پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو برقی لوسید (7)

آینده الکتریکی/ بررسی برترین شرکت های تولیدکننده خودرو برقی

هرچیزی تاریخ انقضایی دارد و به نظر می رسد که تاریخ انقضای موتورهای درون سوز هم در حال فرا رسیده و اکثر خودروسازان در حال توسعه تولید خودروهای برقی و عرضه آن به بازار هستند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو هرچیزی تاریخ انقضایی دارد و به نظر می رسد که تاریخ انقضای موتورهای […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

هرچیزی تاریخ انقضایی دارد و به نظر می رسد که تاریخ انقضای موتورهای درون سوز هم در حال فرا رسیده و اکثر خودروسازان در حال توسعه تولید خودروهای برقی و عرضه آن به بازار هستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

هرچیزی تاریخ انقضایی دارد و به نظر می رسد که تاریخ انقضای موتورهای درون سوز هم در حال فرا رسیدن است؛ همانطور که چندی پیش تاریخ انقضای پیشرانه های درون سوز از راه رسید. بسیاری از کشورهای سراسر دنیا مخصوصأ کشورهای اروپایی در حال تصویب قوانین سختگیرانه ای برای منع استفاده از خودروهای بنزینی تا سال 2030 یا 2035 هستند؛ به زودی خیابان ها به تسخیر خودروهای الکتریکی در می آید. در این بستر، خودروسازان کهنه کار و قدیمی شدیدأ در حال عقب ماندن از قافله هستند زیرا زیرساخت های آنها تمامأ مناسب تولید خودروهای بنزینی بوده و برای تغییر بستر خود باید تغییرات و هزینه های هنگفتی را به عمل بیاورند. در میان کهنه کاران صنعت خودروسازی، آئودی، فولکس واگن، رنو و نیسان پیشگامان تولید خودرو الکتریکی هستند اما چین هم بیکار ننشسته و تعدادی زیادی از خودروسازان چینی از جمله BYD به سوی نیرومحرکه الکتریکی هجوم آورده اند تا بتوانند سریعتر از خودروسازان بنام، خود را مطرح کنند. اما تمامی خودروسازان دنیا از پدیده ای به نام استارت آپ ها در خظر هستند. استارت آپ های خودروسازی، از صفر بستر خود را برای ساخت و تولید پیشرانه و خودرو الکتریکی بنا می کنند و از این حیث، کار راحت تری را از خودروسازان رایج پیش رو دارند. تسلا دیگر یک استارت آپ به شمار نمی رود بلکه یکی از قدرترین و نیرومندترین خودروسازان دنیا شناخته می شود ولی حتی تسلا هم از استارت آپ های خودرویی جدیدی در خطر است. در نوشتار زیر بر چهار خودروساز الکتریکی مروری خواهیم داشت که به زودی دنیا را به تسخیر خود در می آورند، استارت آپ هایی که این روزها بر سر زبان ها هستند.

لوگو لوسید

لوسید

لوسید موتورز که در ابتدا به نام Atieva شناخته می شد، یک استارت آپ خودروسازی الکتریکی آمریکایی است که در سال 2007 چشم به جهان گشود.

در ابتدا قرار بود که Atieva، باتری و نیرومحرکه خودروهای الکتریکی سایر خودروسازان را تأمین کند. تعدادی از 500 کارمند لوسید موتورز، از چهره های به نام و تأثیرگذار در برندهای خودرویی مثل مزدا و تسلا بوده اند که از آن جمله باید به Peter Rawlinson، نایب رییس بخش تکنولوژی تسلا و Derek Jenkins، سرپرست طراحی در استودیوی آمریکای شمالی مزدا اشاره نمود.

کارخانه لوسید

بیشتر بخوانید: قاتل تسلا/ لوسید ایر ، سدان دورگه عربی آمریکایی!

Atieva تا سال 2016 میلادی، رقم 131 میلیون دلار سرمایه گذاری را از طرف شرکت های Tsing Capital، Mitsui و Venrock و JAFCO دریافت کرد که هنوز هم جزو سرمایه گذاران این برند آمریکایی هستند. نام کمپانی در اکتبر 2016 از Atieva به لوسید موتورز (Lucid Motors) تغییر یافت و رسمأ اعلام نمود که خودروهای لوکس الکتریکی های پرفورمنس را به زودی راهی بازار خواهد کرد.

اولین ساخته لوسید موتورز، سدان الکتریکی لوکس و زیبایی به نام Air است که به ادعای کمپانی کار بر روی این سدان از سال 2014 آغاز شد. توسعه و تکمیل مجموعه باتری و نیرومحرکه Air در ابتدا بر روی ون متریس مرسدس بنز انجام می گرفت که به اختصار Edna نامیده می شد.

سدان زیبای Air در تاریخ دسامبر 2016 در نسخه نمایشی خود رونمایی شد و نظرات بسیاری را به خود جلب کرد. لوسید Air قصد رقابت با سدان های سوپرلوکس آلمانی یعنی مرسدس بنز S کلاس و ب.ام.و سری 7 را دارد اما از نظر عملکرد، حتی سوپراسپرت ها را هم شرمنده خود می کند! نسخه نهایی و تولید انبوه سدان Air در تاریخ 9 سپتامبر رونمایی می شود.

خودرو برقی لوسید (11)

• مشخصات لوسید Air

موتور: الکتریکی

قدرت: 1000 اسب بخار

شتاب 0 تا 100: 2.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 378.115 کیلومتر بر ساعت (محدود شده تا 350 کیلومتر بر ساعت)

برد مسافتی با یکبار شارژ: 831 کیلومتر

ضریب آیرودینامیک: 0.21

لوگو ریویان

ریویان

ریویان (Rivian) یک استارت آپ خودروسازی آمریکایی دیگر بوده که این روزها بسیار بر سر زبان هاست. این کمپانی که در سال 2009 فعالیت خود را آغاز نمود، مدعی است که 10 سال زمان را صرف طراحی، توسعه و تکمیل شاسی بلند R1S و پیکاپ R1T کرده است.

بنیانگذار برند ریویان

بنیانگذار کمپانی، Robert “RJ” Scaringe نام دارد که دارای مدرک دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه MIT است. استارت آپ خودروسازی وی در ابتدا Avera Automotive نام داشت که بعدأ به ریویان تغییر نام پیدا کرد. ریویان با تمرکز ساخت خودروهای الکتریکی و خودران شکل گرفته و عملکرد درخشان کمپانی در ابتدای فعالیت باعث شد تا بتواند در سال 2015 سرمایه گذاری های قابل توجهی را جذب کند. سرمایه گذاری های تزریق شده به کمپانی، به ریویان امکان تأسیس ساختمان توسعه و تحقیقات را در ناحیه Bay Area میشیگان داد و و دفتر مرکزی آن به میشیگان نقل مکان پیدا کرد تا به تأمین کنندگان نزدیک تر باشد.

در سال 2016، ریویان با میتسوبیشی وارد مذاکره شد تا کارخانه تولید قدیمی این کمپانی را به ارزش 16 میلیون دلار خریداری کند و در سال 2017 این مذاکره نهایی شد. این ساختمان، کارخانه اصلی تولید ریویان در آمریکای شمالی خواهد بود.

– مشخصات R1T و R1S

موتور: الکتریکی

باتری: 105، 135 و 180 کیلووات ساعت

قدرت: 754 اسب بخار

شتاب 0 تا 100: زیر 3 ثانیه

برد مسافتی با یکبار شارژ: 643 کیلومتر (400 مایل)

ضریب آیرودینامیک: 0.21

قابلیت خودران: سطح 3

کامیون های برقی نیکولا (5)

نیکولا

نیکولا موتور که حالا یکی از زیرمجموعه های Nikola Corporation شناخته می شود در سال 2014 بنا نهاده شد و از سال 2016 تا به امروز تعدادی خودرو سنگین الکتریکی را معرفی نموده است.

این استارت آپ آمریکایی در فینیکس آریزونا ایالت متحده مستقر شده و تمامی خودروهای این برند، فعلأ نمایشی بوده و خودرو تولید انبوهی را در کارنامه خود ندارد. نیکولا توسط Trevor Milton تأسیس شده و در ماه مارس 2019، زمین 157 هکتاری را در آریزونا به ارزش 23 میلیون دلار خریداری کرد تا کارخانه خود را بنا کند. تولید انبوه کامیون های نیکولا از سال 2021 آغاز می شود و قصد دارد تا سال 2023 آمار تولید سالیانه 35 تا 50 هزار دستگاه کامیون الکتریکی را به ارمغان بیاورد.

کامیون های برقی نیکولا (2)

– نیکولا One

موتور: 6 موتور الکتریکی + سوخت هیدروژن

باتری: 320 کیلووات ساعت

قدرت: 1000 اسب بخار (محدود شده بصورت الکترونیکی)

گشتاور: 2700 نیوتون متر (محدود شده) / 117000 نیوتون متر (بدون محدودیت)

برد مسافتی با یکبار شارژ: 1900 کیلومتر

کامیون های برقی نیکولا (3)

– نیکولا Tre

موتور: الکتریکی

باتری: 480 کیلووات ساعت

قدرت: 500-1000 اسب بخار

گشتاور: 1800 نیوتون متر

برد مسافتی با یکبار شارژ: 500-1200 کیلومتر

خودرو برقی نیکولا

– نیکولا Badger

موتور: الکتریکی

باتری: 160 کیلووات ساعت + 120 کیلووات سلول سوختی

قدرت: 906 اسب بخار

گشتاور: 1328 نیوتون متر

قابلیت یدک کشی: 3.6 تُن

برد مسافتی با یکبار شارژ: 482 کیلومتر (نسخه الکتریکی) / 965 کیلومتر (نسخه الکتریکی-هیدروژنی)

لوگو تسلا

تسلا

تسلا شاید تا چند سال پیش برای بسیاری ناآشنا بود اما این روزها دیگر کسی نیست که نام این خودروساز را نشنیده باشد. کمپانی ای که در سال 2003 تأسیس شد و در کمتر از 2 دهه فعالیت، بواسطه بلند پروازی های ایلان ماسک، حالا به ارزش بیش از 380 بیلیون دلار، ارزشمندترین خودروسازی دنیا به شمار می رود.

تسلا موتورز

تسلا در جولای 2003 توسط Martin Eberhard و Marc Tarpenning تأسیس شد. چند ماه بعد، Ian Wright به این دو نفر پیوست و در ژانویه 2004 آنها با ایلان ماسک مذاکره کردند و او به عنوان نفر چهارم و با سرمایه گزاری 6.5 میلیون دلار به سه نفر اول ملحق شد. در فوریه 2004، ماسک به عنوان رییس کمپانی انتخاب شده و Eberhard را به عنوان رییس هیئت مدیره انتخاب کرد. در ماه مِی 2004 پنجمین شریک یعنی J.B. Straubel به کمپانی پیوست. ایلان ماسک که در ابتدا رییس کمپانی بود حالا ریاست هیئت مدیره و سکان هدایت این خودروسازی را بر عهده دارد و تسلا موفقیت و پیشرفت برق آسای خود را باید مدیون بلندپروازی ها و جاه طلبی های ایلان ماسک باشد.

بیشتر بخوانید: آیا می دانیدهای جالب توجه در مورد پورشه!/ ساخت خودرو برقی 112 سال قبل از تولید تسلا مدل S

ایلان ماسک

ماسک نقش مؤثری را در توسعه و تکمیل رودستر ایفا کرد اما بصورت روزانه بر پیشرفت پروژه نظارت نداشت. ماسک از همان ابتدا بر روی تولید خودرو انبوه الکتریکی پافشاری می کرد اما در سالهای اولیه تأسیس تسلا، دانش و امکانات لازم برای انجام این کار وجود نداشت. ماسک در فوریه 2006، 13 میلیون دلار، در می 2006، 40 میلیون دلار و می 2007 رقم 45 میلیون دلار را در تسلا سرمایه گزاری کرد تا سرمایه گزاری شخصی خود در تسلا را به 105 میلیون دلار برساند.

ایلان ماسک اخراج شد (2)

در تاریخ 29 ژوئن سال 2010، مردم از عرضه اولیه سهام تسلا در تالار بورس نزدک استقبال کردند. تسلا پس از فورد در سال 1956، دومین خودروساز آمریکایی بود که سهامش عرضه اولیه می شد. در تاریخ 10 ژانویه 2020، ارزش کمپانی تسلا 86 بیلیون دلار برآورد می شد. 19 روز بعد، ارزش تسلا با پیشی گرفتن از ارزش فولکس واگن، به 104 بیلیون دلار رسید و پس از تویوتا به دومین خودروساز ارزشمند دنیا تبدیل شد. در کمتر از شش ماه بعد، ارزش تسلا، 206 بیلیون دلار برآورد شد و با پیشی گرفتن از تویوتا به ارزش 202 بیلیون دلار، عنوان ارزشمندترین خودروسازی جهان را از آن خود نمود و امروز به فاصله یک ماه، ارزش کمپانی بیش از 380 بیلیون دلار برآورد می شود! تا مدت ها هیچ خودروسازی حتی نمی تواند به یک قدمی تسلا نزدیک شود و این درحالیست که تسلا یکی از کم تجربه ترین خودروسازان تاریخ بوده و فقط و فقط چهار محصول تولیدی را در خط تولید خود دارد!

ارزش کمپانی تسلا

را پیش رو خود دارد تا به ثروتمندترین فرد روی کره خاکی تبدیل شود. جالب اینجاست که ثروت ایلان ماسک در مقایسه با تاریخ مشابه در سال گذشته، 62.8 بیلیون دلار افزایش پیدا کرده است و از این حیث پس از جف بزوس با 80 بیلیون افزایش، در جایگاه دوم قرار دارد.

تسلا مدل اس

• تسلا مدل S نسخه P100D

موتور: دو موتور الکتریکی

قدرت: 794 اسب بخار

گشتاور: 1373 نیوتون متر

شتاب 0 تا 100: 2.3 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: 560 کیلومتر

تسلا مدل اس

• تسلا مدل S نسخه P100D

موتور: دو موتور الکتریکی

قدرت: 762 اسب بخار

گشتاور: –

شتاب 0 تا 100: 2.6 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: 523 کیلومتر

تسلا مدل 3

• تسلا مدل 3 نسخه Performance

موتور: دو موتور الکتریکی

قدرت: 450 اسب بخار

گشتاور: 639 نیوتون متر

شتاب 0 تا 100: 3.2 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: 518 کیلومتر

تسلا مدل Y

• تسلا مدل Y نسخه Performance

موتور: دو موتور الکتریکی

قدرت: 450 اسب بخار

گشتاور: 639 نیوتون متر

شتاب 0 تا 100: 3.5 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: 468 کیلومتر

تسلا سایبرتراک

• تسلا Cybertruck نسخه سه موتوره

موتور: سه موتور الکتریکی

قدرت: 800 اسب بخار

گشتاور: –

شتاب 0 تا 100: 2.9 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: بیش از 800 کیلومتر

تسلا رودستر

• تسلا رودستر 2020

موتور: سه موتور الکتریکی

قدرت: –

گشتاور: 10 هزار نیوتون متر

شتاب 0 تا 100: 1.9 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: بیش از 1000 کیلومتر

تسلا semi

• تسلا Semi

موتور: سه موتور الکتریکی

قدرت: –

گشتاور: –

شتاب 0 تا 100: 5 ثانیه

برد مسافتی با یک بار شارژ: 480-800 کیلومتر

انتهای پیام/

تسلا مدل Y شگفت انگیز است

بیل گیتس با تقدیر از فورد و جنرال موتورز، نامی از تسلا نیاورد!

وقتی کیفیت، قربانی افزایش تولید می شود/ اعتراف جالب ایلان ماسک

کورس ثروت میان ایلان ماسک و جف بزوس داغ تر شد

چه سرنوشتی برای 10 وعده بزرگ ایلان ماسک در سال 2020 رقم خورد؟

ماجرای تسلا / از کتاب الکترونیک تا انقلاب در صنعت خودرو!

قاتل تسلا/ لوسید ایر ، سدان دورگه عربی آمریکایی!

تسلا در رتبه اول با ارزش ترین خودروساز دنیا

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • مهدی خلیلوند | 10/03/1401 در 05:23

    باعرض سلام و احترام
    من یک ایده برای افزایش برد کیلومتر بیشتر در خودروهای برقی دارم
    با هزینه کم در صورت تمایل با این شماره تماس حاصل فرمایید
    09179964186

کیوسک مطبوعاتی