مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

ابرستاره های مرسدس بنز روی زمین

 

تاریخچه

پیشنیه مرسدس S کلاس به عنوان بزرگ ترین و لوکس ترین محصول سدان مرسدس بنز و نمادی تمام عیار از اوج قدرت مهندسی آلمانی به سال 1954 باز می گردد.سری W180 و W128 که به نام پونتون (PONTON) شهرت دارد، سنگ بنایی برای خانواده خودروهای لوکس و اسپرت مرسدس بنز محسوب می شود که با پیشرانه های شش سیلندر خود ، جاده های سرتاسر کره خاکی را فتح کردند.پس از پایان تولید سری دوست داشتنی W180 در سال 1958، نوبت به عرضه مدل تازه ای رسید که به دلیل طراحی خاص بخش انتهایی به نام Fintail مشهور است.چرا که خطوط منحنی شکل و چشم نواز پونتون در این سری که با کد فنیW111 و W112 شناخته می شود ، با خطوطی محکم و برنده جایگزین شده بودند و ساختار کلی طراحی تا حدودی متناسب با سلیقه مردمان دهه 60 آمریکای شمالی شکل گرفته بود.مرسدس بنز در این سری برای نخستین بار،امکان انتخاب طیف بسیار وسیعی از پیشرانه های چهار سیلندر خطی تا هشت سیلندر V شکل را را برای مشتریان به وجود آورده بود که زمینه ساز فروش بسیار خوب این مدل در سطح جهان شد.

پس از خروج مدل سدان از خط تولید در سال 1968،طراحان مرسدس با ارائه مدل جایگزین (W108) طوفانی در بازار خودروهای لوکس به پا کردند.رشد ابعادی بدنه در کنار افزایش توان کلیه پیشرانه ها و حذف کامل نمونه های چهارسیلندر، محصول تازه را به سطحی نوین در بازار ارتقاء داده بود که پیش از این تنها در اختیار خودروهای لوکس و غول پیکر آمریکایی نظیر مدل های V8 کدیلاک و بیو ایک قرار داشت.طراحی بدنه که به دستان توانایی Paul Bracq فرانسوی شکل گرفته بود به کلی با چهارچوب طراحی خودروهای رقیب فاصله داشت و مفهومی تازه و مدرن را از تاپ ترین محصول مرسدس بنز ارائه می کرد.در کنار پیشرانه های شش سیلندر خطی شناخته شده کاربراتوری، نمونه های انژکتوری نیز قابل سفارش بودند که حرف E را در ادامه کد فنی خود یدک می کشیدند.همچنین امکان انتخاب مدل های کشیده شده با حدود 10 سانتی متر افزایش طول نسبت به مدل های پایه نیز وجود داشت که به لطف وجود حرف L را به نشانه (long-wheelbase) در کد فنی قابل شناسایی بودند.تغییرات فنی به همین دو مورد ختم نمی شد، چرا که مهندسان مرسدس بنز با هدف غلبه بر کلیه رقبای انگلیسی و آمریکایی به میدان قدم نهاده بودند و از این رو قدرتمندترین عضو این خانواده لوکس را مجهز به پیشرانه V8 6.3 لیتری با 250 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور راهی بازار می کردند.جالب آنکه این خودروی 1.8 تنی می توانست تندی یکصدکیلومتر در ساعت را تنها ظرف 6.3 ثانیه تجربه کند که حتی در استانداردهای امروزی نیز رقمی مناسب برای یک سدان لوکس و سنگین وزن محسوب می شود.

مرسدس بنز مرسدس بنز

اولین های S کلاس

سری W116 که در سال 1972 جایگزین مدل W108 شد، اولین محصول مرسدس بنز لقب می گیرد که به شکل رسمی بر اساس کلاس بندی جدید این خودروساز اشتوتگارتی و تحت عنوان نسل نخست S کلاس پابه عرصه وجود نهاد.در سال های پیش از انقلاب ، شمار قابل توجهی از این سری به کشورمان وارد شدند که اکثرا در مدل پایه 280S و 280SE (مجهز به پیشرانه شش سیلندر خطی 2.8 لیتری) بودند.تعداد محدودی نیز از مدل های قدرتمند تر هشت سیلندر از سری 350SE ، 450SE و 450 SEL 6.9 به کشورمان راه یافتند که از این میان، قدرتمندترین و کامل ترین گزینه، مجهز به پیشرانه 6.9 لیتری 280 اسب بخاری با 550 نیوتن متر گشتاور و سامانه فنربندی هیدروپنوماتیکی، نخستین خودروی تولید انبوه جهان مجهز با سامانه ABS لقب می گیرد و هم اکنون از ارزش کلاسیک فوق العاده ای نسبت به سایر مدل های W116 برخوردار است.

پس از به پایان رسیدن تولید این مدل موفق در سال 1980، نوبت به عرضه سری W126 رسید که نمونه تکامل یافته و مدرن شده ای از W116 محسوب می شد و به عنوانی یکی از بهترین خودروهای موجود در بازار برای پشت سرگذاشتن اتوبان ها مطرح بود.مرسدس بنز در این سری برای نخستین بار ، کیسه های هوا را برای سرنشینان به صورت استاندارد به کار گرفت و تجهیزاتی همچون کروز کنترل،سامانه تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و فنربندی هیدروپنوماتیک را ارائه کرد.دومین نسل از S کلاس ، به لطف تکنولوژی، زیبای و ایمنی بی مانند این محصول، کلیه رقبا را در سرتاسر جهان پشت سرگذاشت.در واقع W126 با فروشی بیش از 818 هزار دستگاه، موفق ترین S کلاس تاریخ تا به امروز محسوب می شود و نمادی تمام عیار از یک خودروی کلاسیک و مدرن با مهندسی تکرار نشدنی لقب می گیر

مرسدس بنز مرسدس بنز

رویارویی دو نسل

تاکنون 5 نسل مختلف از S کلاس معرفی شدند که همگی کم و بیش به کشورمان راه یافته اند.دو نسل نخست و نسل پنجم در دوران آزاد بودن واردات به شکل رسمی و در تعداد قابل توجهی ، قدم به خیابان های ناهموار ایران گذاشتند و نسل های سوم و چهارم نیز در تعداد بسیار معدودی در کشورمان وجود دارند.در واقع سری S کلاس مرسدس از این جهت یک استثناء محسوب می شود و کمتر خودروی دیگری را می توان یافت که در تمامی نسل ها، خاک ایران زمین را لمس کرده باشد.دلیل این امر را نیز می توان در محبوبیت فوق العاده S کلاس در میان قشر مرفه جامعه و کابرد آن به عنوان خودروی تشریفاتی دولتمردان دانست که حتی در شرایط ممنوعیت واردات نیز امکان مشاهده آخرین و کامل ترین نمونه های S را در خیابان ها به وجود آورده است.نسل سوم یا سری W140 یکی از معدود خودروهای جهان است که پس از گذشت زمانی نزدیک به دو دهه ، همچنان به عنوان خودروی تشریفاتی در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود.

از این سری به غیر از مدل های سازمانی و دولتی ، تعداد انگشت شماری نیز به صورت شخصی به کشورمان وارد شده اند که اغلب در کامل ترین و قوی ترین مدل های S500 و S600 قرار دارند.نسل چهارم (W220) نادرترین S کلاس موجود در کشورمان لقب می گیرد که علیرغم طراحی ظاهری فوق العاده زیبای خود با مشکلاتی در زمینه کمبود قطعات یدکی و دشواری تعمیرات دست به گریبان است اما در مقابل ، پنجمین نسل یا سری W221 که پس از آزاد شدن واردات در سالهای اخیر در تعداد قابل توجهی به کشورمان وارد شده است، سلطان بلامنازع بازار خودروهای لوکس سال های اخیر محسوب می شود که در فروش به وضوح رقبایی چون سری هفت ب ام و یا لکسوس LS را پشت سر گذاشته است.برای بررسی روند پیشرفت کامل ترین محصول مرسدس بنز در 20 سال گذشته، بر آن شدیم دو دستگاه از نمونه های نسل سوم و پنجم موجود در کشور را رو در روی یکدیگر قرار دهیم تا تاثیر گذشت زمان و پیشرفت علم را در تکنولوژیک ترین محصول آلمان ها بسنجیم.

طراحی ظاهری

در نخستین سال های دهه 90 ، مدیران مرسدس بنز که در اندیشه تغییر زبان طراحی محصولات خود بودند، طراحی سومین نسل از مهمترین محصول خود را به دستان برنو ساکو ایتالیایی سپردند که بی شک یکی از بزرگترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز محسوب می شود.ساکو که خلق شاهکاری نظیر سری 190 (W201)را در کارنامه داشت، نهایت هنر خود را برای خلق محصولی تازه و مدرن بر روی شاسی طویل 5.2 متری مدل جدید به کار گرفت.نتیجه کار تولد پدیده ای بود که ضمن رعایت المان های سنتی برند مرسدس بنز،در قالبی مدرن و براساس اصول آیرودینامیک شکل گرفته بود.طراحی ساده و اتو کشیده کلی خودرو در کنار بهره گیری از روش رنگ آمیزی دو رنگ ،به تضاد کلاسیک و مدرن چهره W140 دامن می زند.در مقابل W221 که توسط Gorden Wagener آلمانی شکل گرفته است از ساختاری کاملا حجیم و عضلانی برخوردار است و از این نظر با استایل کلی پدر بزرگ خود در تضاد قرار می گیرد.در واقع ، واگنر این سری را با نگاهی عمیق به چهار چوب کلی مایباخ مدرن و مدل جاودانه پونتون طراحی کرده است.این مهم به خصوص در شمای خطوط عضلانی و کمانی شکل در برگیرنده گلگیرها و آرایش کلی چراغ های عقب نمود می یابد.همین خطوط منحنی شکل در کنار ابعاد خودرو، مغایرتی را در ذهن بیننده پدید می آورد که به خصوص در مورد گلگیرهای عقب ، S کلاس نسل پنجم را به طور کلی از طراحی رسمی و ساده اسلاف خود متفاوت می سازد.

تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

دو نسل از بنز هاي کلاس S (13) دو نسل از بنز هاي کلاس S (12)

قابلیت های دینامیکی

تقریبا تمامی مدل های گوناگون سری W140 با پیشرانه های گوناگون شش ، هشت و حتی 12 سیلندر در میان مدل های تشریفاتی وارد شده به کشورمان وجود دارند که با طیف حجمی 2.8 تا 6 لیتر، قدرتی معادل 193 تا 414 اسب بخار را در اختیار راننده این ابرخودروی فوق العاده قرار می دهند.در حالی که مدل های S600 و S600SEL با پیشرانه V12 6 لیتری خود از نظر تعمیر و نگهداری با مشکلات متعددی مواجه هستند، گونه های S500 که از پیشرانه V8 5 لیتری بهره میگیرند، با تولید 335 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور ، به عنوان قدرتمندترین گزینه قابل نگهداری در ایران مطرح هستند.چنین ارقامی برای رساندن این خودروی دو تنی به سرعت یکصدکیلومتر در ساعت ظرف تنها 6.3 تا 6.7 ثانیه کفایت می کنند.این در حالی است که گونه های V12 در حدود 0.8 ثانیه نسبت به مدل های 5 لیتری V8 برتری دارند.در مقابل سری W221 تنها در دو مدل S350 و S500 در ایران حضور دارد که به ترتیب قدرتی برابر با 268 ، 388و 430 اسب بخار را به گیربکس هفت سرعته خودکار منتقل می نمایند، که البته در این میان قدرت خروجی 430 اسب بخار به سری جدید S500 های مجهز به توربوچارجر مربوط می شود.

گذشته زمان و پیشرفت تکنولوژی به یارای مهندسان مرسدس بنز آمده اند تا وزن W221 علیرغم افزوده شدن تجهیزات بسیار، همچون سری W140 در محدوده 2 تن حفظ شود.بدین ترتیب رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برای گونهV6 3.5 لیتری S350 به رقمی در حدود 7.3 ثانیه نیاز خواهد داشت و این مهم برای مدل های V8 5.5 لیتری اتمسفریک S500 در حدود 5.4 ثانیه به طول خواهد انجامید.این در حالی است که حداکثر سرعت تمامی گونه ها در مرز 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

دو نسل از بنز هاي کلاس s (2) مرسدس بنز

تجهیزات رفاهی

W140 مورد آزمایش از مدل های 500 SEL بود که پس از واردات توسط سفارت ژاپن در اختیار مالک شخصی قرار گرفته بود.از این رو این خودروی تشریفاتی به کامل ترین سطح امکانات قابل سفارش مجهز بود که از جمله مهمترین آن ها می توان به طول بیشتر اتاق به میزان 10 سانتی متر نسبت به مدل پایه،تنظیم برقی و بادی صندلی ها، شیشه های دوجداره به منظور عایق کاری بهتر صدا،سانروف برقی شیشه ای ، صندلی های تنظیم شونده به صورت بادی، ABS ، بخاری با قابلیت فعالیت در زمان خاموش بودن پیشرانه خودرو و سامانه های ایمنی نوآورانه ای نظیر سیستم پایداری الکترونیکی ESC اشاره کرد.این در حالی است که برخی تجهیزات خاص، همچون فنربندی هیدروپنوماتیک محور عقب، تنها برای مدل های V12 قابل سفارش بودند.W221 نیز همچون جد بزرگ خود با لیست بلندبالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی عرضه می شود که بغیر از مجموعه تکنولوژی های پیش گیری از تصادف موسوم به PRE SAFE، مواردی همچون سامانه دید در شب یا سامانه خودکار دیسترونیک پلاس را در بر می گیرد.سقف تمام شیشه ای پانوراما، ورود،خروج و استارت بدون کلید،مانیتور 8 اینچی، دوربین دید عقب،چراغ های حساس به میزان نور،یخچال و سامانه تعلیق ایروماتیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کروز کنترل هوشمند از مهم ترین تجهیزات لوکس ترین محصولات مرسدس بنز به شمار می آیند.

مرسدس بنز مرسدس بنز

تجربه رانندگی با S کلاس

با ورود به کابین W140 به سرعت خود را در فضای آشنای یک مرسدس بنز خواهید یافت که با ترکیب چرم طبیعی و قطعات چوبی تزیین شده است.گیربکس اتوماتیک و مجموعه متعدد کلیدها که در بخش مرکزی کنسول گرد آوری شده اند ناخودآگاه تجهیزات متعدد 500SEL را به شما یادآور می شوند.با روشن کردن پیشرانه M119 افسانه ای که سابقه پیروزی در مسابقات لمانز سال 1989 را نیز در کارنامه دارد،هشت سیلندر و 32 سوپاپ، آماده هستند تا 480 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس چهار سرعته خودکار انتقال دهند، اما پس از درگیر کردن گیربکس در حالت درایو و آغاز حرکت، تاخیر اولیه محسوسی در روند شتاب گیری خودرو به چشم می خورد که احتمالا از از افت کیفیت روغن گیربکس ناشی شده است.عایق بندی فوق العاده،از انتقال هرگونه صدا به درون فضای کابین جلوگیری می کند و روند شتاب گیری نرم و پیوسته به لطف تولید حداکثر گشتاور در دورهای میانی، سرنشینان را به صندلی های لوکس چرمی می فشارد.فضای پا سرنشینان عقب به لطف 10 سانتی فاصله محوری بیشتر نسبت به مدل استاندارد، از آنچه انتظار دارید بسیار بزرگتر است.سامانه تعلیق جناغی دوبل در چرخ های جلو و 5 اتصالی برای محور عقب، در جذب ناهمواری ها، عملکردی کم نظیری را از خود به نمایش می گذارد و در جادهای پرپیچ و خم کوهستانی نیز چسبندگی بهینه این سدان سنگین وزن را به راه تامین می نماید.این ویژگی در رفتار تعلیق W221 نیز دیده می شود چرا که آرایش کلی سامانه فنربندی را از پدربزرگ خود به ارث برده است.

در مقابل پیشرانه V6 خودروی مورد آزمایش که از گونه S350 است،با وجود 268 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور، در نهایت عملکرد در حد و اندازه خودرویی همچون نیسان ماکسیما دنده ای ظاهر می شود.دلیل این مسئله نیز به وزن خالص 1925 کیلوگرمی و نسبت نیرو به وزن باز می گردد که در حدود 144 اسب بخار به ازای هر تن وزن است.در مقابل استفاده از کیت بدنه و اگزاست کامل AMG بر روی خودروی مورد آزمایش به معنای تولید صدای جذاب از دورهای 2000 RPM به بالاست که به صورتی ملایمی در فضای درونی کابین نیز شنیده می شود.البته حجم صدای تولیدی برای عابرین پیاده به هیچ وجه ملایم نیست و همچون غرش گوشنواز یک ماسل کار آمریکایی فضای پیرامون S CLASS را در بر می گیرد.هرچند باید گفت تولید چنین صدایی توسط S کلاس، تا حدودی با تعریف این خودرو به عنوان یک سدان لوکس و تشریفاتی در تضاد به نظر می رسد.

در مجموعه داشبورد، استفاده متعدد از صفحات کریستال مایع که به عنوان مجموعه پشت آمپر نیز به کارگرفته شده اند و انتقال اهرم انتخاب وضعیت گیربکس به مجموعه پشت فرمان، فضای غریب و متفاوتی را برای راننده ایجاد کرده است.در واقع به دلیل حذف عقربه های مکانیکی از مجموعه پشت آمپر و مدیریت گسترده مجموعه های الکترونیکی بر روند رانندگی، ارتباط مکانیکی و کلاسیک بین راننده و خودرو تا حدودی از دست رفته است که ممکن است برای بسیاری از افرادی که تجربه رانندگی با مرسدس های قدیمی را در کارنامه دارند، چندان خوشایند به نظر نرسد.به عبارت دیگر می توان گفت که استفاه از سامانه های متعدد کامپیوتری که در جای جای S کلاس های جدید ،ارتباط بین خودرو و کاربر را به وسایلی همچون گوشی های تلفن همراه یا رایانه های شخصی تنزل داده است و لذت درگیر شدن با خودرو به عنوان یک ابزار مکانیکی خالص، به قیمت تسلط کامپیوتری و افزایش فوق العاده ایمنی از دست رفته است.از همین روست که W140 حتی پس از گذشت نزدیک به 20 سال، همچنان رویای بسیاری محسوب می شود و در میان بنز سواران حرفه ای از محبوبیت بالاتری نسبت به نوادگان خود برخوردار است.

مدل 500 SEL (1991) S350 (2011)
مشخصات پیشرانه V8 5.0 لیتری V6 3.5 لیتری
نسبت تراکم 10.0 به یک 10.7 به یک
قدرت خالص (اسب بخار) 322 @ 5700 RPM 268 @ 6000 RPM
گشتاور (نیوتن متر) 480 @ 3900 RPM 350 @ 2400-5000 RPM
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک 7 سرعته اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم) 2100 1925
شتاب گیری 0 تا 100 (ثانیه) 6.7 7.3
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 250 250
طول*XعرضX ارتفاع (سانتی متر) 150 X 189 X 521 147.9 X 187.1 X 529
فاصله بین دو محور (سانتی متر)* 314 316
ظرفیت باک (لیتر) 100 83
مصرف سوخت میانگین (لیتر در یکصد کیلومتر) 13.5 10.3
  • اعداد درج شده در جدول مربوط به مدل های کشیده (LONG) هستند.

رنو پارس کارمانیا نیسان پی آسان چری تیگو 7 تعمیرگاه تخصصی بهنام DS رامک خودرو

تویوتا پریوس ایرتویا

هیوندای کرمان موتور