در مبحث بازاریابی هر محصولی، انتخاب یک نام مناسب می تواند در فروش آن محصول تاثیر بسزایی داشته باشد. گاها اگر نام یک محصول در زبان یک کشور معنی و مفهوم جالبی نداشته باشد، به طور حتم در فروش آن تاثیر می گذارد. از آنجایی که مبحث مورد نظر ما بازار خودرو است، در این […]
خودروهای لامبورگینی
همانند آرم لامبورگینی که یک گاو خشمگین را نمایش می دهد، اکثر خودروهای این کمپانی نام خود را از گاوهای خشمگین اقتباس کرده اند. اونتادور نام یکی از گاوهای مسابقه ای معروف است که در سال 1993 به خاطر شجاعت خود جایزه دریافت کرد.
نام اوراکان هم که به معنی طوفان است در واقع نام یک گاو معروف در سال 1879 هم بوده است. اوروس هم که نام جدیدترین شاسی بلند این کمپانی است در واقع هیچوقت در رینگ مسابقه حضور پیدا نکرده است. اوروس نام یک نژاد از گاومیش هاییست که در قرن 17 میلادی نسلشان منقرض شده است.
کمپانی فورد هم گویا به گاوها علاقه داشته و نام تاروس را از یک گاو معروف انتخاب کرده است.
مزدا میاتا MX-5
یکی از محبوب ترین خودروهای اسپرت ژاپنی که نام خود را از کلمه Mazda Experimental گرفته است. نام این خودرو به معنی پنجمین محصول آزمایشی کمپانی مزداست که در بازار آمریکایی شمالی به آن میاتا هم می گویند که امروزه اکثرا با همین نام شناخته می شود. میاتا از یکی از کلمات قدیمی زبان آلمانی به معنی پاداش گرفته شده است.
مرسدس بنز E کلاس
کمپانی مرسدس تا قبل از اینکه از کد E برای اتاق W124 برای اولین بار در سال 1994 استفاده کند، از کد E در خودروهای انژکتوری خود استفاده می کرد. این کد از کلمه einspritzung در زبان آلمانی گرفته شده که به معنی انژکتوری بودن خودروهاییست که در آخر نام خود کد E دارند ( به طور مثال 280E).
اما بعد ها کمپانی مرسدس بنز از کد E برای سری محصولات خود استفاده کرد که بیانگر میان رده ای بودن این خودرو بود ( بین کلاس C و S ).
نیسان قشقایی
جالب است بدانید که نام یکی از پرفروش ترین SUV های کمپانی نیسان از نام قومی مهاجر در کوه های زاگرس ایران گرفته شده است. این قوم ترک زبان الهام دهنده کمپانی نیسان بوده اند.
شاید حدس اینکه نام قشقایی از کجا آمده است کمی برای مردم اروپا سخت باشد اما تلفظ این نام برای آنها جالب است. اما برعکس در آمریکا کمپانی نیسان به علت سختی تلفظ نام قشقایی، نام روژ اسپرت را برای این خودرو در نظر گرفت.
خودروهای پژو
پژو برای اولین بار با معرفی نمونه 201 نام خودروهای خود با عدد صفر در وسط را تثبیت کرد. بعد از سه نمونه دیگر با نام 301، 401 و 601 هم توسط پژو معرفی شدند. بعد ها کمپانی پورشه که اول نمونه 911 امروزی را با نام 901 معرفی کرده بود، به علت ثبت اسامی با عدد صفر در وسط توسط کمپانی پژو و حق کپی رایت ، مجبور شد نام خودرویش را به 911 تغییر بدهد.
در برخی مدل ها کمپانی پژو از دو صفر برای نام خودروهایش در جلو پنجره استفاده کرد که یکی از آنها به عنوان سوراخی برای هندل زدن میل لنگ استفاده می شد. بعد ها این تکنیک به مهندسین کمپانی آنقدر چسبید که تصمیم گرفتند نام تمامی خودروهایشان را با صفر در وسط انتخاب کنند. در سال 2012 نام خودروها دیگر اضافه نشد و کمپانی پژو به جای معرفی پژو 209 به عنوان جانشین 208، همان نام 208 را برای محصول جدید در نظر گرفت.
کمپانی پژو علاوه بر این با معرفی نمونه های RCZ، P4 و 1007 سنت شکنی کرده بود. این کمپانی اکنون به نام هایی با دو صفر هم علاقه مند شده است و مدل هایی همچون 3008 را هم معرفی کرده است.
نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی
دیدگاه خود را بنویسید