پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

خودرو با اخطارهایی بر روی نمایشگر کیلومتر  یادآوری می کنند که باید بیشتر مراقب آنها باشیم و هر ازگاهی موارد خاص را چک کنیم. آنها هشدار می دهند که چه زمانی خودرو شما نیاز به تعویض روغن، تنظیم باد لاستیک یا چک کردن موتور دارد. درواقع، تنها موردی که اغلب فراموش می کنیم آماده کردن […]

امیر
سه شنبه - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

خودرو با اخطارهایی بر روی نمایشگر کیلومتر  یادآوری می کنند که باید بیشتر مراقب آنها باشیم و هر ازگاهی موارد خاص را چک کنیم. آنها هشدار می دهند که چه زمانی خودرو شما نیاز به تعویض روغن، تنظیم باد لاستیک یا چک کردن موتور دارد. درواقع، تنها موردی که اغلب فراموش می کنیم آماده کردن کامل خودرو برای فصل آینده است. زمانی که هوا گرمتر می شود، شاید چک کردن و تعمیرات جزئی در خودرو، هزینه های آتی برای خودرویتان را کاهش دهد. ما لیستی از این موارد را برای شما تهیه کرده ایم که در زیر آورده ایم.

چک کردن سیستم تهویه

هرکسی رانندگی با وزیدن باد خنک در خودرو را دوست دارد. برای اینکه مطمئن شوید خودرویتان ازاین لحاظ مشکلی ندارد، قبل از گرم شدن هوا یا اینکه مسافرت طولانی پیش آید آن را چک کنید. شما می توانید گهگاهی در فصول سرد نیز این سیستم را چک کنید تا از کار نیفتد، یعنی از وقت استفاده آن زمان زیادی نگذشته باشد. اگر متوجه شدید که هوا به اندازه کافی خنک نیست، ممکن است تنها یک فن مورد نظر کار کند و دیگری نیاز به تعویض داشته باشد. بیشتر مغازه ها وسایل خودرو دستگاه را دارند و می توانند به شما کمک کنند که آیا نیاز به پرکردن گاز سیستم است و یا عوض کردن قطعه ای در خودرو.

سیستم تهویه مطبوع خودرو

برای جلوگیری از کند کارکردن آن، مطمئن شوید که فیلتر ها را به درستی قرار داده اید. این کار باعث بالا رفتن کیفیت هوای خنک داخل خودرو نیز می شود. بیشتر مکانیک ها برای تنظیم دستگاه خنک کننده یک متخصص را پیشنهاد می دهند تا مطمئن شوند که به نهایت بازده خود رسیده است.

اگر فقط چند ساعت رانندگی کرده باشید و سیستم به خوبی کار نکند باید یک بازدید کوچک انجام دهید. زمانی که مطمئن شدید موتور خودرو خنک است، کاپوت ماشین را باز کنید و به اطراف آن نگاه کنید. به دنبال هرگونه لوله پلاستیکی ترک خورده باشید. به دقت مراقب اجزای ساییده شده باشید ( لوله ها و تسمه ها) مطمئن شوید که پوسیده یا فرسوده نشده باشند.

چک کنید که همه سرپوش ها محکم باشند و شکسته نشده باشند. همچنین مطمئن شوید هیچ گونه آشغالی مسیری را مسدود نکرده باشد، مخصوصا اطراف رادیاتور یا فیلتر هوا را به خوبی چک کنید.

به دنبال نشانه هایی از چکه کردن آب باشید نه تنها در زیر کاپوت بلکه برروی زمین نیز به آن را توجه کنید. هنگام استفاده از کولر چکه  کردن آب طبیعی است، اما چکیدن مایع رنگی یا روغن نشانه مشکلی است و باید توسط مکانیک بررسی شود.

باطری خودرو را چک کنید

بالا رفتن دما موجب خسارت دیدن باطری می شود. قبل از اینکه مشکل روشن نشدن خودرو برایتان پیش آید، از فروشگاه لوازم خودرو محله تان بخواهید آن را برایتان چک کند. بیشتر مغازه ها این کار را مجانی نیز انجام می دهند.

باتری خودرو

تنظیم باد لاستیک ها

بی ثباتی و متغیر بودن دما بر روی فشار داخلی باد و یا گاز داخل لاستیک ها تاثیر گذار است. زمانی که فشار آنها بالاتر یا پایین تر از حد توصیه شده باشد، موجب پایین آمدن کارایی سوخت می شود و باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرویتان می شود. حتی باعث ناموزون شدن لاستیک ها می شود یعنی اینکه باید دائما در حال تعویض آنها باشید در ضمن باعث بالا رفتن اصطکاک آن با زمین شده و آج آنها از بین می رود. متعادل کردن باد آنها به طور منظم کارایی سوخت را بالا برده و به خوبی می توان خودرو را کنترل کرد.

همچنین، تعویض لاستیک های زمستان برای تابستان باعث می شود کنترل بیشتری داشته و در فصل های گرم رانندگی بهتری داشته باشید

چک کردن آب رادیاتور

بخشی از آماده کردن خودرو برای گرمای تابستان اطمینان حاصل کردن از پر بودن رادیاتور از خنک کننده است. رادیاتور خودرو یکی از اجزایی است که وقتی کاپوت خودرو را بالا میبرید حتما باید به آن رسیدگی کنید. اگر دائما حواستان به آمپر روی صفحه کیلومتر باشد به شما کمک می کند تا از بروز مشکل پیشگیری کنید و زمانی که دما بسیار بالاس به شما اخطار خواهد داد.

هیچ گاه در زمان روشن بودن موتور به سر رایاتور دست نزنید یا آن را برندارید وگرنه بخار آب موجود و داغ در آن باعث سوختگی شما می شود.

تعویض روغن موتور و روغن ترمز

روغن موتور را می توانید در زمان های خاص و موعد مقرر آن عوض کنید، اما اگر مدام در حال رانندگی هستید باید دائما آن را تعویض کنید.

بسیار مهم است که به طور منظم درجه روغن را چک کنید مخصوصا اگر تصمیم دارید به مسافرت بروید. همچنین لازم است مقداری روغن در جعبه عقب خودرو نگه دارید.

تعویض روغن موتور خودرو

برف پاک کن

وضعیت برفی زمستان باعث فرسوده شدن لبه های برف پاک کن می شود؛ لازم است آنها را برای فصل تابستان عوض کنید. برای چک کردن برف پاک کن ها آنها را بالا گرفته و ببینید که ایا لبه پایینی هنوز صاف است یانه. اگر صدای قیژقیژ داشت و یا نواری از آن جدا شده بود، آنها را تعویض کنید تا به شیشه شما آسیب نرساند.

فصل گرما فصل حشرات نیز است. به این معنی که از برف پاک کن های شیشه جلو بیشتر استفاده خواهید کرد، پس باید مطمئن شوید که آب سرازیر خواهد شد و براحتی با برف پاک کن ها تمیز شود. همچنین می توانید از مایع شستشوی خاصی استفاده کنیدکه برای شستن حشرات مناسب هستند تا مطمئن شوید چیزی جلوی دید شما را نگرفته است.

برف پاک کن-سنسور باران

وسایل امنیتی / وسایل ضروری جدیدی تهیه نمایید

کیف لوازم ضروری را می توانید از فروشگاه های محلی یا فروشگاه های فروش لوازم خودرو تهیه نمایید یا اینکه خودتان آن را درست کنید. این کیف باید چراغ قوه، مثلث های اخطار نارنجی رنگ، پتو، دماسنج، وسایل کمک های اولیه و نوارهای نوری داشته باشد. همچنین لازم است مقدار زیادی آب در جعبه خودرو داشته باشید.

علاوه بر آینها باید مطمئن شوید که جک، سیم بکسل و لاستیک زاپاس هم دارید. امروزه بیشتر خودروهای پیشترفته همه اینها رادارند، اما نه همیشه، خصوصا اگر خودروی دست دوخریداری کنید.

دیگر وسایلی که باید در صندوق عقب خودرو نگه داری شوند کپسول آتش نشانی، رادیوی باطری خور، تلمبه و کیف وسایل ضروری هستند.

توصیه فوق العاده: تمیز نگه داشتن خودرو نیز بسیار مهم است، این کار باعث می شود تابش نور خورشید ضرر کمتری به آن برساند و آلودگی ها در رنگ خودرو نفوذ نکنند.

کارها و دوراندیشی های زیادی هست که می توانید در فصل تابستان برای خودرویتان انجام دهید که هم پولتان را ذخیره می کنید هم سفری اگر اتفاقی برای شما پیش آمد به راحتی عازم آن سفر شوید.

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

تذکراتی در مورد باتری به باتری کردن خودرو

مشکلات و حد دمای آب موتور خودرو

نکاتی در ارتباط با خرید باتری خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی