پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزاری نمایشگاهی از نداشته ها برای سنجش توان داخلی / بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود 16 هزار میلیارد تومان است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: به طور دقیق نمی توان گفت اما حدود 160 هزار میلیارد تومان میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار جوان خودرو در خصوص طلب قطعه سازان از خودروسازان […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۸ مهر ۱۳۹۷

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: به طور دقیق نمی توان گفت اما حدود 160 هزار میلیارد تومان میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار جوان خودرو در خصوص طلب قطعه سازان از خودروسازان اظهار داشت: همواره قطعه سازان از خودروسازان طلب داشته اند چرا که سیکل کار اینگونه بود که خودروساز قطعه را سفارش و پس از تحویل یک چک چندماهه به قطعه ساز می داد که بعضا زمان این چک برای تسویه به بیش از 9 ماه هم می رسید.

وی افزود: تا قبل از نوسانات ارزی مشکلی وجود نداشت و این سیکل انجام می شد اما پس از افزایش نرخ ارز و ایجاد بوروکراسی پیچیده برای ثبت سفارش مواد اولیه و مشکلات تخصیص ارز و اینکه قطعه سازان برای تولید همه چیز را باید نقد پرداخت کنند مشکلاتی ایجاد شده و برخی از قطعه سازان تعطیل شدند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در پاسخ به این سوال که میزان دقیق طلب قطعه سازان از خودروسازان چقدر است گفت: به طور دقیق نمی توان گفت اما حدود 16 هزار میلیارد تومان میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است.

نجفی منش با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان قطعه تصریح کرد: زمانی که قطعه ساز نتواند هزینه های جاری خود را مدیریت کند ناچار ورشکسته خواهد شد. مشکل نقدینگی چندین سال است که گریبان قطعه سازان را گرفته.زمانیکه خودروسازان بدهی خود را به موقع پرداخت نمی کنند قطعه ساز برای تامین نقدینگی مودر نیاز مجبور به اخذ تسهیلات از بانک با سود 20 تا 25 درصد است و طبیعتا مشکلاتش بیشتر می شود.

وی با تاکید بر توان داخلی سازی قطعات گفت: بسیاری از قطعات وارداتی را می توان در کشور تولید کرد حتی برخی مواد اولیه ممکن است در داخل تامین شود اما از آن آگاهی نداشته باشیم.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در مورد اینکه توان داخلی سازی قطعه در کشور چقدراست گفت: قطعه سازان ایرانی از توانمندی و ظرفیت بالایی برخوردارند. من پیشنهاد می کنم نمایشگاهی از نداشته ها برگزار شود و از شرکت های دانش بنیان دعوت شود. چه بسا قطعه ای که توان ساخت آن در داخل وجود دارد اما همچنان وارد می شود و یا قطعه سازی با حمایت دولت بتواند قطعه ای را تولید کند و از خروج حجم زیادی ارز جلوگیری کند.

گفتگو: هادی سیانکی

شورای رقابت به صنعت خودرو 20 هزار میلیارد تومان ضرر وارد کرد!

بوروکراسی پیچیده بلای جان تامین قطعه خودرو / راهکارهای انجمن قطعه سازان برای بهبود چرخه تولید

چشم امید بازار خودرو به تکمیل و عرضه خودروهای ناقص!

در چه شرایطی قیمت خودرو به قبل باز می گردد؟

نگاهی به دلایل کاهش تولید خودرو در کشور/ وقتی قطعه به اندازه کافی نداریم!

جولان قطعات چینی و هندی با نام ایرانی در کشور /نقدینگی قطعه سازان برای واردات مواد اولیه کم است

شورای رقابت یا شورای اقتصاد دستوری؟

دغدغه های قطعه سازان خودرو در سال 97/ قیمت قطعات خودرو افزایش می یابد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی