پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

برادران کوئن!/ با بودجه 700 میلیونی، هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

((کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟-برای خواندن ین مقایسه کلیک کنید) هیوندای سانتافه و کیا سورنتو برادران کوئن قصه ما هستند. یکی از 2 برادر شخصیتی محافظه کار دارد، مثل سانتافه. این خودرو طیف عمومی تری از خریداران را به سمت خود جلب می کند. اما برادر دیگر که سورنتو نام دارد، […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

((کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟-برای خواندن ین مقایسه کلیک کنید)

هیوندای سانتافه و کیا سورنتو برادران کوئن قصه ما هستند. یکی از 2 برادر شخصیتی محافظه کار دارد، مثل سانتافه. این خودرو طیف عمومی تری از خریداران را به سمت خود جلب می کند. اما برادر دیگر که سورنتو نام دارد، با حس و حالی اسپرت تر، بازار هدف اش را میان خریداران جوان تر یا به اصطلاح باحال تر جست و جو می کند.

مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز (شماره 74)
بررسی و نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: علیرضا فاتحی


یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده


اگر اهل فیلم و سینما باشید، برادران کوئن را می شناسید. 2 برادر فیلمساز که یکی در حوزه کارگردانی و دیگری در حوزه فلسفه تحصیل کرده. جالب اینجاست که این 2 برادر با کمک هم کارهایشان را ایده پردازی می کنند. اما در عین همکاری، یکی به عمق و فلسفه ماجرا می پردازد و دیگری روی بخش اجرا و ظاهر کار متمرکز است. سبک همکاری این 2 برادر، ما را به یاد کیا و هیوندای می اندازد. اگر با خودرو و دنیای پیچیده اش سر و کار داشته باشید، می دانید که هیوندای و کیا همچون 2 برادر در دنیای خودروسازی هستند. این 2 در یک هلدینگ فعالیت می کنند و پلت فرم و پیشرانه بسیاری از محصولات آن ها با هم مشترک است. هیوندای صاحب هلدینگ است و فلسفه وجود کنسرسیوم هیوندای کیا را تعیین می کند و کیا با ارائه خودروهای به روز و اسپرت سعی در زیبا نگه داشتن نمای ظاهری این خودروسازی دارد و مخاطبان جوان را هدف قرار دهد. سانتافه و سورنتو نیز دقیقا درگیر این فلسفه شده اند. یکی از 2 برادر شخصیتی محافظه کار دارد، مثل سانتافه. این خودرو طیف عمومی تری از خریداران را به سمت خود جلب می کند. اما برادر دیگر که سورنتو نام دارد، با حس و حالی اسپرت تر، بازار هدف اش را میان خریداران جوان تر یا به اصطلاح باحال تر جست و جو می کند.

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه IX45:

در مورد یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران صحبت می‌کنیم. خیلی سخت است اگر بخواهیم با نگاهی متعصبانه، قید پیشرفت‌ها و ویژگی‌های مثبت یک خودرو کره ای را بزنیم و بگوییم، چون کره‌ایست، روح ندارد و زود از چشم می‌افتد. شاید بتوان تا حد زیادی این اظهار نظر را منطقی توصیف کرد، اما بد نیست نگاهی به آمار فروش کره‌ای‌ها، نه تنها در بازار ایران، بلکه در سایر کشورهای بزرگ جهان داشته باشیم. کره‌ای‌ها هر روز سهم‌شان را بیشتر می‌کنند و روند پیشرفت‌شان انقدر سریع‌ است که در بعضی مواقع رقبا را گیج می‌کنند. به همین سانتافه مورد بحث نگاه کنید. اولین نسل‌اش در سال ۲۰۰۱ به بازار آمده. در طول این سال‌ها گام‌های‌اش انقدر بلند بوده که اگر علاقه مند به خودرو نباشید، به سختی می‌توانید باور کنید که خودرو پیش رو، نواده همان سانتافه ۲۰۰۱ است!

مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

سانتافه نام شهری در مکزیک است. ایرانی‌ها از دومین نسل با سانتافه آشنا شدند. با آزاد شدن واردات خودرو در دهه ۸۰ هجری شمسی، کره‌ای‌ها به بازار ایران لشکرکشی کردند و در این بین، سانتافه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مهمان‌های کره‌ای بود. تولید نسل دوم از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ادامه داشت. در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۲ اما جانشین خلف این مدل، با ظاهری کاملا متفاوت معرفی شد. دیری نگذشت که نسل سوم سانتافه، نه تنها موفقیت‌های مدل قبلی را تکرار کرد، بلکه توانست سطح متفاوتی از فروش را در بازار ایران تجربه کند. این مدل سانتافه در ۲ نسخه گرند و اسپرت عرضه شده که از این میان، مدل اسپرت با طول بدنه کوتاه‌تر برای بازار ایران انتخاب شده است. همچنین نسل چهارم سانتافه به تازگی معرفی شده. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فعلا نمی‌توان آینده‌ای برای مدل جدید سانتافه در بازار ایران متصور بود.

نسل سوم هیوندای سانتافه توانست برای چند سال متوالی در صدر جدول خودروهای وارداتی به کشور قرارگیرد و در سال ۱۳۹۳، ۱۰ هزار و ۸۴ دستگاه از آن به کشور وارد شد. علی رغم اینکه بحث در مورد طراحی یک خودرو تلفیقی از سلیقه و تخصص است، به شخصه هیچگاه نتوانستم ظاهر سانتافه را به سورنتو ترجیح دهم. در طول این سال‌ها سورنتو همواره طراحی عامه پسندتر و معقول‌تری از سانتافه داشته و مشاهده یک سورنتو قدیمی نسبت به یک سانتافه قدیمی، حس بهتری منتقل می‌کند. البته این به معنی نیست که سانتافه شاسی بلندی نازیباست. طراحی مدرن و سیالی سانتافه، ترکیبی از خطوط مواج و  در هم شکسته را شامل می‌شود که تناسب چشمنوازی دارند. این سبک طراحی هنوز هم نسبت به بسیاری از رقبای ژاپنی هیجان انگیزتر است. اما وقتی پای ماندگاری طرح به میان می‌آید، معادلات تغییر می‌کند.

مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

ظاهر نسل سوم سانتافه در اواخر دوره‌اش دستخوش تغییراتی جزیی اما تاثیرگذار قرار گرفت. فیس لیفت سانتافه که با مدل ۲۰۱۷ و مدل‌های آخر ۲۰۱۶ در بازار یافت می‌شود، ویژگی‌هایی دارد که خریدار را بیشتر از قبل برای انتخاب کردن‌اش وسوسه می‌کند. گرافیک چراغ‌های جلو و عقب در مدل فیس لیفت تغییر کرده و با مد روز مطابقت دارد. ترکیبی از چراغ‌های ال ای دی و روز روشن که غبار این ایام را از چهره سانتافه پاک کرده و چراغ‌های عقب پوششی تیره دارند. سپرهای جلو و عقب نیز در این مدل از نو طراحی شده‌اند. پروژکتورهای روز روشن سپر جلو به مراتب زیباتر از قبل هستند و خروجی دوبل اگزوز فرم مربعی شکل و متفاوت نسبت به مدل قبلی دارد. رینگ‌های خاکستری ۱۹ اینچی و دیزاین جدید جلوپنجره، تکمیل کننده جذابیت‌های ظاهری سانتافه فیس لیفت هستند. همچنین شاسی سانتافه فیس لیفت با فولاد مقاوم تقویت شده و عملکرد بهتری در بحث ایمنی دارد.

هیوندای سانتافه

گام‌های بلند هیوندای در طراحی، داخل کابین سانتافه نیز ادامه پیدا کرده و همان طراحی سیالی را در این قسمت شاهد هستیم. یک طراحی شلوغ و در بعضی قسمت‌ها گیج کننده که نظر افراد علاقه مند به زرق و برق را به خود جلب می‌کند. در مورد کیفیت متریال کابین سانتافه باید بعد از ۴۰،۵۰ هزار کیلومتر نظر داد. افت بعضی ویژگی‌های اولیه مثل رنگبندی بعضی قسمت‌ها و تاثیر گرفتن قسمت های چرمی دور فرمان و صندلی‌ها از گذر زمان، در سانتافه لمس می‌شود. غربیلک فرمان سانتافه بر عکس فرمان ساده سورنتو، فستیوال دکمه‌هاست و افرادی مثل من را که زیاد میانه‌ای با تکنولوژی ندارند را حسابی گیج می‌کند. اما کاملا خوش دست است و نشانگرهای پشت آن نیز که در مدل فیس لیفت تغییراتی را تجربه کرده‌اند، حالتی پویا و جذاب دارند. سانتافه از سیستم flex steer بهره می‌برد که در بازار ایران به فرمان ۳ حالته معروف شده.

به لطف این سیستم می‌توانید حالت فرمان را در ۳ برنامه اسپرت، نرمال و کامفورت تنظیم کنید. ابعاد بدنه سانتافه بزرگ است، اما بخش زیادی از این هیکل درشت صرف صندوق بار شده و در نتیجه، صندلی های عقب، راحتی صندلی‌های سورنتو را ندارند. همچنین بچه صندلی‌های ردیف سوم هم برای مواقع ضروری طراحی شده‌اند و فضای خاصی در اختیار قرار نمی‌دهند. صندلی‌های جلو نیز انچنان که باید دربر گیرنده نیستند. اما موقعیت پشت فرمان مناسب است و دید به اطراف و تسلط بر خودرو، سرنشین را به خود علاقه‌مند می‌کند. هیوندای سانتافه یکی از پر آپشن‌ترین خودروهای موجود در بازار در این رنج قیمتی به شمار می‌رود. از گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و فرمان، سردکن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی و قابلیت تنظیم برقی صندلی‌ها گرفته تا سقف پانوراما و انواع سیستم‌های الکترونیکی ایمنی و کمک حرکتی. اما جالب است بدانید در مدل فیس لیفت، علاوه بر تغییرات ظاهری و فنی، مواردی جدید از جمله اتوپارک، سنسور فاصله سنج جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری، سیستم تشخیص نقطه کور و سیستم هشدار حرکت بین خطوط در فهرست تجهیزات هیوندای سانتافه به چشم می‌خورد.

اگر قابلیت‌های حرکتی و دینامیکی از اولویت‌های شماست، پس هنگام خرید اسیر زیبایی و آپشن‌های رنگارنگ سانتافه نشوید. سانتافه پیشرانه ۴ سیلندر GDI را در دل خود جای داده. پیشرانه‌ای که ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد و ۱۹۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۳۰۰ تولید می‌کند. فرمان مدل‌های اولیه نسل سوم سانتافه بسیار بی تفاوت بود. اما برای سال ۲۰۱۵ از فرمان برقی با میکروپروسسور ۳۲ بیتی برای این خودرو استفاده شده که عملکرد تیز و اسپرت فرمان را به همراه دارد. اما همچنان حس دقیقی از سطح جاده منتقل نمی‌‌کند و احساس می‌کنید کمی حواس پرت است. بوش‌های جلو و عقب برای استحکام بیشتر در حرکات مارپیچ تغییر کرده و سیستم فنربندی نیز یک تغییر هندسی را به خود دیده است. کیفیت سواری سانتافه نسبت به پولی که برای خریدش پرداخت می‌کنید، چنگی به دل نمی‌زند. اما خشکی سواری تاثیر مثبتی بر چسبندگی گذاشته است.

مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

همچنین تعریف وزن به اسب بخار سانتافه چندان مناسب نیست و در کندن‌های اولیه، مانور رفتن و سبقت گیری‌های ناگهانی چنگی به دل نمی‌زند. پیشرانه سانتافه ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۲۵۰ دور تولید می‌کند. یادش بخیر، راندن سانتافه‌های ۶ سیلندر قدیمی هیجانی مناسب نسبت به بودجه‌ای که برای خرید‌ش پرداخت می‌کردید، منتقل می‌کرد. در نسل سوم اما، اگر با این پیشینه پشت فرمان سانتافه قرار بگیرید، از ان ناامید خواهید شد. این پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت تنظیم شده و قرار نیت بی قرار و پرهیاهو باشد. یک گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک با پیشرانه سانتافه جفت می‌شود که عملکرد به مراتب بهتری از نسل قبلی خودروهای کره‌ای دارد. در کل باید گفت هرچقدر طراحی این خودرو ساختار شکن و مدرن است، قابلیت‌های دینامیکی آن در سطح پایینی قرار دارد و حس راندن یک ماشین مهندسی شده را منتقل نمی‌کند.

مشخصات فنی سانتافه IX45

پیشرانه: 4 سیلندر GDI

حجم موتور: 2359 سی سی

استاندارد الایندگی: یورو6

محور متحرک: 2 دیفرانسیل

قدرت: 190 اسب بخار در 6300 دور

گشتاور: 242 نیوتن متر در 4250 دور

گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک

حجم باک: 64 لیتر

کیا سورنتو

کیا سورنتو:

نزدیک‌ترین رقیب هیوندای سانتافه چه در ایران و چه در بازار جهانی، اینبار با دستی پرتر از همیشه در مقابل برادر ناتنی خود قرار گرفته است. کیا سورنتو را با پیشرانه‌های ۶ سیلندر قلدر میشناسیم. شاسی بلندی که از نخستین نسل‌اش در بازار ایران حاضر شد، اما با ممنوع شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، از بازار ایران جا ماند و راه را برای رقیب‌اش باز گذاشت. حضور کیا سورنتو در بازار ایران، همواره در سایه رقیبی به اسم سانتافه بوده است. اما داستان سومین نسل سورنتو کاملا با مدل‌های قبلی متفاوت است.

بهره گیری این مدل سورنتو از پیشرانه ۲.۴ لیتری باعث شد تا باردیگر پای‌اش به بازار ایران باز شود. سورنتو را باید سوگلی کیا برشمرد. یکی از پرفروش‌ترین محصولات‌اش و اولین مدل کیا که در آمریکا به تولید رسیده است. نسل سوم سورنتو در سال ۲۰۱۴ رونمایی و در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. این مدل از هر جهت بزرگ‌تر از قبل است و با ۴۷۸۰ میلی‌متر طول، ۱۸۹۰ میلی‌متر عرض و ارتفاع ۱۶۸۵ میلی‌متری، حالت بلاتکلیف مدل‌های قبلی را ندارد. طراحی این مدل سورنتو، هنر پیتر شرایر، طراح معروف کیاست. طراحی که توانسته جایزه فرمان طلایی را در سال ۲۰۱۵ کسب کند و از دیگر افتخارات این مدل سورنتو می‌توان به کسب بالاترین سطح کیفیت مواد اولیه دررده بندی موسسه JD POWER در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد.

کیا سورنتو

پوزه ببری شکل به عنوان زبانی مشترک در اکثر محصولات کیا، در سورنتو نیز خودنمایی می‌کند. جلوپنجره مشبک سورنتو به طور هنرمندانه‌ای به چراغ‌های باریک و پر از ریزه کاری جلو متصل شده. طراحی جانبی نکته خاصی ندارد. اما در عین سادگی، کاملا با ابهت و عضلانی به نظر می‌رسد. قسمت عقب سورنتو نیز بیش از هر زمانی به خودروهای آمریکایی شباهت دارد. در مجموع باید گفت سورنتو از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از سانتافه قرار می‌گیرد و طراحی ساده‌تر از رقیب هم وطن‌اش، باعث می‌شود ماندگاری بیشتری داشته باشد. سورنتو در ۲ مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بازار ایران یافت می‌شود. البته هستند تعداد محدودی مدل ۲۰۱۸ که با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شوند. شاید با مرور آگهی‌های سورنتو در سایت‌های خرید و فروش خودرو، به عبارت GT لاین برخورده باشید. نسخه مورد بررسی نیز از نوع GT لاین است. مهمترین ویژگی ظاهری این نسخه، پروژکتورهای متشکل از ۴ مربع کوچک در سپر جلو به شمار می‌رود. کالیپر ترمز مدل GT لاین نیز قرمز رنگ بوده و در بعضی سفارش‌ها از رینگ کرومی براق بهره می‌برد.

کیا سورنتو

رد پای GT لاین در کابین، روی غربیلک خوش دست فرمان به چشم می‌خورد. همچنین این مدل به شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان نیز مجهز شده که حس و حال بهتری در رانندگی را نسبت به سانتافه به ارمغان می‌آورد. همچنین مدل GT لاین از ۲ رادار نقطه کور و هشدار انحراف از مسیر نیز بهره می‌برد. طول بدنه سورنتو نسبت به سانتافه ۱۰ سانتی‌متر بیشتر است. همچنین فاصله بین ۲ محور نسبت به مدل قبلی ۷.۶ سانتی‌متر بیشتر شده و به ۲۷۸۰ میلی‌متر رسیده است. به لطف ابعاد بزرگ‌تر از قبل، با کابینی جادار و کاملا خانوادگی روبرو هستیم. طراحی منطقی کابین سورنتو فضای بیشتر صندلی‌های ردیف عقب را برای‌اش به ارمغان آورده است. پنجره‌های بزرگ‌تر، دید بهتری به بیرون خودرو را نسبت به سانتافه در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

ارگونومی کابین نیز از سانتافه بهتر به نظر می‌رسد و کارکردن با ادوات کابین ساده‌تر است. سورنتو هم همچون سانتافه از صندلی‌های ردیف سوم بهره می‌برد. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم، فضای صندوق بار به ۱۶۶۲ لیتر می‌رسد. در حالت عادی، صندوق بار ۶۰۵ لیتر ظرفیت دارد و در صورتی که صندلی‌های ردیف سوم را باز کنید، این فضا به ۱۴۲ لیتر می‌رسد. همچنین در این مدل می‌توانید درب صندوق بار را به صورت برقی یا با حرکت دادن پا زیر سپر باز و بسته کنید. سختی و مقاومت پیچشی شاسی سورنتو ۱۴ درصد افزایش یافته و کابین آن در مجموع از کابین سانتافه بی صداتر است. سواری سورنتو نسبتا نرم به نظر می‌رسد، اما دفع ضربات وارده با چرخ‌ها با سر و صداهایی همراه است. سورنتو نیز همچون سانتافه از امکانات متنوعی بهره می‌برد و از این نظر کاملا خریدار را راضی می‌کند. ترمز پارک برقی، سقف پانوراما، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و فرمان، سردکن صندلی‌های جلو و انواع سیستم‌های الکترونیکی و پارک اتوماتیک، از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی سورنتو به شمار می‌روند. دوربین ۳۶۰ درجه نیز از جمله امکانات کاربردی سورنتو به حساب می‌آید که با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، حسابی راننده را کمک می‌کند.

سورنتو از پیشرانه ۴ سیلندر با تکنولوژی GDI بهره می‌برد. پیشرانه‌ای که با ۱۸۸ اسب بخار قدرت، وظیفه به دوش کشیدن جثه ۲۰۱۳ کیلویی را بر عهده دارد. پس توقع شتاب عالی و کشش چشمگیر را از این کراس اوور متوسط نداشته باشید. فرمان الکتریکی عملکردی نرم و دقیق دارد، اما همچون سانتافه، تعریف دقیقی از وضعیت مسیر به راننده نمی‌دهد. اما جالب است بدانید قابلیت خارج جاده‌ای سورنتو نسبتا بهتر از سانتافه ارزیابی می‌شود. با اینکه ذات این خودرو بیشتر با مسیرهای هموار شهری همخوانی دارد تا بیراه‌های خارج جاده‌ای، اما به لطف سیستم ۲ دیفرانسیل با حالت قفل که گشتاور را به طور مساوی میان محور جلو و عقب تقسیم می‌کند، سورنتو می‌تواند در آفرودهای سبک نیز گلیم خود را از آب بیرون بکشد. گشتاور ۲۴۱ نیوتن متری پیشرانه تقریبا با سانتافه برابر است و همچون برادر ناتنی، نروی موتور توسط گیرباکس ۶ سرعته خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

کیا سورنتو

مشخصات فنی کیا سورنتو UM

پیشرانه: 4 سیلندر GDI

حجم موتور: 2.4 لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو 6

محور متحرک: دیفرانسیل

قدرت: 188 اسب بخار در 6000 دور

گشتاور: 241 نیوتن متر در 4000 دور

گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک

حجم باک: 71 لیتر

مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

کلام آخر

هیوندای سانتافه و کیا سورنتو نام های آشنایی در بازار خودروهای وارداتی به شمار می روند و سابقه قابل توجهشان در ایران، باعث شده بازار خرید و فروش به مراتب پررونق تری از رقبای ژاپنی داشته باشند. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و توقف ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک، اگر قصد خرید سانتافه و یا سورنتو صفر داشته باشید، اکثرا مدل های 2017 پیش رویتان قرار دارد. سورنتو اخیرا توسط کیا فیس لیفت شده و مدل جدید سانتافه نیز به بازارهای خارجی راه پیدا کرده. اما بسته بودن درهای کشور به روی وارداتی ها، باعث شده خبری از نسخه های به روز شده سانتافه و سورنتو در ایران نباشد. اگر سراغ این 2 شاسی بلند متوسط آمده اید، قطعا قابلیت های فنی در الویت آخرتان است. اما یک کابین جادار با 7 صندلی، امکانات متنوع و ته مایه ای ازقابلیت های خارج جاده ای در این 2 برادر ناتنی، در سفرهای چند نفره خانوادگی روسفیدتان می کند.

یک چهارم نهایی/ سیتروئن C3 بخریم یا آلفارومئو جولیتا؟

کوپه های اهلی!/ مقایسه سراتو کوپ و تویوتا GT86

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

فروکش هیجان/ بررسی لکسوس RX200t

هایما S7 پلاس چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

چری و راه‌های نرفته‌اش!/ نخستین بررسی جامع چری آریزو6 در جاده‌های ایران

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی