پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

نبض بازار خودرو در دست ستاد تنظیم بازار / حذف شورای رقابت از قیمت گذاری مستقیم خودرو

رئیس ستاد تنظیم بازار گفت: از این پس شورای رقابت مستقیم قیمت گذاری خودرو را انجام نخواهد داد و قیمت پیشنهادی این شورا به ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه و پس از تصویب توسط این دو نهاد به خودروسازان ابلاغ خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ پس […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۹ مهر ۱۳۹۷

رئیس ستاد تنظیم بازار گفت: از این پس شورای رقابت مستقیم قیمت گذاری خودرو را انجام نخواهد داد و قیمت پیشنهادی این شورا به ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه و پس از تصویب توسط این دو نهاد به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

پس از اینکه انتقادهای زیادی به نحوه عملکرد شورای رقابت وارد شد در ماه گذشته خبری مبنی بر حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو به گوش رسید اما تائید نشد.
وزیر صنعت طی ابلاغی کلی اختیار قیمت گذاری تمامی کالا ها را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار واگذار کرد و شورای رقابت که تا پیش از این قیمت گذاری کالاهای انحصاری را در اخیتار داشت عملا از این چرخه کنار گذاشته شده بود.

برخی از کارشناسان معتقد بودند که حضور شورای رقابت نه تنها کمک چندانی به صنعت خودرو نکرده بلکه به سود دلالان و سوداگران بازار خودرو کمک کرده است و در همین خصوص  حسین سنجری کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: شورای رقابت با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو نه تنها به تولیدکنندگان این محصول آسیب می‌زند بلکه حق مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را هم ضایع می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله صد درصدی با قیمت‌ها در کارخانه‌های سازنده دارد هر چه خودروسازان تلاش کنند و فیلترهایی را برای حذف دلالان از چرخه خرید خودرو ایجاد کنند باز هم خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به عنوان مثال در پیش‌فروش اخیر ایران خودرو شاهد بودیم در شرایطی که این شرکت برای حذف واسطه‌ها شرط عدم مالکیت خودرو در زمان خرید خودرو را مطرح کرد، این بار برخی افراد فاقد خودرو اقدام به اجاره کارت ملی خود به دلالان و واسطه‌ها کردند.

وی افزود: در واقع به دلیل تفاوت شدید قیمت‌ خودرو در کارخانه و بازار، این دلالان هستند که به انحاء مختلف قوانین را دور زده و مانع از رسیدن خودروهای تولیدی به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌شوند.

با این تفاسیر به نظر می رسد حذف شورای رقابت از قیمت گذاری مستقیم خودرو هم به سود صنعت خودرو خواهد بود و هم میتوان گامی در جهت تعدیل قیمت های کاذب خودرو در بازار باشد. در این خصوص محسن بهرامی ارض اقدس رئیس ستاد تنظیم بازار گفت: از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

عضو شورای رقابت افزود: تاکنون شورای رقابت بر مبنای اینکه چه خودروهایی دارای قیمت‌های مسلط، وضعیت تهاجمی و بازار انحصاری هستند، برخی محصولات زیر ۴۵میلیون تومان دو خودروساز بزرگ را که در بازار رقیب ندارند، مشمول قیمت گذاری کرده بود. سهم این خودروها از بازار داخلی بیش از ۸۵ درصد بود و کاملا وضعیت مسلطی در بازار داشتند اما افزایش قیمت، بسیاری از خودروها را از فهرست قیمتگذاری شورا حذف کرد.

وی تصریح کرد: با اعلام نرخ تورم بخشی و نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت‌ها و خودروهایی را که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند، به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند و این ستاد درصورتی که افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت می‌دهد اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می‌شود.

این سخنان ارض اقدس در حالی است که وی عضو شورای رقابت و رئیس ستاد تنظیم بازار یکی از افراد اصلی در قیمت گذاری خودرواست و تاکنون نیز شورای رقابت در همین محدوده ذکر شده وظایف خود را انجام می داد.

این انتقاد به شورای رقابت وارد بود که همواره خودروسازان میزانی افزایش قیمترا طلب می کردند و این شورا با تعدیل درصد پیشنهادی خودروسازان نهایتا رای به افزایش قیمت خودرو می داد حال باید منتظر ماند و دید آیا این رویه تغییر خواهد کرد و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان چه تدابیری برای قیمت گذاری خودرو خواهند داشت.

شورای رقابت به صنعت خودرو 20 هزار میلیارد تومان ضرر وارد کرد!

واکنش عضو ناظر شورای رقابت به حذف این شورا از قیمت گذاری خودرو

حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو

جلسه شورای رقابت بی نتیجه و سر خودروسازان بی کلاه ماند!/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر نشد

شروط فروش خودرو از نظر شورای رقابت چیست؟ / قیمت خودرو بازنگری می شود

جلسه شورای رقابت به هفته آینده موکول شد

شورای رقابت تنور افزایش قیمت خودرو را داغ کرد

فرمول جدید شورای رقابت برای محاسبه قیمت خودرو / احتمال افزایش قیمت وجود دارد

حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو شایعه است

کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو / شورای رقابت کجاست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی