پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

با بروز ایراد فنی در خودرو، بعضی عکس العمل ها و صداهای خودرو مثل حالت نرمال نبوده و به شما هشدار می دهند که باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر بخواهیم نگاهی فانتزی به این قضیه داشته باشیم، باید بگوییم خودرو با این هشدارها به زبان خودش با ما حرف می زند! نوع روغن ریخته […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۸ آذر ۱۳۹۹

با بروز ایراد فنی در خودرو، بعضی عکس العمل ها و صداهای خودرو مثل حالت نرمال نبوده و به شما هشدار می دهند که باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر بخواهیم نگاهی فانتزی به این قضیه داشته باشیم، باید بگوییم خودرو با این هشدارها به زبان خودش با ما حرف می زند! نوع روغن ریخته شده زیر خودرو، چراغ های هشداری که روی صفحه آمپر روشن می شوند و سرو صداهایی که از نقاط مختلف خودرو به گوش می رسند، هریک می توانند شناخت بهتری از ایراد خودرو به راننده بدهند. اگر بیشتر به این جزییات دقت کنید، می توایند زودتر به فکر رفع ایراد بیافتید و از هزینه بیشتر و ایرادهای بزرگ تر جلوگیری کنید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

هریک از ارورها و چراغ های چک چه هشداری می دهند؟

چراغ چک ترمز به عنوان یکی از مهمترین چراغ های هشدار دهنده خودرو به شمار می رود. این چراغ زمانی در صفحه آمپر روشن می شود که لنت ترمز رو به اتمام یا تمام شده باشد. هر وقت این چراغ روشن شد، باید سطح روغن ترمز را چک کنیم. زمانی که مصرف لنت ترمز بالا رفته ئ قطر لنت کم می شود. در نتیجه برای اینکه لنت به دیسک یا کاسه چرخ برسد، نیاز به فشار بیشتر روغن ترمز است. این اتفاق باعث افزایش مصرف روغن ترمز و پایین رفتن سطح آن شده، که در نتیجه آن چراغ ترمز در صفحه آمپر روشن می شود.

چراغ های هشدار دهنده خودرو

روشن شدن چراغ چک را می توانیم مهم ترین علامت هشدار دهنده یک خودرو قلمداد کنیم. البته خاموش کردن این چراغ آنقدرها کار راحتی نیست و ممکن است حسابی خرج روی دستتان بگذارد. رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ چک را می توان خرابی سنسور اکسیژن عنوان کرد.

البته خرابی کاتالیزور، شمع و وایر، کوئل و نازل های انژکتور هم می تواند دلیلی برای روشن شدن چراغ چک باشد. با روشن شدن این چراغ، رفتار ماشین نیز تغییر کرده و به دلیل خرابی این قطعات، خودرو کشش کافی را ندارد.

چراغ های هشدار دهنده خودرو

به هشداری می رسیم که بیشتر در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک به چشم می خورد. چراغ گیربکس! در صورتی که این هشدار را روی صفحه امپر خودرو مشاهده کردید، یعنی شیر برقی گیربکس خودروتان دچار مشکل شده است. البته سر رسیدن وقت تعویض روغن گیربکس هم میتونه دلیلی برای روشن شدن این چراغ باشد.

گیربکس های اتوماتیک امروزی خودشان مجهز به کامپیوتر مستقل بئده که با ECU اصلی خودرو ارتباط دارد. بروز خرابی در سیم کشی یا خرابی کامپیوتر خودرو هم می تواند دلیلی برای روشن شدن چراغ گیربکس در صفحه آمپر باشد.


این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!


روغن ریزی خودرو

ایراد خودرو را از روی رنگ روغن ریخته شده تشخیص دهید

همان طور که چراغ های هشدار دهنده به ما می گویند که خودرو چه ایرادی پیدا کرده است، نشت روغن از خودرو هم می تواند یکی از علائم خرابی باشد. در صورتی که بتوانیم قسمتی از خودرو که روغن از آن نشت میکند و نوع روغن نشت کرده را شناسایی کنیم، میتوانیم به ایراد خودرو هم پی ببریم. پس چه بهتر که صبح ها پیش از روشن کردن خودرو و آغاز حرکت، نگاهی به زمین زیر خودروتان بیاندازید. با این کار می توانید از روی روغن های ریخته شده، به ایراد خودرو پی ببرید.

روغن ریزی خودرو

برای اینکه تشخیصتان دقیق تر شود، بهتر است خودرو را در محل ثابت و مسقف (پارکینگ) و بدون شیب پارک کنید و زیر آن یک کاغذ یا مقوا قرار دهید. با این کار می توانید محل ریزش روغن و نوع روغن را دقیق تر شناسایی کنید.


برای دیدن ویدئوی سرویس دوره ای بوگاتی ویرون اینجا کلیک کنید!


اگر روغن ریخته شده سیاه رنگ بود، یعنی روغن موتور است. پس باید دنبال نشتی از موتور بگردید. اما در صورتی که رنگ روغن ریخته شده قرمز باشد، احتمال اینکه روغن هیدرولیک یا روغن گیربکس اتوماتیک باشد وجود دارد. البته اگر مدت زیادی از تعویض روغن گیربکس گذشته باشد، دیگر قرمز رنگ نیست و مثل روغن موتور سیاه  است. در صورتی که خودروی شما دنده ای باشد و زیر خودرو روغن زرد رنگی رو روی زمین مشاهده کنید، احتمال اینکه این روغن مربوط به واسکازین گیربکس باشد، وجود دارد. توجه کنید، اگر روغن ریزی از گیربکس و خرابی کاسه نمدهای پولوس باشد، محل روغن ریزی وسط کاغذی که زیر خودرو قرار داده ایم نیست.

روغن ریزی خودرو

در صورتی که نشتی روغن از خودرو زیاد باشد، سطح روغن موتور و گیربکس کاهش پیدا کرده و موتور و گیربکس خودرو به دلیل این نشتی حرارت بالایی پیدا می کنند.

شاید برایتان پیش آمده که نشتی آب سبز رنگ از زیر خودرو توجه تان را به خودش جلب کرده باشد. در صورتی که آب سبز رنگ زیر خودرو مشاهده کردید، بهتر است اول رادیاتور، شلنگ ها و اتصالات را بررسی کنید. اگر ایراد از این ها نبود، ممکن است نشتی از واتر پمپ یا سرسیلندر باشد. اگر در فصل های سرد که از بخاری خودرو استفاده می کنید، آب سبز رنگ زیر خودروتان مشاهده کردید، شلنگ برگشت بخاری را بررسی کنید. زیرا ممکن است ایراد از این قسمت باشد.

حالا اگر سوار ماشین شدید و با حجم کمی آب زیر داشبورد و داخل دریچه های سیستم تهویه مواجه شدید، نگران نشوید. میعان دلیل اصلی این اتفاق است. یعنی رطوبت محیط در برخورد با بخش خنک سیستم کولر تبدیل به آب شده و هیچ مشکل فنی وجود نداره.


هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟ (اینجا کلیک کنید)


سر و صدای اضافی خودرو

هر یک از صداهای غیر عادی خودرو چه معنی دارند؟

حتما برایتان اتفاق افتاده که از خودروتان صداهای عجیب و غریب بشنوید. هرکدام از این صداها معنی خاصی دارند و توجه کردن به این صداها می تواند شما را در پیدا کردن ایراد خودرو یاری کند.

مثلا یکی از رایج ترین صداها، صدای آب هویج گرفتن هنگام دنده عقب است! اگر آدم بدشانسی باشید، حتما زمانی که این اتفاق افتاده، یکی همانجا به شما گفته یک لیوان هم برای من بگیر! اما به دلیل این صدای شایع می رسیم. مهمترین دلیل این صدای رایج در خودروهای دنده ای، خرابی دنده برنجی یا النگویی گربکس است. دلیل به وجود آمدن این صدا هم، ساییده شدن دنده های برنجی هنگام عوض کردن دنده است.

خرابی خودرو

یکی دیگر از صداهای رایج، وقتی فرمان را می چرخانید و شروع به حرکت می کنید شنیده می شود. صدای ((تق تق)) که معمولا از یک سمت محور جلو به گوش می رسد. دلیل این صدا چیزی نیست جز خرابی سرپلوس و بلبرینگ چرخ.


با این تکنیک ها عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهید (اینجا کلیک کنید)


 

اگر کارکرد خودروتان بالا رفته باشد، ممکن است موقع حرکت صدای زوزه بمی به گوشتان بخورد. دلیل این صدای اضافی، می تواند خرابی بلبرینگ چرخ باشد. جالب است که وقتی گاز می دهید این صدا خیلی کم شده یا به کل قطع می شود. اما با رها کردن پدال گاز صدای بلبرینگ رو می شنوید. البته ممکن است در حالت سر گاز هم این صدا به گوشتان بخورد.

خرابی خودرو

اما به صدای بعدی می رسیم. صدایی که به خاطر خرابی بلبرینگ شنیده می شود. اما نه بلبرینگ چرخ! این ایراد به بلبرینگ کلاچ مربوط می شود. ایرادی که در خودروهای دنده ای رایج است.  بلبرینگ کلاچ معمولا بر اثر کارکرد بالای ماشین یا نگه داشتن طولانی مدت پا روی پدال کلاچ در توقف ها خراب می شود. این صدا که یک زوزه واضح است، در زمان گرفتن کلاچ قطع شده و اگر کلاچ را رها کنید دوباره به گوش می رسد.

برای اینکه مطمئن شوید بلبرینگ کلاچ خراب است، موقع حرکت با دنده 4 یا 5، باید با نوک پا کمی پدال کلاچ را فشار دهید. اگر صدا قطع شد، یعنی بلبرینگ کلاچ خراب شده و باید تعویض شود.

اگر در دنده ای خاص صدای زوزه به گوشتان خورد، این یعنی یک دنده گیربکس، مثلا دنده 3، تیز شده و این صدا مدام بیشتر و بیشتر می شود.

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک بیشتر است یا دنده ای؟! +معرفی یک خودروی اتوماتیک اقتصادی در بازار ایران

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

چرا لاستیک زاپاس بعضی خودروها نازک و متفاوت هستند؟

7 نکته برای عمر بیشتر لاستیک خودرو

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

نگهداری از خودرو در فصل گرم تابستان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی