پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای ناقص-خط تولید دنا پلاس

تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانه ها به 70 هزار دستگاه رسید

یک خودرو از بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع قطعه تشکیل شده که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود. این در حالی است که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی: تعداد خودروهای ناقص که به دلیل کسری قطعات در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۳ شهریور ۱۳۹۷

یک خودرو از بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع قطعه تشکیل شده که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود. این در حالی است که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی: تعداد خودروهای ناقص که به دلیل کسری قطعات در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسیده است.

آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: یک خودرو از بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع قطعه تشکیل شده که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: متاسفانه در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر شده است و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است.

وی افزود: در این شرایط در کوتاه مدت سه اقدام مهم باید صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکتهای بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکتهای قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرد: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتا دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آنها در بازار به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سومین اقدام کوتاه مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. در حال حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند در حالیکه قطعه‌سازان ارز مورد نیاز را به نرخ‌ آزاد تامین می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: امیدواریم در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه‌سازان، بخشی از خودروهای ناقصی که کسری قطعات آنها تامین شده، تکمیل و شاهد کاهش تعداد ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص متوقف در کارخانه‌های خودروسازی باشیم.

منبع: ایسنا

در چه شرایطی قیمت خودرو به قبل باز می گردد؟

فرمول جدید شورای رقابت برای محاسبه قیمت خودرو / احتمال افزایش قیمت وجود دارد

رد شائبه احتکار خودرو توسط رئیس کمیسیون صنایع مجلس / خودروسازان باید قطعه دپو می کردند

افزایش 20 درصدی قیمت برای خودروهای تولید داخل، منطقی است

بازار خودرو و چالش قیمت گذاری / آزاد سازی قیمت خودرو در شرایط فعلی مناسب است؟

تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات قطعات خودرو / آیا اوضاع بازار خودرو بهبود می یابد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی