پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

حضور سوپراسپرت کی‌تی‌ام ، در ایران

حدود دو سال پیش بود که اخباری در رابطه با واردات خودروی سوپر اسپرت کمپانی کی‌تی‌ام  ، توسط شرکت کویر موتور به گوش رسید.با توجه به رابطه نزدیک این دو شرکت ، شنیدن این اخبار چیز عجیبی نبود ، اما به نظر می رسید که به دلیل ویژگی های خاص این خودرو ، راهنمایی و […]

javankhodro
شنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۴

حدود دو سال پیش بود که اخباری در رابطه با واردات خودروی سوپر اسپرت کمپانی کی‌تی‌ام  ، توسط شرکت کویر موتور به گوش رسید.با توجه به رابطه نزدیک این دو شرکت ، شنیدن این اخبار چیز عجیبی نبود ، اما به نظر می رسید که به دلیل ویژگی های خاص این خودرو ، راهنمایی و رانندگی با پلاک شدن و تردد این خودرو موافقت نکند ، اما با ورود حدود شش دستگاه از این خودرو به کشورمان و فروش یکی از آنها شاهد بودیم که مراحل صدور پلاک به خوبی طی شد و معلوم گشت که از این پس شاهد حضور یک سوپر اسپرت قدرتمند و با کیفیت و البته گران قیمت در جاده‌های ایران خواهیم بود.

قهرمانی‌های متعدد برند کی‌تی‌ام در مسابقات معتبر و بزرگ موتورسواری ، باعث بیشترین شهرت این کمپانی شده است .در ایران نیز بیشتر ما این کمپانی را با موتورسیکلت‌های مرغوب و البته گران قیمتش می‌شناسیم اما این کمپانی اتریشی همچنان به دنبال گسترش فعالیت‌های خود و ایجاد تنوع در محصولاتش بوده و در همین راستا حدود هفت سال پیش و در نمایشگاه سال 2008 ژنو سوئیس از محصول جدید خود با نام X-BOW R رونمایی کرد.

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

X-BOW R یک خودروی سوپر اسپرت حرفه‌ای بود که در دل خود ، موتور Audi آلمان را جای داده بود، حضور این موتور از کمپانی مطرح کشور همسایه در کنار دیگر ویژگی‌های این خودرو، X-BOW Rرا تبدیل به یک الگوی جدید، برای ارتقای سطح استاندارد خودروهای مسابقه‌ای نمود. استقبال فراوان از مدل های R و X-BOW RR و درخشش خیره کنندۀ آنها در مسابقات X-BOW BATTLE، مسئولان کمپانی کی‌تی‌ام را به این فکر انداخت ،  تا محصول چهار چرخ خود را رسما به جاده شهرها هم وارد کنند، تصمیمی که در سال 2013 و با معرفی نسل جدید این مدل از خودروهای اسپرت با نام GT (که بر پایۀ سری Rطراحی و ساخته شده است)، رنگ و بوی حقیقت به خود گرفت.

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

محصول بسیار خاص کی‌تی‌ام ، در یک کارخانه بسیار مجهز در گراتس اتریش ساخته می‌شود. در این محیط مهندسی، فقط 100 دستگاه X-BOW در مدل های R، RR و GT در سال و توسط تیمی از برترین متخصصان خودروسازی ساخته می‌شود. در ضمن دانستن اینکه بخش زیادی از کار مونتاژ این محصول به صورت اختصاصی و با صرف دقت فراوان با دست انجام می شود برای علاقه‌مندان به خودروهای خاص جالب خواهد بود.اجزا و قطعات بدنه به صورت ماژولار نصب و برداشته می‌شوند که این نوع طراحی نیاز به کار تعمیراتی را کاهش داده و در عین حال، سرعت تعمیرات را بالا می‌برد، یعنی همان استانداردی که برای مسابقات حرفه‌ای در نظر گرفته می شود.

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

طراحی و ساخت بدنه این خودرو بر عهده شرکت WETHJE آلمان گذاشته شد، شرکتی که شایستگی خود را به خوبی و در همکاری با برندهای بزرگی چون ب ام و، پورشه و آئودی ثابت کرده بود. نتیجه  این همکاری این شد که X-BOW GTعنوان اولین خودروی شهری جهان که از بدنه مرکزی یک تکه (Monocoque) تماما فیبر کربن را با خود به یدک می‌کشد. وجود چهار لایه فیبر کربن به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد و بسیار چشمگیر، نه تنها استحکام بدنه اصلی یک تکه را تا میزان قابل توجهی افزایش داده است بلکه وزن آن را به عدد فوق العاده سبک هشتاد کیلوگرم رسانده و از سوی دیگر، نیاز به کار تعمیراتی در طول عمر خودرو را به شدت کاهش می دهد. فاصلۀ شاسی تا زمین تنها 126 میلیمتر است تا بر ویژگی اسپرت خودرو تاکید کند.

اولین تمایز سری GT با دو برادر بزرگتر خود (R و RR) که در نگاه اول دیده می شود ، اضافه شدن شیشۀ محافظ جلو (Wind Screen) و پنجره های کناری با طراحی زیبا و بدون قاب به همراه سقف قابل نصب و برداشت با نام X-TOP است.این ویژگی باعث شده است تا این خودرو مجوز پیمودن جاده های شهری را کسب کرده و همچنین سرنشینان آن از بر سر نهادن کلاه ایمنی ویژه مسابقات بی‌نیاز شوند.(نوع طراحی شیشه محافظ جلو و شیوه اتصال آنها با پنجره های کناری، محیطی همانند فضای محافظ کلاه ایمنی را به راننده القا می‌کند و حالتی با نام “helmet visor effect” را به وجود می آورد تا راننده خود را در فضای میدان مسابقات و در پیست های حرفه‌ای احساس کند.)

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

اما ، برای جلوگیری از مشکلاتی همچون بخار شیشه جلو که ممکن است بر اثر سرد بودن شیشه در فصل‌های خنک سال به وجود بیاید، از یک فناوری کاملا جدید در سیستم گرمایشی شیشه محافظ جلو استفاده شده است؛ بدین گونه که این شیشه در درون خود از سیم‌های بسیار ظریف انتقال دما بهره‌می‌برد، سیم‌هایی که به صورت طبیعی قابل مشاهده نیستند.

در طراحی داخل کابین ، تمامی استانداردهای مربوط به خودروهای مسابقه‌ای حفظ شده و از این نظر هیچ خودروی شهری دیگری شبیه X-BOW GT نیست. صدفی های صندلی این خودرو با ظاهری مدرن و زیبا و با استفاده از موادی بسیار با کیفیت توسط RECARO آلمان طراحی و ساخته شده‌اند و به صورت مستقیم به بدنه کربنی متصل هستند. به دلیل اینکه X-BOW GT یک رودستر (Roadster) مخصوص میادین مسابقات حرفه‌ای است، به کمربندهای ایمنی با اتصال چهار نقطه ای محصول کمپانی حرفه ای SCHROTH آلمان مجهز شده که به صورت سفارشی قابل ارتقا تا شش نقطه نیز می‌باشند .وجود این نوع از کمربندها خاطر سرنشینان را از یک رانندگی ایمن آسوده می‌کند و اساسا نیازی به وجود کیسه هوا نخواهد بود زیرا امکان برخورد سر و بدن سرنشینان با فرمان و تجهیزات جلو وجود نخواهد داشت.

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

 X-BOW GT از انجین بسیار قدرتمند AUDI TFSI با قابلیت توربوشارژینگ با توان 210 کیلووات (285.5 اسب بخار) در 6.400 دور در دقیقه و سیستم سوخت رسانی با ویژگی تزریق مستقیم (Direct Injection) بهره می‌گیرد. پوشش انجین با شکاف‌های تهویه هوا با طراحی پره‌ای، به قطعات بدنه در قسمت عقب متصل می‌شود و نسبت به مدل های R و RR یک ظاهر جدید و عضلانی تر به GT می‌دهد. همچنین بهبودهای فراوانی در طراحی، کارایی، آیرودینامیک و امنیت GT نسبت به سری های قبلی X-BOW به چشم می‌خورد که در مجموع، حالتی پایدارتر و چالاکی بالاتری به خودرو می‌دهند تا شما بتوانید رانندگی ایمن و پر هیجانی را با یک خودروی مسابقه‌ای و در جاده‌های شهر، تجربه کنید. بدنه سبک و انجین قدرتمند، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را برای X-BOW GT به عدد اعجاب آور و وسوسه انگیز 4.1 ثانیه می‌رساند و در این زمینه آن را از سوپر اسپورت‌های پر مدعایی همچون مازراتی گرن توریسمو (Maserati GranTurismo) هم جلوتر می اندازد. این ویژگی‌ها، سرعتی معادل با 231 کیلومتر بر ساعت به X-BOW GT می‌بخشد و موجب می شود بسیاری از خودروهای اسپرت را حتی در آینه بغل خود هم نبیند.

سوپراسپرت کی‌تی‌ام

این محصول در ایران فقط به رنگ نارنجی و با قیمتی بیش از 700 میلیون تومان عرضه شده و با 24 ماه گارانتی (بدون محدودیت کیلومتر) پشتیبانی خواهد شد.

منبع: پدال

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی