نسل سوم فولکس واگن بیتل در سال ۲۰۱۲ میلادی راهی بازارهای جهانی شد که باز هم در طراحی آن از المانهای آشنای فولکس واگن بیتل کلاسیک یا فولکس قورباغهای نسل اول استفاده شده بود. اما سرانجام پس از 80 سال، تولید و عرضه این خودرو خاطرهانگیز و دوستداشتنی به پایان رسید و بیتل به تاریخ […]
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو ، به نقل از مجله تخت گاز
در سال 1938 به دستور آدولف هیتلر و حمایت حزب نازی، مسئولیت طراحی خودرویی کممصرف و ارزانقیمت به فردیناند پورشه محول شد. در آن زمان که اغلب خودروها دارای ابعادی بزرگ و بدنهای حجیم بودند، ظهور بیتل تحولی عظیم در صنعت خودرو بهوجود آورد. فروش بالا و استقبال خریداران از این خودرو سبب شد بیتل به سرعت به بازار جهانی راه پیدا کند و علاوه بر آلمان در بسیاری از کشورها از جمله یوگوسلاوی، مکزیک، برزیل، ونزوئلا، نیجریه، فیلیپین و… تولید شود.
گفتنی است تولید این خودرو در کشورهای یاد شده تا سال 2003 میلادی با همان ظاهر کلاسیک و نوستالژیک ادامه داشت. اما از آن جالبتر، فروش بیش از 22 میلیون دستگاه فولکسواگن بیتل تاکنون است که به نوعی این خودرو را در لیست پرفروشترین خودروهای جهان قرار داده است.
کمپانی فولکسواگن در سال 1997 میلادی با توجه به موفقیت فولکس واگن بیتل نمونهای جدید از این خودرو را راهی بازارهای جهانی کرد. این خودرو که با نام New Beetle شناخته میشد، از طراحی مشابهی با نمونه کلاسیک سود میبرد و تنها با بهینهسازیهایی در بدنه آن به منظور سازگاری بیشتر با اصول علم آیرودینامیک، نمایی مدرنتر و امروزی به خود گرفته بود. نسل سوم فولکس واگن بیتل در سال ۲۰۱۲ میلادی راهی بازارهای جهانی شد که باز هم در طراحی آن از المانهای آشنای فولکسواگن بیتل کلاسیک یا فولکس قورباغهای نسل اول استفاده شده بود. اما سرانجام پس از 80 سال، تولید و عرضه این خودرو خاطرهانگیز و دوستداشتنی به پایان رسید و بیتل به تاریخ پیوست.
فولکس واگن بیتل جزو آن دسته از خودروهایی است که یک نفر بدون هیچگونه اطلاعاتی از خودرو، به خوبی میتواند متوجه آن شود که اصول طراحی در این خودرو بر مبنای حفظ ارزشها و رعایت اصالت انجام شده است. زیرا در همان نگاه اول میتوان به خوبی تصویری از یک بیتل کلاسیک را در ذهن تصور کرد.
در نمای جلو بیتل با قورباغهای خندان مواجه هستیم که لباسی مدرن بر تن کرده است. چراغهای دایرهای بزرگ که یادآور نسخه کلاسیک هستند، به دلیل داشتن طراحی داخلی مدرن، چهرهای جذاب را پدید آورده است. همچنین از آنجایی که خودرو مورد نظر جزو معدود نسخههای ABT وارد شده به کشور است، از کیت بدنه بهره میبرد که شامل سپرهای بلندتر دارای لیپ اسپرت است.
در نمای جانبی نیز شاهد بدنهای حجیم با گلگیرهای برآمده هستیم که به خوبی با ابعاد خودرو هماهنگی دارد و توانسته ظاهری مدرن با حفظ اصالت را پدید آورد. همچنین از آنجایی که خودرو موردنظر از نوع کانورتیبل است، از سقف پارچهای جمعشونده بهره میبرد.
اما در بخش عقب با طرحی مدرنتر همراه هستیم که به نوعی توانسته خود را با طرحهای رایج روز همراه کند. چراغهای درنظر گرفته شده برای این مدل به دلیل گرافیک داخلی خاصی که دارد، در تاریکی شب بهعنوان امضایی برای بیتل شناخته میشود.
از آنجایی که بیتل در رده خودروهای هاچبک 3 در جای دارد، بسیاری تصور میکنند که فضای داخل کابین آن با محدودیت همراه بوده و برای سرنشینان مشکلاتی را بهوجود خواهد آورد. اما باید بگوییم که این عقیده درست نیست و برخلاف انتظار فضای زیادی درون کابین برای سرنشینان تعبیه شده است. در بدو ورود به کابین ممکن است کمی تضاد میان سنت و مدرنیته شما را جذب خود کند. زیرا حفظ اصالت درون کابین نیز به خوبی رعایت شده است. همانطور که انتظار میرود دقت مونتاژ در خودروهای آلمانی همیشه بالا بوده و متریال بهکار رفته در کابین به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. اما چون بیتل اساسا خودرویی گرانقیمت نبوده و در رده خودروهای اقتصادی قرار میگیرد، برخی از قطعات درون کابیناش از جمله رودریها و بخشهایی از تریم داخلی از جنس پلاستیک خشک هستند و چندان خوشایند به نظر نمیرسد، اما با این حال نمیتوان برچسب بیکیفیتی روی آنها چسباند.
نکته قابلتوجهی که درخصوص بیتلهای وارد شده به کشور وجود دارد، نسخه ABT است که در لیست ثبتسفارشها عنوان شده. اما متاسفانه تعداد اندکی از این خودروها از نوع فولآپشن بوده و از طیف وسیعی از امکانات بهره میبرند. خودرو مورد نظر نیز از این قضیه مستثنی نبوده و از نمونههای نیمهفول بهشمار میرود. بهعنوان مثال آپشنهایی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سیستم صوتی حرفهای فندر، پدالشیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان، تنظیم برقی صندلیها، گرمکن صندلی در لیست امکانات این خودرو مشاهده نمیشود. اما از سوی دیگر تجهیزات ایمنی نسبتا زیادی از جمله سیستمهای ترمز و پایداری متنوعABS ،EBD ،EDL ،ESC ،EBA ،ASR ،XDS ، HBA و کیسه هوای سرنشینان جلویی بههمراه جانبی و پردهای بهصورت پیش فرض برای این خودرو درنظر گرفته شده است.
همچنین از میان آپشنهای موجود میتوان به نمایشگر لمسی بزرگ با 18 گیگابایت حافظه داخلی، 3 عدد آمپر نمایشگر وسط داشبورد، نشانگر باد تایرها TPMS و سقف پارچهای جمعشونده اشاره کرد.
فولکس واگن بیتل برخلاف ظاهر آرام و مهربانی که دارد، درون سینهاش از قلبی تپنده و پرتوان بهره میبرد که به سیستم پرخوران توربوشارژر مجهز است. پیشرانه 4 سیلندر در نظر گرفته شده برای این خودرو دارای حجم دقیق 1984 سیسی بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 200 اسببخار در 5100 تا 6200 دوربردقیقه و حداکثر گشتاور 280 نیوتنمتر از1700 تا 5000 دوربردقیقه را دارد. این نیرو توسط جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک دبلکلاچ به چرخهای جلو منتقل میشود. طبق اعلام کمپانی شتاب صفر تا صد این خودرو 1439 کیلوگرمی 7.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 223 کیلومتربرساعت ثبت شده است.
هنگامیکه پشت فرمان بیتل مینشینید، با پسزمینه ذهنیای که از همان فولکس قورباغهای کلاسیک دارید، ناخودآگاه حس خوشایندی سراسر وجودتان را فرامیگیرد. اما ما میخواهیم با گشتوگذار در شهر ببینیم این خودرو آلمانی نوستالژیک در عمل چگونه میتواند به اصطلاح خودی نشان دهد و از توانمندیهایش برایمان بگوید.
با روشن کردن پیشرانه و گذاشتن اهرم دنده در حالت درایو برای شروع حرکت آماده میشویم. با فشردن پدال گاز شتاب قابلتوجهی در شروع حرکت احساس نمیشود، اما به محض اینکه دور موتور بالا میرود و عقربه سرعتشمار بالاتر میرود، شتاب ثانویه قابلتوجهی احساس میشود و میزان آدرنالین خون نیز به همان اندازه افزایش مییابد. از آنجایی که ماهیت این خودرو اسپرت است، نباید از آن توقع سواری نرم و آرامی داشته باشید، با اینحال بیتل به دلیل هندلیگ و فرمانپذیری بسیار خوبی که دارد میتواند نظر شما را به خود جلب کند.
همچنین عملکرد جعبهدنده 6 سرعته DSG رضایتبخش بوده و تعویض دندهها بدون تاخیر صورت میگیرد. از طرفی هنگام تعویض دندههای ناگهانی بهخصوص هنگام معکوس کشیدن خبری از کوبش و ضربه نیست و همین موضوع از نکات مثبت گیرباکس این خودرو بهشمار میرود.
اما بنزین بیکیفیت سبب میشود راندمان و عملکرد موتور کاهش یابد و کشش موتور نسبت به اعداد و ارقام خروجی کمتر شود. البته این موضوع در تمامی خودروهای دارای سیستم توربوشارژر مشهود است و بهنوعی مشکل همیشگی دارندگان این دسته از خودروها بهشمار میرود.
اگر شما جزو آن دسته از رانندهها هستید که به کلکلهای خیابانی علاقه دارید، بیتل میتواند گزینهای ایدهآل برای شما باشد. زیرا ظاهر مظلوم و آراماش میتواند رانندگان دیگر را گمراه کند، اما زمانیکه شما اسبهای درون پیشرانه را زین و فرمان دویدن آنها را صادر کنید، رقبای خیابانی شما کار سختی را پیش روی خود دارند، زیرا این قورباغه خندان هنگامیکه شروع به دویدن میکند با تمام قوا آسفالت خیابان را میدرد.
در پایان اگر بخواهیم یک جمعبندی کلی از این خودرو داشته باشیم باید به این موضوع اشاره کنیم که بیتل کانورتیبل باتوجه به شرایط کنونی بازار و افزایش کاذب قیمتها، در نمونه صفرکیلومتر مدل 2013 که تعداد انگشتشماری از آن در بازار وجود دارد، با قیمتی حدود 750 میلیون تومان معامله میشود؛ اما نمونههای کارکرده این خودرو باتوجه به میزان سلامت فنی و ظاهری، همچنین میزان کارکرد، قیمتی حدود 580 تا 700 میلیون تومان دارند.
از طرفی باتوجه به تجربه مالکان بیتل در ایران، ارائه خدمات پسازفروش برای این خودروها با مشکل همراه است و این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به برخی قطعات، خودرو برای مدت قابلتوجهی در پارکینگ بخوابد. اما با وجود تمام این مشکلات، بیتل کانورتیبل خودرویی است که میتواند عاشقان خودرو یا به اصطلاح ماشینبازها را کاملا راضی نگاه دارد.
دیدگاه خود را بنویسید