پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لاستیک خودرو

تاثیر گرمای هوا بر لاستیک خودرو و راه کارهای کاهش استهلاک تایر در فصل تابستان

لاستیک خودرو به دلیل جنس نرم و آسیب پذیری که دارد، از جمله بخش هایی است که گرمای هوا می تواند صدمات زیادی به آن وارد کند. در اینجا دلیل تحت فشار بودن لاستیک خودرو در فصل تابستان را بررسی می کنیم و راه هایی را به شما توصیه می کنیم تا استهلاک لاستیک و […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۰

لاستیک خودرو به دلیل جنس نرم و آسیب پذیری که دارد، از جمله بخش هایی است که گرمای هوا می تواند صدمات زیادی به آن وارد کند. در اینجا دلیل تحت فشار بودن لاستیک خودرو در فصل تابستان را بررسی می کنیم و راه هایی را به شما توصیه می کنیم تا استهلاک لاستیک و دیگر بخش های خودرو را در این فصل گرم پایین آورده و از تحمیل هزینه های بیشتر و سانحه رانندگی جلوگیری کنید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

ترکیدگی لاستیک در هوای گرم یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در فصل تابستان گریبان خودروها را می گیرد. براین اساس بسیاری از کارشناسان فنی خودرو تاکید دارند که مالکان خودرو همواره با آغاز فصل گرم تابستان میزان باد لاستیک خودرو خود را بررسی کنند تا از هر گونه حادثه و مشکلی که ممکن است از این طریق برای آنها به وجود آید، جلوگیری کنند.

یکی از دلایل اصلی ترکیدگی لاستیک در فصل تابستان این است که بعد از رانندگی طولانی و به‌ خاطر گرم شدن لاستیک، فشار باد زیاد می‌شود. اگر در این حالت فشار باد لاستیک از حد توصیه شده بیشتر شد، لاستیک می‌ترکد. پس می توان گفت گرما به عنوان یک عامل موثر بر وضعیت لاستیک اثر می‌گذارد و احتمال ترکیدن لاستیک را افزایش می‌دهد.

لاستیک خودرو

فشار باد درست لاستیک، تأثیر بسیار زیادی روی عمر لاستیک‌ها، کیفیت رانندگی و فرمان‌پذیری خودرو دارد. به دلیل نقش مهم لاستیک در رانندگی و ایمنی خودرو، توجه و مراقبت اینچنینی به‌منظور جلوگیری از حادثه اهمیت بسیاری دارد. بنابراین رانندگان باید در فصول گرم سال توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

در همین راستا چند راه ساده برای کاهش آسیب های اینچنینی توصیه می شود. هر ۵ درجه تغییر در دمای هوا، موجب تغییر فشار باد تایر می‌شود، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی‌گراد ۱۰ درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که باد خود لاستیک‌ ها نیز به مرور زمان کم می‌شود. چون کاهش فشار باد لاستیک در هوای گرم با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد بنابراین رانندگان خودرو باید به تنظیم باد تایرها دقت بیشتری داشته باشند.

لاستیک خودرو

زمانی که هوا گرم می‌شود، هوای داخل لاستیک نیز داغ و در اثر گرما منبسط شده و به همین دلیل فشار هوای داخل لاستیک بیشتر از حالت عادی افزایش می‌یابد. این در حالی است که در زمستان به دلیل سرما و کاهش دما، هوای درون لاستیک منقبض می‌شود و لایه سطحی لاستیک نیز به دلیل سرما منقبض می شود. بنابراین با گرم شدن هوا و تغییر دما بر اثر سرد و گرم شدن، هوای درون لاستیک تغییر می‌کند و این موضوع بر عملکرد تایرها اثر می‌گذارد.

با نگاه کردن به تایرها نمی‌توان متوجه کم باد بودن آن ها شد. به‌طوری‌که اگر باد لاستیک خودرویی ۵۰ درصد کم شود، با نگاه به آن و از روی ظاهر این کاهش باد قابل تشخیص نیست. با تغییر فشار درون تایر با افزایش دما و کم شدن باد، لاستیک تغییر شکل داده و در نتیجه فشار زیادی به کناره های آن وارد می شود. در چنین شرایطی اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، ترکیدگی لاستیک را به دنبال دارد.

لاستیک خودرو

نکاتی که در کنترل فشار باد لاستیک خودرو باید به آن ها توجه کنید

برای اینکه میزان باد و تنظیم بودن فشار لاستیک را کنترل کنید، کافیست یک بادسنج مرغوب داخل خودرو داشته باشید. اگر هم این وسیله کاربردی را خریداری نکردید، می توانید هر از گاهی با مراجعه به آپاراتی ها، وضعیت لاستیک را کنترل کنید. نکته مهمی که باید به ان توجه داشته باشید، اندازه گیری فشار باد تایر در حالت سرد است. چرا که در حالت رانندگی نرمال، دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند. یعنی باید حدود 3 ساعت از توقف خودرو گذشته باشد یا خودرو کمتر از 2 کیلومتر مسیر طی کرده باشد تا سنجش فشار باد لاستیک عدد درستی را به شما نشان دهد.

لاستیک زاپاس

از بررسی وضعیت لاستیک زاپاس غافل نشوید

تایری که باد اضافی دارد، کم باد است یا تنظیم نشده است، بر اثر استفاده زیاد مستهلک می‌شود. به همین دلیل توجه به تایر خودرو در فصل گرم سال باید 2 برابر بیشتر از سایر فصول صورت بگیرد. این توجه و رعایت نکات نگهداری در خصوص لاستیک زاپاس هم صدق می کند. چرا که اگر وضعیت لاستیک زاپاس خودرو از تایرهایی که روی خودرو سوار است، بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد.

تعویض لاستیک خودرو

عوض کردن جای لاستیک های جلو و عقب

یکی دیگر از اقدمات کاربردی، می تواند عوض کردن جای لاستیک های خودرو بعد از هر 8 تا 10 هزار کیلومتر رانندگی باشد. دلیل این کار این است که لاستیک های جلو مخصوصا در خودروهای دیفرانسیل جلو زودتر ساییده می شود. چرا که علاوه بر انتقال قدرت به این چرخ ها، چرخش خودرو در پیچ ها نیز به عهده لاستیک های جلو است.

لاستیک خودرو

اقدامی حیاتی به نام بالانس کردن چرخ خودرو

از دیگر اقداماتی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، بالانس بودن لاستیک های خودرو است. به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور متقارن روی چرخ توزیع نشود، به معنی آن است که چرخ بالانس نیست. یکی از ایرادهایی که از بالانس نبودن چرخ شایع می شود، لرزش فرمان در سرعت های بالاست. همچنین بالانس نبودن چرخ های عقب هم می تواند روی لرزش صندلی ها تاثیرگذار باشد.

بالانس چرخ ها باید هر 10 هزار کیلومتر یک بار بررسی شود. در صورتی که از این مهم غافل شوید، بالانس نبودن چرخ ها می تواند روی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه هزینه زیادی به شما تحمیل شود.

لاستیک خودرو

از رانندگی طولانی مدت با سرعت بالا خودداری کنید

یکی دیگر از کارهایی که می تواند به افزایش عمر لاستیک خودرو در فصل تابستان کمک کند این است که از رانندگی با سرعت بالا در طولانی مدت خودداری کنید یا بعد از حدود 3 ساعت رانندگی خودرو را متوقف کنید و به تایرها استراحت بدهید.

لاستیک خودرو


خلاصه این مقاله آموزشی:

حتما دیده‌اید زمانی که یک بادکنک در فضای گرم قرار می‌گیرد، زود‌تر می‌ترکد. وقتی لاستیک خودرو روی آسفالت داغ حرکت می‌کند و از سوی دیگر تحت تاثیر دمای بالای هوا نیز قرار دارد، به دلیل فضای کم داخل تایر، این هوا به سرعت فشار زیادی پیدا می‌کند و باعث ترکیدگی لاستیک می شود. زمانی که فشار باد لاستیک خودرو را از حالت استاندارد، کمتر تنظیم می‌کنید، به لاستیک‌ خودرو خود کمک می‌کنید تا کمتر تحت فشار قرار بگیرد. پس با کم‌ باد کردن لاستیک در فصل گرم سال، می‌توانید از ترکیدن لاستیک خودروی خود جلوگیری کنید.


سایر مطالب آموزشی برای نگهداری بهتر از خودرو را در لینک های زیر دنبال کنید:

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

هشدار فنی برای روزهای گرم: حواستان به مایع خنک کننده و سیستم خنک کاری موتور باشد!

کدام یک از ایرادهای فنی چراغ چک خودرو را روشن می کند؟

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

افسار لاستیک در مسیر برفی/ با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن آشنا شوید

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

چرخش روی یک انگشت!/ فرمان برقی EPS و هر آنچه می خواهید از آن بدانید

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی