پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنج روور ایووک

مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک

اگر نگوییم رنج روور ایووک از نظر ظاهری معرکه است، بی انصافی کرده ایم. فارغ از هماهنگی اجزای مختلف بدنه و اصالتی که در تمام قسمت ها موج می زند، می توانید چند جنبه شخصیتی را در طراحی این کراس اوور لوکس لمس کنید. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو عطش سهم بردن […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۲ آذر ۱۴۰۰

اگر نگوییم رنج روور ایووک از نظر ظاهری معرکه است، بی انصافی کرده ایم. فارغ از هماهنگی اجزای مختلف بدنه و اصالتی که در تمام قسمت ها موج می زند، می توانید چند جنبه شخصیتی را در طراحی این کراس اوور لوکس لمس کنید.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

عطش سهم بردن از بازار پرطرفدار کراس اوورهای جمع و جور آنقدر زیاد بود که رنج روور به عنوان یکی از مهمترین تولید کننده های شاسی بلندهای بزرگ آفرودی با معرفی مدل ایووک در نمایشگاه پاریس 2010 و عرضه آن در سال 2011 تصمیم گرفت قدم به این کارزار پرهیاهو بگذارد. ایده ایووک در نمایشگاه دیترویت 2008 و با معرفی کانسپت LRX شکل گرفت. این کراس اوور رده پریمیوم کوچک ترین محصول برند رنج روور و به طور کل لندروور به شمار می رود و علاوه بر اینکه عصر جدیدی را برای این خودروساز بریتانیایی آغاز کرده، توانسته به عنوان یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای لوکس کامپکت مطرح شود و حسابی برای رنج روور سود آور باشد.

رنج روور ایووک

رنج روور، ایووک را در 3 مدل 3 در، 5 در و کانورتیبل تولید می کند. البته سال گذشته تولید نسخه 3 در به دلیل تقاضای پایین متوقف شد و از سال 2019 رنج روور تنها اقدام به عرضه ایووک در قالب 5 در و کانورتیبل کرده است. همین امسال رنجروور نسل دوم ایووک را معرفی کرده تا در مقابل رقبایی مثل ب ام و X3، مرسدس بنز GLC، پورشه ماکان و جگوار E-PACE همچنان حرف هایی برای گفتن داشته باشد. کراس اوور کامپکتی که در مسیر جدید رنجروور در طراحی قدم بر می دارد، اما فرم کلی آن بی شباهت به نسل اول و مدل مورد بحث ما نیست. رنج روور قرار بود به همراه جگوار در ایران حاضر و صاحب نمایندگی شود. اما به دلایل مختلف این اتفاق نیافتاد و تنها تعداد محدودی مدل ایووک در انواع 5 درب و کانورتیبل توانستند شانس حضور در بازار ایران را داشته باشند.

 

رنج روور ایووک

طراحی رنج روور ایووک

اگر نگوییم ایووک از نظر ظاهری معرکه است، بی انصافی کرده ایم. فارغ از هماهنگی اجزای مختلف بدنه و اصالتی که در تمام قسمت ها موج می زند، می توانید چند جنبه شخصیتی را در طراحی این کراس اوور لوکس لمس کنید. علی رغم اینکه با یک کراس اوور کامپکت طرف هستیم، اما حجم پردازی های اغراق آمیز بدنه، مثل خطوط برجسته روی قسمت جانبی و کاپوت، گلگیرهای پف کرده و سپرهای بزرگ و بلند باعث شده اند تا بزرگ تر و خشن تر از آنچه هست به نظر برسد و به لطف قوس های زبر و سفت دور گلگیرها، نمای آفرودی تری نسبت به دیگر خودروهای این کلاس دارد.

جنبه دیگر شخصیت ایووک این است که جمع و جور طراحی شده تا برای رفت و آمدهای روزمره با آن به مشکل برنخورید. این کراس اوور کامپکت 4.37 متر طول دارد. پس کنترل کردن یک ایووک 5 درب در ترافیک و خیابان های تنگ کار سختی نیست و می توانید به راحتی برایش جای پارک پیدا کنید. نسل اول ایووک تقریبا در میانه عمرش بود که تغییراتی تاثیر گذار را تجربه کرد و به اصطلاح فیس لیفت شد. نسخه مورد بررسی و تمام ایووک هایی که به ایران آمده اند هم مدل 2017 به بالا بوده و طبعا از نوع فیس لیفت هستند.

 

در این مدل جزییات سپر جلو، گرافیک چراغ ها و فرم درب کاپوت نسبت به مدل های قدیمی متفاوت و جذاب تر است. چراغ های باریک و کوچک در قیاس با ابعاد بدنه تضاد جالبی ایجاد کرده اند. پنجره های جانبی و پنجره عقب ارتفاع کوتاهی دارند و در کنار درهای بلند، هارمونی منحصر به فردی ایجاد کرده اند. در مجموع باید گفت ظاهر ایووک آنقدر جذاب است که رنج روور در طراحی مدل جدید دست به عصا حرکت کرده و همین شاخصه ها را حفظ کرده است.

رنج روور ایووک

کابین رنج روور ایووک

ایووک روی پلت فرم دیفرانسیل جلوی D8 جگوار لندروور شکل گرفته و از این نظر با  جگوار E-PACE اشتراک دارد. از ابعاد جمع و جور ایووک تعریف کردیم و گفتیم خودرویی راحت برای استفاده روزمره است. اما این ابعاد جمع جور باعث شده تا ایووک همچون یک شاسی بلند واقعی کاربردی نباشد. مثلا صندوق بارش تنها 420 لیتر حجم دارد، که حجم صندوق یک سدان متوسط مثل دنا پلاس هم کمتر است! همچنین با توجه به فاصله 2.66 متری میان 2 محور، سرنشینان عقب فضای محدودی در قسمت پا دارند.

فضای کابین در عین سادگی، هماهنگ و چشمنواز به نظر می رسد. در قسمت های مختلف پوشش های چرمی با کیفیت دلچسب و دوخت ظریف، توجه سرنشین را به خود جلب می کنند. در مدل مورد بررسی، ترکیب رنگ مشکی با بخش های آجری رنگ روی صندلی ها و پنل درها، هارمونی جذابی خلق کرده است. طراحی کابین ایووک آنقدر اصالت دارد که اگر لوگوی روی فرمان برداشته شود، باز هم حس کنید سوار بر یک رنجروو هستید. غربیلک 3 پایه فرمان فرم جذابی دارد و خیلی شلوغ و حوصله سر بر نیست.

رنج روور ایووک

فرم شیبدار کنسول جلو باعث شده تا دسترسی به ادوات راحت تر باشد. اما از نظر ارگونومی، رنج روور هنوز با رقبای آلمانی فاصله دارد. همچون دیگر محصولات رنجروو و جگوار، خبری از اهرم دنده روی کنسول میانی نیست. در اینجا یک جسم دایره ای برای انتخاب حالت دنده در نظر گرفته شده است. در حالت اسپرت هم می توانید برای تعویض دنده سراغ پدل شیفترهای پشت فرمان بروید. در مجموع می توان گفت کابین ایووک خلوت است و خیلی سریع می توانید به جانمایی کلیدها و ادوات عادت کنید.

سیستم ارتباط و سرگرمی ایووک برای خودرویی با این قسمت بسیار ساده است. البته عملکرد واضحی دارد و مثل بیشتر خودروهای انگلیسی، برای کارکردن با آن لازم نیست چند جزوه را مطالعه کنید! در فیس لیفت ایووک بیشتر روی پکیج تکنولوژی تمرکز شده و تغییرات رو به جلوی سیستم سرگرمی، نتیجه همین راهبرد است. این سیستم واکنش سریعی به دستورات لمسی نمایشگر 8 اینچی دارد و گرافیک آن هم در نوع خود جذاب است.

صندلی های نرم ایووک در سفرهای طولانی سرنشینان را خسته نمی کند. همچنین فرم گوشتی و پهلوهای بیرون زده این صندلی ها، حمایت مناسبی از بدن سرنشین دارند. مدل مورد بررسی تیپ HSE داینامیک است که در زمان عرضه، حدود 47 تا 50 هزار پوند قیمت داشته و از تجهیزات کاملی بهره می برد. در عین اینکه ارتفاع داشبورد زیاد است و مثل دیگر بخش های بدنه، حجیم طراحی شده، به لطف ارتفاع مناسب، پشت فرمان ایووک میدان دید خوبی نسبت به اطراف دارید. البته پنجره کوتاه عقب باعث شده تا دید این قسمت بسیار محدود باشد.

رنج روور ایووک

مشخصات فنی رنج روور ایووک

اگر بخواهیم حرف آخر را همین اول بزنیمف باید بگوییم ایووک از نظر فنی خودروی سرکشی نیست. بر خلاف ظاهر غلط اندازش، عملکردی معمولی در این زمینه دارد. نیروی این کراس اوور کامپکت توسط پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری که توربوشارژر مجهز شده تامین می شود. پیشرانه ایووک 240 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که در ترکیب با وزن 1840 کیلوگرمی، عملکرد قابل قبولی را به نمایش می گذارد. در نمایشگاه فرانکفورت 2013، ایووک با گیرباکس 9 سرعته اتوماتیک ZF معرفی شد و این گیرباکس از مدل های 2014 روی این خودرو قرار گفرت. عملکرد این گیرباکس پیشرفته نسبتا نرم است و فواصل کوتاه تعویض دنده ها، هماهنگی مناسبی میان پیشرانه و جعبه دنده پدید آورده.

این در حالی است که گیرباکس ایووک در معکوس پذیری هم کاملا سر و حال نشان می دهد و در سبقت ها گلیم این بچه شاسی بلند را از آب بیرون می کشد. نسل اول ایووک در حالت عادی به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شد، اما مشتری می توانست با هزینه بیشتر، سیستم چهار چرخ متحرک را روی این خودرو داشته باشد. این سیستم چهار چرخ متحرک در مدل فیس لیفت دستخوش تغییراتی شده و نسخه بهبود یافته جایگزین سیستم نسل قبل IV هالدکس شده است.

رنج روور ایووک

در شرایط رانندگی ثابت، تا سرعت 35 کیلومتر بر ساعت، این سیستم 4 چرخ را درگیر نگه می دارد. اما با عبور از این سرعت، برای صرفه جویی در مصرف سوخت، تنها دیفرانسیل جلو فعالیت می کند. جالب است بدانید این تغییر ظرف 300 میلی ثانیه اتفاق می افتد! دیفرانسیل الکترونیکی گشتاور را میان چرخ ها نقسیم می کند تا کشش و ثبات در مسیرهای خارج جاده ای مناسب باشد.

ایووک را می توان در مجموع کراس اووری با سواری راحت توصیف کرد. اما جالب است بدانید خشکی سواری بیشتر در سرعت های پایین احساس می شود و در خارج جاده و مسیرهای ناهموار، سیستم تعلیق نمایش جذابی در دفع ضربات وارد شده به کابین دارد. اما چه در مسیرهای شهری، چه مسیرهای خارج جاده ای، سواری ایووک آشفته نیست و هنگام رانندگی بازخورد دلچسبی از آن دریافت می کنید.

ایووک از نظر فرمان پذیری و چسبندگی هم وضعیت مناسبی دارد، اما از این نظر به پای رقیبی همچون پورشه ماکان یا ب ام و X3 نمی رسد. فرمان نه آنقدر تنبل است که فرامین راننده را دیر به تیارها منتقل کند، نه انقدر تیز که با کوچک ترین اشاره دچار آشفتگی شود. همچنین با وجود سیستم پاسخ سطح لندروور، پاسخ پدال گاز، توزیع قدرت و تنظیمات سیستم تعلیق، با هدف ایجاد حداکثر کشش با توجه به شرایط مسیر تنظیم می شود.

ایمنی رنج روور ایووک

ایووک در آزمون های ایمنی موسسه euroNCAP تواسته به امتیاز 86 درصد در حفاظت از بزرگسالان، 75 درصد در حفاظت از کودکان، 41 درصد در حفاظت از عابر پیاده و 86 درصد در بحث عملکرد سیستم های ایمنی دست یابد و در مجموع 5 ستاره ایمنی را در کارنامه خود ثبت کند.

نتیجه گیری

ایووک در طبیعت متولد شدهف اما برای استفاده شهری تطبیق یافته. این کراس اوور لوکس بخش زیادی از موفقیت اش را مدیون تبلیغات هوشمندانه و گسترده در سطح جهان است. ظاهر جذاب و عملکرد مناسب دست به دست هم دادند تا نسل اول ایووک، هر سال پرفروش تر از سال گذشته باشد. برای نگهداری ایووک حتی در کشورهای خارجی هم باید هزینه بیشتری از یک خودروی ژاپنی، کره ای و حتی آلمانی صرف کنید. چه برسد به ایران! تعداد بسیار محدودی رنجروور ایووک به کشور وارد شده و همین ویژگی باعث می شود تا بازار خرید و فروش بسیار خاصی داشته باشد و لوازم و قطعات اش در ایران نایاب باشد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

فروکش هیجان/ بررسی لکسوس RX200t

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های 300 تا 400 میلیونی

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

مقایسه پورشه ماکان توربو پرفرومنس پکیج و آلفارومئو استلویو کوادروفولیو/ حق نداری معمولی باشی!

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

برادران کوئن!/ با بودجه 700 میلیونی، هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

تهاجم هیده یوشی!/ در بازار کراس اوورها، هیوندای توسان بخریم یا میتسوبیشی ASX؟

نوستالژی با طعم تکنولوژی/ تست و بررسی فولکس واگن بیتل کانورتیبل ABT

پیکاپ آسنا ، پیشتاز رقیبان/ پیمایش 160 کیلومتر با کم‌تر از 10 هزار تومان!

نفس پیست، هوای خیابان/ مقایسه مک لارن 600LT، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته و پورشه ۹۱۱ GT3 RS

اَستونِ سنت شکن!/ DBX به عنوان نخستین شاسی بلند استون مارتین چه ویژگی هایی دارد؟

در رنج قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا بخریم یا کیا اسپرتیج؟!

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

بازار گرم شاسی بلندها در سرمای رکود/ هیوندای سانتافه بخریم یا نیسان ایکس تریل؟

کیا سورنتو زیر ذره بین/ از شاسی بلند محبوب کیا بیشتر بدانید

غول مرحله آخر سانگ یانگ!/ از رکستون G4 بیشتر بدانید

جوک جدید نیسان!/ از نیسان جوک جدید بیشتر بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی