پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بورگوارد BX7

چرا باید بورگوارد را آلمانی دانست؟

چندی پیش طی مراسمی اولین سری محصولات بورگوارد با شعار (( آلمانی لوکس، قدرتمند و با وقار)) تحویل مشتریان شد. برندی اصیل از دیار ژرمن ها که این روزها نظر طیف زیادی از طرفداران خودروهای لوکس را به خود جلب کرده است. زمانی که به دهه ۵۰ میلادی نگاهی می اندازیم، می بینیم کمپانی بورگوارد […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

چندی پیش طی مراسمی اولین سری محصولات بورگوارد با شعار (( آلمانی لوکس، قدرتمند و با وقار)) تحویل مشتریان شد. برندی اصیل از دیار ژرمن ها که این روزها نظر طیف زیادی از طرفداران خودروهای لوکس را به خود جلب کرده است.

زمانی که به دهه ۵۰ میلادی نگاهی می اندازیم، می بینیم کمپانی بورگوارد آلمان بزرگترین و فعال‌ترین خودروساز اروپا بوده است. اتومبیل‌های شرکت آلمانی بورگوارد همچون لوید ( Lloyd )، ایزابلا ( Isabella ) و هانزا ( Hansa ) جزو معروفترین و البته بهترین خودروهای دهه ۵۰ میلادی به حساب می‌رفتند و پلتفرم و آلیاژ استفاده شده در ساخت این خودروها، برای چند دهه پایه و اساس محصولات دیگر خودروسازان اروپایی بوده اند. زمانی که به تاریخ صنعت خودرو نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که حتی تا دهه ۸۰ میلادی، خودروسازان معروف اروپایی از پلتفرم‌ها و سیستم‌های ابداعی شرکت بورگوارد آلمان استفاده می‌کردند، بورگوارد حتی در مسابقات بین المللی نیز مقام های ارزنده ای کسب کرده بود،  اما از اوایل دهه 1960 به بعد نقش خود برند بورگوارد در بازار خودرو کم رنگ تر شد. در واقع تا چند دهه پس از بسته شدن خط تولید شرکت بورگوارد، مردم در سراسر جهان از محصولات این شرکت آلمانی استفاده می کردند و نوآوری هایی از قبیل سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر (GDI) و سیستم تعلیق گازی (که برای اولین بار به صورت موفق روی خودروهای بورگوارد تعبیه شد) همچنان توسط سایر خودروسازان مورد بهره برداری و توسعه قرار گرفتند. از همین رو شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا نام بورگوارد مدتی در بازار بین‌المللی خودرو شنیده نمی‌شد؟!

کارل بورگوارد

عشق و علاقه شخصی آقای کارل!

کمپانی بورگوارد بر پایه عشق و علاقه کارل بورگوارد ( Carl F. W. Borgward ) به وسایل نقلیه موتوری بنا شد و از ابتدا ساخت خودروهای باکیفیت و جذاب برای سازنده‌های این کمپانی اهمیت داشت. کارل بورگوارد بنیانگذار و ایده پرداز اصلی شرکت بورگوارد و گرداننده این کمپانی بود، به همین دلیل در سال ۱۹۶۳ زمانی که او از دنیا رفت، کمپانی بورگوارد نیز تولیدات خودش را متوقف کرد. کارل بورگوارد اعتقادی به کمک دولت آلمان و سرمایه‌گذاران خارجی نداشت؛ از همین رو هیچ‌گاه سهام شرکت بورگوارد را به صورت عمومی عرضه نکرد. این امر باعث شد پس از مرگ او، خانواده بورگوارد وارث شرکت به حساب بیایند. برخلاف خود کارل بورگوارد، خانواده او علاقه زیادی به تولید و عرضه خودرو نداشتند و بیشتر بر روی فناوری‌های نوین در این صنعت تمرکز کرده بودند. به شکلی بورگوارد هیچ وقت از بین نرفت و همیشه در پیشرفت صنعت خودروسازی نقش داشت؛ اما در بازه زمانی نسبتا طولانی خودرویی تولید نکرد.

تاریخچه بورگوارد

در سال 2005 کریستین بورگوارد ( Christian Borgward ) به همراه شریک خودش، تصمیم گرفتند دوباره اقدام به تولید وسایل نقلیه کنند. کریستین بورگوارد بر حفظ اصالت برند بورگوارد تاکید بخصوصی دارد و هیچگاه حاضر نشد که حق مالکیت یا بهتر است بگوییم سهام تصمیم گیرنده این شرکت آلمانی را به غیر از خانواده بورگوارد بفروشد.

بورگوارد برای بازگرداندن این کمپانی به اوج، زبده‌ترین مدیران، مهندسان و طراحان اروپایی فعال در صنعت خودرو را گرد هم آورد. رولاند سترنمان آلمانی به عنوان رئیس ارشد طراحی، و اینار هراید نروژی به عنوان مشاور ارشد طراحی که هر دو از طراحان صاحب سبک در موفق ترین شرکت های آلمانی بودند، از ابتدا عهده دار تشکیل تیم طراحی و هدایت فرایند طراحی خودروهای بورگوارد بوده اند و هم اکنون مدیریت بخش طراحی بورگوارد بر عهده آندرس وارمینگ طراح ارشد سابق ب.ام.و و مینی است. دکتر فیلیپ کوهن با سابقه نزدیک به دو دهه مدیریت بخش های مهندسی و طراحی خودرو در شرکت های ب.ام.و و رولز رویس، به عنوان مدیر مهندسی و توسه فناوری و به تازگی به سمت مدیر عاملی شرکت بورگوارد انتخاب شد. از دیگر مهندسان و طراحان مطرح شاغل در بورگوارد می توان به تیلو شویرز مهندس ارشد سابق مرسدس بنز، فلوریان هربولد عضو ارشد تحقیق و توسعه دایملر بنز، و دیوید ناپلئون ژنوت طراح سابق آئودی نام برد.

خودروهای جدید کمپانی بورگوارد، BX5  و BX7 که اولین بار در سال ۲۰۱۵ در شهر فرانکفورت آلمان رونمایی شدند و همین طور BX6 و خودروی الکتریکی BXi7 که به زودی به تولید انبوه خواهند رسید، هم طراحی آن‌ها آلمانی است و هم فناوری بکار رفته در آن‌ها. از طرفی بازار هدف بورگوارد هم اروپا بوده است؛ از همین رو این شرکت متعهد شده است که بر اساس استانداردهای کشور آلمان و اتحادیه اروپا محصولاتش را تولید کند و در این راستا تأییدیه جامع نوع خودرو اروپا (WVTA) را نیز برای خودروهایش دریافت کرده است.

حال آنکه نقش کشور چین با نیروی کار ارزانش در صنعت خودروی جهان چیست؟ اگر چه توانایی فنی چینی‌ها در طراحی و مهندسی پایه‌ای خودرو، هنوز قابل رقابت با خودروسازان باتجربه اروپایی و آمریکایی و حتی قدیمی‌های آسیا نیست، اما موقعیت مستحکم چین در اقتصاد جهانی، قابلیت‌های تکنولوژیک و محیط بسیار مساعد آن برای تولید باعث شده که این کشور برای به دست آوردن سهم از بازار جهانی خودروهای لوکس و سطح بالا، استراتژی سرمایه‌گذاری در برندهای بزرگ جهانی و تبدیل کردن چین به مرکز اصلی تولیدات آنها را در پیش گیرد. به همین دلیل خطوط تولید بورگوارد آلمانی با همان مهندسی در پایگاه شرقی آسیا یعنی چین بنا شده است تا محصول با کیفیت اروپایی از این پایگاه به سراسر جهان عرضه شود.

اولین سری بورگوارد تحویل مشتریان شد

ققنـوس برمی‌خیـزد!/ بورگوارد ترکیب هوشمندانه فناوری روز و اصالت آلمانی

بورگوارد BX5 قیمت گذاری شد

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره -31/ ((فیلم)) رونمایی محصولات جدید بورگوارد توسط کیان موتور

نمايشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 24/رونمايي شاسي بلندهاي بورگوارد در مهمترين رويداد خودرويي كشور

نقشی از اصالت آلمانی/رونمایی رسمی محصولات بورگوارد در برج میلاد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی