بنلی تیانتی 15 از جمله موتورسیکلتهای شهری و کممصرف بهشمار میآید. به جرات میتوانیم بگوییم تیانتی ۱۵ از محبوبترین و پرطرفدارترین محصولات این خانواده ایتالیایی در ایران است. از جمله برگهای برنده تیانتی ۱۵ میتوان به طراحی جذاب آن اشاره کرد. شکل و شمایل اسپرت و بهروزی که باعث شده از تمام رقبایاش در بازار […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
اگر اهل موتور و موتورسواری باشید، حتما از خود پرسیدهاید که مردم ایران بیشتر چه موتورهایی را با چه سبکی میپسندند؟ چقدر حاضرند برای خرید موتورسیکلت هزینه کنند و در حال حاضر با این افزایش قیمتها کدام یک از موتورسیکلتها ارزش در مقابل مبلغ پرداختی را دارند؟ از نظر ما موتورسیکلت پیش رو انتخاب درستی در شرایط کنونی بازار است. میپرسید چرا؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.
بنلی تیانتی 15 از جمله موتورسیکلتهای شهری و کممصرف بهشمار میآید. به جرات میتوانیم بگوییم تیانتی ۱۵ از محبوبترین و پرطرفدارترین محصولات این خانواده ایتالیایی در ایران است. از جمله برگهای برنده بنلی تیانتی ۱۵ میتوان به طراحی جذاب آن اشاره کرد. شکل و شمایل اسپرت و بهروزی که باعث شده از تمام رقبایاش در بازار یک سروگردن بالاتر باشد.
پیش از اینکه بررسی این موتورسیکلت را آغاز کنیم، تصمیم گرفتیم از دارندگان بنلی تیانتی ۱۵ سوالاتی بپرسیم و نظرشان را در مورد این موتورسیکلت و محاسن و معایباش بدانیم. نکته جالبتوجه این بود که همه دارندگان این موتورسیکت نظراتی مثبت در خصوص آن داشتند و در این میان به مورد منفی بر نخوردیم.
اولین نکتهای که در طراحی ظاهری موتورسیکلتهای بنلی جلبتوجه میکند، اصالتی ذاتی و به قول معروف «زبان مشترک» میان محصولات این کمپانی است. پایه طراحیها از یک خط مشی پیروی میکند و با توجه به انجینها و مدلهای مختلف، جزییات و ریزهکاریها متفاوت میشود. رنگ سفید این موتورسیکلت در ترکیب با خطکشی قرمز و پرچم ۳ رنگ ایتالیا، در نظر اول نگاه بیننده را به خود جلب میکند. موتورسیکلتی که این روزها و در این شرایط قیمتی بازار، همچنان انتخابی منطقی و معقول است و نمیتوانید دوستاش نداشته باشید. وقتی پای صحبت دارندگان این موتورسیکلت مینشینیم، نظرات راجع به آن به ۲ دسته تقسیم میشود. عدهای شباهت میان محصولا بنلی را میپسندند و آن را دلیلی بر اثبات اصالتاش میدانند. عدهای دیگر اما بر این مساله نقد دارند و میگویند همه مدلهای بنلی شبیه یکدیگرند و شرکت باید با عرضه مدلهای جدید در سبد محصولاتاش تنوع ایجاد کند.
بنلی تیانتی ۱۵ توانسته جای خود را میان موتورسیکلتهای میانرده بازار باز کند. موتورسیکلتهای بنلی تا امروز از جمله محصولات پرفروش این بازار بودهاند و حالا شرکت تولیدکننده برای تثبیت جایگاه خود، مسیر عرضه مدلهای جدیدتر را دنبال میکند.
نگارنده اگر در مقام خریدار یک دستگاه بنلی ظاهر میشد، اصلیترین دلیلاش از این انتخاب را اصالت این برند و ذهنیتی که از آن وجود دارد، اعلام میکرد. اما نظر خریداران هم در نوع خود جالب است. عدهای با نگارنده همنظر هستند و بنلی را به خاطر اصالتاش انتخاب میکنند و خاطرات بنلیهای ۶ سیلندر ۷۵۰ و ۹۰۰ سیسی را در ذهن مرور میکنند. دستهای دیگر، بر طراحی بهروز و خوشدست بدنه این موتورسیکلت متفقالقولاند. اگر میخواهید به خوشدستی و خوشفرمانی بنتلی پی ببرید، به هفتهها و روزها نیاز ندارید. همان ۱۰ دقیقه اول سواری کافی است تا با آن ارتباط برقرار کنید.
بنلی این روزها جنس بازار موتورسیکلت را جور کرده و میتوان گفت جای خالی آن در این بخش از بازار احساس میشد.
تیانتی ۱۵ مورد بررسی پس از 6 هزار کیلومتر کارکرد، تنها پایاش به تعویض روغنی و پمپبنزین باز شده!
مالک این موتورسیکلت در جواب سوالی در مورد دستیافتنی بودن لوازم یدکی میگوید همچنان به لوازم یدکی نیازی پیدا نکرده است. وی اضافه میکند: «پیش از خرید این موتورسیکلت خیلیها میخواستند رای من را بزنند، اما از انتخابم رضایت دارم و گاه با دیگر بنلی سواران به دل جاده میزنیم و لذت میبریم!»
با یک موتورسیکلت ۱۵۰ سیسی تک سیلندر انژکتور طرف هستیم. انجین تیانتی ۱۵ توانسته استاندارد یورو۴ را پاس کند. این موتورسیکلت با قدرت و صدایی که از TNT 249 سراغ دارید، فاصله دارد. اما ارتفاع آن از زمین مناسب است و همین مورد حالت خوب قرارگیری راکب پشت فرمان را در پی داشته. موتورسیکلت را روشن میکنیم و حرکت در خیابانهای شلوغ و آلوده تهران آغاز میشود. این موتورسیکلت بنزینی با استاندارد یورو۴ میتواند دین خود را در کاهش آلودگی ادا کند. دندهها به نرمی تعویض میشوند و سر جای خود مینشینند. همانطور که گفتیم، خوشدست و خوشفرمان است و این ویژگی در مسیرهای مختلف بهخوبی خودش را نشان میدهد.
سیستم تعلیق در فیلتر ناهمواریها موفق است و بنلی سواری نرمی دارد. توانایی بالای این موتورسیکلت در عبور از سربالاییها قابلتوجه است. نرمی سواری و عملکرد قابلقبول جعبهدنده ۵ سرعته بنلی تیانتی ۱۵ دستبهدست هم میدهند تا هر راکبی به سرعت به آن علاقهمند شود. کمصدا و کملرزش بودن انجین نیز چاشنی این ویژگیهای مثبت هستند و باعث میشوند بنلی از دیگر رقبایاش متمایز شود.
پیشرانه ۱۴۸سیسی در عین قدرتمند بودن، از نظر آلایندگی رفتاری مشابه پیشرانههای ۱۲۵ سیسی دارد.
سرپایینیها را با سرعت 136 کیلومتر و مسیرهای صاف (کفی) را با سرعت 120 کیلومتر طی کردیم. عملکرد ترمزها قابلتوجه است و حس اطمینان مناسبی به راکب میدهد. اما بهتر بود برای آن از تایرهای بهتری استفاده شود. هر موتورسیکلتی نقاط ضعف و قوتی دارد، اما در مورد بنلی تیانتی ۱۵ باید گفت کفه ترازو در بخش ویژگیهای مثبت سنگینی میکند.
انجین |
تک سیلندر- 4 زمانه – 2 سوپاپ |
حجم موتور |
148 سیسی |
قطر سیلندر در کورس پیستون |
57 در 58 میلیمتر |
نسبت تراکم |
9.2 به یک |
بیشینه قدرت |
12.06 اسببخار در 8500 دور |
بیشینه گشتاور |
11 نیوتنمتر در 6000 دور |
جعبه دنده |
5 سرعته |
نماینده انحصاری در ایران |
شرکت نیکران موتور پاسارگاد |
من این مدل مشکی 96 دارم با تمام موتورها حتی cb400 که دارم مقایسش نمیکنم چون کم حجم کم اصتحلاک سواری نرم شهری و بجای 125 خریدم و حدفم از خریدم موتوری جایگزین کردن اون با موتور 125 شهری بود
اولا شرکت اصلی بنللی سال 2005 توایتالیا تموم شد خدا بیامرزد و امتیازش رو دادش به شرکت کی وی keeway چینی
ثانیا فقط قیافه داره وانجینش برا تکنولوژی 1990 شرکت سوزوکی ومدل 150gs هسش ینی 30 سال پیش
سوما طراحی وتکنولوژی یه طرف و ریختگری بی کیفیت چینی ها ومونتاژ عجیب غریب بدون نظارت ایرانیها از طرف دیگه باعث شده که بگیم سگ زرد برادر شغال هسش
ب امید یه روز بهتر با وجدانهای بیدار
با همین ارزش پائین پول ملی مون اگر قیمت شو تبدیل کنی با عوارض گمرک و سود وارد کننده و فروشنده و هزینه ترنسپورتش از چین و سایر هزینه هاش این موتور در تهران زیر ۱۸۰۰ دلار در میاد .
نکنه انتظار داری با این پول بنلی ۶۰۰ خود ایتالیا و یا دوکاتی بهت بدن !
اما با همه این احوال بخاطر ریخته گری افتضاح چینی ها و وجدانهای خواب که تا این حد باعث ناراحتی و دلخوری ات شدن متاسفم و بهت حق میدم .
عزیز نویسنده ففط یادت رفت بگی ضرایب دنده هماهنگ نیس وبهمین علت تعویض دنده 1به 2 با دور موتور بالا سخت وباصدا انجام میشه
البته ب روغن موتور هم بستگی داره که باید مدلهای 10w_40 ریخته بشه تا سرعت گیربکس گرفته نشه
سلام پولت زیادی کرده به این برند مثلا ایتالیای ساخت چین پول بدی .اگه قراره ۱۰۰الی ۱۲۰ تا بیشتر نمیره خوب برو ۱۲۵ cdi بگیر…
اصلا از این مدل ۱۵۰ راضی نیستم. زین خیلی بدی داره بعد از نیم ساعت رانندگی پشتت درد میگیره که مجبورهستم رو زین عقبی بشینم .علتشم داشتن شیب صندلی به جلو هست .
مشکل بعدی زاوبه چرخش فرمان هست که یک طرف کمتر از طرف دیگه میچرخه
وقتی رفتم نمایندگی گفت شاسی مشکل داره
اصلا موتور به صرفه ایی نیست.روغن گرون لوازم گرون غیره……
کیفیت رنگ پایین در۱۵۰cc
من یه مدل ۹۵ دارم چندساله استفاده میکنم کوچک ترین اذیتی نکرده خیلیم راضیم
واقعا الآن پنج ساله دارید راضی هستید تو رو قرآن راست بگو میخوام بخرم
من یه سبز 150مدل ۹۵دارم تواین چندسال بجزلاستییک صفحه وباطری روغن که همه مصرفی هستند هزینه دیگه ایی نکردم موتور بی صدا خوش دست فقط اینکه هوندا۱۲۵ میگیره اینو واینکه براکسی که ازخشکی هوندا خسته شده ویه سواری نرم میخواد خوبه