پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاسی بلندهای دست دوم کره ای

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

مقایسه کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در این‌جا 4 شاسی بلند دست دوم کره‌ای را به شما معرفی می‌کنیم. هر 4 خودرو دودیفرانسیل و 6 سیلندر هستند و بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته است. اگر رنج قیمت 600 میلیون تومان را معیار قرار دهیم، کیا اسپورتیج و […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۵ تیر ۱۴۰۰

مقایسه کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، کیا سورنتو و هیوندای سانتافه

در این‌جا 4 شاسی بلند دست دوم کره‌ای را به شما معرفی می‌کنیم. هر 4 خودرو دودیفرانسیل و 6 سیلندر هستند و بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته است. اگر رنج قیمت 600 میلیون تومان را معیار قرار دهیم، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان مدل 2008 و 2009 شاسی‌بلندهای مورد مقایسه با قیمتی کم‌تر از 600 میلیون تومان هستند و هیوندای سانتافه و کیا سورنتو مدل 2008 و 2009، شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر با قیمت بالاتر از 600 میلیون تومان به‌شمار می‌روند. پس با این رویکرد مقایسه پیش رو را ادامه می‌دهیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بحث در مورد وضعیت بازار خودرو، گرانی‌ها و محدودیت‌ها نخ‌نما شده و همه‌مان می‌دانیم که واردات ممنوع است، این ممنوعیت و افزایش نرخ ارز دست به دست هم داده‌اند تا قیمت خودروهای وارداتی بسیار گران شود و از طرفی خودروهای خوب داخلی نیز به دلیل تحریم‌ها از چرخه تولید حذف شده‌اند و حالا انتخاب از همیشه محدودتر و گران‌تر است. تصور کنید حدود 600 میلیون تومان در حساب بانکی‌تان پول دارید و می‌خواهید شاسی‌بلند بخرید. اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، کراس‌اوورهای چینی هستند که شاید با زرق و برق‌های مرسوم و مدرن بودن طراحی‌شان وسوسه‌تان کنند، اما در نهایت از نظر فنی، قابلیت‌های حرکتی و کیفیت نمی‌توانند آن چیزی باشند که یک خریدار مشکل‌پسند می‌خواهد. تازه این گزینه تا زمانی برایتان گزینه است که با قیمت 700، 800 میلیونی کراس‌اوورهای درست و حسابی چینی روبه‌رو نشوید! چراکه در حال حاضر با بودجه حدود 600 میلیون تومان تنها می‌توانید سراغ معمولی‌ترین و کوچک‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار بروید.

مقایسه کیا اسپورتیج و هیوندای توسان

اما اگر کمی فنی‌تر به قضیه نگاه و تحقیقاتمان را بیش‌تر کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که با همین بودجه هم می‌توانید سراغ شاسی بلند دست دوم دودیفرانسیل و 6 سیلندر بروید که هم از نظر قابلیت‌های فنی و حرکتی و هم از نظر تنوع امکانات رفاهی شما را راضی کنند. اما باید ریسک خرید خودرو دست‌دوم را نیز قبول کنید. در این‌جا 4 شاسی بلند دست دوم کره‌ای را به شما معرفی می‌کنیم. هر 4 خودرو دودیفرانسیل و 6 سیلندر هستند و بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته است. اگر رنج قیمت 600 میلیون تومان را معیار قرار دهیم، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان مدل 2008 و 2009 شاسی‌بلندهای مورد مقایسه با قیمتی کم‌تر از 600 میلیون تومان هستند و هیوندای سانتافه و کیا سورنتو مدل 2008 و 2009، شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر با قیمت بالاتر از 600 میلیون تومان به‌شمار می‌روند. پس با این رویکرد مقایسه پیش رو را ادامه می‌دهیم.

کیا اسپورتیج 6 سیلندر

کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج را باید برادر دوقلوی هیوندای توسان برشمرد. این 2 کراس‌اوور جمع‌وجور کره‌ای در ابتدای اوج‌گیری واردات خودرو در دهه 80 شمسی به کشور وارد شدند و برای خودشان کیا و بیایی داشتند. فروش محصولات هیوندای و کیا در آن سال‌ها بسیار بالا بود و تا سال‌های آخری که واردات آزاد بود و قبل از متنوع شدن بازار با سایر برندهای اروپایی و ژاپنی، هیوندای و کیا بازار خودروهای وارداتی را قبضه کرده بودند. کیا اسپورتیج برای اولین‌بار با دومین نسل‌اش به ایران آمد. خودرویی با ظاهر متناسب و زیبا که با امکانات قابل قبول، پیشرانه 6 سیلندر و قابلیت دودیفرانسیل، به یک انتخاب منطقی با قیمتی ارزان‌تر از رقبای ژاپنی تبدیل شده بود.

در حال حاضر هم کیا اسپورتیج یک انتخاب منطقی و رقابتی به نظر می‌رسد. مدل‌های 2008، 2009 و 2010 این خودرو بسته به سلامت بدنه و میزان کارکرد، حدود 450 تا 550 میلیون تومان قیمت دارند. پس یعنی با بودجه‌ای که حتی برای خرید معمولی‌ترین کراس‌اوورها یا بهتر بگوییم، هاچ‌بک کراس‌های چینی هم کفاف نمی‌دهد، می‌توانید یک کراس‌اوور دودیفرانسیل کره‌ای با موتور 6 سیلندر بخرید. کیا اسپورتیج با هیوندای توسان اشتراکات فراوانی دارد، اما ظاهر آن از برادر هم‌وطن‌اش زیباتر است و افراد سخت‌گیر در این زمینه بیش‌تر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

داشبورد کیا اسپورتیج

البته در مدل 2009 ظاهر این خودرو دست‌خوش تغییراتی جزیی اما تاثیرگذار از جمله تغییر فرم چراغ‌های جلو شد تا ظاهر اسپورتیج از سادگی و یکنواختی خارج شود. در قسمت جانبی هم‌چون هیوندای توسان فلاپ‌های نسبتا بزرگی برای جلوگیری از آسیب به بدنه فلزی در نظر گرفته شده است. در قسمت عقب هم همان سبک آشنا و روتین کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای آن سال‌ها را مشاهده می‌کنید. قسمت شیشه‌ای در صندوق بار نیز به‌صورت جداگانه باز می‌شود تا دسترسی به داخل صندوق راحت‌تر باشد.

اسپورتیج‌ های موجود در بازار با 2 تریم داخلی مشکی یا کرم یافت می‌شوند. رنگ‌بندی کابین اندکی از کابین توسان بهتر است، اما این‌جا هم کیفیت معمولی بعضی قطعات و استفاده از پلاستیک‌های خشک توی ذوق می‌زند. البته طراحی کابین نسبت به توسان زیباتر به نظر می‌رسد. مثلا در کنسول جلو از قطعه پلاستیکی طرح چوب استفاده شده که کابین را از سادگی خارج می‌کند. کیفیت چرم صندلی‌ها و غربیلک فرمان نیز قابل‌قبول است و در مدل فول‌آپشن، امکانات خوبی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. البته کابین اسپورتیج ویژگی‌های عجیبی نیز دارد. مثلا هرچه به صفحه آمپر پشت فرمان نگاه کنید، اثری از نشان‌گر دمای آب رادیاتور یافت نمی‌شود!

کیا اسپورتیج 6 سیلندر

مشخصات فنی کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج هم‌چون هیوندای توسان از یک پیشرانه 6 سیلندر وی شکل با حجم دقیق 2656 سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه نسبتا خوش‌اشتها (از نظر مصرف سوخت)، می‌تواند 175 اسب‌بخار قدرت در دور 6000 و 241 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4000 تولید کند. این گشتاور توسط گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو و در صورت انتخاب حالت دودیفرانسیل، به هر 2 محور منتقل می‌شود.

کیا اسپورتیج

این گیرباکس به جهت کاهش مصرف سوخت زودتر از آن چیزی که فکر می‌کنید دنده‌ها را عوض می‌کند و خیلی اجازه دور گرفتن پیشرانه را نمی‌دهد. همین موضوع باعث افت کشش در مسیرهای شیب‌دار می‌شود. برای استفاده از حداکثر قابلیت‌های پیشرانه، باید گیرباکس را روی حالت تیپ‌ترونیک قرار دهید. ترمزها نیز قدرتمند ظاهر می‌شوند، اما برای رسیدن به عملکرد مطلوب سیستم ترمز، باید فشار زیادی به پدال وارد کنید.

هیوندای توسان 6 سیلندر

هیوندای توسان

نسل اول هیوندای توسان را می‌توان یکی از اولین کراس‌اوورهای بازار ایران و نخستین تجربه‌های هیوندای در کلاس کراس‌اوور برشمرد. این خودرو در زمان عرضه‌اش کم‌تر از 20 هزار دلار قیمت داشت و در دسته خودروهای ارزان قیمت قرار می‌گرفت. البته با توجه به هزینه‌های گمرکی که برای خودروهای وارداتی در زمان آزاد بودن واردات در نظر گرفته می‌شد، هیوندای توسان یکی از خودروهای لوکس و نسبتا گران‌قیمت بازار در آن سال‌ها به حساب می‌آمد.

هیوندای توسان 6 سیلندر

اگر بخواهید در بازار خودروهای دست‌دوم ایران دنبال هیوندای توسان بگردید، مدل‌های 2008، 2009 و 2010 پیش رویتان قرار دارند. همه این مدل‌ها از نظر مشخصات فنی و ظاهری یکسان هستند و فقط در سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. قیمت توسان دست‌دوم باتوجه به میزان کارکرد، سلامت بدنه و تنوع آپشن ها، از حدود 400 تا 600 میلیون تومان اعلام می‌شود.

هیوندای توسان 6 سیلندر

توسان پلت‌فرم مشترکی با هیوندای النترا و اشتراکات فنی با میتسوبیشی دارد. این خودرو با توجه به تجربه نسل اول کیا اسپورتیج ساخته شده و برادر دوقلوی نسل دوم کیا اسپورتیج به حساب می‌آید. در مقایسه با کیا اسپورتیج که از همه نظر با توسان برابر است، خودرو مورد بحث ما چندان زیبا نیست. اما باید گفت که طراحی متقارن و هوشمندانه‌ای دارد و علی‌رغم گذشت سال‌ها از عمرش، هنوز هم می‌تواند در نظر یک خریدار با بودجه 500 تا 600 میلیون تومانی جذاب به نظر برسد.

هیوندای توسان 6 سیلندر

از مشخصه‌های اصلی طراحی توسان می‌توان به ضربه‌گیرهای پلاستیکی برجسته روی گلگیرها و چراغ‌های برجسته جلو و نچندان متناسب با جلوپنجره کوچک اشاره کرد. البته وضعیت طراحی توسان در قسمت عقب بهتر است و این کراس‌اوور جمع‌وجور کره‌ای در این بخش مجموعه‌ای هماهنگ و نسبتا زیبا را به نمایش می‌گذارد.

طراحی کابین هیوندای توسان به سیاق خودروهای 10،15 سال پیش ساده و از مد افتاده است. استفاده از پلاستیک خشک و نه‌چندان با کیفیت در بیش‌تر قسمت‌های کابین توی ذوق‌تان می‌زند. اما هیچ ایرادی به کیفیت مونتاژ قطعات این خودرو وارد نیست و بعد از گذشت سال‌ها از عمرش، سر و صدای اضافی از بخش‌های مختلف کابین به گوش نمی‌رسد. پنل میانی داشبورد به سمت راننده متمایل شده و فضای کاری راننده حرفه‌ای و ارگونومیک به نظر می‌رسد و دسترسی به تمام ادوات آسان است.

هیوندای توسان 6 سیلندر

میدان دید خوب و تسلط مناسب به محیط میانی از جمله ویژگی‌های مثبت توسان به‌شمار می‌روند. هیوندای توسان از امکانات مناسبی (با توجه به سال ساخت خودرو) بهره می‌برد. در مدل‌های فول‌آپشن می‌توان به امکاناتی از جمله سانروف برقی، صندلی‌های چرمی، 10 ایربگ، تهویه دیجیتال، سیستم کنترل پایداری و گرمکن صندلی‌های جلو اشاره کرد.

هیوندای توسان 6 سیلندر

مشخصات فنی هیوندای توسان

هیوندای توسان نسل اول از پیشرانه 6 سیلندر وی شکل به حجم 2.7 لیتر بهره می‌برد. یک پیشرانه نسبتا قلدر که برای وزن 1.6 تنی توسان مناسب به نظر می‌رسد. به لطف قدرت 173 اسب‌بخاری این پیشرانه، شتاب توسان قابل‌قبول بوده و گشتاور 241 نیوتن‌متری نیز کشش مناسب در مسیرهای شیب‌دار و آفرودی را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. این پیشرانه با یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود. نیرو در حالت عادی به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. تا سرعت 45 کیلومتربرساعت و در صورت فشردن دکمه 4WD، دیفرانسیل عقب نیز برای کمک به چرخ‌های جلو درگیر می‌شود تا عملکرد توسان در مسیرهای خارج جاده‌ای نیز چشم‌گیر باشد.

هیوندای توسان 6 سیلندر

توانمندی آفرودی توسان با توجه به این ویژگی‌های فنی، ارتفاع مناسب از سطح زمین و سیستم تعلیق توانمند بسیار مناسب است و از این نظر با خودروهایی مثل سوزوکی گرند ویتارا و تویوتا RAV4 قابل مقایسه است. مصرف سوخت توسان نسبتا بالا بوده و فنربندی خشک و محکم به سیاق خودروهای شاسی‌بلند، علی‌رغم اینکه از حرکات گهواره‌ای و بی‌تعادلی در پیچ‌ها کاسته، سواری را کمی ناراحت کرده است. اما باید اذعان داشت که فنربندی توسان استحکام قابل‌توجهی دارد و جلوبندی این خودرو بسیار کم‌استهلاک است.

کیا سورنتو

کیا سورنتو

اگر می‌توانید بودجه‌تان را تا 700 میلیون هم برسانید، می‌توانید شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر، با موتورهای قدرتمندتر و امکانات بیش‌تر در بازار خودروهای دست‌دوم انتخاب کنید. یکی از این انتخاب ها، نسل اول کیا سورنتو است. خودرویی که تولیدش از سال 2002 شروع شد و بعد از اینکه در میانه‌های راه دستی به سر و گوشش کشیدند و یک فیس‌لیفت خفیف را تجربه کرد، پایش با اطلس‌خودرو به ایران باز شد. در نیمه دوم دهه 80 شمسی که بازار خودروهای وارداتی روزبه‌روز متنوع‌تر می‌شد، سورنتو رقبای کره و ژاپنی مختلفی را پیش روی خود می‌دید.

کیا سورنتو

اما قیمت مناسب در ترکیب با پیشرانه قدرتمند و امکانات قابل‌قبول باعث شده بود تا اقبال قابل‌توجهی در بازار ایران داشته باشد. سورنتو همیشه پای ثابت بازار ایران بوده و نسل دوم و سوم آن هم به ایران آمدند. البته با ممنوع شدن واردات خودرو، نسل چهارم و مدل کاملا جدید سورنتو از بازار ایران جا مانده است. سورنتو در ایران همیشه در سایه سانتافه بوده و رقیب‌اش همیشه فروش بیش‌تری را در بازار ایران تجربه کرده.

کیا سورنتو

البته این به معنی ضعف سورنتو نیست و باید گفت این شاسی‌بلند دوست داشتنی همیشه طرفداران خود را داشته است. طراحی ساده سورنتو باعث شده در حال حاضر علی‌رغم پیر شدن و کهنگی چهره، هم‌چنان هماهنگ و قابل‌قبول باشد و دل بیننده را نزند. سبک طراحی سورنتو همیشه به شاسی‌بلندهای آمریکایی نزدیک بوده و نسل اول هم از این قاعده مستثنی نیست.

داشبورد کیا سورنتو

کابین این خودرو بسیار جادار است و پوشش چرمی صندلی‌ها و متریال با کیفیت، حس سواری با یک شاسی‌بلند لوکس را به سرنشینان منتقل می‌کنند. با مقایسه کابین سورنتو با برادر کوچک‌ترش اسپورتیج، کاملا به فاصله کیفیتی این دو و دلیل اختلاف قیمت‌شان پی خواهید برد. اگر می‌خواهید بدانید نسخه فول‌آپشن شرکتی سورنتو چه امکاناتی را باید داشته باشد، لازم است 6 ایربگ بودن، بهره بردن از 2 گرمکن جلو، صندلی برقی راننده، آینه تاشو برقی، کروزکنترل، سیستم کنترل پایداری، دوربین عقب با مانیتور بزرگ، چراغ‌شو و سانروف برقی را چک کنید.

کیا سورنتو

سورنتوهای وارد شده به بازار ایران همگی از تریم مشکی برای کابین بهره می‌برند و در میان مدل‌های عرضه شده در کشور، انواع 7 نفره مجهز به صندلی‌های ردیف سوم نیز به چشم می‌خورند. این خودرو در زمان تولید در کشورهای کره جنوبی، مالزی و روسیه تولید می‌شده و چندان نباید به عبارت‌هایی نظیر سفارش آمریکا و… در خصوص این خودرو توجه کرد.

کیا سورنتو

مشخصات فنی کیا سورنتو

نسل اول سورنتو که با کد BL شناخته می‌شود، یک ویژگی بسیار جذاب دارد و این ویژگی چیزی نیست جز پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری! شاید همین پیشرانه پرقدرت سورنتو بود که سانتافه را در ادامه راه مجبور به استفاده از موتور قدرتمندتر کرد. این پیشرانه 6 سیلندر می‌تواند 241 اسب‌بخار قدرت و 307 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در کشش عالی و شتاب اولیه مناسبی که این پیشرانه برای هیکل 2 تنی سورنتو به ارمغان می‌آورد شکی نیست.

کیا سورنتو

اما یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های سورنتو، صدای جالبی است که این پیشرانه تولید می‌کند. صدایی نزدیک به صدای خودروهای 8 سیلندر که یک‌جورهایی به ویژگی برای شناسایی این خودرو بدون دیدن چهره‌اش تبدیل شده است! به لطف این پیشرانه، گیرباکس 5 سرعته اتوماتیک و سیستم دودیفرانسیل، می‌توانید تا حد زیادی روی قابلیت‌های خارج جاده‌ای سورنتو حساب باز کنید. اما فراموش نکنید که با یک خودرو پرمصرف طرف هستید و باید زودبه‌زود به پمپ بنزین سر بزنید. سورنتو در مجموع خودرو کم‌استهلاکی ارزیابی می‌شود، اما کمک‌های عقب آن ضعیف هستند و هنگام خرید باید به خوبی سلامت گیرباکس را چک کنید.

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه

بدون‌شک از سانتافه باید به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در ایران نام برد. نسل اول سانتافه در سال ۲۰۰۰ معرفی و با مدل ۲۰۰۱ به بازار آمد. این مدل از نظر ظاهری به‌هیچ‌عنوان خودرو زیبایی نبود و منتقدان زیادی داشت. اما مدل مورد بحث ما، نسل دوم سانتافه با کد CM است که در سال ۲۰۰۶ با تغییر و تحولات گسترده‌ای نسبت به مدل قبلی معرفی شد و نخستین مدل سانتافه بود که به‌صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کرد.

هیوندای سانتافه

این کراس‌اوور کره‌ای با توجه به ظاهر زیبا و امکانات مناسب، به سرعت جای خود را میان طرفداران‌اش پیدا کرد و در سال ۲۰۰۸ از دیدگاه مجله کاستومرریپورتز به‌عنوان یکی از ۱۰ خودرو برتر سال معرفی شد. هم‌چنین پس از گذشت ۳ سال از معرفی این نسخه، هیوندای تصمیم گرفت از نظر فنی و ظاهری، سانتافه را دست‌خوش تغییراتی کند و نسخه فیس‌لیفت را که بیش‌تر تغییرات آن روی بخش فنی متمرکز شده بود به بازار فرستاد.

هیوندای سانتافه

اگر چرخی در بازار خودروهای دست‌دوم بزنید، نسل دوم هیوندای سانتافه با مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ خریدوفروش می‌شود، که مدل ۲۰۱۰ به بعد از نوع فیس‌لیفت با مشخصات فنی متفاوت هستند. برای خرید مدل‌های 2007، 2008 و 2009 نیز بسته به سلامت و میزان کارکرد باید چیزی حدود 600 تا 700 میلیون تومان هزینه کنید. از بارزترین تغییرات ظاهری نسخه فیس‌لیفت می‌توان به تغییر فرم سپر جلو و ایجاد تغییراتی در سپر عقب اشاره کرد. هم‌چنین گرافیک چراغ‌ها و فرم جلوپنجره نیز در این مدل تغییر کرده‌اند تا نسخه فیس‌لیفت نسبت به مدل اولیه ظاهر جذاب‌تری داشته باشد.

فضای کابین سانتافه جادار و راحت است و همان چیزی است که از یک شاسی‌بلند خانوادگی انتظار دارید. در مدل فیس‌لیفت صندلی‌های ردیف سوم به شما اجازه می‌دهد ۷ نفر را داخل کابین جای دهید. بی‌صدایی و ارتعاش کم اتاق از ویژگی‌های معروف سانتافه هستند. کیفیت قطعات کابین نیز مناسب است و تزیین کابین با چرم و چوب حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند. البته مثل سایر خودروهای کره‌ای، کیفیت قطعات پس از مدتی افت می‌کند. اما به کیفیت مونتاژ قطعات کابین ایرادی وارد نیست.

هیوندای سانتافه

به غیر از مصرف غیرمنطقی سوخت، سانتافه چندان خودرو پرهزینه و پراستهلاکی نیست. همه مالکان سر بی‌خرج بودن این کره‌ای محبوب تا پایان زمان ۳ ساله گارانتی متفق‌القول‌اند. البته ایرادهایی نظیر ضعف لاستیک در پنجم، اشکال در کامپیوتر سفری و خرابی مکرر چراغ‌ها و سوختگی لامپ‌ها در سانتافه قابل لمس است. هم‌چنان باتری‌های نصب شده روی محصولات هیوندای تا سال ۲۰۱۱ کیفیت مطلوبی ندارند و در صورت استفاده بد نیست آنها را تعویض کنید.

هیوندای سانتافه

مشخصات فنی هیوندای سانتافه

نسل دوم سانتافه پیش از فیس‌لیفت از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲۶۵۶ سی‌سی برخوردا بود که با ۱۹۲ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور با یک گیرباکس ۴ سرعته خودکار جفت می‌شد. شتاب مدل‌های مجهز به این پیشرانه چنگی به دل نمی‌زند و در رانندگی‌های پرفشار خودروهای تنبلی حس می‌شوند. گشتاور پایین این نسخه باعث‌شده علی‌رغم زاویه تماس ۲۵.۶ درجه در جلو و عمق غوطه‌وری ۵۰۰ میلی‌متری، سانتافه اصلا خودرو مناسبی برای آفرود نباشد.

هیوندای سانتافه

اما در مدل فیس‌لیفت پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری لامبادا جایگزین پیشرانه ضعیف مدل قبلی شده و با قدرت ۲۷۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۳۶ نیوتن‌متر، نمایش خوبی در شتاب‌گیری و رانندگی پرفشار دارد. البته در این میان از نقش گیرباکس ۶ سرعته دقیق‌تر نسبت به قبل نیز نباید گذشت. فراموش نکنید که برای داشتن مدل قدرتمندتر با ظاهر نسبتا متفاوت، باید مبلغ بیش‌تری هم هزینه کنید و بیش‌تر از 700 میلیون تومان برای سانتافه کنار بگذارید.

هیوندای سانتافه

سیستم تعلیق سانتافه به آسایش رانندگی با سانتافه کمک شایانی می‌کند و بسیار نرم و راحت است. اما همین نرمی بلای جان هندلینگ و پایداری سانتافه در پیچ‌ها شده و در کنار عملکرد نرم و فاقد کنترل فرمان، یک وضعیت ناپایدار را ایجاد می‌کند. هم‌چنین سیستم دودیفرانسیل سانتافه معمولا تنها روی محور جلو فعال می‌شود و در صورت احساس لغزش، دیفرانسیل دیگر نیز وارد مدار می‌شود. اگر سرعت‌تان از مرز ۷۰ کیلومتر عبور کند، مجددا تنها دیفرانسیل جلو در مدار فعالیت می‌کند. به علاوه این‌که می‌توانید با دکمه قفل دیفرانسیل نیرو را به میزان یکسان میان هر دو میل‌گاردان تقسیم کنید. البته حالت دودیفرانسیل در این وضعیت نیز تنها تا سرعت ۳۰ کیلومتر عمل می‌کند.

مقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتو

نتیجه‌گیری

با بررسی این 4 کراس‌اوور کره‌ای در بازار خودروهای دست‌دوم، به این نتیجه رسیدیم با بودجه 600،700 میلیونی که می‌توانید کراس‌اوورهای رده‌پایین چینی صفرکیلومتر یا میان‌رده کارکرده بخرید، انتخاب‌های هیجان‌انگیزتر و جذاب تری هم وجود دارد. اما در کنار این مساله، باید به این نکته هم توجه کنید که خودروهای دست‌دوم که بیش از 10 سال از عمرشان گذشته است، بعضا نیاز به خرج‌های اساسی برای چند سال استفاده مجدد نیز دارند. البته در صورت نگهداری مناسب، این خودروها با توجه به استهلاک پایین، خرج زیادی روی دستتان نمی‌گذارند. بازار خرید و فروش خودروهای کره‌ای در ایران همیشه داغ بوده و خودروهای مورد بحث ما نیز که آلترناتیوهایی برای خودروهای چینی و صفر کیلومتر گران‌قیمت به‌شمار می‌روند طرفداران خاص خود را دارند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

مقایسه سدان های دست دوم هم قیمت/ از میان کیا سراتو ، مزدا3 ، رنو مگان و هیوندای آوانته کدام یک را انتخاب کنیم؟

پنجه در پنجه!/ جک S5 بخریم یا چری تیگو5 ؟

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

اعتماد یا قدرت؟/ مقایسه ای میان نیسان پیکاپ و پاژن

این سدان های پرطرفدار/ تندر 90 بخریم یا پژو 206 صندوق دار؟

فانتزی یا محافظه کار؟!/ نیسان جوک بخریم یا سانگ یانگ تیوولی؟

هوایِ آفرود!/ برای سفرهای ماجراجویانه، تویوتا پرادو بخریم یا رکستون G4؟

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

خواب های طلایی!/ مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس کراس موتور جدید

 

برچسب‌ها : آسان موتوراطلس خودروامکانات هیوندای توسانامکانات هیوندای سانتافهامکانات کیا اسپورتیجامکانات کیا سورنتوبررسی هیوندای توسانبررسی هیوندای سانتافهبررسی کیا اسپورتیجبررسی کیا سورتوشاسی بلندشاسی بلند 600 میلیونیشاسی بلند دست دومشاسی بلند چینیشاسی بلند کره ایقیمت هیوندای توسانقیمت هیوندای توسان 2008قیمت هیوندای سانتافه 2007قیمت هیوندای سانتافه 2008قیمت هیوندای سانتافه 2009قیمت کیا اسپورتیجقیمت کیا اسپورتیج 2009قیمت کیا سورنتومشخصات فنی هیوندای توسانمشخصات فنی هیوندای سانتافهمشخصات فنی کیا اسپورتیجمشخصات فنی کیا سورنتومقایسه هیوندای توسان و کیا اسپورتیجمقایسه هیوندای سانتافه و کیا سورنتومقایسه کیا اسپورتیج و هیوندای توسانمقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافهنسل اول کیا سورنتوهیوندایهیوندای توسانهیوندای توسان 2008هیوندای توسان 2009هیوندای توسان 6 سیلندرهیوندای توسان دست دومهیوندای سانتافههیوندای سانتافه 2007هیوندای سانتافه 2008هیوندای سانتافه 2009هیوندای سانتافه 6 سیلندرهیوندای سانتافه دست دومکراس اوور کره ایکیاکیا اسپرتیجکیا اسپورتیجکیا اسپورتیج 2009کیا اسپورتیج 6 سیلندرکیا اسپورتیج دست دومکیا سورنتوکیا سورنتو 6 سیلندرکیا سورنتو دست دومکیا سورنتو قدیمی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی