پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو پارس LX

سر پیری و معرکه گیری!/ هرچه می‌خواهید از پژو پارس LX بدانید

پژو پارس را می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و بهترین فیس‌لیفت‌هایی که در این چند سال بر خودروهای داخلی اعمال شده برشمرد. این سدان خانوادگی سال ۷۹ و با نام پرشیا به بازار آمد. در آن سال‌هایی که در‌های کشور به‌روی خودروهای روز دنیا بسته بود، پرشیا می‌توانست نقش نهایت خواسته‌های خریداری که به اصطلاح […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۹ خرداد ۱۴۰۲

پژو پارس را می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و بهترین فیس‌لیفت‌هایی که در این چند سال بر خودروهای داخلی اعمال شده برشمرد. این سدان خانوادگی سال ۷۹ و با نام پرشیا به بازار آمد. در آن سال‌هایی که در‌های کشور به‌روی خودروهای روز دنیا بسته بود، پرشیا می‌توانست نقش نهایت خواسته‌های خریداری که به اصطلاح دست‌اش به دهان‌اش می‌رسید را بازی کند. خودرویی که برای‌اش کاراکتری لوکس تعریف شده بود و خیلی‌ها حسرت داشتن‌اش را داشتند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می‌کند

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پلت‌فرم‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی به ایران آمد، پلت‌فرم پژو ۴۰۵ بود. تابه‌امروز خودروهای بسیاری بر پایه این پلت‌فرم شکل گرفته‌اند. خودروسازان ایرانی ید طولایی در فیس‌لیفت خودروهای پرفروش برای زنده نگه داشتن‌شان در بازار دارند. پژو پارس را می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و بهترین فیس‌لیفت‌هایی که در این چند سال بر خودروهای داخلی اعمال شده برشمرد. این سدان خانوادگی سال ۷۹ و با نام پرشیا به بازار آمد. در آن سال‌هایی که در‌های کشور به‌روی خودروهای روز دنیا بسته بود، پرشیا می‌توانست نقش نهایت خواسته‌های خریداری که به اصطلاح دست‌اش به دهان‌اش می‌رسید را بازی کند. خودرویی که برای‌اش کاراکتری لوکس تعریف شده بود و خیلی‌ها حسرت داشتن‌اش را داشتند. پژو پرشیا که بعدها نام‌اش به پارس تغییر پیدا کرد، لوکس‌تر و یک رده بالاتر از ۴۰۵ به‌شمار می‌رفت و همه آن را خودرویی خوش‌قیافه و جادار با عملکرد مناسب (نسبت به زمان خودش) می‌شناختند.

پژو پارس

اما پارس هم مثل دیگر خودروهای داخلی بی‌رقیب نماند و در طول این سال‌ها بسیار برای‌اش رقیب‌تراشی کردند. چینی‌ها هم که در چند سال اخیر بازار ایران را در انحصار خود گرفته‌اند، بارها برای پارس قد علم کرده‌اند. اما پارس در رده قیمتی قرار دارد که کم‌تر خودرو چینی به آن پا گذاشته و اگر هم گزینه‌ای به میدان آمده، ویژگی چشم‌گیری نداشته تا طرفداران پارس را به سمت خود بکشاند. از این جهت پارس هم‌چنان جایگاه خود را حفظ کرده و پرطرفدار است.

مدل‌های مختلف پارس

در چند سال گذشته، ایران‌خودرو انواع مختلفی از پژو پارس را به بازار عرضه کرده تا دست خریداران در انتخاب باز باشد. سال‌ها پیش، مدل ELX کامل‌ترین، لوکس‌ترین و قدرتمندترین نسخه پارس به‌شمار می‌آمد. در چند سال اخیر هم مدل‌های دیگری مثل پارس سال، پارس دوگانه‌سوز، پارس اتوماتیک و پارس LX به بازار آمده‌اند. مدل LX از سال ۹۰ به بازار عرضه شده و مهم‌ترین تفاوت‌اش نسبت به دیگر ویرایش‌های پارس، موتور TU5 است که در این مدل جای خود را به پیشرانه XU7 قدیمی با حجم ۱.۸ لیتر داده. با نصب پیشرانه محبوب TU5 که با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ایران معروف شده، حالا پارس نسبت به قبل از سال ۹۰ بسیار به تندر۹۰ نزدیک‌تر شده و این رقابت شانه‌به‌شانه است.

قدیمی اما همچنان دوست داشتنی

در طراحی ظاهری پارس، المان‌های پژو ۴۰۶ به کالبد ۴۰۵ تزریق شده و نتیجه کار ترکیبی هماهنگ و قابل‌قبول است. در این چند سال تغییر خاصی بر ظاهر پارس اعمال نشده. آینه‌های جانبی طرح جدید مجهز به راهنما از سال ۸۹ تحت لوای پارس سال جای آینه‌‌های معروف با پایه فنری را در پارس گرفته‌اند. البته بهتر بود راهنمای روی گلگیرها با نصب این آینه‌های راهنمادار حذف شود. در مدل LX  نیز از رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی استفاده شده که روی زیبای ظاهری تاثیر بسزایی گذاشته است. البته مهم‌ترین نکته منفی در پژو پارس‌های تولید شده در چند سال گذشته، استفاده از تایرهای چینی به جای تایرهای باکیفیت ایرانی است. موردی که هیچ‌جوره نمی‌توان با آن کنار آمد! هم‌چنین بهتر بود از رینگ‌های بزرگ‌تری برای بدنه‌ای به این ابعاد استفاده شود تا فاصله میان چرخ و گلگیرها نیز کم‌تر شود. مدل LX به سنسورهای دنده عقب مجهز شده که به‌صورت دایره‌هایی درشت روی زه سپرعقب نمایان شده‌اند. طراحی جانبی پارس خالی از هرگونه حجم‌پردازی و پف‌کردگی خاصی است و این مساله با زه‌های پلاستیکی مشکی رنگ و بسیار پهن دست‌به‌دست هم می‌دهند تا غلظت کهنگی در ظاهر پارس بیش‌تر شود.

پژو پارس LX

بسیاری عقیده دارند هم‌چون بیش‌تر خودروهای داخلی، کیفیت پارس نیز در چند سال گذشته افت کرده و وضعیت ساخت و مونتاژ مدل‌های قدیمی به مراتب بهتر بوده است. در ظاهر ماجرا باید حق را به منتقدان بدهیم. فاصله میان قطعات مختلف و درزهای بزرگ از نظر بصری حس خوبی منتقل نمی‌کنند. هم‌چنین در بیش‌تر مدل‌های پارس درها رگلاژ نیستند و برای بستن‌شان باید چند بار شانس خود را امتحان کنید. موردی که در تندر ۹۰ بسیار کم‌رنگ‌تر است و حتی صدای بسته شدن درها نیز حس بهتری از پارس دارد.

پژو پارس LX

فضای جادار، مهمترین برتری کابین پژو پارس


پژو پارس سدانی با طول ۴۴۹۸ میلی‌متر، عرض ۱۷۰۴ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۱۰ میلی‌متر است. فاصله میان ۲ محورش به ۲۶۶۹ میلی‌متر می‌رسد که این مساله نوید یک فضای جادار و راحت را داخل کابین می‌دهد. همین‌طور هم هست. یکی از مهم‌ترین مزایای پژو پارس، کابین و صندوق بار جاداری است که خانواده‌های چند نفره و افراد قدبلند را به خود علاقه‌مند می‌کند. به لطف سقف بلند، فاصله سر سرنشینان تا سقف زیاد است. هم‌چنین هیچ مشکلی از نظر فضای پا در صندلی‌های جلو و عقب احساس نمی‌شود. صندوق بار نیز ۴۷۰ لیتر حجم دارد که به‌راحتی می‌توانید چند چمدان بزرگ را داخل آن جای دهید.

امکانات متنوع پارس LX

کابین و طراحی آن، مهم‌ترین نقطه قوت پارس نسبت به رقیبی ساده همچون تندر۹۰ است. به لطف تغییرات کابین پارس در چند سال گذشته، شیر پیر سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر از رقیب باکیفیت‌اش به نظر می‌رسد. داشبورد جدید از سال ۹۳ به خانواده پژو پارس اضافه شده که در بازار به داشبورد سوناتایی مشهور است. البته تغییرات کابین تنها به کنسول جلو و فرمان محدود می‌شود و رودری‌ها به جز تغییراتی در جزییات، تفاوتی با قبل ندارند. استفاده از پلاستیک خشک و سفت داخل کابین پارس باعث می‌شود حس خوبی به آن نداشته باشید. اما امکانات بیش‌تر از تندر۹۰، بهره بردن از غربیلک جدید فرمان با روکش چرم و دکمه‌‌های تنظیم سیستم صوتی، کمی نظر شما را به کابین پارس مثبت می‌کنند. رگه‌هایی که با طرح چوب داخل کابین استفاده شده برای تنوع مناسب است. اما استفاده از این طرح چوب در میانه غربیلک فرمان کمی عجیب به نظر می‌رسد. انگار صندلی‌های پارس در مدل های قدیمی‌تر، راحت‌تر و باکیفیت‌تر بودند، اما این به این معنی نیست که روی صندلی‌های مدل‌های جدید احساس ناراحتی کنید.

پژو پارس LX

پوشش کرومی اهرم تعویض دنده نیز در کنار بخش مرکزی کنسول که با تعداد زیادی دکمه احاطه شده، خالی از جذابیت نیست. در این قسمت دکمه‌‌های تنظیم سیستم صوتی و مجموعه تنظیم سیستم تهویه قرار دارد. پژو پارس برخلاف تندر۹۰ از سیستم تهویه اتوماتیک با تنظیم دیجیتالی بهره می‌برد. گرافیک این قسمت زیباست، اما در نقطه بسیار پایینی نصب شده و حواس راننده را حین رانندگی پرت می‌کند. برای سرنشینان عقب نیز دریچه سیستم تهویه تعبیه شده که البته نصب آن در نزدیکی پای سرنشینان عقب باعث می‌شود کاربرد چندانی نداشته باشد. داخل کابین پارس جالیوانی در نظر گرفته نشده و استراحتگاه دست نیز کاربردی به نظر نمی‌رسد.

پژو پارس LX

صفحه کیلومترشمار در مدل‌های جدید از نو طراحی شده و نسبتا زیبا به نظر می‌رسد. اما چراغ‌های هشداردهنده آن جایگاه مناسبی ندارند و به‌طور مثال نشان‌دهنده میزان پیمایش در بدترین نقطه قرار گرفته و چراغ اخطار سوخت نیز از دید راننده خارج است. سیستم صوتی پارس به‌روزرسانی شده و قابلیت وصل شدن به موبایل را دارد. البته میکروفون این سیستم می‌توانست در محل بهتری نصب شود تا صدای تماس‌های تلفنی واضح‌تر باشند.
همان‌طور که گفتیم، پارس LX نسبت به قیمت‌اش امکانات متنوعی دارد. پشتی صندلی جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شود و سنسورهای عقب هنگام پارک کردن به کمک راننده می‌آیند. البته در بعضی مدل‌ها، سنسورهای عقب در فصل‌های سرد از کار می‌افتند و بوق ممتد می‌کشند. مشکلات الکترونیکی بعضی وقت‌ها به سیستم صوتی نیز سرایت می‌کند. ۲ کیسه هوا از جان سرنشینان در تصادفات رانندگی حفاظت می‌کنند، اما درمجموع باید گفت در بحث ایمنی تندر۹۰ وضعیت بهتری نسبت به پارس دارد. آینه‌های جانبی به‌صورت برقی تنظیم و تا می‌شوند و می‌توانید در صندوق بار را از داخل کابین باز کنید. موردی که جای خالی آن به شدت در تندر۹۰ احساس می‌شود. هر ۴ شیشه پارس به‌صورت برقی بالا و پایین می‌روند و شیشه پنجره راننده به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت پارس، دید مناسب به اطراف است. پشت فرمان آن کاملا به اطراف مسلط هستید.

پژو پارس LX

مشخصات فنی پارس LX

پیشرانه آشنای TU5 را استارت می‌زنیم. استفاده از این پیشرانه در مدل LX، قدرت بیش‌تر و مصرف کم‌تر نسبت به پیشرانه ۸ سوپاپ XU7 را به همراه داشته. این پیشرانه با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی، ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور تولید می‌کند و سیستم انژکتور با پاشش چندنقطه‌ای بهره می‌برد. نسبت تراکم این پیشرانه ۱۰.۵ است که بهتر است برای آن بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ استفاده کنید.


هنگام حرکت مخصوصا در دورهای بالای، صدای نفوذی به پیشرانه بیش از حد به نظر می‌رسد و انگار کیفیت عایق کابین چشم‌گیر نیست. اما شتاب اولیه مناسب به لطف استفاده از پیشرانه TU5 خیلی سریع شما را به پارس علاقه‌مند می‌کند. همچنین مصرف این پیشرانه به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۷.۵ تا ۸ لیتر می‌رسد و با باک ۶۶ لیتری پارس، لازم نیست تایم زیادی را در صف‌های پمپ بنزین بگذرانید.


یکی دیگر از نقاط قوت پارس، ترمزهای قدرتمند آن است، برخلاف تندر۹۰، چرخ‌های عقب نیز به دیسک مجهز شده‌اند. پارس به اتوفلاشر مجهز شده و با ترمز شدید، چراغ فلاشر برای اعلام خطر به‌صورت خودکار روشن می‌شود. البته تعریف این سامانه کمی اشتباه است و فلاشر زودتر از موقع مناسب روشن می‌شود. هم‌چنین با شروع حرکت درها به‌صورت خودکار قفل می‌شوند. از شتاب اولیه پارس LX گفتیم، اما دور موتور آن در سربالایی‌ها، هنگام حرکت با ظرفیت کامل و کولر روشن گرفته می‌شود و انگار پیشرانه نحیف TU5 توان کشیدن جثه ۱۱۸۵ کیلوگرمی
پارس را ندارد. جالب است بدانید گشتاور این پیشرانه حدود ۱۰ نیوتن‌متر از گشتاور پیشرانه XU7 کم‌تر است و این مورد می‌تواند دلیل بخشی از این افت کشش باشد.

نرمی فرمان در طول حرکت شما را به خود علاقه‌مند می‌کند و از تندر۹۰ دوست داشتنی‌تر و راحت‌تر به نظر می‌رسد. از صدای عجیب سوپاپ‌ها و موتور نیز در دورهای مختلف نباید گذشت. موردی که در پژو ۲۰۷ و ۲۰۶ نیز قابل لمس است و دلیل آن را می‌توان در ضعف قالب‌گیری و مونتاژ قطعات موتور جست‌وجو کرد. گیرباکس ۵ سرعته BE3 با پیشرانه پارس جفت شده. گیرباکسی که در بیش‌تر مدل‌ها با مشکل ماهک دست‌وپنجه نرم می‌کند و بهتر است ماهک پلاستیکی آن را با نمونه فلزی تعویض کنید. تعویض دنده‌ها از تندر۹۰ سفت‌تر انجام می‌شود و کلاچ نیز نرمی تندر۹۰ را ندارد.

کیفیت پایین گیرباکس باعث می‌شود دنده عقب خوب جا نرود و تعویض دنده‌ها نیز با کمی مکث همراه باشد. این اتفاق می‌تواند توان پیشرانه‌ را نیز هنگام حرکت هدر دهد. قطعات جلوبندی پارس زودتر از تندر۹۰ به مشکل می‌خورند و به اصطلاح خسته می‌شوند و سروصدای اضافی جلوبندی، از ایرادهای شایع پارس به‌شمار می‌رود.

نوشته: میلاد میرعابدینی

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

13 نکته که در خرید خودرو دست دوم به کارتان می آید

با این تکنیک ها خودرو دست دوم سالم بخرید

نگاهی به یک دست دوم هیجان انگیز/ بررسی پروتون جنتو

ستاره یا عقاب؟ مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30

پیرمردهای جذاب! / در بازار خودروهای دست دوم کیا اپیروس بخریم یا سیتروئن C5 ؟

9+1 دلیل برای انتخاب جک S3

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

بررسی فنی لکسوس IS دست دوم/ نئو کلاسیک!

بررسی 2 روزه لوکسژن S3 در مسیرهای شهری / انقلاب در مهندسی ژنوم

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

بازار دست دوم: مگان بخریم یا مزدا3 نسل قبل ؟

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • علی محمدیان | 01/09/1397 در 18:28

    سلام،من خودم پارس سال مدل ۹۵دارم واقعا از مقاله تون متوجه شدم که بسیار آشنا هستید به نقاط قوت و ضعف پارس و دقیقا تجربه استفاده دوساله من رو از پارس در این مقاله دیدم

کیوسک مطبوعاتی