در اینجا قصد بررسی یک اسکوتر پرطرفدار و البته گران قیمت را داریم. موتورسیکلتی که نام هوندا را یدک میکشد و همین مورد بر محبوبیتاش در بازار ایران اضافه کرده. هوندا کلیک 125 سیسی مورد بررسی ما مدل سال 2017 میلادی است و در حال حاضر بدون دلیل قیمت بالایی دارد. به گزارش اختصاصی پایگاه […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
بازار موتورسیکلت ایران را میتوان بازاری مریض و پرنقص دانست. در این بازار هرکسی هر موتورسیکلتی را با هر قیمتی که دوست داشته باشد عرضه میکند. مغازهداران و کسبه خیابان گمرک هرکدام برای خود یک شرکت فرمالیته تاسیس میکنند و اقدام به واردات یک مدل از موتورسیکلتهای شرق آسیا میکنند.
چند سالی است که اسکوترهای گازی دنده اتوماتیک محبوب دل مردم ایران شدهاند و حضور برندهای مختلف فعال در این سگمنت در ایران به مراتب بیشتر از قبل شده است. موتورسیکلتهایی که خدمات پسازفروش خوبی ندارند و گاه برای تامین لوازم یدکی آنها در درازمدت به مشکل خواهید خورد. جالب اینجاست که این موتورسیکلتهای عرضه شده در ایران، هیچ بروشوری در دنیای حقیقی و مجازی ندارند. تنوع کم و قیمتهای بیربط چیزی جز سردرگمی مشتریان ایرانی را به همراه نداشته است.
در اینجا قصد بررسی یک اسکوتر پرطرفدار و البته گران قیمت را داریم. موتورسیکلتی که نام هوندا را یدک میکشد و همین مورد بر محبوبیتاش در بازار ایران اضافه کرده. هوندا کلیک 125 سیسی مورد بررسی ما مدل سال 2017 میلادی است و در حال حاضر بدون دلیل قیمت بالایی دارد. برخلاف اینکه همه تصور میکنند کلیک ساخت ژاپن است، جالب است بدانید این موتورسیکلت تولید ژاپن نیست و در کشور تایلند به تولید میرسد. با توجه به علاقهمندی مشتریان ایرانی، آپشنهای فراوانی در جهت جذب مشتری روی این موتورسیکلت 125 سیسی نصب شده است. این خصوصیت خریداران ایرانی، تنها مربوط به بازار موتورسیکلت نیست و در بازار خودرو نیز هموطنانمان بیش از کیفیت و قابلیتهای فنی به آپشن اهمیت میدهند.
وقتی با این اسکوتر از نزدیک ملاقات میکنید، سبک یکنواخت طراحی شرق آسیا را لمس خواهید کرد.
وقتی طراحی خشن و تندوتیز خودروهای ژاپنی مثل لکسوس را مشاهده کنید و بعد به سراغ این موتورسیکلت بیایید، این توازن کاملا برایتان تداعی میشود. خطوط شکسته و زاویهدار و چراغهای بزرگ مجهز به زنون، چهرهای خشن برای این اسکوتر 125 سیسی رقم زدهاند.
راکب و ترکنشین پشت فرمان این موتورسیکلت راحتی مناسبی ندارد و قطعا بعد از یک ساعت سواری کلافهتان میکند. از دیگر ضعفهایی که پس از پیمودن مسافت 1000 کیلومتری با آن دستوپنجه نرم کردیم، نبود روغن مناسب برای آن (هر کسی یک روغن پیشنهاد میدهد) و رینگهای مصرفی است که با افتادن چرخها در چالههای شهر به سرعت کج میشود و تاب برمیدارد.
شاید این یک اتفاق عجیب و نادر باشد، اما باتوجه به خیابانهای پر چاله در کشورمان، این موتورسیکلت در صورت کمتوجهی در رانندگی، در همان چند ساعت اول این نقص را تجربه میکند.
باتوجه به قانون منع شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری، این دسته از موتورسیکلتها به بایگانی رفتهاند و موتورسیکلتهای انژکتوری رفتهرفته جایگزین آنها شدند. هوندا کلیک از آپشنهایی همچون استارت/استاپ و سنسور جک بهره میبرد. به اینصورت که با پایین زدن جک، موتور خاموش میشود و تا زمانی هم که موتور روی جک بغل قرار دارد، اصلا استارت نمیخورد. زین کلیک با شاسی باز میشود و این آپشن یکی دیگر از علاقهمندیهای خریداران ایرانی است.
از حق نگذریم، هوندا کلیک شتاب خوبی دارد و خوب دور میگیرد و خیلی راحت از سرعت 120 کیلومتر رد میشود. شاید زین آن ناراحت باشد و سیستم تعلیقاش باعث شود سواری کلیک چنگی به دل نزند، اما کاملا بیصدا و بدون لرزش است. اما واردات لوازم یدکی کلیک به کشور قابل توجه نیست و هنوز هم شرکت واردکننده مکان مشخصی برای استقرار و دایر کردن عاملیت فروش ندارد. برای مثال پیگیری نگارنده برای تعویض روغن این موتورسیکلت، بیش از 2 هفته زمان برد و در آخر نیز روغنی که برای این موتورسیکلت مناسب است، در بازار یافت نشد و سعی کردیم از روغنهای مشابه و همخانواده استفاده کنیم. هوندا کلیک از کامپیوتر بهره میبرد، که البته محل قرارگیری آن مناسب نیست و از دید سارقان پنهان نمیماند و کامپیوتر آن زود به سرقت میرود.
همیشه بر دقت در خرید موتورسیکلت در بازار ایران تاکید داریم. فارغ از بحث سرعت و شتاب موتورسیکلت، باید به اصالت آن نیز توجه داشت. سرعت و شتاب اولویت اسکوترهای شهری نیست و اگرهم اسکوترها پرشتاب و سریع باشند، نمیتوان به بهترین و کاربردیترین شکل از آنها در خیابانهای شلوغ شهر استفاده کرد. لازم است شرکتهای واردکننده موتورسیکلت قیمت لوازم یدکی را با گسترده کردن عرضه پایین بیاورند و تاسیس تعمیرگاههای مجاز برای ارائه خدمات را در دستور کار خود قرار دهند تا خیال خریدار از همه جهت راحت شود.
روزی که هوندا کلیک صفرکیلومتر را خریداری کردیم و تحویل گرفتیم، رنگ بدنه آن به نظر دارای خط و خش بود و انگار قبلا سمباده و پولیش شده بود! وقتی نظر فروشنده را در این رابطه جویا شدیم، به ما گفت: «این بهترین کلیکی است که تابهحال دیدهام! این موتورسیکلتها به دلیل اینکه هنگام بارگیری کنار یکدیگر قرار میگیرند، همهشان دارای ضعفهای اینچنینی هستند.» و باید گفت این نکته در نوع خود بسیار عجیب است.
بعد از هر چند صد کیلومتر رانندگی با این موتورسیکلت، بعضی از مشکلات آن بروز پیدا میکند. به طور مثال با فرا رسیدن زمان تعویض روغن موتورسیکلت، صدای انجین به طور محسوسی تغییر پیدا میکند. نکته عجیب ماجرای تعویض روغن اینجاست که اگر روغن مخصوص خودش را پیدا نکردید، باید از روغن مشابه استفاده کنید. در غیر اینصورت اگر روغن را از خانوادهای دیگر انتخاب کنید، شاهد تغییر صدای انجین کلیک خواهید بود.
موتورسیکلتی که در مورد آن صحبت میکنیم، افت قیمت بالایی دارد. این موتورسیکلت بعد از 3000 کیلومتر کارکرد با افت قیمت 2 میلیون تومان یا بیشتر بهفروش میرسد که رقم بالایی است و اگر قیمت برایتان در اولویت است، سمت کلیک و چنین موتورسیکلتهایی نروید. این موتورسیکلتها در ایران با قیمت مناسبی عرضه نمیشوند و در نهایت مشتری مجبور است سراغ انواع دستدوم با ایرادهای خاص خودش برود. هوندا کلیک 125 سیسی گزینه خوبی در این سگمنت بهشمار میرود، اما قیمت آن منطقی نیست.
موتورسیکلت | هوندا کلیک 125 سیسی |
حجم موتورسیکلت | 124.8 سیسی |
تعداد سیلندر | تک سیلندر |
بیشینه قدرت | 11.4 اسببخار در 8500 دور |
بیشینه گشتاور | 11.1 نیوتنمتر در 6500 دور |
قطر سیلندر در کورس پیستون | 52.4 در 57.9 میلیمتر |
مدیریت سوخترسانی | انژکتوری |
سرسیلندر | تک میلسوپاپ |
جعبهدنده | اتوماتیک |
سوییچ سکوریتیدار | دارد |
رادیاتور | دارد |
تعلیق جلو | تلسکوپی |
تعلیق عقب | تککمک |
ارتفاع زین تا زمین | 765 میلیمتر |
طول×عرض×ارتفاع (میلیمتر) | 1096×683×1921 |
نوشته و عکس: امیرحسین پورسینا
دیدگاه خود را بنویسید