پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید خودرو

خودروساز خصوصی ، الگویی برای سایر خودروسازان

اعمال محدودیت های بین المللی بر اقتصاد کشور هر چند موجب شده که تعهدات خودروسازان به مشتریانشان به تعویق بیفتد اما در این میان شاهد ابتکار برخی از شرکتهای بخش خصوصی برای پایان بخشیدن به این ماجرا هستیم. مهمترین مشکل در زمانبر شدن تعهدات خودروسازان به مشتریان به دلیل عدم واردات قطعات به کشور است. […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

اعمال محدودیت های بین المللی بر اقتصاد کشور هر چند موجب شده که تعهدات خودروسازان به مشتریانشان به تعویق بیفتد اما در این میان شاهد ابتکار برخی از شرکتهای بخش خصوصی برای پایان بخشیدن به این ماجرا هستیم.

مهمترین مشکل در زمانبر شدن تعهدات خودروسازان به مشتریان به دلیل عدم واردات قطعات به کشور است. موضوعی که نیاز به دور زدن تحریمها به منظور ورود قطعات به کشور و ادامه روند تولید را ایجاد کرده است. از آنجا که در شرایط تحریم هیچ خودروساز خارجی حاضر به همکاری با خودروسازان داخلی نیست ، براین اساس ، خودروسازان به کمک دولت در حال ایجاد مکانیزم های جدید برای دور زدن تحریمها هستند تا از این طریق بتوانند با واردات قطعات مورد نیاز محصولاتشان به چرخه تولید خودرو در کشور ادامه دهند. در صورتی که این مکانیزم جدید طراحی شود و مشکل در تامین قطعات حل شود، خودروسازان نیز میتوانند تعهدات معوقه خود را به مشتریان تحویل دهند.

موضوعی که فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت نیز بر آن تاکید کرده است و در خصوص لزوم اعلام زمان تحویل خودروهای معوق توسط خودروسازان به مشتریان گفته است این مساله، جزء تکالیف خودروسازان بوده و لازم است شرکت های خودروساز با درنظر گرفتن راهکارهای عبور از تحریم ها، زمان تولید خودروهای معوق را برای مشتریان مشخص کنند و ما این موضوع را به خودروسازان تکلیف کرده ایم.

اكنون همه مسوولان متفق القول تاکید دارند که خودروسازان ملزم به رعایت تعهدات خود در قبال مشتریان هستند و براین اساس باید جدول زمانبندی برای تحویل خودرو به مشتریانشان را اعلام کنند. موضوعی که شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به آن اشاره دارد و چند راه حل در این زمینه را ارایه کرده است. به گفته میرآخورلو، هر چند خودروسازان تا بتوانند برای مبارزه با تحریم ها و تامین قطعات مورد نیاز راهکاری پیدا کنند مدتی زمان خواهد برد اما آنچه که مهم است و باید اتفاق بیفتد این است که شرکت های خودروساز باید برای خودروهای پیش فروش سررسید شده، زمان تحویل را برای مصرف کننده مشخص و رضایت مصرف کننده را در این زمینه جلب کند.

بنابر این موارد به خوبی مشخص است که سه مسیر پیش روی خودروسازان قرار دارد: اول اینکه خودروسازان در سبد فروش ، خودروی جایگزین قرار دهند. مسیر دوم فراهم کردن شرایط و امکان انصراف از خودروی خریداری شده و بازگشت مبلغ پرداختی مشتریان و سومین راهکار نیز اعلام زمان حدودی تحویل خودرو به مشتریان است.

در چنین شرایطی که مسوولان تاکید جدی بر مشتری مداري در شرکتهای خودروساز و برنامه ريزي برای حل مسائل موجود دارند، شرکت صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) ، با انتشار اطلاعیه ای جدول زمان بندی تحویل خودروهای معوق خود را اعلام کرد. این شرکت از طریق راهکارهایی توانسته مشکل تامین قطعات خود که بر اثر تحریم های بانکی و صنعت خودرو کشور به وجود آمده بود را پشت سر بگذارد و قطعات موردنیاز محصولات خود را وارد کند.  این شرکت در راستای ایفای تعهدات خود به مشتریان نه تنها تغییری در قیمت محصول خود اعمال نکرده بلکه تحویل خودروها را با قیمت های مندرج در قرارداد انجام خواهد داد. موضوعی که این روزها دغدغه اصلی خریداران خودرو محسوب می شود.

در این زمینه عباس تابش رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه بازرسانی در شرکت های خودروساز از سوی سازمان حمایت مستقر شده اند، گفت: مقرر شده که 80 درصد از میزان تولید روزانه خودروسازان برای رفع تعهدات گذشته شرکت و 20 درصد نیز برای مدیریت بازار در قالب فروش فوری عرضه شود.

وی تاکید کرد: این روش را تا نهایی شدن تحویل تعهدات دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شرکت صنعت خودرو آذربایجان جدول زمان بندی شده اي را جهت تحویل خودروهای معوق خود اعلام کرده است،گفت: با مدیران این شرکت جلساتی داشتیم و پیشنهادات بسیاری ارایه شده است. سازمان حمایت از مصرف کنندگان بر روند تولید و تحویل خودروهای معوق طبق جدول اعلامی کاملا نظارت خواهد داشت.

وی معتقد است این پروژه می تواند الگویی مناسب برای خودروسازان دولتی و خصوصی دیگر شود.

کیفیت بسیاری از خودروهای داخلی قابل قبول نیست/ برنامه جامع وزارت صنعت برای رونق تولید و افزایش کیفیت خودرو

خودروسازان مکلف به اجرای ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان هستند

قطعه سازان قلب تپنده صنعت خودروسازي

آیا صنعت خودروسازی نفس های آخر خود را می کشد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی