پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مسابقات دریفت قهرمانی کشور

دریفت در تنور آزادی!/ گزارش اولین مرحله مسابقات دریفت قهرمانی کشور (سال 98)

اولین مرحله از مسابقات دریفت قهرمای کشور سال 98 در سبک فرمولا دریفت روز جمعه 14 تیرماه با حضور 12 شرکت کننده از سراسر کشور در پیست موتوسواری و اتومبیلرانی تهران برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو برای اولین بار یک روز قبل از مسابقه، 15 شرکت کننده با تصمیم مسئولین برگزاری […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۸

اولین مرحله از مسابقات دریفت قهرمای کشور سال 98 در سبک فرمولا دریفت روز جمعه 14 تیرماه با حضور 12 شرکت کننده از سراسر کشور در پیست موتوسواری و اتومبیلرانی تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

برای اولین بار یک روز قبل از مسابقه، 15 شرکت کننده با تصمیم مسئولین برگزاری مسابقات در دور کوالیفای (مرحله پیش مسابقه)  شرکت کرده بودند و از میان آنها 12 نفر موفق به کسب امتیاز لازم برای شرکت در مرحله نهایی را کسب کردند. به این ترتیب در واقع مسابقه روز جمعه از دور سوئیسو آغاز شد و همین موضوع باعث شد در نهایت مسابقه زودتر از همیشه به پایان برسد. نکته ای که در هوای 40 درجه تهران خوشایند بود.

مسابقات دریفت قهرمانی کشور

طبق جدول استاندارد مسابقات دریفت، دریفترها به صورت زوج در دو طرف جدول قرار می گیرند و همچون جدول مسابقات فوتبال، نفرات برتر به مرحله بعدی می رسند تا یک شرکت کننده از هر طرف جدول به عنوان فینالیست معرفی شود. از آنجایی که در این مرحله از مسابقات 12 شرکت کننده توانسته بودند جواز حضور در مرحله دوم مسابقه (سوئیسو) را به دست آورند، در هر سمت جدول 6 شرکت کننده قرار داشتند.

حدود ساعت 11 ظهر در حالی که همه تماشاگران به دنبال سرپنای برای دور از نور آفتاب بودند، مهدی ارجمندي و محمد محمدی اولین دور سوئیسو را آغاز کردند. هر دو شرکت کننده با استفاده از خودروهای مجهز به موتور 1JZ تویوتا وارد مسابقه شدند. در این پیکار ارجمندی در مجموع زاویه بهتری در دریفت داشت. محمدرضا روحی از دیگر شرکت کنندگان مسابقه که جزو دسته باتجربه ها نیز به حساب می آید و حتی امید گرفتن سکو داشته همراه دیگر محمدی مسابقه با هم رقابت کردند. در دور اول رقابت این دو که با پیشتازی محمدی رو به رو بود، او در بخشی از مسیر به دلیل کیفیت بد مسیر و عدم دید کافی ناشی از دود لاستیک های خودروی روحی، از زاویه مناسب خارج شد و امتیاز از دست داد. این در حالی بود که در دور دوم همین نقطه از پیست باعث شد خودروی ب ام و E30 محمدرضا روحی از مسیر خارج شود و بعد از برخورد با لاستیک های مسیر 400 متر پیست در شانه کناری مسیر از حرکت باز بایستد. این حادثه باعث شد یکی از پلوس های خودروی روحی دچار آسیب شده و روحی مسابقه را ترک کند.

مسابقات دریفت قهرمانی کشور

هادی جعفر پور و محمدرضا بيگدلي با خودروهای نیسان التيما مجهز به موتور  2JZو  ب ام و مجهز به موتور 1JZ گروه بعدی شرکت کنندگان بودند. در دور پیشتازی بیگدلی بهتر از دور دوم عمل کرد اما این هادی جعفرپور بود که توانست امتیاز بهتری کسب کند.

رضا گله دار و مجید استئین نژاد به عنوان دو مدعی به خودروهای تویوتا GT86 2JZ و تویوتا کریسیدا با همین موتور راهی میدان شدند. رضا گله دار در دور اول عملکرد بهتری داشت و در دور دوم نیز تمام تلاش خود را کرد. از جمله نکات در مورد دریفت گله دار باید به زاویه و اسموک ( دود) مناسب خودروی او اشاره کرد. ضمن این که حتی با اینکه فاصله محوری خودروی او نسبت به دیگر شرکت کنندگان کمتر بود، به دلیل استفاده از قطعات مناسب در ست آپ خودرو، در شیفت های به طرفین بهتر از رقیب خود عمل کرد.

مسابقات دریفت قهرمانی کشور

به دلیل این که محمدی و روحی در پیکار خود دچار خطا شده بودند، هر دو موفق به کسب امتیاز کافی نشدند. اما از آنجایی که شرایط جدول به گونه ای بود که باید نفرات برتر در جمع 8 نفر به صورت زوج با هم رقابت کنند، پس داوران به هر دو یک فرصت دیگر دادند. در این میان روحی به دلیل نقص فنی نتوانست از این فرصت استفاده کند اما محمدی این فرصت را داشت شانس خود را دوباره امتحان کند.

در ادامه مسابقه حضور شهاب پیشانی دار در پیست همواره با شور و تشویق تماشاگران بود. او در رقابت با ارجمندی نشان داد بین خود و توانایی های ب ام و E46  ارتباط خوبی وجود دارد. از جمله نکات خاص دریفت شهاب پیشانی دار باید به شیفت های به موقع اشاره کرد. در مجموع دو دور دریفت شهاب پیشانی دار سرعت بالایی داشت و به نظر می رسید او در حال حفظ خودروی خود در گرمای شدید برای دور نهایی است.

رقابت محمدی با رضا بزرگ نیز جذاب بود و تماشاگران یکی از پر دود ترین پیکارهای روز مسابقه را شاهد بودند! پیکار هادی جعفر هم با حسین بستانیان به دلیل اسپین شدن و برخورد با پایلون بستانیان، به نفع جعفرپور به پایان رسید.

مسابقات دریفت قهرمانی کشور

در حالی که آفتاب ظهر جمعه تهران با همه توان می تابید و دمای هوا در پیست آزادی تا 40 درجه بالا رفته بود، شرکت کنندگان هر لحظه فشار بیشتری به خودروهای خود می آوردند. در اوج گرمای مسابقه و هوا، نفرات برتر به مرحله نهایی راه یافتند. پیشانی دار، گله دار، بزرگ زاده و جعفر پور نفراتی بودند که می توانستند 3 سکو مسابقه را کسب کنند. طبق جمع بندی داوران از رقابت این چهار نفر، قرار شد جعفرپور و  بزرگ زاده برای سکوی سوم در مقابل هم قرار بگیرند و پیشانی دار به مصاف گله دار برود. اما در کمال تعجب نقص فنی در دو خودرو باعث شد دو شرکت کننده دیگر به صورت انفرادی در پیست دور بزنند. جعفر پور به دلیل نشت روغن از خودرو به پیت استاپ رفت و موتور 2JZ تویوتا گله دار هم از تنظیم خارج شد. بعضی از صاحب نظران گرمای بیش از حد هوا و فشار مسابقه را دلیل نقص فنی در این دو خودرو می دانستند.

مسابقات دریفت قهرمانی کشور

از جمله نکات منفی این مسابقه می توان به پر نشدن سکوهای آزادی به دلیل گرمای شدید هوا و عدم وجود سایه بان در همه سکوها اشاره کرد. هر چند مسابقات دریفت به دلیل کیفیت فنی بالا در یک سال گذشته همواره تماشاگران بیشتری را نسبت به دیگر رشته ها به پیست اتومبیل رانی کشانده است. جالب آنکه دور اول یا کوالیفای مسابقه قبل از روز جمعه در ساعات رو به غروب برگزار شد، زیرا دمای هوا برای شرکت کنندگان و موتورهای توروبوشارژ خودروها در این ساعات مناسب تراست. با این که بارها انتقادات زیادی به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در خصوص ساعت برگزاری مسابقات مطرح شده است اما، علی رغم همه این انتقادات هنوز هم مسابقات در گرم ترین ساعت ممکن برگزار می شود.

در پایان این رقابت شهاب پیشانی دار و رضا گله دار از تیم اویلا و رضا بزرگ زاده هر سه از خوزستان به عنوان نفرات اول تا سوم اولین مرحله از مسابقات دریفت قهرمانی کشور معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

گزارش:امید آذرزمانی / عکس: محمدرضا صندید

 

گزارش مسابقه فرمول یک اتریش/ روز خوش ردبول با خرابی های پی در پی مرسدس

گزارش مسابقه فرمول یک آلمان/ پیروزی دراماتیک همیلتون و اشتباه دور از تصور فتل

گزارش مسابقه فرمول یک مجارستان / پیروزی همیلتون و پایانی پر برخورد برای فراری

گزارش آخرین راند مسابقات سرعت قهرمانی کشور 96/نگاهی به حواشی و بی اخلاقی های این مسابقه

سوئدی خارق العاده/ زندگی‌نامه رانندگان مشهور مسابقات اتومبیلرانی (رانی پیترسن)

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی