پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان پیکاپ_پارس خودرو

پیک آپ پارس خودرو،‌ جان سخت نیسان!

((ویدیو)) بررسی چری تیگو7 جدید را اینجا ببینید! ((ویدیو)) بررسی پیکاپ آمیکو آسنا را اینجا ببینید ماجرا از کجا شروع شد؟ آنهایی که اهل سفر و ماجراجویی هستند، همیشه به دنبال یک شاسی بلند یا پیک آپ جان سخت بوده اند تا مناطق بکر طبیعت را با آن کشف کنند. در بازار خودروهای کارکرده ایران، […]

javankhodro
یکشنبه - ۲۰ فروردین ۱۳۹۶

((ویدیو)) بررسی چری تیگو7 جدید را اینجا ببینید!

((ویدیو)) بررسی پیکاپ آمیکو آسنا را اینجا ببینید

ماجرا از کجا شروع شد؟

آنهایی که اهل سفر و ماجراجویی هستند، همیشه به دنبال یک شاسی بلند یا پیک آپ جان سخت بوده اند تا مناطق بکر طبیعت را با آن کشف کنند. در بازار خودروهای کارکرده ایران، انتخاب هایی مثل، پاژن، نیسان پیک آپ، کاپرا، ریچ و وینگل وجود دارد. حتی می توانید با قیمت کم تر وانت پاترول، سیمرغ و لندرور را هم خریداری کنید. در این بین شاید نیسان پیک آپ انتخاب بهتری باشد. زیرا تهیه لوازم یدکی آن آسان است و استهلاک کمی دارد. این خودرو در اوایل دهه 80 توسط پارس خودرو وارد بازار ایران شد.

این ساخته نیسان توسط سازنده اصلی با کد D22 شناخته می‌شود اما پارس خودرو همان نام نیسان پیک آپ را برایش در نظر گرفت ( البته بعد ها پارس خودرو با استفاده از پلت فورم این خودرو چند مدل دیگر را با فیس لیفت‌های مختلف از جمله SUV سرانزا ساخت). نیسان اولین بار در سال 1997 این خودرو را به صورت تک و دو کابین راهی بازار کرد. پلت فورم این  خودرو توسط نیسان در خودروهای مختلفی مثل فرانتیر و .. استفاده شد و حتی دانگ فنگ چین هم محصولاتی را با استفاده از این پلت فورم عرضه کرد. نیسان دو پیشرانه 3.3 لیتری 6 سیلندر و 2.4 لیتری چهار سیلندر را درون سینه این خودرو قرار داد که از بین این دو پیشرانه 2.4 لیتری چهارسیلندر برای عرضه در ایران انتخاب شد.

از سال 81 تا به حال

نمونه‌های که در ایران عرضه شد همگی از گیرباکس 5 سرعته دستی بهره می‌برند و مجهز به دو دیفرانسیل هستند. در حالی که ساخته‌های نیسان در بازار جهانی به صورت تک دیفرانسیل هم عرضه شدند. پارس خودرو پیک آپ را به صورت تک کابین و دو کابین مونتاژ کرد. به این ترتیب طیف علاقه مندان به آفرود هم می‌توانستند یک پیک آپ شاسی بلند بخرند که هم فضای حمل بار دارد و هم فضای کافی برای 4 سرنشین. جالب است بدانید در نخستین روز های عرضه این خودرو به بازار در سال 1381، برچسب قیمت نمونه صفر کیلومتر آن کمی بیش از 16 میلیون تومان بود ولی حالا نمونه‌های کارکرده همان سال قیمتی بیش از 2 برابر دارند آن هم بعد از گذشت حدود 15 سال !

درون کابین پیک آپ آپشن خاصی وجود ندارد و فقط می‌توان به سیستم تهویه مطبوع دستی اشاره کرد. کیفیت متریال بکار رفته در کابین هم چنگی به دل نمی‌زند اما از نظر دوام در سطح خوبی قرار دارند. مدل های تک کابین مجهز به شیشه بالابرهای دستی هستند اما در مدل‌های دو کابین شیشه بالابرهای جلو برقی است. فضای کابین این خودرو در نمونه‌های دو کابین برای 4 نفر ایدال است و در مدل‌های دو کابین هم فضا به اندازه کافی وجود دارد. اما این فضا به معنای سواری راحت نیست زیرا سیستم تعلیق پیک آپ بسیار خشک عمل می‌کند و ضربات را به شدت به کابین انتقال می‌دهد. البته از یک وانت بار نمی‌‌توان انتظار سواری نرم و لوکسی داشت اما سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با هم سالانش همچون تویوتا هایلوکس در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. هر چند اهل فن با تغییر در فنرهای شمش محور عقب و استفاده از کمک فنرهای گازی تا حدود زیادی این نقیصه را بر طرف کرده‌اند، اما سیستم تعلیق جلو که از نوع طبق‌دار است می‌تواند ضربات را به خوبی جذب کند.

پارس خودرو

حرفهایی برای گفتن

چهره این خودرو ساده طراحی شده ولی با گذشت چند سال هنوز هم آنقدرها خسته کننده نشده است و حتی از بسیاری از خودروهای چینی روز زیبا‌تر به نظر می‌رسد. پیک آپ از نظر سیستم تعلیق و قطعات فنی خودروی مقاومی است که می‌تواند در کاربری آفرود استقامت خوبی داشته باشد. یکی از مشتریان پرو پا قرص پیک آپ نیسان ارگان‌های دولتی هستند که بسیاری از ناوگان فرسوده خود را با پیک آپ‌های نو جایگزین کردند. هر چند پیک آپ در مدل دو کابین 5095 میلی متری و در مدل تک کابین و 5185 میلی متری طول دارد اما، باز هم از نظر زاویه دید باید به آن نمره قبولی داد. پیشرانه این خودرو در ایران می‌تواند حدود 145 اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاورش هم به 207 نیوتن متر می‌رسد. هر چند پیشرانه پیک آپ تونایی بالای ندارد اما ضرایب جعبه دنده 5 سرعته طوری طراحی شده است که می‌تواند قدرت کافی را در اختیار خودرو قرار دهد. از طرفی اگر هم در مسیرهای آف‌رود گرفتار شوید، گیرباکس کمک قدرتمند آن به کمکتان خواهد آمد.

مصرف سوخت ترکیبی پیک آپ حدود 13 لیتر است و البته این عدد بستگی به شرایط رانندگی دارد. از جمله دیگر فاکتورهای مثبت این خودرو باید به ترمزهای خوب و فرمان هیدرولیک نرم آن اشاره کرد. از نکات منفی هم باید از برخورد دست با شیفتر کمک در زمان تعویض دنده نام برد. در هنگام رانندگی با این خودرو در شرایط بارانی و برفی باید در عبور از مسیرها و به خصوص پیچ ها دقت کنید زیرا محور عقب به دلیل خشک بودن سیستم تعلیق و سبک بودن ممکن است از مسیر منحرف شود. شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو در مدل دو کابین و با وزن 1690 کیلوگرم در حدود 12 ثانیه است و این شتاب در مدل‌های تک کابین که 65 کیلوگرم سبک‌تر هستند زیر 12 ثانیه است.

پارس خودرو

جمع بندی

اگر یک پیک آپ خریداری کنید می‌توانید قطعات یدکی مورد نیاز را به راحتی در خیابان چراغ برق پیدا کنید. البته مثل همه بازارهای دیگر قطعات بی‌‌کیفیت چینی هم برای پیک آپ وجود دارد اما می‌توانید قطعات اصلی  ژاپنی را هم به راحتی پیدا کنید. به طور مثال گلگیرهای جلو هر کدام حدود 220 هزار تومان قیمت دارند و چراغ‌های عقب اصلی هم حدود 100 هزار تومان می‌ارزند. در بخش قطعات زیر‌بندی هم می توانید طبق‌های جلو یک سمت را با قیمت حدود 200 هزار تومان پیدا کنید. در بخش انتقال قدرت هم پیک آپ قطعات با دوامی دارد. پولوس‌ها و دیفرانسیل‌های این خودرو از آلیاژهای خوبی ساخته شده‌اند و مقاومت مناسبی دارند. نمونه‌های با کارکرد بالا و مدل‌های اوایل دهه 80 را می‌توانید در محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان پیدا کنید و اگر هم به دنبال یک پیک آپ مدل بالاتر هستید باید برای نمونه‌های تولیدی در محدوده سال‌های 88 به نسبت شرایط خودرو حتی تا 65 میلیون تومان خرج کنید. هر چند می‌توانید با این پول کاپرا مدل 93 کم کارکرد خریداری کنید اما باید دید بین یک خودروی سالم و کم کارکرد ژاپنی و یک پیک آپ کم کارکرد مدل بالای چینی کدام یک انتخاب بهتری است؟

نیسان پیکاپ (3)

بیشتر بخوانید:

نگاهی به تندر۹۰ پیک‌آپ ، باکیفیت ترین پیک‌آپ شهری بازار ایران

لیست برترین پیکاپ های فول سایز جهان

سما ، میزبان پیکاپ‌ های نیسان

شرایط پیش فروش وانت نیسان و پیکاپ ریچ سایپا (مرداد 95)

محصولات آینده پارس خودرو کدامند؟

نیسان ، وانت‌های مرسدس و رنو را می سازد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی