز کنند, از وضعیت باطری خودرو مطلع شوند, مکان خودرو را رد یابی کنند و…

پیش بینی شده تا سال 2020 خودروهای متصل شده به امکاناتی دست خواهند یافت که راننده می تواند با تعیین تقویمی رویداد های روزانه اش را بر روی شیشه ماشین ببیند. هم چنین پیش بینی شده که راننده می تواند وضعیت ترافیکی پیش رویش را بصورت تصویری مشاهده نماید. اما از طرفی خودرو های متصل شده با چالش هایی هم روبه رو هستند. شواهد نشان داده که مشتریان تمایل زیادی به پرداخت هزینه های اضافی برای دسترسی به شبکه از طریق خودرو ندارند و ترجیح می دهند از شبکه موبایل استفاده کنند.

بیمه

سیستم های بکار رفته در خودرو های متصل شده از جمله کنترل وضعیت راه ها, سرعت خودرو, وضعیت آب و هوایی, کنترل وضعیت راننده و … بر صنعت بیمه هم تاثیر گزار بوده است. با معرفی سیستم های داده ای فعالیت کارگزاران بیمه ای هم تحت تاثیر قرار گرفته است. شرکت های بیمه با استفاده از کنترل داده های بدست آمده از خودرو در امر محاسبه خسارت بهره وری بیشتری پیدا کرده اند

چالش ها

خودرو های متصل شده علاوه بر مفاد بسیاری که دارند با چالش هایی هم رو به رو هستند. نتایج مطالعات انجام شده در چندین کشور بیانگر آن است که مرد از اینکه اطلاعاتشان توسط هکر ها دزدیده شود ترس دارند. هم چنین آنها از اینکه اطلاعات شخصی شان از جمله محل زندگی و مسیر های طی شده در دسترس ارگان های دولتی قرار بگیرند نگرانند. نگرانی دیگری که در این سیستم وجود دارد بوجود آمدن خطا در عملکرد خودروهای بدون راننده است که می تواند باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شود.

کلام آخر

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فناوری های حوزه IT و هم چنین تمایل کمپانی های مختلف برای ساخت و تولید خودرو های هیبریدی و الکتریکی احتمالا شاهد تسخیر بخشی از بازار در سال های آتی توسط خودرو های بدون راننده و کانکت شده خواهیم بود.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

محصولات تویوتا از سال 2025 باهم ارتباط برقرار می کنند!

آرمان‌شهر خودروهای آینده ؛ ترسناک و غیر قابل پیش‌بینی

تکنولوژی پیشتاز ب ام و برای رابط های کاربری

مطمئن ترین برندهای خودرویی جهان را بشناسید

اسکنر جاده، تکنولوژی جدید راهداری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی