پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خدمات پس از فروش

رضایت 69 درصدی مشتریان از خدمات خودرویی

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت 68.9% از خدمات خودرویی رضایت دارند ولی با وجود خودروهای خارجی سطح توقعات رو به افزایش است که میتواند رضایت را به تدریج کاهش دهد. یک مقام مسوول گفت: در سال ۹۵ بیش از یک و نیم میلیون نفر درباره رضایتمندی از خدمات پس از فروش خودروها […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت گفت 68.9% از خدمات خودرویی رضایت دارند ولی با وجود خودروهای خارجی سطح توقعات رو به افزایش است که میتواند رضایت را به تدریج کاهش دهد.

یک مقام مسوول گفت: در سال ۹۵ بیش از یک و نیم میلیون نفر درباره رضایتمندی از خدمات پس از فروش خودروها مورد ارزیابی قرار گرفتند که 68/9 درصد از خدمات رضایت داشتند.امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت در برنامه «تیتر امشب» که به سایه روشن صنعت خودرو اختصاص داشت با تاکید بر اینکه نیاز امروز مشتری‌ها از خودروسازها و خدمات پس از فروش نسبت به 10 سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: با توجه به نمونه‌ها و تنوع کالا و برندهایی که در دنیا مردم مشاهده می‌کنند سطح توقع آنها از خودروسازان افزایش یافته است.وی اضافه کرد: به علت اینکه شیب رضایت مشتری با شیب افزایش کیفیت خودرو یکسان نیست، مشتریان از خودرو و قطعات رضایتمندی ندارند.مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه فاصله کیفیت ارائه شده خودرو باید با رضایت مشتری همخوانی داشته باشد گفت: در غیر اینصورت تولید کنندگان مشتریان خودرو را از دست می‌دهند.

قناتی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش شامل دو بخش می‌شود، افزود: یکی از این بخش‌ها در کنترل ما قرار دارد، اما بخش دوم به‌صورت زیر پله‌ای و قاچاق وارد بازار می‌شود که در کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.وی تصریح کرد: وزارت صنایع در این خصوص حوزه‌های مختلفی را تشکیل داده است که برای ۱۲ قطعه تولیدات یدکی کد شناسایی و کد رهگیری زده می‌شود و به‌زودی این کد‌بندی که برای ۱۲ قطعه نهایی شده است در سامانه نصب خواهد شد.وی با بیان اینکه قطعات برگشتی درسه مرحله کنترل و قطعه معیوب از چرخه تولید خارج می‌شود، گفت: نخست در خط تولید تشخیص و برگشت می‌خورد، دوم در مرحله سوار شدن بر روی خودرو و مرحله سوم زمانی است که قطعات ساخته شده در بازار برگشت می‌خورند.

قناتی در ادامه افزود: یکی از اهداف و سیاست‌های ما بحث پلت‌فرم‌ها هستند که این موضوع باید در زمان‌های مختلف به روز شوند. ممکن است عیب از قطعه‌ساز باشد و برخی مواقع ممکن است عیب از نصاب قطعه روی خودرو باشد.وی درباره بحث رضایتمندی مشتریان گفت: در سال ۹۵ بیش از یک و نیم میلیون نفر مورد ارزیابی رضایتمندی از میزان خدمات پس از فروش خودروها قرار گرفتند که 68/9 درصد از خدمات رضایت داشتند که نسبت به سال قبل حدود ۲ امتیاز بالاتر رفته است. مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمایندگی‌ها نباید خودروی معیوب به مشتریان بدهند، اضافه کرد: در پنج سال گذشته مشتریان از عیوب حساس، حیاتی و زیربنایی خودرو شکایت می‌کردند، اما امروزه با افزایش توقع، مشتریان از صدای اضافه خودرو شکایت دارد و این دو شکایت عدم رضایتمندی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

قناتی ادامه داد: اگر مشتریان به خودروها به موقع رسیدگی نکنند به‌وجود آمدن عیب و ایراد در خودرو را نباید به حساب تولید‌کنندگان بگذارند.رئیس هیات‌مدیره قطعه‌سازان دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: ما قطعه‌سازان با خودروسازان شناسنامه و اسناد مهندسی داریم که قطعه کنترل شده باشد و در واقع قطعه از مسیر قطعه‌ساز، معیوب به دست خودروساز نمی‌رسد. رضا رضایی افزود: البته تیم خودروساز نیز باید در مونتاژ دقت لازم را داشته باشد هرچند خودرو پس از تولید نیز چک می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد و اگر قطعاتی که بسته می‌شود کنترل شود، مشکلات قطعات معیوب هم شناسایی می‌شود.وی گفت: متاسفانه قطعه ما وارد بازار می‌شود سپس قطعات بی‌کیفیت داخل آن می‌گذارند و به تعمیرگاه‌ها می‌دهند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی