پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلیس راهور-متوقف کردن خودرو

سیر تا پیاز روش های استعلام و پرداخت جریمه های خودرو

جریمه رانندگی یکی از مواردی است که اکثر رانندگان تا به حال آن را تجربه کرده اند در این گزارش قصد داریم تا با انواع جریمه ها و شیوه های پرداخت آن آشنا شویم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو جریمه رانندگی یکی از مواردی است که بیش از 90 درصد رانندگان تا به حال […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

جریمه رانندگی یکی از مواردی است که اکثر رانندگان تا به حال آن را تجربه کرده اند در این گزارش قصد داریم تا با انواع جریمه ها و شیوه های پرداخت آن آشنا شویم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

جریمه رانندگی یکی از مواردی است که بیش از 90 درصد رانندگان تا به حال با آن برخورد داشته و آن را تجربه کرده اند.

متاسفانه برخی اوقات حین رانندگی از افراد تخلفاتی صورت می گیرد که شاید اگر بدانند چه عاقبتی در انتظارشان است دیگر دست به چنین کاری نخواهند زد.

لازم به ذکر است که طی 2 روز گذشته رییس پلیس راهور ناجا به مناسبت هفته ولایت از اجرایی شدن دوباره طرح پرداخت اقساطی جرایم راهنمایی و رانندگی خبر داد.

جریمه دستکاری پلاک

احتمالا در حیابان و کوچه هایی که از دوربین های راهنمایی و رانندگی برخوردارند مشاهده کرده اید که برخی افراد قبل از اینکه مرتکب تخلف شوند دست به پنهان کردن یا مخدوش کردن پلاک خودرو خود می زنند در همین راستا بد نیست بدانید که هرگونه تغییر و دستکاری در پلاک وسایل نقلیه، علاوه بر جریمه از سوی پلیس، بدلیل داشتن تبعات اجتماعی، منجر به برخورد قضایی با فرد متخلف نیز می‌شود. به همین دلیل نیز تغییر در اعداد پلاک، تغییر در حروف پلاک، ناخوانا کردن پلاک، استفاده از پلاک سایر وسایل نقلیه و حتی پوشاندن پلاک، علاوه بر جریمه نقدی و توقفی وسیله نقلیه، محکومیت قضایی معادل شش ماه تا یکسال حبس نیز دارد.

جریمه خودروهای مردودی در معاینه فنی

همانطور که می دانید در صورت مردود شدن وسیله نقلیه در آزمون‌های معاینه فنی خودرو، 14 روز فرصت دارید تا برای رفع نقص خودرو اقدام کنید لازم به ذکر است که این مهلت 14 روزه، صرفا برای جلوگیری از تشکیل دوباره پرونده و همچنین جلوگیری از هزینه مجدد مالکان خودروهاست.

اما ظاهرا برخی از افراد تصور می‌کنند که در این فرصت 14 روزه، امکان تردد در سطح شهر را دارند ولی اینطور نیست و در صورت رصد خودروی آنها توسط دوربین‌های پلیس، به علت نداشتن معاینه فنی، جریمه می‌شوند.

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه می توان از جریمه های رانندگی‌ تان باخبر شوید، یا چطور می توان جریمه های خودرو را با استفاه از شیوه مختلف انجام داد.در این مقاله قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم .

دریافت پیامک ثبت تخلف توسط تلفن همراه مالک وسیله نقلیه

یکی از ابتدایی ترین شیوه ها برای باخبر کردن از ثبت تخلف دریافت پیامک تخلف بوده به این ترتیب که بعد از ثبت تخلف وسیله نقلیه، پیامکی برای مالک خودرو ارسال شده و او را از اعمال جریمه، باخبر می‌کند.

اما اکثر پیامک‌های ارسالی پلیس، در انتهای‌شان عبارت «درحال بررسی» قید شده است؛ به این معنی که هنوز، اطلاعات خودرو یا جریمه آن، به تایید پلیس نرسیده است. در این مرحله همچنان باید منتظر بمانید و ببینید که آیا پیامک دوم هم برای‌تان ارسال می‌شود یا خیر.

اگر جریمه خودرو به تایید پلیس برسد، (معمولا در کمتر از یک هفته بعد از پیامک اول) پیامک دوم هم برای مالک خودرو ارسال می‌شود.

در این پیامک، شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه، نیز درج می شود که یعنی، جریمه برای‌تان قطعی شده است. حال اگر به این جریمه، اعتراض دارید باید هرچه سریع‌تر با داشتن مستندات لازم، به مراکز اجراییات پلیس راهور بروید.

چطور بفهمیم خودرو به پارکینگ منتقل شده است؟

برخی اوقات این امکان وجود دارد که خودرو خود را در جایی پارک کنید و بروید اما باز می گردید اثری از خودرو نیست. اکثر مواقع نخستین فرضیه که به ذهنمان خطور می کند به سرقت رفتن خودرو است.

در چنین شرایطی قبل از هر چیز، اول باید موبایل‌تان را چک کنید! چراکه اگر خودرو شما توسط پلیس راهور، به پارکینگ منتقل شده باشد، حتما پیامک «انتقال به پارکینگ» برای‌ مالک خودرو ارسال می‌شود. البته در 2 حالت زیر، پیامکی بدست نمی رسد:

  1. اگر خودرو قولنامه‌ای بوده و شماره مالک، هنوز تغییر نکرده باشد.
  2. اگر اطلاعات شما در سامانه مرکزی راهور، به‌روز نباشد.

در غیر این صورت اگر پیامکی بدست‌ تان نرسید، بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا خودروی‌تان به پارکینگ رفته است یا خیر؟

اگر پاسخ پلیس 110 منفی بود، یعنی اگر خودروی‌تان به پارکینگ منتقل نشده بود، به 110 اطلاع دهید که خودروی‌تان دزدیده شده است.

سپس منتظر بمانید تا گشت پلیس به محل شما برسد. گشت پلیس، گزارش دزدی را تهیه کرده و یک برگه آنرا به شما می‌دهد. حال باید با داشتن این برگه و همچنین در دست داشتن مدارک شناسایی و مدارک خودرو، به کلانتری محل سرقت خودرو بروید و گزارش سرقت خودرو را تنظیم کنید.

چجور تصادفی نیاز به کروکی پلیس دارد

کروکی پلیس تنها زمانی الزامی است که در یکی از حالت های زیر، تصادف کرده باشید:

  1. تصادف با شی ثابت
  2. تصادف با خودرو نظامی
  3. تصادف با خودرو سنگین
  4. تصادف شاخ به شاخ
  5. تصادف با موتورسیکلت
  6. تصادف با غیرمقیم در شهر
  7. تصادف منجر به جراحت یا فوت
  8. تصادف زنجیره ای (مابین چند خودرو)
  9. تصادف با شخصی که بیمه نامه یا گواهینامه ندارد
  10. تصادفی که علت آن عبور از چراغ قرمز باشد
  11. تصادفی که علت آن حرکت با دنده عقب باشد
  12. تصادفی که 20 روز بعد از صدور بیمه نامه رخ دهد
  13. وقتی بیمه نامه امسال، با سال گذشته پیوسته نباشدحال اگر تصادف شما، هیچکدام از حالات فوق نباشد، به شرطی که خسارت ناشی از تصادف، از حداقل پوشش بیمه شخص ثالث کمتر باشد، نیازی به کروکی پلیس ندارید.

استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت

در این بخش، روش‌های مختلف استعلام خلافی و جریمه و مراحل مختلف پرداخت جریمه رانندگی را به شما توضیح می‌دهیم.

برای استعلام خلافی می‌توانید از طریق یکی از 4 روش زیر اقدام کنید:

  1. استعلام با سایت راهور
  2. استعلام با شماره پلاک
  3. استعلام با موبایل
  4. استعلام بصورت حضوری
  5. استعلام اینترنتی خلافی چگونه است؟

رایج‌ترین روش‌ استعلام خلافی خودرو، مراجعه به سایت راهور120 به نشانی rahvar120.ir است.

بعد از مراجعه به این سایت، به بخش «خدمات» رفته و قسمت «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید. سپس با استفاده از بارکد 8 یا 9 رقمی مندرج در پشت کارت خودرو، خلافی‌تان را استعلام و پرداخت کنید.

هرچند مراجعه به سایت راهور 120، متداول‌ترین روش استعلام جریمه است اما قبل از استفاده از این سایت، باید به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

بدلیل آمار بالای مراجعین، ممکن است خدمات این سایت در ساعاتی از شبانه روز، در دسترس نباشد.

داده‌های این سایت بصورت آفلاین است لذا حتما به «تاریخ بروزرسانی» مندرج در صفحه استعلام تخلفات رانندگی، توجه کنید.

چگونه تلفنی استعلام خلافی بگیریم؟

ساده‌ترین راه برای استعلام خلافی، تماس با شماره تلفن 88288888-021 و انتخاب گزینه استعلام تخلفات رانندگی است. بعد از این کار منتظر بمانید تا به اپراتور وصل شوید. سپس با اعلام شماره پلاک‌تان، از آخرین وضعیت خلافی‌ مطلع شوید.

روش های استعلام خلافی با موبایل چیست؟

استعلام خلافی با موبایل به سه روش زیر امکان پذیر است:

روش اول: کد دستوری #110* (ستاره 110 مربع) را شماره گیری کنید. سپس قسمت خدمات را انتخاب کنید و کد VIN را بفرستید.

روش دوم: کد VIN را به شماره 1101202020 پیامک کنید تا SMS خلافی برای‌تان ارسال شود.

روش سوم: با موبایل‌تان به سایت epolice.ir بروید و آخرین نسخه اپلیکیشن پلیس+10 را دانلود کنید. به کمک این اپ، می‌توانید انواع خدمات الکترونیکی انتظامی، ازجمله صدور خلافی، را انجام دهید.

استعلام حضوری خلافی چگونه است؟

برای استعلام خلافی خودرو بصورت حضوری، باید با داشتن مدارک زیر، به مراکز اجراییات پلیس یا دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید

  1. حضور مالک وسیله نقلیه
  2. مدارک شناسایی مالک
  3. کارت یا سند وسیله نقلیه

برای استعلام خلافی موتورسیکلت چه کنیم؟

مالکان موتورسیکلت برای استعلام جریمه های‌شان، سه روش دارند:

  1. روش پیامکی (درست مانند خلافی خودرو)
  2. مراجعه حضوری به پلیس+10
  3. استفاده از اپلیکیشن پلیس+10 همراه

استعلام نمره منفی چگونه است؟

برای استعلام نمره منفی گواهینامه، یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید.

1- روش اول: به سایت rahvar120.ir بروید. در قسمت خدمات، گزینه استعلام نمره منفی را انتخاب کنید. حال شماره گواهینامه‌تان را در کادر موردنظر وارد کنید.

بدلیل آمار بالای مراجعین، ممکن است خدمات این سایت در ساعاتی از شبانه روز، در دسترس نباشد.

داده‌های این سایت بصورت آفلاین است لذا حتما به «تاریخ بروزرسانی» مندرج در این صفحه، توجه کنید.

2- روش دوم: شماره گواهینامه‌تان را به شماره 1101202020 پیامک کنید.

چگونگی پرداخت خلافی خودرو

در این بخش، روش‌های مختلف پرداخت جریمه رانندگی را توضیح و به مهم‌ترین سوالات مرتبط با پرداخت خلافی، جواب می‌دهیم.

چگونه جریمه را آنلاین پرداحت کنیم؟

برای پرداخت آنلاین جریمه رانندگی، یکی از آسان‌ترین روش‌ها، مراجعه به سایت rahvar120.ir است. سپس از قسمت خدمات، گزینه پرداخت الکترونیکی جرایم را انتخاب کنید.

در صورت پرداخت جریمه از طریق سایت راهور 120، اطلاعات پرداختی شما پس از 72 ساعت در سایت مرکزی پلیس، بروزرسانی می‌شود. بنابراین اگر برای پرداخت خلافی‌تان عجله دارید، از این روش استفاده نکنید.

شرط پرداخت جریمه از طریق سایت راهور، داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت است. اگر این دو مورد را در اختیار ندارید، از قسمت خدمات، ابتدا گزینه «استعلام میزان تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید. بعد از آنکه شناسه قبض و پرداخت را مشاهده کردید، برای پرداخت آنلاین، اقدام کنید.

آیا می توان از طریق عابر بانک جریمه را پرداخت کرد؟

بله! البته برای انجام این کار حتما باید شناسه قبض جریمه‌تان را داشته باشید.

ساده‌ترین راه برای گرفتن شناسه قبض، همان استعلام پیامکی است؛ یعنی کد VIN را به شماره 1101202020 پیامک کنید تا SMS خلافی (حاوی شناسه قبض و مبلغ جریمه) برای‌تان ارسال شود.

مهلت پرداخت جریمه چقدر است؟

جریمه «تسلیمی» و جریمه «الصاقی» تنها تا 60 روز فرصت پرداخت دارند. اما جریمه «دوبرگی» و جریمه «دوربینی» مشمول این فرصت 60 روزه نیستند. برای آشنایی با انواع جریمه‌های رانندگی، بخش چهارم این مقاله را بخوانید.

آیا داشتن خلافی سبب توقیف خودرو می‌شود؟

اگر مبلغ خلافی‌تان بیشتر از «یک میلیون تومان» باشد، پلیس راهور اجازه توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ را دارد.

پرداخت اقساطی جریمه چگونه است؟

سردار هادیانفر در نخستین نشست خبری خود در تیرماه 98، از چگونگی پرداخت اقساطی جرایم راهنمایی و رانندگی خبر داده است.

طبق گفته‌های هادیانفر، هم اکنون بیش از 81 هزار خودرو و 72 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های سراسر کشور بدلیل جریمه بالای یک میلیون تومان توقیف هستند. ولی حالا شرایطی بوجود آمده که مالکان آنها می‌توانند خلافی‌شان را بصورت اقساطی پرداخت کنند. اگر شما هم وسیله‌ای توقیف شده با جریمه بالای یک میلیون تومان دارید، باید بدانید که:

  1. طرح پرداخت اقساطی جریمه‌ها از 11 تیرماه 98 آغاز می‌شود.
  2. وسیله نقلیه نباید شکایت قضایی داشته باشد.
  3. وسیله نقلیه نباید بدلیل رانندگی پرخطر، توقیف شده باشد.
  4. وسیله نقلیه نباید فرسوده باشد؛ یعنی سواری‌های بالای 20 سال، خودروهای عمومی بالای 12 سال، موتورسیکلت های کاربراتوری بالای 6 سال سن و … مشمول این طرح نیستند.
  5. مبلغ جریمه تنها برای 12 ماه قابلیت قسط بندی دارد.

اعتراض به جریمه

اولین شرط اعتراض به جریمه رانندگی، این است که «نباید 60 روز از تاریخ ثبت جریمه» گذشته باشد. اگر این شرط را دارید، نحوه اعتراض به جریمه، سه حالت مختلف دارد:

  1. اگر به قبض جریمه اعتراض دارید، باید به مراکز اجراییات پلیس بروید.
  2. اگر به وضعیت خلافی اعتراض دارید، باید به دفاتر پلیس+10 بروید.
  3. اگر بیشتر از یک میلیون تومان جریمه دارید، برای اعتراض فقط باید به مراکز اجراییات پلیس بروید.

مدارک لازم برای اعتراض به جریمه

کارت و سند وسیله نقلیه
کارت شناسایی مالک وسیله نقلیه
حضور مالک (یا وکیل قانونی)؛ همچنین اگر شخص دیگری غیر از مالک، مرتکب تخلف شده، حضور وی نیز الزامی است.
بعد از ثبت درخواست اعتراض‌تان، معمولا در کمتر از 24 ساعت، جوابیه اعتراض از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.

از جوابیه اعتراض، راضی نیستم …

اگر جوابیه اعتراض برای شما قانع کننده نبود و همچنان به اعتراض‌تان اصرار دارید، دوباره باید (به مرکز اجراییات یا پلیس+10) مراجعه کنید تا این‌بار شما را به نزدیک‌ترین «واحد رسیدگی پلیس راهور» بفرستند.

در واحد رسیدگی باید در حضور افسر کارشناس و نماینده یا قاضی تخلفات، دلیل اعتراض‌تان را توضیح دهید. سپس قاضی، رای نهایی را اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که:

صدور رای نهایی، حداکثر تا یک هفته ممکن است طول بکشد.
رای نهایی صادر شده توسط واحد رسیدگی، قطعی بوده و دیگر جای اعتراضی ندارد.
اگر طبق رای نهایی، اعتراض‌تان مورد قبول واقع نشده بود، حداکثر تا 20 روز باید مبلغ جریمه‌ را پرداخت کنید. چراکه درغیراینصورت، مبلغ جریمه‌تان دو برابر می‌شود.

آدرس مراکز اجراییات پلیس راهور تهران

منطقه 3 پلیس: بزرگراه حقانی، روبروی پارک

منطقه 11 پلیس: خیابان قزوین (ویژه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا)

منطقه 16 پلیس: بزرگراه بعثت

منطقه 20 پلیس: شهر ری

منطقه 21 پلیس: تهرانسر، بلوار یاس

منطقه 22 پلیس: شهرک گلستان

انواع جریمه های رانندگی

در این بخش، از آخرین و مهم‌ترین نرخ جریمه های رانندگی سال 1398 مطلع می‌شوید.

تفاوت قبض جریمه در چیست؟

هر قبض جریمه، ممکن است به یکی از چهار روش زیر، ثبت شده باشد. توجه داشته باشید که روش‌های 1 و 2 فرصت پرداخت 60 روزه دارند و در غیراینصورت، مبلغ جریمه آنها، دو برابر می‌شود:

1- جریمه تسلیمی: اگر پلیس، قبض جریمه را بصورت حضوری به شما تحویل دهده، قبض جریمه از نوع تسلیمی خواهد بود. پرداخت جریمه تسلیمی تنها 60 روز فرصت دارد.

اگر به هر دلیلی، از دریافت قبض جریمه خودداری کنید، بازهم برای پرداخت آن 60 روز فرصت دارید.

2- جریمه الصاقی: اگر در زمان ثبت تخلف، در صحنه حضور نداشته باشید، پلیس برگ جریمه را روی خودرو می‌گذارد یا اصطلاحا آنرا الصاق می‌کند. پرداخت جریمه الصاقی تنها 60 روز فرصت دارد.

اگر به هر دلیلی متوجه وجود قبض جریمه نشوید (مثلا زمانیکه برگه جریمه از روی خودرو افتاده باشد)، بازهم برای پرداخت آن 60 روز فرصت دارید.

3- جریمه دوبرگی: اگر در زمان ثبت تخلف، پلیس جریمه را ثبت کرده اما برگه آنرا جدا نکند، قبض جریمه از نوع دوبرگی خواهد بود. پرداخت جریمه دوبرگی، فرصت 60 روزه ندارد.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که بنا به تشخیص پلیس، امکان رساندن برگ جریمه بدست راننده وجود ندارد؛ مثلا زمانیکه راننده -عمدا یا سهوا- به دستور توقف پلیس، اعتنایی نمی‌کند.

4- جریمه دوربینی: همانطور که از اسمش پیداست، این نوع جریمه در زمانی است که تخلف توسط دوربین‌های کنترلی پلیس، ثبت شده باشد. پرداخت جریمه دوربینی، فرصت 60 روزه ندارد.

جریمه ستاره دار چیست؟

در جدول تخلفات رانندگی، برای یکسری از جرایم خاص، علاوه بر جریمه نقدی، قانون، مجازات‌های دیگری هم درنظر گرفته است. به این تخلفات، جرایم ستاره دار می‌گویند:

1- جریمه تک ستاره: اگر 2 مورد از تخلفات زیر را بصورت همزمان انجام دهید، خودروی‌تان به مدت 3 روز (72 ساعت) توقیف می‌شود:

  1. عبور از چراغ
  2. حرکت مارپیچ
  3. حرکت نمایشی با موتورسیکلت
  4. تجاوز به چپ محور راه
  5. سبقت غیرمجاز در مسیر دوطرفه
  6. سرعت غیرمجاز (بیش از 30 کیلومتر برساعت)

2- جریمه دو ستاره: اگر در حالت مستی یا مصرف داروهای روان‌گردان رانندگی کنید، هم گواهینامه‌تان 6 ماه توقیف می‌شود و هم خودتان به دادگاه کیفری معرفی می‌شوید.

3- جریمه سه ستاره: اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید یا دارید ولی اعتبارش منقضی شده، خودروی‌تان توقیف می‌شود. در این حالت، تنها شرط برای ترخیص خودرو از پارکینگ، ارائه بیمه نامه معتبر است.

جریمه بوق زدن غیرمجاز

طبق قانون، دو نرخ جریمه برای بوق زدن ذکر شده؛ طبق بند 2124 بوق زدن در مکان‌های ممنوعه یا بوق زدن غیرضروری (مثلا در پشت چراغ یا ترافیک و …) 30 هزار تومان جریمه نقدی دارد؛ هرچند که پلیس در این مورد معمولا سختگیری نمی‌کند!

همچنین طبق بند 2125 استفاده از بوق‌های شیپوری یا تولید صدای نامتعارف از سیستم صوتی یا اگزوز خودرو، برای بار اول 100 هزار تومان، برای بار دوم 200 هزار تومان و برای بار سوم نیز 300 هزار تومان جریمه نقدی دارد. در این مورد تخلف، پلیس مجاز به توقیف این وسایل نقلیه است.

جریمه شیشه دودی

طبق قانون، خودرویی که دارای شیشه دودی است، در هر شرایط آب و هوایی باید بتوان از فاصله 3 متری، سرنشینان و داخل خودرو را مشاهده کرد و در غیر اینصورت مشمول جریمه 50 هزار تومان است.

جریمه خودروهای فروخته شده

در صورت خرید و فروش خودرو، باید بلافاصله به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید چراکه تمامی تخلفات رانندگی و همچنین نمرات منفی، برای «مالک پلاک» صادر می‌شود و ارتباطی به «مالک خودرو» ندارد.

جریمه استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، 100 هزار تومان جریمه نقدی دارد. همچنین اگر سرعت خودرو بالای 60 کیلومتر برساعت باشد، علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز برای راننده لحاظ می‌شود.

جریمه نداشتن معاینه فنی

هر گونه وسیله نقلیه‌ای -اعم از موتورسیکلت یا خودروهای سبک و سنگین- در صورت نداشتن معاینه فنی ، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه

میزان جریمه عوارض آزادراهی، وابسته به نوع خودرو بوده و برای سال 99 مطابق جدول زیر محاسبه می شود:

سواری،وانت،کامیونت،مینی بوس 40 هزار تومان

اتوبوس، کامیون دو محور 50 هزار تومان

کامیون سه محور، تریلی، نفتکش 90 هزار تومان

جریمه دستکاری پلاک خودرو

هرگونه تغییر ظاهری در پلاک خودرو و موتورسیکلت، در مرحله اول با مجازات نقدی همراه است.

جریمه ناخوانا بودن پلاک، طبق قانون معادل 60 هزار تومان است. البته اگر پلاک خودرو یا موتورسیکلتی دارای ارقام مخدوش شده یا حتی دارای تغییر و دستکاری در ارقام باشد، علاوه بر جریمه نقدی، وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شده و فرد متخلف نیز به مراج قضایی معرفی می شود.

تخلفات منجر به توقیف موتورسیکلت چیست؟

طبق ماده 20 قانون تخلفات رانندگی، ارتکاب هر کدام از موارد نه‌گانه زیر منجر به توقیف موتورسیکلت خواهد شد. این توقیف اگر برای بار اول باشد به مدت یک هفته و در غیر اینصورت به مدت یک ماه ادامه دارد:

  1. عبور از پیاده رو
  2. عبور از خط ویژه
  3. عبور در خلاف جهت مسیر حرکتی
  4. نداشتن کلاه ایمنی
  5. تولید صدای ناهنجار بصورت عمدی
  6. حمل بار غیرمجاز یا نامتعارف
  7. حمل یدک
  8. حرکات نمایشی و مارپیچ
  9. تک چرخ

انتهای پیام/ منبع: باما

چگونه خلافی خودرو را استعلام کنیم؟

پرکاربردترین روشهای استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت

مراحل استعلام خلافی خودرو به صورت اینترنتی

ارسال پیامک تخلفات رانندگی

اجرای مجدد طرح پرداخت اقساطی جرایم رانندگی به مناسبت دهه ولایت

جریمه پرتاب زباله از خودرو چقدر است؟

تا چه درصدی مجاز به دودی کردن شیشه خودرو داریم؟

مجازات کیفری برای کسانی که پلاک خودرو خود را می پوشانند

ورود خودروهای پلاک شهرستان به تهران به منظور مسافرکشی تخلف است

پارک کردن در پیاده روها مشمول جریمه 40 هزار تومانی خواهد شد

نحوه اعتراض به جریمه های نادرست پلیس راهور / متوقف کردن خودرو بدون مشاهده تخلف قانونی نیست

شیشه دودی خودرو در چه شرایطی قابل اعمال قانون است؟ + رقم جریمه دودی کردن پنجره خودرو

جریمه 50 هزار تومانی برای تغییر در میزان و رنگ نور چراغ خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی