پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیکاپ

بیراهه نوردها در بازار / مقایسه سه پیکاپ KMC T9، بهمن G9 و فوتون G7

تا همین چند سال پیش، بازار پیکاپ‌ها تنوع چندانی نداشت و انتخاب‌ مشتریان صرفا به برخی از پیکاپ‌های ژاپنی و یا یکی دو مورد پیکاپ چینی نظیر گریت وال وینگل۳، وینگل۵ و کاپرا محدود می‌شد. استقبال بسیار مردم از یک طرف و علاقه خودروسازان داخلی به خودروهای پیکاپ‌ از طرف دیگر، سبب شد تا طی حدود سه سال گذشته تنوع این نوع خودروها در بازار گسترش پیدا کند.

مهدی درفشی
یکشنبه - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

ایران خودرو دیزل طیف بنزینی و دیزلی پیکاپ فوتون تونلند را به سبد محصولاتش افزود و بسیاری از آفرودرها را به سمت خود کشاند. این شرکت، مدتی است که فوتون G7 بنزینی را به لیست محصولاتش افزوده است و اکنون، یکی از مدعیان اصلی بازار پیکاپ‌های صفر کیلومتر و البته اتوماتیک به حساب می‌آید.

 

کرمان موتور نیز با افزودن پیکاپ KMC T8 به سبد محصولاتش و عرضه آن، بدیل به بازیگر اصلی بازار پیکاپ‌ها در کشور شد. چرا که KMC T8 با سرعت بیشتری – نسبت به رقبا – توانست جای خود را در بازار پیکاپ‌ها پیدا کند. باید افزود که این شرکت در آخرین رویداد مهم خودرویی کشور از نسخه بزرگ‌تر، قوی‌تر و با امکانات بیشتر KMC T8 یعنی KMC T9 پرده برداشت و اخیرا نیز سری اول آن را به فروش رساند تا بتواند در مدت کوتاهی ادامه مسیر T8 را در بازار ایران با این پیکاپ جدید ادامه دهد.

در نهایت، باید به گروه بهمن برسیم که اگر چه این شرکت مدت‌ها عرضه کننده کاپرا بود – و البته اکنون نیز کاپرا۲ را عرضه می‌کند – اما جای خالی یک پیکاپ قوی‌تر و با امکانات بیشتر در سبد محصولاتش حس می‌شد. این شرکت که از دیگر مدعیان بازار پیکاپ‌ها است، با رونمایی از پیکاپ G9 در نمایشگاه خودرو اصفهان سال ۱۴۰۱، برگ برنده خود را نشان داد. پیکاپی بزرگ و قدرتمند که از لحاظ ظاهری نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

قوای فنی / کدام یک قوی‌تر است؟!

به نظر می‌رسد که برای مخاطبین چنین خودروهایی، قوای فنی نسبت به خیلی از پارامترها ارجیحت داشته باشد. چرا که حین عبور از شن‌زار یا بالا رفتن از یک صخره، قدرت و عملکرد پیشرانه و گیربکس مهم‌تر از گرم‌کن صندلی است! پیش از اینکه به قدرت پیشرانه و نوع گیربکس این سه پیکاپ بپردازیم، باید بگوییم که هر سه آن‌ها به یک موتور دو لیتری توربو و گیربکس هشت سرعته خودکار مجهز هستند و صرفا قدرت خروجی پیشرانه آن‌ها با یک دیگر متفاوت است.

از پیکاپ فوتون G7 ایران خودرو دیزل شروع می‌کنیم. زیر کاپوت این پیکاپ، یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو قرار گرفته که توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. گیربکس پیکاپ فوتون G7 از نوع هشت سرعته خودکار ساخت ZF است.

در مقابل فوتون G7 ایران خودرو دیزل، پیکاپ KMC T9 کرمان موتور قرار گرفته که مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو با ۲۲۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور است. در نوبرانه کرمان موتور، کار انتقال نیروی پیشرانه به چرخ‌ها را یک گیربکس هشت سرعته خودکار انجام می‌دهد.

در سوی دیگر این میدان نیز پیکاپ بهمن G9 قرار دارد که از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو با ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. در مورد گیربکس آن نیز باید گفت که از نوع هشت سرعته خودکار است.

تا به اینجای کار و با توجه به آمار و ارقام منتشر شده توسط شرکت‌ها، فوتون G7 را می‌توان قدرتمندترین پیکاپ این گزارش دانست. چرا که نسبت به KMC T9 چیزی حدود ۱۵ اسب بخار و نسبت به پیکاپ فول سایز بهمن ۴۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارد.

ابعاد و وزن / کدام یک بزرگ‌تر و کدام یک سنگین‌تر است؟!

فارغ از اینکه کدام پیکاپ بزرگتر است، دیگر عامل مهم در این قسمت از گزارش (یعنی وزن) هم در چابکی پیکاپ نقش مهمی دارد و می‌تواند تکمیل کننده قسمت قبلی این گزارش باشد. سنگین‌ترین پیکاپ این گزارش را می‌توان پیکاپ G9 گروه بهمن دانست. چرا که وزن خالص این پیکاپ دو تن و ۶۰ کیلوگرم اعلام شده. این در حالی است که فوتون G7 ایران خودرو دیزل یک تن و ۹۵۵ کیلوگرم و پیکاپ KMC T9 کرمان موتور یک تن و ۹۷۰ کیلوگرم وزن دارد. با این تفاسیر، بهمن G9 از پیکاپ ایران خودرو دیزل ۱۰۵ کیلوگرم و از پیکاپ کرمان موتور نیز ۹۰ کیلوگرم سنگین‌تر است.

 

در مورد ابعاد و اندازه هم اگر بخواهیم از پیکاپ فوتون G7 شروع کنیم، باید گفت که این پیکاپ در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ابعادی معادل ۵۳۴۰ میلی‌متر، ۱۹۴۰ میلی‌متر و ۱۸۷۰ میلی‌متر دارد. فاصله بین دو محور آن نیز ۳۱۱۰ میلی‌متر اعلام شده است.

در ضلع دیگر این مثلث KMC T9 قرار گرفته که ابعاد آن در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب معادل ۵۳۳۰ میلی‌متر، ۱۹۶۵ میلی‌متر و ۱۹۲۰ میلی‌متر است. فاصله بین دو محور این پیکاپ نیز ۳۱۱۰ میلی‌متر طول دارد.

در نهایت باید به بهمن G9 بپردازیم که ابعاد آن در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ۵۳۹۳ میلی‌متر، ۲۰۴۵ میلی‌متر و ۱۹۶۵ میلی‌متر و فاصله‌ی بین دو محور آن نیز ۳۲۳۰ میلی‌متر اعلام شده است.

بهمن G9 نسبت به دیگر پیکاپ‌های این گزارش طول، عرض و ارتفاع بیشتری دارد و می‌توان آن را بزرگ‌ترین پیکاپ این گزارش دانست. چرا که طول آن از پیکاپ فوتون G7 ایران خودرو دیزل ۵۳ میلی‌متر، عرض آن ۱۰۵ میلی‌متر و ارتفاعش نیز ۹۵ میلی‌متر بیشتر است.

KMC T9 نیز نسبت به پیکاپ بهمن، ۶۳ میلی‌متر طول، ۱۰۰ میلی‌متر عرض و ۴۵ میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد.

همچنین در مورد فاصله بین دو محور باید گفت که فاصله بین دو محور بهمن G9 از پیکاپ ایران خودرو دیزل و کرمان موتور، ۱۲۰ میلی‌متر طول بیشتری دارد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

در لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی پیکاپ فوتون G7 ایران خودرو دیزل، مواردی از جمله شش کیسه ایمنی هوا، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کنترل کشش و پایداری، اتو هلد، ترمز پارک برقی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، چراغ نور در روز، چراغ خوش‌آمدگویی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، رادار هشدار برخورد از جلو، رادار تشخیص نقاط کور، پدال شیفتر، آینه‌های تاشو برقی، کلاستر هفت اینچی، صفحه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، چهار عدد بلندگو، سنسور نور و باران، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سیستم هوشمند ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه‌ای، پوشش چرمی صندلی‌ها و سیستم TPMS دیده می‌شود.

در مورد KMC T9 هم باید گفت که به تجهیزاتی از چمله شش کیسه ایمنی هوا، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کنترل کشش و پایداری، اتو هلد، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، سانروف با قابلیت تشخیص مانع، آینه‌های تاشو برقی، سیستم هوشمند ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه‌ای، پوشش چرمی صندلی‌ها، کلاستر هفت اینچی با دو تم گرافیکی، صفحه نمایشگر ۱۰.۴ اینچی لمسی، شش عدد بلندگو، کول باکس، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و صندلی سرنشین جلو در چهار جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، آینه وسط الکتروکرومیک، نورپردازی کابین و سیستم TPMS مجهز است.

در آخر این قسمت باید به دیگر پیکاپ این گزارش، یعنی بهمن G9 بپردازیم که از تجهیزاتی مثل چهار کیسه ایمنی هوا، رمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کنترل کشش و پایداری، اتو هلد، ترمز پارک برقی، رادار هشدار حرکت بین خطوط، رادار هشدار تصادف از جلو، شارژ وایرلس، سیستم هوشمند ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کلاستر 12 اینچی، صفحه نمایشگر ۱۰.۱ اینچی لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل، نورپردازی داخل کابین، دوربین ثبت وقایع، شش عدد بلندگو، پوشش چرمی صندلی‌ها، آینه‌های تاشو برقی و سیستم TPMS بهره می‌برد.

جمع بندی

در این گزارش، به سه پیکاپ مدعی بازار پرداختیم. آن‌ها را از لحاظ فنی، وزن و ابعاد با همدیگر مقایسه و به تجهیزات ایمنی و رفاهی آن‌ها اشاره کردیم. در مورد قیمت کارخانه این پیکاپ‌ها باید گفت که ایران خودرو دیزل قیمت فوتون G7 را یک میلیارد و 885 میلیون تومان اعلام کرده است. کرمان موتور هم که به تازگی فروش KMC T9 را آغاز کرده، قیمت آن را یک میلیارد و 950 میلیون تومان و گروه بهمن نیز برای G9 قیمت یک میلیارد و 980 میلیون تومانی را درنظر گرفته است. نمی‌توان تعیین کرد که کدام یک از این سه پیکاپ، می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دو پیکاپ دیگر باشد. چرا که سلیقه و اولویت‌های هر مشتری با مشتری دیگر متفاوت است. پس باید درنظر بگیرید که با توجه به بودجه شما، کدام یک از این سه پیکاپ ارزش بیشتری برای خرید دارند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی