پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هامر H3

آخرین سرباز!/ ملاقات با تنها هامر  H3 پلاک ملی در ایران

خودروی مورد بررسی ما هامر H3 است. این خودرو ارتباطی با هامرهای مزایده ای نداشته و پیش از این در یکی از سفارت خانه ها مورد استفاده قرار می گرفته است. با فروش این هامر H3 به مالک شخصی، این خودرو در حال حاضر تنها هامر H3است که با پلاک ملی در کشور تردد می […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

خودروی مورد بررسی ما هامر H3 است. این خودرو ارتباطی با هامرهای مزایده ای نداشته و پیش از این در یکی از سفارت خانه ها مورد استفاده قرار می گرفته است. با فروش این هامر H3 به مالک شخصی، این خودرو در حال حاضر تنها هامر H3است که با پلاک ملی در کشور تردد می کند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

همیشه وقتی پای صحبت آدم موفقی که چهره ای شکسته یا زمخت دارد می نشینیم، در نهایت به این نتیجه می رسیم که از کارگری و روزگار سخت شروع کرده و با تلاش و پشت کار به اینجا رسیده است. داستان هامر نیز ما را به یاد همین آدم ها می اندازد. خودرویی محبوب و موفق که چهره ای زمخت و خشن دارد و وقتی کتاب خاطراتش را باز می کنیم، به مناطق جنگی و روزهای سخت می رسیم. شرکت Am General برای نوسازی ناوگان خودرویی ارتش ایالات متحده آستین بالا زد و محصولی جان سخت و همه جا رو به نام هاموی جایگزین جیپ های قدیمی و بازنشسته کرد. بعد از چند سال عرضه موفق هاموی، این شرکت خودروساز تصمیم گرفت تا هاموی را تجاری سازی کند، تا این هیولای همه فن حریف، در اختیار مردم عادی نیز قرار بگیرد.

هامر H3

می گویند آرنولد شوارتزنگر یکی از افرادی بوده که بعد از ملاقات با هاموی در صحنه یکی از فیلم هایش، پیشنهاد تجاری سازی هاموی را به شرکت سازنده داده است. در نهایت در سال 1992 نسخه شهری هاموی با نام هامر H1 به بازار آمد. خودرویی که هنوز رنگ و بوی نظامی را با خود به همراه داشت و در سال 2003 با معرفی مدل H3 ، محصول هامر کمی شهری تر شد. در حقیقت H1 و H2 موفق ترین خودروهای هامر بودند. اما بعد از 3 سال تلاش تیم طراحی هامر به رهبری کارل زیپفر، سرانجام کوچک ترین محصول هامر به نام H3 در سال 2005 متولد شد. البته H3 نتوانست موفقیت برادران بزرگ ترش را تکرار کند و هیچ وقت به خودروی محبوبی در سبد محصولات هامر تبدیل نشد و آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت.

در نهایت بحران اقتصادی شدید یک دهه پیش در آمریکا مثل سونامی بخش بزرگی از بازار خودرو این کشور را با خاک یکسان کرد و علی رغم تولید 33 هزار دستگاه هامر در سال، جنرال موتورز تصمیم گرفت هامر را تعطیل کند. اوایل سال 2010 در حالی 849 سفارش جدید برای H3 ثبت شده بود، هامر اعلام کرد بعد از پاسخ به این تعهدات، آخرین خط تولید بازمانده اش در لوییزیانا را تعطیل خواهد کرد. در نتیجه آخرین هامرها با مدل 2010 به بازار آمدند و H3 آخرین سرباز این خودروساز آمریکایی بود که با 2 مدل عادی و پیکاپ (H3T  ) عرضه شد.

هامر H3

هامر کجا ایران کجا؟!

اوایل دهه 90 هجری شمسی دولت تصمیم گرفت تا تعدادی هامر برای استفاده در چند ارگان دولتی از جمله ستاد مدیریت بحران به کشور وارد کند. در نتیجه این تصمیم تعدادی هامر H2 با مدل 2007 و 2009 به کشور وارد شد. اما به دلیل هزینه نگهداری بالا، عدم ارائه خدمات پس از فروش و ممنوعیت استفاده از خودروهای آمریکایی در ادارات دولتی، در نهایت در سال 1395 این هامرها از طریق مزایده واگذار شدند. اما خودروی مورد بررسی ما هامر H3 است. این خودرو ارتباطی با هامرهای مزایده ای نداشته و پیش از این در یکی از سفارت خانه ها مورد استفاده قرار می گرفته است. با فروش این هامر H3 به مالک شخصی، این خودرو در حال حاضر تنها هامر H3است که با پلاک ملی در کشور تردد می کند.

هامر H3

جعبه ای با چاشنی هیجان

هامر H3 به عنوان کوچک ترین عضو خانواده، بر پایه پلت فرم GMTGC345 جنرال موتورز شکل گرفته. پلت فرمی که در خودروهایی مثل شورولت کلورادو و GMC کانین هم مورد استفاده قرار گرفته است. هامر H3 مدلی تعدیل یافته از H2 و H1 به شمار می رود که اهدافی مثل خلق شاسی بلندی با ابعاد مناسب، با قابلیت استفاده روزمره، برخوردار از کابین جادار و بهره بردن از طراحی اصیل، در طراحی و ساخت آن مورد توجه قرار گرفته است.

هامر H3 با ویل بیس 2842 میلی متر، طول 4778 میلی متر، عرض 1897 میلی متر و ارتفاع 1872 میلی متری ( در مدل های 2006 و 2007 ارتفاع H3 1872 میلی متر بوده و در مدل های 2008 تا 2010، ارتفاع به 1859 میلی متر رسیده است)، یک مدل کوچک شده از یک خودروی غول پیکر است. اما همچون H1 و H2 ، فرم خشک و محکم بدنه حفظ شده و خطوط خشک و مستقیم با یکدیگر ترکیب شده اند. در طراحی هامر هیچگونه اضافه گویی به چشم نمی خورد و حجم جعبه ای شکل با چاشنی هیجان خلق شده است. تیم طراحی هامر در 3 سال تلاش خود برای خلق H3 موفق شده تا ظرافت مناسبی در ترکیب خطوط بدنه داشته باشد.

این ظرافت در بخش هایی مثل گیلگیرها، در موتور و سپرها هم رعایت شده است. چراغ های مربعی بالای شیشه جلو جذاب به نظر می رسند و در تزیینات سپرها و رکاب ها، سعی شده تا زمختی ظاهری کاهش یابد. ظاهر هامر H3 در عین سادگی جذاب است و چراغ های عمودی عقب و جلوپنجره براق جلو با خطوط عمودی پهن و قاب مربعی چراغ های جلو همان چیزی است که از یک هامر می خواهید.

هامر H3

طراحی کابین با شعار ((ارتش چرا نداره!))

سبک زمخت و مردانه طراحی بدنه، داخل کابین هم به چشم می خورد. در یک جمله باید گفت کابین هامر H3 فاقد هرگونه جذابیت است و با قرار گرفتن داخل آن، انگار سوار یک خودروی خشک نظامی شده اید. البته پوشش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان کمی شرایط را بهتر می کند. اما بیشتر قطعات استفاده شده در کابین، کیفیت معمولی دارند. تسلط به محیط اطرافريال موقعیت قرارگیری پشت فرمان و وضعیت ارگونومی، تعریفی متفاوت در این خودرو داشته و کمی زمان لازم دارید تا به آن عادت کنید.

فضای بار هامر H3 همچون کابین کاملا جادار است. اما ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین باعث شده تا فرایند بارگیری در این خودرو سخت باشد. همچنین سوار و پیاده شدن از هامر، به خصوص در بخش عقب هم برای افراد کوتاه قد چندان کار راحتی نیست و فرم نیمکتی صندلی های عقب که حمایت خاصی از بدن سرنشینان ندارند نیز سختی سواری با هامر را تکمیل می کند! H3 علی رغم تمام برنامه ریزی های هامر، همیشه با مشکل فروش دست و پنجه نرم کرده و در 5 سال زندگی خودش، تنها 160 هزار دستگاه از آن به فروش رفته است. اما جالب است بدانید، 30 درصد خریداران هامر H3، خانم ها بوده اند!

آریش های مختلف پیشرانه برای هامر H3

از نقاط قوت و ضعف هامر H3 در طراحی بدنه و کابین که بگذریم، به بررسی ویژگی های فنی آن می رسیم. بحثی که بدون شک برای یک خریدار هامر، الویت اول است. چرا که قید بعشی زیبایی های معمول را زده تا در عوض شاسی بلندی همه جا رو با قابلیت آفرود بی نظیر داشته باشد. پیش از اینکه به عملکرد H3 در مسیرهای خارج جاده ای به پردازیم، بد نیست نگاهی به پیشرانه آن داشته باشیم. هامر برای H3 که از آپریل 2005 تا می 2010 روی خط تولید بوده، 3 موتور مختلف در نظر گرفته است.

جالب است بدانید 2 مدل از این موتورها از نوع 5 سیلندر هستند. در سال های ابتدایی تولید H3 ، موتور 5 سیلندر 3.5 لیتری با کد L52 برای نیرو دهی به این شاسی بلند مید سایز مورد استفاده قرار گرفته است. خروجی این پیشرانه 220 اسب بخار قدرت و 305 نیوتن متر گشتاور است. هامر از این پیشرانه تا سال 2007 استفاده کرده و در همین سال، پیشرانه 5 سیلندر 3.7 لیتری را روی H3 قرار داده است. پیشرانه وورتک معروف جنرال موتورز که در آن سال ها روی بیشتر شاسی بلندهای میان رده این خودروساز قرار گرفته است.

هامر H3

این پیشرانه در ابتدا 242 اسب بخار قدرت و 328 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که بعد از بازنگری در بخش های مختلف، قدرت این پیشرانه به 239 اسب بخار و گشتاورش به 327 نیوتن متر رسیده است. برای هامر H3 همواره 2 گیرباکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک قابل سفارش بوده است. اما این پایان ماجرا نیست. هامر از سال 2008 به بعد بعضی مدل های H3 را با پسوند آلفا به بازار فرستاد. هامر H3 آلفا به یک پیشرانه 8 سیلندر 5.3 لیتری مجهز شده که می تواند 300 اسب بخار قدرت و 434 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

پیشرانه تنبل، اتاق مستحکم

هامر H3 مورد بررسی ما مجهز به پیشرانه 5 سیلندر و گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک است. همان طور که انتظار می رود، پیشرانه و جعبه دنده تنبل ظاهر می شوند و انگار پیشرانه از پس وزن حدود 2200 کیلویی این خودرو بر نمی آید. البته کشش کم پیشرانه بیشتر در مسیرهای آفرودی خودش را نشان می دهد و در مسیرهای هموار شهری نیاز راننده را پاسخ می دهد. در کنار کشش محدود پیشرانه 8 سیلندر نسبت به وزن بالا، کارشناسان معتقدند تقسیم نیرو میان محورها نیز چندان مناسب نیست.

قدرت به صورت 60 به 40 میان محور عقب و جلو توزیع می شود. همچنین می توانید کل نیرو را به یکی از 2 محور جلو یا عقب هدایت کنید. هامر H3 در قسمت وسط و عقب از قفل دیفرانسیل Borg Warner بهره می برد که در مسیرهای صعب العبور نظر راننده را به خودش جلب می کند. البته بازی سیستم تعلیق زیاد است و به دلیل استفاده از سیستم تعلیق ورقه ای، در مسیرهای ناهموار کابین دچار تلاطم می شود. جوری که انگار سوار کشتی هستید!

هامر H3

علاوه بر سیستم تعلیق سفت، شعاع گردش کم و سفتی فرمان نیز باعث می شود تا هامر H3 در مسیرهای شهری خودروی راحتی نباشد. تایر تا اتاق 250 میلی متر فاصله دارد (Ground Clearance) و هامر H3 می تواند تا عمق 80 سانتی متری در آب غوطه ور شود و با سرعت 8 تا 10 کیلومتر حرکت کند، که از این نظر تفاوتی با H1 و  H2 ندارد. فریم نردبانی اتاق، استحکام را در مقابل صخره ها و ضربه ها افزایش داده و مفصل بندی عالی در این خودرو باعث شده تا  H3 بتواند حداکثر 0.68 جی فشار جانبی را تحمل کند. به لطف استفاده از ترمز ضد قفل دیسکی در هر 4 چرخ و ترمزخای 4 پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب، این شاسی بلند سنگین وزن، ترمزگیری قابل قبولی دارد.

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: محمدرضا اناری

بازگشت سرباز!/ معرفی کامل جی ام سی هامر EV مدل 2021

عقاب ها!/ نگاهی به موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

خزنده بال دار!/ ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز موجود در ایران

من عصبانی نیستم!/ بررسی ‌‌‌‌‌‌‌مرسدس بنز C63 AMG S مدل 2016

داستان اوراکان/ بررسی لامبورگینی خاص در جزیره کیش

ماستنگ اروپایی!/ نگاهی به نسل ششم فورد ماستنگ با کیت بدنه راش

تمامی محصولات مازراتی ظرف 5 سال آینده برقی می شوند

ماشین بازی در سایه فوتبال!/ فوتبالیست های ایرانی چه خودروهایی سوار می شوند؟

گیبلی سیاه پوش، محصول جدید مازراتی

مازراتی لوانته GTS / شاسی بلند 550 اسب بخاری

جنجال شباهت/ بررسی فنی مرسدس بنز C کلاس کابریو

سپر به سپر مک لارن!/ درخشش مرسدس بنز AMG GT بلک سریز در پیست های اتومبیلرانی

لُژ خانوادگی/ بررسی فنی هیوندای‌ آزرا 2018

مینی رنج روور!/ بررسی فنی رنج روور ایووک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی