پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

در چند سال گذشته با افزایش تنوع محصولات چینی در بازار خودرو ایران، انتخاب‌ در کلاس هاچ بک‌های ارزان قیمت بیشتر از قبل شده و حالا اگر بخواهید با بودجه کمتر از ۴۰ میلیون تومانی، هاچ بکی با شکل و شمایل متفاوت از خودروهای تکراری و قدیمی داشته باشید، می‌توانید میان ام وی ام ۳۱۵ […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳ بهمن ۱۳۹۵

در چند سال گذشته با افزایش تنوع محصولات چینی در بازار خودرو ایران، انتخاب‌ در کلاس هاچ بک‌های ارزان قیمت بیشتر از قبل شده و حالا اگر بخواهید با بودجه کمتر از ۴۰ میلیون تومانی، هاچ بکی با شکل و شمایل متفاوت از خودروهای تکراری و قدیمی داشته باشید، می‌توانید میان ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220 انتخاب کنید.

بازار هاچ بک های جمع و جور شهری میان قشر جوان جامعه و خانم ها داغ است. اما در سال های اخیر اگر قصد خرید هاچ بکی در رنج قیمت ارزان و متسط را داشتید، ناچارا به انتخاب محصولات از مد افتاده و تکرار وطنی بودید. هاچ بک‌های وارداتی و به روز بازار هم که قیمت بالایی دارند و از دسترس بخش قابل توجهی از خریداران بازار خارج‌اند. اما در چند سال گذشته با افزایش تنوع محصولات چینی در بازار خودرو ایران، انتخاب‌ در کلاس هاچ بک‌های ارزان قیمت نیز بیشتر شده است.

برلیانس H220 :

بعد از عرضه موفقیت آمیز برلیانس H330 و H320 ، عضوی دیگر از خانواده برلیانس با نام  H230 در بازار عرضه شد که ظاهر بحث برانگیزش باعث شد تا خیلی زود توجهات را به سوی خود جلب کند و منتقدین و طرفداران زیادی در موردش سخن بگویند. اما مدتی است شاهد عرضه نسخه هاچ بک سدان مورد بحث با نام برلیانس H220 در بازار هستیم که با قیمت مناسب و ابعاد جمع و جور، می تواند رقیب مناسبی برای هاچ بک های ارزان قیمت بازار نظیر پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵ باشد. نسخه منوآل H220 در رنج قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان جای می‌گیرد و با قیمت ۳۸ میلیونی جدی‌ترین رقیب برای پادشاه هاچ بک های این رده یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و محصول پرطرفدار ام وی ام یعنی نسخه ۳۱۵ به شمارمی رود. البته فراموش نکنید که کیفیت ساخت تیپ ۵ در سال های اخیر افت شدیدی داشته و حالا دردسرهای نگه داریش خیلی بیشتر از جذابیت های سواریش شده، همچنین ام وی ام ۳۱۵ نیز مشکلات زیادی در بخش کیفیت دارد و در سال‌های اخیر در بعضی بخش‌های فنی نظیر صفحه کلاچ حسابی مالکینش را به دردسر انداخته.

برلیانس H220

طراحی برلیانس H220 با همکاری استودیوهای معروف پنین فارینا و جیوجیارو شکل گرفته، این‌ها نام‌های بزرگی در طراحی خودرو به شمار می‌روند که ردپای خود را بر روی ظاهر برلیانس H220 گذاشته‌اند و خودرویی با طراحی ظاهری خاص خلق کرده‌اند. طراحی ظاهر H220 همه پسند نیست و در مقابل رقیبی مثل ام وی ام ۳۱۵ با ظاهر همه پسندتر، بیشتر سلیقه‌های خاص را به سوی خود جلب می‌کند.  با نگاهی به قسمت عقب، موضوع شراکت ب ام و و برلیانس بیشتر عیان می شود و شباهت H220 با ب ام و سری ۱ هاچ بک غیر قابل انکار است.

برلیانس H220

فضای کابین برلیانس H220 :

فضای کابین نسبت به تیپ ۵ مدرن تر است و از این نظر هم رده ام وی ام ۳۱۵ ارزیابی می‌شود. اما کیفیت معمولی قطعات و سادگی برخی قسمت‌ها چیزی است که در تمام هاچ بک‌های ارزان قیمت بازار به چشم می‌خورد. البته رنگبندی کابین مناسب است و ترکیب رنگ مشکی و نقره ای فضایی دلنشین را پدید آورده. فرم غربیلک فرمان هم در نوع خود جالب است و در قسمت پایینی با پلاستیک نقره ای رنگ تزیین شده. همچنین استفاده از پلاستیک مشکی براق در قسمت میانی کنسول جلو، حس تفاوت در این هاچ بک ارزان قیمت را ایجاد می کند. فضای کابین تفاوت چندانی با ام وی ام ۳۱۵ ندارد، اما در قسمت عقب جادارتر و قابل استفاده تر از رقیبی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است.
برلیانس H220 از دو عدد ایربگ برخوردار است ( نسخه عرضه شده در چین ۴ عدد ایربگ دارد) و از سیستم تهویه دستی استفاده می کند.

برلیانس H220

بررسی فنی برلیانس H220 :

وقتی کاپوت را بالا می‌زنیم، شباهت‌های ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220 بیشتر می‌شود. برلیانس H220 یک پیشرانه ۴ سیلندر با کد BM15L که برگرفته از پیشرانه‌های میتسوبیشی است را در دل خود جای داده. این پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰۲ اسب بخار قدرت تولید می کند. وزن بدنه نیز به نزدیک ۱۲۰۰ کیلو می رسد. با توجه به ترکیب این مشخصات، برلیانس نه آنچنان خودرو تیز و چابکی است، نه خودرو کند و حوصله سربر و باید گفت انتظار شما را از یک هاچ بک ارزان قیمت شهری با پیشرانه ۱.۵ لیتری برآورده می‌کند. گشتاور ۱۳۸ نیوتن متری کشش مناسبی برای این هاچ بک کوچک رقم زده. اما هنگام روشن بودن کولر وحرکت در سربالایی راهی به جز معکوس دنده ها برای حفظ کشش نیست.
برلیانس H220 در دو نسخه اتوماتیک و منوآل در بازار عرضه می‌شود. نسخه منوآل با بهره گیری از گیرباکس ۵ سرعته و قیمت پایین‌تر انتخاب مناسب تری است. چرا که در نسخه اتوماتیک شاهد استفاده از همان گیرباکس دستی هستیم که تنها با کلاچ اتوماتیک جفت شده است (معروف به AMT). ضمن اینکه باید ۵ میلیون تومان بیشتر برای خرید این مدل پرداخت کنید.
از نکات مثبت برلیانس H220 می توان به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP و مصرف سوخت حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اشاره کرد که از این هاچ بک جمع و جور یک انتخاب مقرون به صرفه ساخته اند.

پیشنهاد نهایی:
H220 با ظاهر متفاوت نسبت به تیپ ۵ و ام وی ام ۳۱۵ می‌تواند انتخاب خاص تری باشد.

مشخصات فنی برلیانس H220 :

کلاس: هاچ بک کوچک
پیشرانه (سیلندر): ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی
قدرت: ۱۰۲ اسب بخار در دور ۵۸۰۰
گشتاور: ۱۳۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور
گیرباکس:۵ سرعته دستی
وزن: ۱۱۹۴ کیلو
مصرف ترکیبی: ۶.۴ لیتر
حجم باک: ۴۲ لیتر
شتاب صفر تا صد: ـ

امکانات برلیانس H220 :

ایربگ راننده و سرنشین جلو.کامپیوتر اطلاعات سفر.صندلی عقب تا شونده.صندلی راننده قابل تنظیم در ۴ جهت به صورت دستی.ترمز ABS. ترمز دیسکی در چرخ های جلو.تهویه مطبوع دستی.شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب.آیینه های جانبی برقی.سیستم صوتی مجهز به ۴ اسپیکر. باز کننده در باک و صندوق از داخل کابین

نکات مثبت:
طراحی متفاوت و سنت شکن بدنه نسبت به سایر هاچ بک های ارزان قیمت بازار
عرضه شدن نسخه اتوماتیک با قیمتی نچندان گران‌تر در بازار
نکات منفی:

حذف شدن تعدادی از تجهیزات در نسخه منوآل
کیفیت معمولی قطعات کابین

ام وی ام ۳۱۵ جدید

برادر درشت هیکل‌تر ام وی ام ۱۱۰ در ادامه پررنگ‌تر شدن حضور چینی‌ها در ایران، در سال‌های اخیر به بازار آمد. و عرضه‌اش در بازار باعث شد تا ۲۰۶ محبوب بیش از پیش احساس خطر کند. مدل جدید ام وی ام ۳۱۵ برای ۲۰۶ از قبل نیز خطرناک‌تر است، چرا که در مقابل افت کیفیت ۲۰۶، تغییر و تحولات مناسبی را تجربه کرده و جذاب‌تر از قبل شده است. اما در آن سوی گود رقیبی به اسم برلیانس H220 را در مقابل خود می‌بیند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

ام وی ام ۳۱۵ جدید

چری فالوین یا همان ام وی ام ۳۱۵ خودمان در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. طراحی ظاهری این خودرو خبر از گام بلند چری در طراحی خودروهایش و فاصله گرفتن از طرح‌های مایوس کننده می‌داد. اما ظاهر این هاچ بک تازه کار مورد انتقادهایی قرار گرفت تا اینکه در سال ۲۰۱۳ چری تصمیم گرفت یک فیس لیفت ماژور روی ظاهر ۳۱۵ اعمال کند. ام وی ام ۳۱۵ با لباس جدیدش در سال ۹۴ در ایران عرضه شد و از این نظر باید گفت سابقه بیشتری از H220 در بازار دارد. طراحی ظاهری در قسمت جلو کاملا متحول شده و به لطف چراغ های جدید با فرم چشمنواز و طراحی نوین سپر جلو، این قسمت بسیار زیباتر و قابل قبول‌تر از قبل است. در نمای عقب تقریبا همه چیز دست نخورده باقی مانده و تنها به بازنگری سپر عقب و اضافه کردن لامپ‌های ال ای دی به چراغ‌ها بسنده شده است. همچنین به زودی شاهد نسخه کراس ۳۱۵ با فلاپ‌های بدنه نیز خواهیم بود که رقیبی جدی برای دانگ فنگ اچ سی کراس به شمار می‌رود.

ام وی ام ۳۱۵ جدید

فضای کابین و امکانات ام وی ام ۳۱۵ :

فضای کابین ۳۱۵ در نسخه فیس لیفت از نو طراحی شده و هیچ شباهتی با طراحی نچندان متناسب قبلی ندارد. به ادعای چری در طراحی داشبورد ۳۱۵ جدید از بال‌های پرنده الهام گرفته شده و از حق نگذریم، داشبورد مدل فیس لیفت از نظر چیدمان و توجه به مدرنیته یک سر و گردن از رقبای هم قیمت و وطنی خودش بالاتر است. البته نسخه فول ۳۱۵ در چین با تجهیزات همچون پوشش چرمی صندلی‌ها، کنسول میانی، سانروف، مانیتورو دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان عرضه می‌شود که در مدل عرضه شده در ایران از این موارد فاکتور گرفته شده و از مهمترین امکاناتش می‌توان به تنظیم الکتریکی سیستم تهویه و سنسور عقب اشاره کرد.

کابین ام وی ام ۳۱۵ جدید

دید آیینه‌های جانبی مناسب است، اما دید کم قسمت عقب در پارک کردن و کنترل خودرو مشکل ساز می‌شود که البته این مشکل با سنسورهای فاصله سنج حل شده و با پرداخت هزینه‌ای اضافی می‌توانید ۳۱۵ را به مانیتور و دوربین عقب نیز مجهز کنید. ارتفاع صندلی راننده بر خلاف رقبا قابل تنظیم نیست، اما بر خلاف ساندرو و ۲۰۶ تمام دکمه‌های شیشه‌بالابرها و قفل مرکزی در پنل درب راننده جایگذاری شده و از این نظر مثل رقبا گیج کننده نیست. به کیفیت ساخت کابین انتقادهای زیادی وارد است و در هر نقطه پلاستیک های خشک و ارزان قیمت به چشم می‌خورد. اما مهمترین نقطه قوت نسبت به ۲۰۶، فضای مناسب ردیف عقب و صندوق بار است که باعث می‌شود اگر به دنبال راحتی بیشتر هستید ۳۱۵ را انتخاب کنید.

بررسی فنی ام وی ام ۳۱۵ :

ام وی ام ۳۱۵ پیشرانه ACTECO را در دل خود جای داده که حاص همکاری چری و کمپانی اتریشی است. این پیشرانه ۴ سیلندر با ۱.۵ لیترحجم که مشخصات مشابهی با برلیانس H220 دارد، ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و از این نظر توان نسبتا مشابهی با ۲۰۶ تیپ ۵ دارد. اما به دلیل عملکرد گیرباکس و نسبت وزن به قدرت، شتاب اولیه ۳۱۵ نسبت به تیپ ۵ چشمگیر نیست. اما در عوض سواری و تعویض دنده‌های نرمتری را به شما هدیه می‌کند. شایع‌ترین ایراد مدل قدیمی ۳۱۵، مشکلات گیرباکس و مجموعه کلاچ آن بود که گویا این موارد در مدل فیس لیفت مرتفع شده‌اند. البته پدال ترمز ۳۱۵ هنوز هم حساسیت مناسبی ندارد و این هاچ بک چینی با برخورداری از ۲ کیسه هوا توانسته ۴ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP دریافت کند.

پیشنهاد نهایی:
اگر در رنج قیمت زیر ۴۰ میلیون تومان به دنبال خرید هاچ بکی جمع و جور برای تردد در شهرهای شلوغ هستید و از طرفی از ظاهر تکراری پژو ۲۰۶ خسته شده‌اید و به توانایی‌های فنی خودرو نیز اهمیت ویژه‌ای نمی‌دهید، ام وی ام ۳۱۵ جدید با ظاهر زیباتر از قبل می‌تواند گزینه مناسبی پیش رویتان باشد.

نکات مثبت:
طراحی هماهنگ و مناسب بدنه و کابین در مدل جدید، بهبود مشکلات مجموعه کلاچ و گیرباکس در مدل جدید، فضای ردیف عقب و صندوق بار بیشتر از پژو ۲۰۶، سواری نرمتر از پژو ۲۰۶
نکات منفی:
شتاب اولیه نامناسب (به چابکی ۲۰۶ تیپ ۵ نیست)، حذف بیشتر امکانات رفاهی در مدل عرضه شده در ایران، دید کم عقب، حساسیت نامناسب پدال ترمز، کیفیت نامناسب بعضی قطعات کابین، عدم عرضه نسخه اتوماتیک در ایران

امکانات ام وی ام ۳۱۵ :

چراغ های مه شکن جلو و عقب – چراغ سوم ترمز – تنظیم صندلی جلو در 4 جهت – رینگ آلومینیومی – سنسور پارک – تنظیم برقی آینه های جانبی – شیشه های بالابر برقی برای 4 دربقابلیت پخش MP3 – ورودی USB و AUX – مجهز به 6 بلندگو– دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو

مشخصات فنی ام وی ام ۳۱۵ :

کلاس: کراس اوور شهری
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور: ۱۴۹۷ سی سی
قدرت: ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور
گشتاور: ۱۴۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور
گیرباکس: ۵ سرعته دستی
وزن: ۱۲۱۰ کیلوگرم
مصرف: ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
باک: ۵۰ لیتر

جزئیات شیوه قیمت‌گذاری خودرو در سال 96

کیفیت برلیانس چگونه بررسی شد

جنگجوی ژاپنی رو در روی کره ای مظلوم- مقایسه مزدا3 و هیوندای النترا

بررسی و مقایسه جنسیس کوپه 2011 و فیس لیفت

دست دوم‌های جذاب، مقایسه‌ای میان پروتون ویرا و کیا ریو

مچ اندازی قدبلندهای کره ای! مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو 2017

کدام دست دوم؟ تقابل مزدا323 و سیتروئن زانتیا

با بودجه 50 میلیونی دنا بخریم یا برلیانس H330 ؟

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • مريم | 08/11/1395 در 22:34

    عالي

  • محمد | 10/04/1398 در 20:16

    هر دوتا خوبن و 315 از 220 اندکی بیشتر بنزین مصرف می کنه، ولی یک مقدار هم بیشتر اسب بخار تولید می کنه و مانیتور داره ولی باز به هر حال موتور برلیانس رو میتسوبیشی می زنه و زنجیر تایم هست با فرمان برقی

    در کل انتخاب از بین این دو تا بسیار سخته

کیوسک مطبوعاتی