
دایون V5 یا فودای F22، پیکاپی که با یک لباس و چندین عنوان در بازار چین حضور دارد و ظاهرا به خوبی توانسته سبب جلب توجه خودروسازان دولتی و خصوصی ایرانی شود.
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
قصه درباره خودرویی است که ظاهرا خواهان زیاد دارد. به این ترتیب که سال گذشته در محوطه یکی از خودروسازان بزرگ دولتی کشور، شکار لنز عکاسان شد. اما داستان به همین جا ختم نمی شود بلکه به موازات این خودروساز دولتی یکی از خودروسازان خصوصی، به سراغ برادر دوقلو همین خودرو رفته است.
سوژه ما پیکاپ دایون V5 است که البته آن نسخه ای که در محوطه خودروساز دولتی دیده شده نام فودای F22 را یدک می کشد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این موضوع است که بعد از معرفی فودای F22 در سال 2015، دانگفنگ در سال 2017 تولید همین پیکاپ را با نام جدید دانگفنگ P16 آغاز کرد. سپس شرکت خودروسازی دایون نیز از سال 2020، مجددا همین پیکاپ را با نام دایون V5 به فروش رساند. به این ترتیب است که شما با یک پیکاپی طرف هستید که با چندین نام و نشان مختلف در بازار چین به فروش می رسد.
مشخصات فنی دایون V5
کمپانی دایون، پیکاپ V5 را با 2 موتور در اختیار مشتریانش قرار میدهد که هر 2 پیشرانه از توربوشارژ و گیربکس 6 دنده دستی برخوردارند اما یکی بنزینی و دیگری دیزلی است.
قلب تپنده نسخه بنزینی این خودرو یک پیشرانه 2.4 لیتری توربو است که قدرت آن حدود 218 اسب بخار و گشتاورش 320 نیوتن متر اعلام شده و دیگر نمونه یک موتور 2 لیتری دیزلی است که 163 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
نمونه دیزلی این خودرو، در نسخه تک دیفرانسیل 8.3 لیتر و در نسخه 2 دیفرانسیل 8.7 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر میسوزاند. اما وضعیت در نسخه بنزینی کمی متفاوت است به این ترتیب که مصرف ترکیبی دایون V5 با این موتور نیز 9.6 تا 10.1 لیتر خواهد بود.
اما شنیده ها حاکی از آن است که خودروساز خصوصی کشورمان قصد مونتاژ نمونه بنزینی 2 لیتری توربو آن را دارد و خبری از نسخه دیزلی این خودرو نخواهد بود.
بنابراین اگر وجود این قلب 2.0 لیتری توربو بنزینی، برای دایون V5 در ایران قطعی شود، پس باید منتظر پیکاپی باشیم که به لطف قلب میتسوبیشی آن، حدود 204 اسب بخار در دور موتور 5600 به همراه 280 نیوتن متر در دور موتور 4800 را از طریق گیربکس 6 دنده دستی، در اختیارتان قرار میدهد.
همچنین سیستم محرکه آن از نوع دو دیفرانسیل 3 حالته (2H و 4H و 4L) است. ضمن اینکه دایون V5 میتواند تا 950 کیلوگرم بار را جابجا کند.
طراحی دایون پیکاپ V5
درنمای روبه رو شاهد یک جلوپنجره نسبتا بزرگ کرومی هستیم که از گوشه کشیده شده و به چراغ های جلو چسبیده است و وسط جلوپنجره این خودرو لوگو ستاره شکل کمپانی سازنده را می بینیم.
وجود 2 خط روی کاپوت خودرو و یک خط که از گوشه چراغ های جلو تا انتها کشیده شده و برآمدگی گلگیر های جلو و عقب، نشان می دهد که طراح سعی داشته تا در کنار ارائه خودرویی نسبتا عضلانی چهره ای پویا از این خودرو به نمایش بگذارد.
قیمت پیکاپ دایون V5
در بازار چین، قیمت پیکاپ دایون V5 چیزی حدود 100 تا 126 هزار یوآن است که تقریبا معادل 15 تا 19 هزار دلار میشود. بنابراین در صورت ورود به بازار کشورمان، احتمالا قیمتی در محدوده 850 تا 950 میلیون تومان خواهد داشت.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این مورد است که قیمت نهایی این خودرو به اینکه کدام خودروساز دست به مونتاژ و عرضه این خودرو به بازار بزند هم بستگی دارد.
پیکاپ جدید کی ام سی T8 کرمان موتور، نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا، پیکاپ کاپرا 2 بهمن موتور و فوتون تونلند یورو 5 ایران خودرو از رقبای این خودرو در بازار ایران خواهند بود.
انتهای پیام/