پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا سورنتو

کیا سورنتو زیر ذره بین/ از شاسی بلند محبوب کیا بیشتر بدانید

سورنتو را باید سوگلی کیا برشمرد. یکی از پرفروش‌ترین محصولات‌اش و اولین مدل کیا که در آمریکا به تولید رسیده است. نسل سوم سورنتو در سال ۲۰۱۴ رونمایی و در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

چه در ایران و چه در بازار جهانی، کیا سورنتو به عنوان نزدیک ترین رقیب هیوندای سانتافه شناخته می شود. کیا سورنتو را با پیشرانه‌های ۶ سیلندر قلدر می شناسیم. شاسی بلندی که از نخستین نسل‌اش در بازار ایران حاضر شد، اما با ممنوع شدن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، از بازار ایران جا ماند و راه را برای رقیب‌اش باز گذاشت. حضور کیا سورنتو در بازار ایران، همواره در سایه رقیبی به اسم سانتافه بوده است. اما داستان سومین نسل سورنتو کاملا با مدل‌های قبلی متفاوت است.

کیا سورنتو

بهره گیری این مدل سورنتو از پیشرانه ۲.۴ لیتری باعث شد تا باردیگر پای‌اش به بازار ایران باز شود. سورنتو را باید سوگلی کیا برشمرد. یکی از پرفروش‌ترین محصولات‌اش و اولین مدل کیا که در آمریکا به تولید رسیده است. نسل سوم سورنتو در سال ۲۰۱۴ رونمایی و در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. این مدل از هر جهت بزرگ‌تر از قبل است و با ۴۷۸۰ میلی‌متر طول، ۱۸۹۰ میلی‌متر عرض و ارتفاع ۱۶۸۵ میلی‌متری، حالت بلاتکلیف مدل‌های قبلی را ندارد. طراحی این مدل سورنتو، هنر پیتر شرایر، طراح معروف کیاست. طراحی که توانسته جایزه فرمان طلایی را در سال ۲۰۱۵ کسب کند و از دیگر افتخارات این مدل سورنتو می‌توان به کسب بالاترین سطح کیفیت مواد اولیه دررده بندی موسسه JD POWER در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد.

پوزه ببری شکل به عنوان زبانی مشترک در اکثر محصولات کیا، در سورنتو نیز خودنمایی می‌کند. جلوپنجره مشبک سورنتو به طور هنرمندانه‌ای به چراغ‌های باریک و پر از ریزه کاری جلو متصل شده. طراحی جانبی نکته خاصی ندارد. اما در عین سادگی، کاملا با ابهت و عضلانی به نظر می‌رسد. قسمت عقب سورنتو نیز بیش از هر زمانی به خودروهای آمریکایی شباهت دارد. در مجموع باید گفت سورنتو از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از سانتافه قرار می‌گیرد و طراحی ساده‌تر از رقیب هم وطن‌اش، باعث می‌شود ماندگاری بیشتری داشته باشد. سورنتو در ۲ مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بازار ایران یافت می‌شود.

کیا سورنتو

البته هستند تعداد محدودی مدل ۲۰۱۸ که با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شوند. شاید با مرور آگهی‌های سورنتو در سایت‌های خرید و فروش خودرو، به عبارت GT لاین برخورده باشید. نسخه مورد بررسی نیز از نوع GT لاین است. مهمترین ویژگی ظاهری این نسخه، پروژکتورهای متشکل از ۴ مربع کوچک در سپر جلو به شمار می‌رود. کالیپر ترمز مدل GT لاین نیز قرمز رنگ بوده و در بعضی سفارش‌ها از رینگ کرومی براق بهره می‌برد.

کیا سورنتو

رد پای GT لاین در کابین، روی غربیلک خوش دست فرمان به چشم می‌خورد. همچنین این مدل به شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان نیز مجهز شده که حس و حال بهتری در رانندگی را نسبت به سانتافه به ارمغان می‌آورد. همچنین مدل GT لاین از ۲ رادار نقطه کور و هشدار انحراف از مسیر نیز بهره می‌برد. طول بدنه سورنتو نسبت به سانتافه ۱۰ سانتی‌متر بیشتر است.

کیا سورنتو

همچنین فاصله بین ۲ محور نسبت به مدل قبلی ۷.۶ سانتی‌متر بیشتر شده و به ۲۷۸۰ میلی‌متر رسیده است. به لطف ابعاد بزرگ‌تر از قبل، با کابینی جادار و کاملا خانوادگی روبرو هستیم. طراحی منطقی کابین سورنتو فضای بیشتر صندلی‌های ردیف عقب را برای‌اش به ارمغان آورده است. پنجره‌های بزرگ‌تر، دید بهتری به بیرون خودرو را نسبت به سانتافه در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

ارگونومی کابین نیز از سانتافه بهتر به نظر می‌رسد و کارکردن با ادوات کابین ساده‌تر است. سورنتو هم همچون سانتافه از صندلی‌های ردیف سوم بهره می‌برد. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم، فضای صندوق بار به ۱۶۶۲ لیتر می‌رسد. در حالت عادی، صندوق بار ۶۰۵ لیتر ظرفیت دارد و در صورتی که صندلی‌های ردیف سوم را باز کنید، این فضا به ۱۴۲ لیتر می‌رسد. همچنین در این مدل می‌توانید درب صندوق بار را به صورت برقی یا با حرکت دادن پا زیر سپر باز و بسته کنید. سختی و مقاومت پیچشی شاسی سورنتو ۱۴ درصد افزایش یافته و کابین آن در مجموع از کابین سانتافه بی صداتر است.

کیا سورنتو

سواری سورنتو نسبتا نرم به نظر می‌رسد، اما دفع ضربات وارده با چرخ‌ها با سر و صداهایی همراه است. سورنتو نیز همچون سانتافه از امکانات متنوعی بهره می‌برد و از این نظر کاملا خریدار را راضی می‌کند. ترمز پارک برقی، سقف پانوراما، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و فرمان، سردکن صندلی‌های جلو و انواع سیستم‌های الکترونیکی و پارک اتوماتیک، از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی سورنتو به شمار می‌روند. دوربین ۳۶۰ درجه نیز از جمله امکانات کاربردی سورنتو به حساب می‌آید که با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، حسابی راننده را کمک می‌کند.

سورنتو از پیشرانه ۴ سیلندر با تکنولوژی GDI بهره می‌برد. پیشرانه‌ای که با ۱۸۸ اسب بخار قدرت، وظیفه به دوش کشیدن جثه ۲۰۱۳ کیلویی را بر عهده دارد. پس توقع شتاب عالی و کشش چشمگیر را از این کراس اوور متوسط نداشته باشید. فرمان الکتریکی عملکردی نرم و دقیق دارد، اما همچون سانتافه، تعریف دقیقی از وضعیت مسیر به راننده نمی‌دهد.

کیا سورنتو

اما جالب است بدانید قابلیت خارج جاده‌ای سورنتو نسبتا بهتر از سانتافه ارزیابی می‌شود. با اینکه ذات این خودرو بیشتر با مسیرهای هموار شهری همخوانی دارد تا بیراه‌های خارج جاده‌ای، اما به لطف سیستم ۲ دیفرانسیل با حالت قفل که گشتاور را به طور مساوی میان محور جلو و عقب تقسیم می‌کند، سورنتو می‌تواند در آفرودهای سبک نیز گلیم خود را از آب بیرون بکشد. گشتاور ۲۴۱ نیوتن متری پیشرانه تقریبا با سانتافه برابر است و همچون برادر ناتنی، نروی موتور توسط گیرباکس ۶ سرعته خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

کیا سورنتو

پیشنهاد نهایی

کیا سورنتو یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین شاسی بلندهای وارداتی بازار ایران به شمار می رود. اگر علاقه زیادی به امکانات رفاهی متنوع دارید، سورنتو می تواند نیازتان را پاسخ دهد. کابین جادار و طراحی زیبایی دارد، اما اگر رانندگی پرهیجان در الویتتان است، سورنتو نمی تواند انتخاب مناسبی پیش رویتان باشد و همچون پدران 6 سیلندرش نظر شما را به خودش جلب کند.

کیا سورنتو

مشخصات فنی کیا سورنتو

کلاس: شاسی بلند SUV
پیشرانه (سیلندر): 4 سیلندر خطی GDI
حجم موتور: 2.4 لیتر
قدرت: 188 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور: 241 نیوتن متر در 4000 دور
گیرباکس : 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 2013 کیلوگرم
مصرف: 9.4 لیتر
باک: 71 لیتر

امکانات کیا سورنتو

ترمز پارک برقی، سقف پانوراما، صندلی‌های چرمی، صندلی‌های برقی جلو (تنظیم 10 جهته صندلی راننده، تنظیم 8 جهته صندلی شاگرد)، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب و فرمان، سردکن صندلی‌های جلو ، دوربین ۳۶۰ درجه، رینگ های 19 اینچی، در برقی صندوق بار، دی لایت، پارک خودکار، کروز کنترل، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، صفحه نمایشگر لمسی 4.3 اینچی، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، 6 کیسه هوا، سیستم مدیریت پایداری VSM  سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC

نکات مثبت:

امکانات متنوع-کابین جادار-بازار خرید و فروش پررونق

نکات منفی:

قطعات یدکی و لوازم گران قیمت- بهره نبردن از مانیتور بزرگ در مدل های شرکتی- سرو صداهای اضافه تعلیق هنگام دفع ضربات

نوشته: میلاد میرعابدینی

 

برادران کوئن!/ هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

یک روح در 2 بدن!/ پژو 207 اتوماتیک بخریم یا دانگ فنگ H30 کراس؟

بازار گرم شاسی بلندها در سرمای رکود/ هیوندای سانتافه بخریم یا نیسان ایکس تریل؟

غول مرحله آخر سانگ یانگ!/ از رکستون G4 بیشتر بدانید

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

تهاجم هیده یوشی!/ در بازار کراس اوورها، هیوندای توسان بخریم یا میتسوبیشی ASX؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی