2 سدان پرفروش و محبوب بازار را انتخاب کردیم. سدان های متوسطی که روزگاری نچندان دور، قرار بود نقش خودروهای نسبتا اقتصادی را با برچسب قیمت حدود 100 میلیون تومانی بازی کنند. اما حالا با نوسانات قیمت و توقف تولیدشان، در محدوده قیمتی 250 تا 300 میلیون تومان نقش بازی می کنند. کیا سراتو آپشنال […]
پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند
نسل دوم سراتو در اواخر سال ۲۰۰۸ معرفی شد و تولید آن تا سال 2013 ادامه پیدا کرد. این مدل پلتفرم مشترکی با هیوندای النترا دارد و تنها در فنربندی عقب با النترا متفاوت است. پس از این نظر می توان گفت، سراتو بیش از اینکه با اکسنت قابل مقایسه باشد، رقیب مستقیم النترا به شمار می رود. این نسل از سراتو در کشورهایی نظیر روسیه و مالزی نیز مونتاژ میشود و مونتاژ آن در ایران، با واردات پکهای CKD آغاز شد.
داخلیسازی سراتو توسط شرکت سایپا باعث شد خیال مشتریان از نظر زنجیرهتامین قطعات و خدمات پسازفروش، آسودهتر از رقبای چینی و وارداتیهای با تیراژ محدود باشد و ترس از نایاب بودن قطعات جانبی و خدمات پسازفروش ضعیف خودروهای وارداتی در انتخاب سراتو مونتاژ سایپا از بین برود. تنها نکته منفی که باعث صرف نظر از خرید سراتو سایپا می شد، حذف امکانات نسخه وارداتی از مدل مونتاژ داخل بود. که این امکانات چندی بعد به نسخه آپشنال سراتو اضافه شدند.
با اینکه تولید سراتو نیز مثل اکسنت و دیگر خودروهای پسابرجامی متوقف شد، اما هنوز هم این محصول سایپا، به عنوان یکی از خوش فروش ترین خودروهای رنج قیمت حدود 300 میلیون تومان (قیمت در زمان چاپ مجله حدود 290 میلیون تومان) به شمار می رود و از این نظر وضعیت بهتری نسبت به اکسنت دارد.
طراحی ظاهری سراتو ساده و در عین حال زیبا و هماهنگ است. البته جذابیتهای نسل جدید را ندارد و نسبت به اکسنت کهنه تر به نظر می رسد، اما تناسب و زیباییاش باعث شده همچنان تازه به نظر برسد. همچنین هویت چندساله ظاهر سراتو باعث شده تا از این نظر نسبت به رقبای همقیمت چینی وضعیت بهتری در بازار ایران داشته باشد.
شاید طراحی سراتو سایپا نسبت به خودروهای مدرن این سگمنت قدیمی تر به نظر برسد، اما ممنوعیت واردات خودرو و افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی مدرن تر از سراتو باعث شده تا این گزینه در شرایط فعلی نسبتا منطقی به نظر برسد. البته اگر از گزینه های جذابی مثل پژو 2008 و سیتروئن c3 فاکتور بگیریم. (البته این 2 کمی گران تر از سراتو هستند).
کیا سراتو سایپا در نسخه آپشنال از امکاناتی نظیر ایربگ راننده و سرنشین، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، سيستم ضد سرقت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ های اتوماتیک، سانروف، استارت دکمه ای و ورود به کابین بدون کلید، آینه های جانبی راهنما دار، پوشش چرمی صندلی ها و فرمان، سنسور فاصله سنج عقب، دوربین دید عقب، صفحه نمایش و سیستم مولتی مدیا و پدل شیفتر تعویض دنده پشت فرمان بهره می برد.
سراتو در 2 مدل مجهز به پیشرانههای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری توسط سایپا مونتاژ میشود که مدل آپشنال مجهز به پیشرانه 2 لیتری و گیرباکس اتوماتیک بوده و امکانات حذف شده نظیر تعدادی از ایربگها، سانروف، سامانه کنترل پایداری ESP و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان به این نسخه باز گشته اند. همچنین سراتو آپشنال از تودوزی چرم، مانیتور و سیستم کی لس و استارت دکمه ای نیز بهره می برد. فراموش نکنید که سراتو، یکی از باکیفیتترین خودروهای مونتاژ داخل است و توانسته در ارزیابی های کیفی 4 ستاره کیفیت را به خود اختصاص دهد.
کیفیت کابین در حد متوسط روبهبالا ارزیابی میشود و فضای کابین به لطف طراحی منطقی جادار و راحت است. فضای صندلیهای ردیف عقب هم از هیوندای اکسنت و حتی مزدا۳ بیشتر است و از این نظر باید به سراتو نمره قبولی داد. صندلیها نیز نرم و راحت هستند و در مسیرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان نمیشوند. جالب است بدانید یکی از موارد داخلی سازی سراتو سایپا در روزهای تولیدش، همین صندلی ها بودند که تحت استاندارد کیا در داخل کشور تولید می شدند.
ایمنی سراتو در سطح مطلوبی قرارد دارد و از این نظر وضعیت مناسبتری از رقبای چینیاش در کورس رقابت خواهد داشت. این مدل موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا و ۴ ستاره از موسسه ANCAP استرالیا شده است. داخلی سازی این خودرو لطمه ای به وضعیت ایمنی اش وارد نکرده و بعضی تست های آن در موسسات اروپایی و بعضی دیگر در سایپا انجام شده است.
سراتو آپشنال از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱۹۹۸ سیسی را در دل خود جای داده که ۱۵۶ اسببخار قدرت و ۱۹۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و از این نظر نسبت به اکسنت برتری کامل دارد. انتقال قدرت در مدل ۲ لیتری بهوسیله گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک انجام میشود که، که دقت و عملکرد قابلقبولی دارد و با دارا بودن 2 دنده بیشتر و بهره بردن از پدل شیفترهای پشت فرمان، ابزار جذاب تری از گیرباکس 4 سرعته اکسنت برای انتقال قدرت به نظر می رسد.
کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 2 لیتر
قدرت: 156 اسببخار در 6200 دور
گشتاور: 194.2 نیوتنمتر در 4300دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1293 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 7.9 لیتر
حجم باک: 52 لیتر
هیوندای اکسنت از جمله خودروهای پسابرجامی بود که پس از محصولاتی نظیر هیوندای i10 و i20 اواخر سال 96 به خط تولید کرمان موتور آمد. در روز 4 فروردین 97 از این خودرو در ارگ بم توسط معاون رئیس جمهور رونمایی شد، اما بعد از از سرگیری تحریم ها، تولیدش همچون دیگر خودروهای پسابرجامی متوقف شد.
هیوندای اسکنت صفر کیلومتر را می توانید در بازار آزاد با قیمت حدود 260 تا 270 میلیون تومان با مدل 97 خریداری کنید. از این نظر نسبت به سراتو آپشنال قیمت پایین تری دارد. در مقابل ظاهری مدرن تری از سراتو در اختیارتان قرار می دهد و با توجه به داخلی سازی کمتر نسبت به سراتو، خوش ساخت تر به نظر می رسد. اما آپشن هایش از سراتو محدوتر بوده و پیشرانه کم توان تری هم دارد.
اما چیزی که خیال خریدار اکسنت را راحت می کند، خدمات پس از فروش مناسب و گسترده کرمان موتور است. پس از این نظر جای نگرانی با اکسنت نیست. همچنین برای لوازم مصرفی، حتما مجبور به استفاده از محصولات برندی خاص نیستید و از این جهت می توانید هزینه های نگهداری اکسنت را کنترل کنید. به طور مثال، برای تعویض روغن موتور شما میتوانید از برندهایی مانند لوکینی، توتال، کاسترول و تاپ وان استفاده کنید. البته با توجه به افزایش قیمت این خودرو، قیمت لوازم جانبی و قطعات بدنه آن هم افزایش پیدا کرده است.
هیوندای اکسنت کرمانموتور همان نسخه فیسلیفت شدهای است که در نمای ظاهری دستخوش تغییراتی مقل اضافه شدن نوار الایدی به چراغهای جلو شد. در مجموع باید گفت نسخه مونتاژی نسبت به انواع وارداتی تغییرات خاصی را تجربه نکرده و این تغییرات بسیار محدود هستند. فضای کابین اکسنت با توجه به بدنه جمعوجور و فاصله محوری 2570 میلیمتر نسبت به سراتو کوچک تر است. اما برای یک خانواده 4 نفره قابلقبول به نظر می رسد. صندوق بار این سدان 1070 کیلویی 465 لیتر فضا در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
اکسنت کرمان موتور به عنوان یکی از نسخه های فول آپشن این خودرو در بازار جهانی شناخته می شود. این خودرو به نسبت برخی نمونه های فول دنیا، تنها گرمکن صندلی های جلو و تودوزی چرم صندلی ها را ندارد و سامانه بلو نیز به صورت پیش فرض در خودرو وجود دارد. در مجموع اکسنت مونتاژی به امکاناتی چون سانروف، استارت دکمه ای، سنسور و دوربین عقب، مانیتور، GPS فعال، سیستم تهویه اتوماتیک، حالت کنترل پایداری و ضد واژگونی، کامپیوتر سفر، شش کیسه هوای 10 نقطه ای، دی لایت، سنسور نور مجهز شده است.
اکسنت کرمانموتور به پیشرانه 4 سیلندر VVT مجهز شده که از استاندارد یورو6 برخوردار است. این پیشرانه 1.6 لیتری 122 اسببخار قدرت تولید میکند که برای جثه اکسنت مناسب به نطر میرسد. همچنین این پیشرانه با گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت شده که البته در برابر گیرباکسهای جدید حرف زیادی برای گفتن ندارد.
وقتی خودرو را استارت می زنید، با صدای کم حالت اولیه موتور طرف هستید که در داخل کابین شنیده می شود. همچنین لرزش موتور به خوبی توسط دسته موتورها مهار می شود و خبری از تکان های ریز در داخل کابین نیست. با چند گاز پیاپی در حالت ایستاده، تکان های خاصی به خودرو وارد نمی شود. در حالت استفاده از سیستم تهویه و همچنین درگیر کردن کمپرسور کولر مجددا شاهد هستیم که لرزش به کابین نیز منتقل نمی شود.
سبک فنی این خودرو اقتصادی هیوندای نیز در بررسی های جهانی نشان داده که مصرف سوخت قابل قبولی را دارد و از طرفی می تواند از پس وزن بدنه این خودرو بر آید. اما نباید از اکسنت توقع راه رفتن و شتابی مانند کیا سراتو آپشنال اتوماتیک را داشته باشید.
کلاس: سدان متوسط
پیشرانه: 4 سیلندر 16 سوپاپ VVT با استاندارد یورو6
حجم موتور:1591 سی سی
قدرت: 122 اسب بخار در 6300 دور
گشتاور: 155 نیوتن متر در 4200 دور
گیرباکس: 4 سرعته اتوماتیک
وزن: 1070 کیلو
حد اکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت
حجم باک:43 لیتر
نوشته: میلاد میرعابدینی
دیدگاه خود را بنویسید