پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیربکس اتوماتیک

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

خودروهای ارزان تر از 50 میلیون/ با این بودجه موتورسیکلت بخریم یا ماشین؟! در سال های نچندان دور به کسی که نوگواهینامه بود و قصد خرید خودرو داشت یک پیکان کارکرده را پیشنهاد می‌دادند که هم بتواند دستش را به کمک آن در رانندگی به اصطلاح پُر کند و هم طی خرابی‌های متوالی خودرو خم‌وچم […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

خودروهای ارزان تر از 50 میلیون/ با این بودجه موتورسیکلت بخریم یا ماشین؟!


در سال های نچندان دور به کسی که نوگواهینامه بود و قصد خرید خودرو داشت یک پیکان کارکرده را پیشنهاد می‌دادند که هم بتواند دستش را به کمک آن در رانندگی به اصطلاح پُر کند و هم طی خرابی‌های متوالی خودرو خم‌وچم تعمیرات را نیز فرا بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

قدیم‌ترها به کسی که نوگواهینامه بود و قصد خرید خودرو داشت یک پیکان کارکرده را پیشنهاد می‌دادند که هم بتواند دستش را به کمک آن در رانندگی به اصطلاح پُر کند و هم طی خرابی‌های متوالی خودرو خم‌وچم تعمیرات را نیز فرا بگیرد. اما امروز اوضاع فرق کرده. خودروها و تعمیرات‌شان تخصصی‌تر شده و از سوی دیگر مسیرها آن‌قدر پرترافیک و طویل است که همه ترجیح می‌دهند خودرویی سوار شوند که کم‌تر خراب شود و اگر هم خراب شد با یک تماس با امدادخودرو موضوع را حل کنند. در این مطلب قصد داریم چند مدل بسیار مرسوم از خودروهای داخلی را همراه با گزینه‌های جذاب برای خودرو اولی‌ها با نگاه یک ماشین اولی به شما معرفی کنیم.

گزینه‌های خوب و بد را نیز جدا کرده‌ایم اما این دسته‌بندی در چارچوبی خارج از خودرواولی‌ها مصداق ندارد. در این دسته‌بندی مشخصات فنی ویژه، قدرت جاده‌ای و حتی استحکام طی طولانی‌مدت چندان مدنظر نیست. حتی لذت رانندگی را نیز چندان مهم ندانسته‌ایم. تنها به دنبال خودروهایی هستیم که تا چند ماه بتوانند همراه بهتری برای یک نوگواهینامه باشند و اگر خدای‌ناکرده با آنها تصادف کرد، خرج کم‌تری روی دست او بگذارند.


می خوای ماشین بخری؟ کارشناسی رنگ و عقد قولنامه رو اینجا انجام بده …
حتی اگر پول کم داری بهت کمک می کنند که بخری! (کلیک کنید)


خانواده پراید، بهترین گزینه

قبول داریم که این خودرو اصلا به درد جاده نمی‌خورد و ایمنی‌اش تعریفی نیست اما در شهر به شدت مناسب یک نوگواهینامه است. ماشین اولی‌ها که خارج از شهر نمی‌روند و قصد مانور در شهر را نیز ندارند. پس یک پراید ساده که امروز با نام 131 شناخته می‌شود و در حال بازنشستگی است، با قطعات ارزان و شدیدا فراوان در سراسر کشور خصوصا در نمونه‌های کارکرده کم‌کارکرد و تمیز برای یک نوگواهینامه بهترین گزینه است. هم خودرو نسبتا پرشتابی در شتاب‌گیری اولیه است و در ابتدای رانندگی مثل پیکان به قول معروف «توی پَر» آدم نمی‌زند و هم اگر با ان تصادف‌های کوچک بکنید خسارت وحشتناکی بر جای نخواهد گذاشت. فقط با پراید بسیار قانون‌مند و با آرامش رانندگی کنید.

خانواده تیبا، کمی بالاتر

ممکن است بعضی‌ها پراید را قدیمی و از مد افتاده بدانند و دلشان بخواهد خودرویی به‌روزتر سوار بشوند و هزینه‌های بالاتر آن را نیز بپذیرند. در این شرایط تیبا می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که یک سطح از پراید بالاتر است و از هر نظر خودرویی در میانه پراید و ریو مونتاژشده توسط سایپا در نیمه دوم دهه 80 شمسی محسوب می‌شود. تیبا شتاب‌گیری و مشخصات فنی ارتقاء‌یافته‌ای نسبت به پراید دارد و شاید با بهره از طرحی کروی‌تر و مدرن‌تر کمی از این خودرو راضی‌کننده‌تر باشد. مخصوصا نسخه هاچ‌بک آن که با رنگ‌های جذاب می‌تواند برای یک جوان خودرواولی دلنشین باشد.

تیبا

خانواده ساینا و کوئیک، افزودن چاشنی جذابیت

سایپا برای کسانی‌که به تیبا نیز قانع نیستند نیز ساینا و کوئیک را با آپشن‌های بیش‌تر و ظاهر به روزتر در نظر گرفته. کوئیک که خودرویی به‌شدت آپشنال در رده ارزان‌قیمت‌هاست و به‌تازگی نسخه اسپرت‌تری از آن با نام آر نیز عرضه شده است. اما واقعیت این است که ساینا و کوئیک با ظاهری به‌روزتر و بهره از گرافیک پیچیده‌تر چراغ‌ها، چندان مناسب یک ماشین‌اولی نیستند و تصادف با این خودروها هزینه‌ به مراتب بالاتری روی دست او خواهند گذاشت. شاید بهتر باشد این خانواده از خودروهای سایپا را چند ماه بعد از دریافت گواهینامه و به‌عنوان خودرو دوم یا حتی سوم خریداری کنید. آن‌موقع می‌توانید سراغ نسخه اتوماتیک این خودروها نیز بروید.

خانواده پژو 206، محبوبیت با هزینه بالا

تقریبا همه جوان‌های ایرانی عاشق پژو 206 مخصوصا تیپ 5 آن هستند. پژو 206 اس‌دی نیز بیش‌تر خودرویی مناسب برای خانواده‌های جوان و کوچک است. قبول داریم که پژو 206 هنوز هم یکی از جذاب‌ترین خودروهای رده متوسط و ارزان بازار ایران است اما این خودرو چه در نسخه‌های نو و چه در نسخه‌های دست دوم و حتی پایین‌ترین تیپ آن در ایران یعنی تیپ 2، اصلا خودرو مناسب یک ماشین‌اولی نیست. شتاب بالا، فرمان نرم، ترمز میخ، دید نامناسب برای یک نوگواهینامه مخصوصا در ناحیه جلو خودرو و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری باعث می‌شوند پیشنهاد کنیم این خودرو را تا دست‌کم یک سال پس از اخذ گواهینامه از لیست گزینه‌هایتان حذف کنید.


می خوای ماشین بخری؟ کارشناسی رنگ و عقد قولنامه رو اینجا انجام بده …
حتی اگر پول کم داری بهت کمک می کنند که بخری! (کلیک کنید)


خانواده 405، خوش‌دستی به سبک دهه 70

این خودرو بزرگ و سنگین است اما خوش‌دستی‌هایی دارد که برای یک خودرو در دهه 70 شمسی فوق‌العاده محسوب می‌شد. پژو 405 را تنها در نسخه ساده به نوگواهینامه‌های شیطانی توصیه می‌کنیم که پیش از اخذ گواهینامه و در دوران نوجوانی گاهی سراغ جیب پدر می‌رفتند، سوئیچ‌اش را برمی‌داشتند و اطراف خانه به اصطلاح دوری می‌زدند. این خودرو حالتی تقریبا خطی و جعبه‌ای دارد و همین موضوع رانندگی با آن را برای یک تازه‌کار باتجربه آسان می‌کند. البته خرید پارس و نسخه اس‌ال‌ایکس این خودرو، حتی نمونه‌های مجهز به پیشرانه‌های TU5 آن را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم. در زمان راندن این خودرو اگر با پراید رانندگی یاد گرفته‌اید توجه داشته باشید که فواصل جلو خودرو را باید خودتان تخمین بزنید و نمایی از جلو خودرو نخواهید داشت.

خانواده سمند، خودرویی برای پدرها

از همین ابتدا آب پاکی را روی دستتان بریزیم: «سمند، سورن، دنا و خودروهایی از این دست ماشین شما نیستند.» این خودروها سنگین‌اند و جان می‌دهند برای جاده اما فرم محدب و نسبتا به‌روز آنها سبب می‌شود برای پارک آنها به شدت دچار مشکل بشوید، دید خوبی نداشته باشید و در مجموع نتوانید خودرو را به‌خوبی کنترل کنید. اگر از خانواده نخستین خودرو ملی خوش‌تان می‌آید بهتر است دست‌کم 2 سال صبر داشته باشید.

خانواده 207، لوکس‌های ارزان‌قیمت

پژو 207 ایرانی که در نسخه‌های جدیدتر تا حد بسیاری ایرانیزه نیز شده اصلا گزینه مناسبی برای یک ماشین اولی نیست. این خودروها با تجهیز به چراغ‌های برجسته و انواع تجهیزات الکترونیکی معمول طی یک تصادف ساده خرج زیادی روی دست‌تان می‌گذارند و نمونه اتوماتیک آنها نیز اصلا برای یک نوگواهینامه خودرو خوش‌دستی محسوب نمی‌شود. پیشنهاد نمی‌کنیم از همان ابتدا خودرو پر دَنگ‌وفَنگ و البته نسبتا به‌روزی-در ظاهر- چون 207 را خریداری کنید.

رانا و شاید رانا پلاس، شاید وقتی دیگر

رانا و تا چندی دیگر شاید رانا پلاس نیز همان مشکل 206 و 207 اس‌دی را دارند. این خودروها به علت اضافه شدن صندق به فرم تخم‌مرغی شکل پژو 206 در بخش انتهایی دید خوبی ندارند و همین مشکل برای یک خودرواولی و راننده کم‌تجربه می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

ام‌وی‌ام 110، خوش‌رکاب

این خودرو حتی از پراید هم شهری‌تر است و قطعات آن نسبت به یک پراید هاچ‌بک گران‌تر و دور از دسترس‌تر هستند. بدنه‌اش محدب است و شاید برای یک راننده تازه‌کار مشکل‌ساز باشد. البته اگر انصاف بدهیم فاصله‌های دنده‌های این خودرو نسبت به پراید برای نوگواهینامه‌ها مناسب‌تر است و سبب می‌شود کم‌تر در تعویض دنده‌ها اشتباه کنید. اما در مجموع خودرو شیرین و به روزی است و شباهت بسیاری به انواع فیات در اروپا دارد. این خودرو کوچک مهربان و خوش‌رکاب را نیز بهتر است به‌عنوان خودرو دوم به بعد خریداری کنید.


جدیدترین شرایط فروش ((اقساطی)) مدیران خودرو + تعمیرات تخصصی MVM و چری

در نمایندگی 480 مدیران خودرو (محمدی)


ام وی ام 110

ام‌وی‌ام 315، فورد فوکوس چینی

این خودرو نیز مانند پژو 206 می‌تواند خودرویی زیبا و جوان‌پسند باشند که خیلی‌ها لحظه‌شماری می‌کنند که گواهینامه بگیرند و صاحب یک دستگاه از آن بشوند. 315 خودرو هماهنگ و خوش‌فرمی است، رانندگی مناسبی مخصوصا در نمونه‌های اصلاح شده دارد و شتاب‌گیری آن نیز اگرچه در حد تیپ 5 نیست اما راننده را راضی می‌کند. اما باز هم با کمال شرمندگی باید بگوییم برای یک ماشین‌اولی کنترل این خودرو کار چندان ساده‌ای نیست و اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

رویاهای کودکی، دست‌دوم نامهربان

اصلا و اصلا سراغ نمونه‌های کارکرده خودروهایی که در کودکی عاشق آنها بودید نروید. به عنوان مثال زانتیا خودرویی بسیار نرم و خوش‌رکاب است اما برای شما که نوگواهینامه هستید و با بودجه اندک به‌تازگی قصد خرید خودرو دارید حتی در همان ماه‌ اول نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد و منجر به زیان‌های مالی و حتی خدای ناکرده جانی شود. به‌طور کلی خرید چنین خودرویی را در شرایط فعلی توصیه نمی‌کنیم اما اگر قصد خرید یک نمونه تمیز و به قول خودمانی «لای پر قو» از خودرویی چون زانتیا یا مزدا 323 را دارید، 2، 3 سال صبر کنید تا حسابی به رانندگی مسلط شوید.

شاسی‌بلندهای جدید و قدیمی

شاسی‌بلندها چه پاترول باشند، چه پرادو و حتی ام‌وی‌ام ایکس 33 برای شما خودرو مناسبی نیستند. اگرچه ایمنی این خودرو به‌دلیل ارتفاع بالاتر از سطح زمین برای راننده و سرنشینان بالاتر است اما از سوی مقابل اگر راننده ماهر و توانمندی پشت فرمان آنها ننشسته نباشد برای عابر پیاده و سایر خودروهای سواری فاجعه‌بار است. راندن یک شاسی‌بلند لذت زیادی دارد اما برای این کار باید ابتدا در راندن خودروهای سواری کوچک و متوسط استاد شده باشید.

سدان‌های سگمت دی، خطر در کمین

شاید بعضی‌ها برای خرید یک نیسان ماکسیما با چند صد هزار کیلومتر کارکرد وسوسه شوند. در پاسخ این عزیزان باید گفت راندن و پارک خودروهای بزرگ در سگمنت دی کار یک ماشین‌اولی نیست. شاید در ابتدای رانندگی با این خودرو احساسی جذاب از تسلط بر مسیر داشته باشید اما مطمئن باشید حادثه تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد و خبر نمی‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر کسی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان چنین خودرویی دارد طی سال نخست رانندگی، خودرو او را در یک جاده خلوت برانید و بعدها تصمیم به خرید خودرویی در این کلاس بگیرید.

ماکسیما

خودروهای دنده اتوماتیک، آرامش خطرناک

خرید خودروهای دنده اتوماتیک را نیز دست کم تا یک‌سال پس از اخذ گواهینامه پیشنهاد نمی‌کنیم. این خودروها در ظاهر به علت حذف کلاچ از نظر رانندگی راحت هستند اما شتاب‌گیری به مراتب بالاتری دارند و کنترل ترمز در آنها به اصلاح لِم خاص خودش را دارد. هم‌چنین وجود کلاچ در خودروهای دنده دستی خودش می‌تواند در کاستن از انرژی جنبشی خودرو و افزایش قدرت ترمزگیری موثر باشید.

گیربکس اتوماتیک

 

منبع : مجله گزارش بازار خودرو

 

مقایسه نیسان ماکسیما و بایک سنوا/ دود از کنده بلند می‌شود!

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

بررسی پروژه تیونینگ مزدا 323 در ایران / آتش زیر خاکستر

هر آنچه می خواهید از هیوندای ورنا بدانید/ آفتابی که هنوز غروب نکرده!

کدام دست دوم؟ مقایسه سیتروئن زانتیا و هیوندای آوانته

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

یک روح در 2 بدن!/ با بودجه 100 تا 150 میلیونی، پژو 207 اتوماتیک بخریم یا دانگ فنگ H30 کراس؟

همه کارهایی که با پلت فرم هاچ بک جذاب پژو در ایران کردند/ خانواده بزرگ آقای 206!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی