پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محبی دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی

9 هزار میلیارد، حجم کل مطالبات معوقه قطعه سازان از خودروسازان

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان خودرو، قطعه سازان حدود نه هزار میلیارد تومان از خودرو سازان مطالبات معوقه دارند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد قطعه سازی در کشور داریم که از این تعداد ۴۰۰ واحد یا تعطیل شده اند […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۱ مهر ۱۳۹۹

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان خودرو، قطعه سازان حدود نه هزار میلیارد تومان از خودرو سازان مطالبات معوقه دارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ واحد قطعه سازی در کشور داریم که از این تعداد ۴۰۰ واحد یا تعطیل شده اند و یا با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند گفت: قطعه سازان حدود نه هزار میلیارد تومان از خودرو سازان مطالبات معوقه دارند.

وی با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار قطعات رسوب شده و مواد اولیه قطعه سازی در گمرک مانده است افزود: قطعه سازان توان تولید دارند، اما اکنون توانشان با توجه به شرایط موجود به نصف رسیده است. الان بازار عطش دارد، ما دو برابر این ظرفیت تولید داریم به شرط اینکه موانع تولید برداشته شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ادامه داد: ۵۵۰ هزار نفر شاغل مستقیم در حوزه قطعه سازی داریم که قریب به ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها به حالت تعلیق در آمده اند یا بیکار هستند.

این فعال صنعت قطعه سازی با بیان اینکه اعلام شد که مواد اولیه و قطعات تولیدی تا مردادماه با ارز متقاضی بیرون آید، اما تا کنون خبری از آن نیست افزود: فقط از محل قاچاق، سال ۹۸، ۲.۴ میلیارد دلار قطعه وارد کشور شده است، در صنعت خودرو یک میلیارد دلار واردات، بدون انتقال ارز و بدون ذکر منبع صورت گرفته است.

محبی نژاد با بیان اینکه قیمت‌ها باید به‌روز باشد خاطرنشان کرد: هزینه‌های سربار خودروساز باید متناسب با استاندارد‌های دنیا باشد. اگر این اتفاق بیفتد، عرضه متناسب با تقاضا خواهد بود. ما نهضت ساخت داخل را شروع کرده ایم لذا تا کنون چهار میز ساخت داخل تشکیل شده است به طوری که هم خودروساز و هم قطعه‌ساز از آن بهره برده اند. داخلی‌سازی متاسفانه سخت شده است و نیاز به مشوق ساخت داخل داریم.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه ما باید کمیته تشکیل دهیم که وظیفه اش انتخاب مسئولی باشد که مشکل را حل کند اظهار کرد: در بازاری که شورای رقابت بررسی می‌کند، قیمت‌های قبلی اشتباه است و لذا این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود ۲ هزار واحد است که ۸۰۰ واحد، شامل زیرپله ای‌ها و واحد‌های بدون شناسنامه کوچک می‌شوند ادامه داد: از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز دارای شناسنامه تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند، روی هم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده می‌شود.

محبی نژاد تصریح کرد: با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو اشاره کرد: کل مطالبات زنجیره تولید قطعه سازی داخل، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان با کسر ۶ هزار میلیارد تومان چک‌های خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد.

انتهای پیام/ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

وجود ظرفیت بالای داخلی سازی قطعات به منظور جلوگیری از خروج ارز

رشد 12 درصدي تولید خودرو در شركت زامیاد

لزوم ساماندهی توزیع مواد اولیه برای ادامه نهضت ساخت داخل

نباید از توسعه داخلی سازی قطعات خودرو غافل شویم

لزوم واقعی سازی قیمت خودرو

عزم قطعه سازان انجمن همگن استان تهران در جهش تولید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی