پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای وارداتی ارزان قیمت

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت دوم)

خودروهای ارزان تر از 50 میلیون/ با این بودجه موتورسیکلت بخریم یا ماشین؟! ((برای مطالعه قسمت اول این پرونده اینجا کلیک کنید)) در این پرونده سراغ خودروهای وارداتی رایج در بازار خودرو کشور رفتیم که در رنج قیمت 400 تا 500 میلیون تومان جای می گیرند. این در حالی است که با این بودجه می […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

خودروهای ارزان تر از 50 میلیون/ با این بودجه موتورسیکلت بخریم یا ماشین؟!


((برای مطالعه قسمت اول این پرونده اینجا کلیک کنید))

در این پرونده سراغ خودروهای وارداتی رایج در بازار خودرو کشور رفتیم که در رنج قیمت 400 تا 500 میلیون تومان جای می گیرند. این در حالی است که با این بودجه می توانید سراغ نسخه صفر کیلومتر خودروهای پرطرفدار داخلی مثل رنو ساندرو، پژو 207 اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک و … بروید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

گردآوری و نوشته: میلاد میرعابدینی

حتما برایتان پیش آمده که با بودجه ای قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را داشته باشید، اما به این مساله هم فکر کنید که با همین بودجه چه خودروهای دست دومی را می توانید انتخاب کنید که قابلیت های بهتری از خودروی صفر کیلومتر مورد نظرتان دارند. در چند سال اخیر بازار خودرو ایران با محدودیت ها و فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. از ممنوعیت واردات خودرو گرفته تا توقف تولید خودروهای پسابرجامی و سخت شدن ادامه تولید بعضی خودروهای داخلی. البته اخیرا 2 خودروساز بزرگ کشور سعی کرده اند از این تحریم ها فرصت بسازند و 2 خودروی جدید را روانه بازار کرده اند.

پژو 207 پانوراما

اما اگر فارغ از دید خودروسازی و شرکتی که مسلما ثبت نام خودرو با شرایط متنوع را نیز شامل می شود، با دید بازاری به خرید خودرو نگاه کنیم، باید بگوییم مطلوب ترین و پرتقاضاترین گزینه های صفر کیلومتر داخلی در بازار خودرو، خودروهایی از جمله رنو ساندرو اتوماتیک (مدل 1399)، پژو 207 اتوماتیک پانوراما (مدل 1400)، پژو پارس اتوماتیک (مدل 1399) و دنا پلاس توربو اتوماتیک (مدل 1400) هستند که در بازار آزاد محدوده قیمتی 400 تا 500 میلیون تومانی را تشکیل می دهند و به نوعی مرزی میان خودرو ارزان تر با فراوانی بیشتر مثل کوییک، تیبا، ساینا و … با خودروهای گران قیمت تر با تولید محدود که اغلب چینی هستند به شمار می روند. محدوده قیمتی که وسوسه انگیز بوده و آلترناتیوهای زیادی برای خودروهای صفر کیلومتر در آن وجود دارد.

نمایشگاه فروش خودرو

در پرونده می خواهیم ببینیم با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، کدام خودروهای وارداتی قابل خریداری هستند؟ تاکید می کنم، فقط خودروهای وارداتی. اگر می خواستیم سراغ خودروهای داخلی قدیمی که سرشان به تنشان می ارزد، می توانستیم به مزدا3 ، نیسان ماکسیما، رنو مگان ، سوزوکی ویتارا و … نیز اشاره کنیم. اما برای اینکه جای هیچ حرفی باقی نماند، تنها خودروهای وارداتی که می توان با بودجه لازم برای یک ساندرو یا 207 صفر کیلومتر آن ها را خریداری کرد را معرفی کنیم. آن هم نه هر خودرو وارداتی! در اینجا تنها خودروهایی را معرفی می کنیم که در تعداد قابل توجهی به کشور وارد شده اند و عامه مردم شناخت نسبی از آن ها دارند. به همین دلیل بازار خرید و فروششان ناشناخته نیست و لوازم جانبی و قطعات یدکیشان فراوانی مناسبی دارد.

بازار خودرو

همچنین گزینه هایی که در این پرونده پیش روی شما قرار دارند، مدل بالاترین این خودروها هستند که می توانید با این بودجه اقدام به خریدشان کنید. به طور مثال اگر یک هیوندای i20 مدل 2015 یا یک تویوتا کمری مدل 2007 را به شما معرفی کرده ایم، یعنی با این بودجه می توانید مدل های قدیمی تر و نسل های قبلی آن ها را نیز انتخاب کنید. اما به پیشنهادهای ما اعتماد کنید. چرا که خرید خودروی وارداتی با بودجه کمتر از 400 میلیون تومان شاید ممکن باشد، اما قطعا درصد ریسک منفی در چنین معامله ای از 50 درصد است.

محصولات هیوندای

پس معرفی خودروهای پیش رو جنبه کاربردی دارد، نه نمایشی! نمی خواهیم با اسم ها بازی کنیم و بگوییم با بودجه لازم برای خرید رنو ساندرو می توانید فلان خودرو خاص را بخرید. این ها خودروهایی هستند که آنچنان غیر منطقی به نظر نمی رسند و خریدار می توان در 2 راهی میان آن ها و خودروهای داخلی، با دید کاملا کاربردی به این خودروها نگاه کند. به علاوه اینکه در بخش قیمت گیری این تحقیق سراغ خودروهای دور رنگ، دارای تصادف شدید یا کارکرد خیلی بالا (بالای 300 هزار کیلومتر) نرفته ایم تا نتیجه قابل استناد باشد.

سوییچ خودرو

از آنجا که خودروهای تولید داخل همیشه میان عامه مردم مرسوم تر و رایج تر از خودروهای وارداتی بوده اند و بسیاری از خریداران دید تخصصی نسبت به خودرویی که انتخاب می کنند ندارند، این پرونده می تواند راهنمایی باشد برای شناخت خودروهایی که شاید تا پیش از این فکر نمی کردید بتوانید با این بودجه به خرید آن ها فکر کنید. متاسفانه بازار خودرو کشور از تنوع لازم برخوردار نبوده و به همین دلیل آن رقابتی که باید در آن برقرار نیست. با این کار سعی کرده ایم تنوعی نسبی میان گزینه های خریداران خودرو با بودجه 400 تا 500 میلیون تومان ایجاد کنیم.


*در این لیست سعی کردیم خودروهایی با کلاس های بدنه متنوع از شاسی بلند گرفته تا کوپه را جای دهیم. اما با توجه به زیاد بودن تعداد این خودروها و طولانی شدن این مطلب، تصمیم گرفتیم برای اینکه این مقاله خارج از حوصله نباشد، آن را به 2 قسمت تقسیم کنیم. اسامی این خودروها در لیست زیر قابل مشاهده است. ما در قسمت اول این مقاله، خودروهای با مدل 2010 به بالا را معرفی کرده ایم و قسمت دوم را به خودروهای مدل 2010 به پایین اختصاص داده ایم.

میتسوبیشی میراژ مدل 2018

رنو فلوئنس مدل 2017

رنو سیمبل مدل 2016-2017

کیا پیکانتو مدل 2016

رنو داستر مدل 2015

هیوندای i20 مدل 2015

MG6 GT فیس لیفت مدل 2015

هیوندای اکسنت مدل 2014

میتسوبیشی لنسر مدل 2014

کیا سراتو مدل 2010-2012

هیوندای i30 مدل 2010-2012

کیا اپتیما مدل 2009-2010

نیسان قشقایی مدل 2009

تویوتا کرولا مدل 2008-2009

کیا اسپورتیج مدل 2008

هیوندای سوناتا مدل 2007-2008

هیوندای کوپه مدل 2007-2008

هیوندای آزرا مدل 2007-2008

هیوندای توسان مدل 2007-2008

تویوتا کمری مدل 2007

مرسدس بنز C کلاس مدل 2005-2006

ب ام و سری 3 مدل 2005


کیا اپتیما مدل 2009-2010

کیا اپتیما 2009-2010

این مدل از اپتیما در واقع گونه فیس‌لیفت نسل دوم این سدان متوسط کره‌ای است که هم‌چون سوناتا در سال ۲۰۰۹ دستخوش تغییراتی شده است. اپتیما در حقیقت همزاد هیوندای سوناتا محسوب می‌شود که البته موتور ۶سیلندر ۲.۷ لیتری اش که ۱۹۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، تعدادی از خریداران را در دو راهی سوناتا و اپتیما، به سمت اپتیما می‌کشاند.

کیا اپتیما 2009-2010

با بودجه حدود 500 میلیون تومانی می توانید مدل 2009 یا 2010 اپتیما 6 سیلندر را خریداری کنید. با این بودجه، اپتیماهایی که پیدا می کنید معمولا کارکردی حدود 200 هزار کیلومتر و یک لکه رنگ شدگی روی بدنه دارند. اگر بخواهید اپتیما بدون رنگ با کارکرد کمتر از 200 هزار کیلومتر خریداری کنید، باید بودجه تان را افزایش دهید. اما قیمت این نسخه ها هم فراتر از 600 میلیون تومان نیست.

کیا اپتیما 2009-2010

طراحی کابین و بدنه اپتیما ساده اما هماهنگ و اتوکشیده به نظر می رسد. امکانات متنوع از ویژگی های بارز خودروهای کره ای این دوره به شمار می رود و کیا اپتیما هم از این قاعده مستثنی نبوده و امکانات متنوع و کاملی را در اختیار خریدار قرار می دهد. همچنین سواری این خودرو از سوناتا نرم تر است، اما بازار خرید و فروش کم رونق تری نسبت به سوناتا دارد. توان خروجی پیشرانه 6 سیلندر اپتیما توسط یک گیربکس 5 دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود.


نیسان قشقایی مدل 2009

قشقایی برای اولین بار با مدل ۲۰۰۹ و در دو تیپ MID و High توسط پارس‌خودرو به کشورمان وارد شد. این کراس اوور جمع و جور که رقیبی برای سوزوکی ویتارا، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج به حساب می آید، ظاهری ساده، محافظه‌کارانه و عاری از هرگونه اغراق و زرق و برق اضافی دارد اما در مجموع می‌توان چهره آن را قابل قبول ارزیابی کرد. نیسان قشقایی علی رغم پتانسیل مناسبش، از تجربه های ناموفق خودروسازان ایران در زمینه واردات خودرو به شمار می رود. خودرویی که علی رغم قیمت مناسب، هنوز هم طرفدار زیادی در بازار خودرو کشور ندارد.

با بودجه 500 میلیون تومانی می توانید مدل 2009 نیسان قشقایی، که تنها مدل این خودرو در بازار خودرو کشور است را خریداری کنید. همچنین با این بودجه نیشان قشقایی با کارکرد 150 تا 200 هزار کیلومتری و بدنه سالم نصیبتان می شود. فضای کابین قشقایی راحت است، اما همچون خودروهای کره ای مدل 2008 و 2009، امکانات متنوع در کابین آن به چشم نمی خورد و از این نظر خودرویی ساده ارزیابی می شود.

نیسان قشقایی به یک پیشرانه 2 لیتری با 140 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور مجهز است که با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ضریب متغیر(CVT) با قابلیت تعویض به صورت دستی جفت می‌شود. شاید به میان آمدن نام CVT باعث شود از قشقایی نا امید شوید اما باید گفت عملکرد این جعبه دنده آنقدرها هم بد نیست. البته مسلما کارکرد هیجان‌انگیز و کم‌نقصی هم ندارد. در صورت عرضه با قیمتی مناسب‌تر، قشقایی می‌توانست با اتکا به برند نیسان و ژاپنی بودنش، بهره‌گیری از شبکه خدمات‌پس‌از‌فروش پارس خودرو و البته نقاط قوتی که پیشتر به آن اشاره شد، به جایگاه بهتر و قابل احترام‌تری در بازار ایران برسد.


تویوتا کرولا مدل 2008-2009

تویوتا تاکنون ۱۳ نسل از خودروی کرولا را تولید کرده که نسل دهم و یازدهم به وفور در بازار خودروی ایران یافت می شوند. فلسفه تولید کرولا از ابتدای عرضه، بر ۴ ویژگی مهم کاربردی و ساده بودن، مقرون به صرفه بودن و عمر بالا و استهلاک کم استوار بوده که در گذر زمان نیز دستخوش تغییر چندانی نشده اند. همین ویژگی دست به دست هم داده تا کرولا هر ساله پرفروش ترین خودروی جهان لقب بگیرد. در اینجا به نسل دهم کرولا می پردازیم که از مدل 2008 تا 2013 در بازار ایران یافت می شود. با بودجه حدود 500 میلیون تومانی می توانید سراغ تویوتا کرولا مدل 2008 یا 2009 بروید.

این نسل از تویوتا کرولا طراحی محافظه کارانه ای داشته و در بعضی قسمت ها سبک طراحی تویوتا کمری را دنبال کرده است. این شباهت در مدل های فیس لیفت شده ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به دلیل جلوپنجره و چراغ های عریض تر بیشتر نمود پیدا می کند. طراحی کابین تویوتا کرولا قابل قبول است، اما زرق و برق کابین خودروهای کره ای هم رده را ندارد. کابین کرولا شاید از قطعات با کیفیت معمولی تشکیل شده باشد، اما دوام بالا و کیفیت مونتاژ قابل قبولی دارد. امکانات کرولا کم اما کاربردی بوده اما از این نظر، در مقابل رقبای کره ای حرفی برای گفتن ندارد. کابین و صندوق بار جادار از دیگر مشخصه های تویوتا کرولا مورد بحث ما به شمار می روند.

در بازار جهانی سه نوع موتور ۱.۶ و ۱.۸ و ۲ لیتری برای این مدل ارائه شده بودند که موتور مدل های وارداتی با کد ۱ZZ-FE شناخته می شود. این پیشرانه همان نمونه به کار رفته در نسل قبل بوده و دارای ۱۷۹۴ سی سی حجم دقیق و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که به یاری سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها (VVT-i) توان ایجاد ۱۳۰ اسب بخار نیرو را در ۶۰۰۰ دور و گشتاور ۱۷۳ نیوتن متر را در ۴۲۰۰ دور بر دقیقه دارد. این خروجی توسط دو گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد.


کیا اسپورتیج مدل 2008

کیا اسپورتیج 6 سیلندر

کیا اسپورتیج را باید برادر دوقلوی هیوندای توسان برشمرد. این 2 کراس‌اوور جمع‌وجور کره‌ای در ابتدای اوج‌گیری واردات خودرو در دهه 80 شمسی به کشور وارد شدند و برای خودشان کیا و بیایی داشتند. کیا اسپورتیج برای اولین‌بار با دومین نسل‌اش به ایران آمد. خودرویی با ظاهر متناسب و زیبا که با امکانات قابل قبول، پیشرانه 6 سیلندر و قابلیت دودیفرانسیل، به یک انتخاب منطقی با قیمتی ارزان‌تر از رقبای ژاپنی تبدیل شده بود.

در حال حاضر هم کیا اسپورتیج یک انتخاب منطقی و رقابتی به نظر می‌رسد. مدل‌های 2008، 2009 و 2010 این خودرو بسته به سلامت بدنه و میزان کارکرد، حدود 450 تا 550 میلیون تومان قیمت دارند. اگر با بودجه 500 میلیونی بخواهید این خودرو را خریداری کنید، باید سراغ مدل 2008 با کارکرد بیش از 200 هزار کیلومتر بروید. اما اگر بودجه تان را بیشتر کنید، می توانید مدل 2009 با کارکرد پایین تر و بدنه بدون رنگ را هم انتخاب کنید. البته در مدل 2009 ظاهر این خودرو دست‌خوش تغییراتی جزیی اما تاثیرگذار از جمله تغییر فرم چراغ‌های جلو شد تا ظاهر اسپورتیج از سادگی و یکنواختی خارج شود.

داشبورد کیا اسپورتیج

اسپورتیج‌ های موجود در بازار با 2 تریم داخلی مشکی یا کرم یافت می‌شوند. در کنار امکانات رفاهی قابل قبول، اسپورتیج از نظر فنی نیز خودرویی دوست داشتنی به نظر می رسد. کیا اسپورتیج هم‌چون هیوندای توسان از یک پیشرانه 6 سیلندر وی شکل با حجم دقیق 2656 سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه نسبتا خوش‌اشتها (از نظر مصرف سوخت)، می‌تواند 175 اسب‌بخار قدرت در دور 6000 و 241 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4000 تولید کند. این گشتاور توسط گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو و در صورت انتخاب حالت دودیفرانسیل، به هر 2 محور منتقل می‌شود.


هیوندای سوناتا مدل 2007-2008

هیوندای سوناتا

نسل پنجم هیوندای سوناتا که با کد NF شناخته می شود در سال های اوج واردات خودرو در اواخر دهه 80 شمسی به ایران رسید. خودرویی که به سرعت در ایران پرطرفدار شد و فروش قابل توجهی را در بازار ایران تجربه کرد. شناخته شده بودن سوناتا در ایران و واردات گسترده آن باعث شده بازار خرید و فروش پررونقی داشته باشد و مشکلی برای تامین لوازم یدکی و قطعات جانبی اش وجود نداشته باشد.

هیوندای سوناتا

با بودجه کمتر از 500 میلیون تومانی اما می توانید مدل 2007 یا 2008 سوناتا با کارکرد حدود 200 هزار کیلومتر و یکی دو لکه رنگ را خریداری کنید. این اتاق سوناتا در سال 2006 با 2 پیشرانه 6 سیلندر و 4 سیلندر توسط اسان موتور در ایران عرضه شده است. در کنار ظاهر معقول و زیبای سوناتا، کابین این خودرو با اپشن های مختلفی پر شده است، اما طراحی ساده و نسبتا از مد افتاده ای دارد.

هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۲۳۵۹ سی‌سی، قادر به تولید نیرویی معادل ۱۶۲ اسب‌بخار و ۲۲۲ نیوتن‌متر گشتاور بوده است که این نیرو به وسیله یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به‌ چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. البته نمونه های موجود در بازار ایران اکثرا اتوماتیک هستند. در آن‌سو، نسخه قدرتمندتری هم وجود دارد که برای بسیاری از خریداران خصوصاً جوانان، از جذابیت بیش تری برخوردار است.

هیوندای سوناتا

این نسخه دارای موتور ۶ سیلندر با حجم ۳٫۳ لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل ۲۳۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۶ نیوتن متر را دارد. سوناتا 6 سیلندر تنها با جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده است. این مدل قیمت بالاتری نسبت به مدل 4 سیلندر دارد، برای همین اگر با همین بودجه قصد خرید مدل 6 سیلندر را داشته باشید، باید کارکرد بالاتر یا بدنه تصادفی را به جان بخرید.


هیوندای کوپه مدل 2007-2008

هیوندای کوپه

شاید مشاهده یک خودرو کوپه در این لیست شما را به وجد بیاورد، اما باید بدانید که در مورد یکی از بدفروش ترین خودروهای بازار ایران صحبت می کنیم. هیوندای کوپه ارزان ترین کوپه بازار ایران به شمار می رد با بودجه حدود 450 میلیون تومانی می توانید بالاترین مدل این خودرو را با کارکرد حدود 150 هزار کیلومتر خریداری کنید. اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، هیوندای کوپه را در مدل های 2007، 2008 و تک و توک 2009 می یابید. این خودرو با گیربکس دستی هم به ایران آمده است. اما از این میان، مدل‌های اتوماتیک و ۲۰۰۸ فراوانی بیش‌تری در بازار دست‌دوم دارند.

هیوندای کوپه

طراحی بدنه هیوندای کوپه که در بعضی بازارها با نام تیبرون هم شناخته می شود، کاملا معمولی است. برخلاف طراحی بدنه که چندان عامه‌پسند نیست، کابین کوپه چیدمان چشم‌نواز و منطقی دارد. هیوندای کوپه در اوایل عرضه در ایران به‌واسطه قیمت منطقی و بی‌رقیب بودن بسیار محبوب شد. اما رفته‌رفته استهلاک بالا و اضافه شدن رقیبی مدرن تر مثل سراتو کوپه باعث شد تا محبوبیت‌اش کاهش پیدا کند.

هیوندای کوپه

ارزان‌ترین کوپه بازار با یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲۶۵۶ سی‌سی در بازار عرضه شده. این پیشرانه ۱۶۵ اسبی با یک گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۶ سرعته دستی جفت شده و با گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متری که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، باید جثه ۱۴۲۴ کیلوگرمی هیوندای کوپه را به حرکت دربیاورد. کوپه از نظر توان موتور از سراتو سرتر است، اما جثه سنگین تری نیز دارد. قدرت پیشرانه چندان با وزن بدنه هماهنگی ندارد و نمی‌توان از کوپه انتظار یک خودرو اسپرت تروفرز داشت. البته عملکرد کوپه در مجموع راضی‌کننده است راننده‌های قانع را به خود علاقه‌مند می‌کند.


هیوندای آزرا مدل 2007-2008

هیوندای آزرا

یکی از سدان های هیکلی و پرقدرتی که در ایران طرفداران فراوانی دارد، همین نسل هیوندای آزرا یا گرنجور است. اوایل سال 2006 که واردات خودرو به کشور جان گرفت و برندهای معتبر خارجی در بازار ایران حاضر شدند، کیا و هیوندای به عنوان بازیگران اصلی این صحنه، محصولات متنوعی را در بازار ایران عرضه کردند. آزرا لوکس ترین و بزرگ ترین محصول هیوندای در آن روزهای بازار ایران بود. محبوبیت آزرا در بازار ایران سبب شد تا نسخه‌های فیس‌لیفت و نسل‌های بعدی آن نیز در سال‌های بعد راهی بازار کشورمان شود.

هیوندای آزرا

طراحی این خودرو هنوز هم زیباست و وقار و جاافتادگی خاص خودش را دارد. فضای کابین هم شاید قدیمی و از مد افتاده باشد، اما پر شده با امکانات متنوع و استفاده از تریم چوبی و چرم کرم یا مشکی حسابی آن را شیک کرده است. البته در مدل های 2007 و 2008 آزرا که با بودجه حدود 500 میلیون تومانی قابل خریداری هستند، شاهد افت کیفیت متریال مصرفی از جمله چرم صندلی‌ها و تودوزی و ادوات کنترلی پرمصرف هستیم که این موضوع در مقایسه با خودرویی همچون ماکسیما بیشتر خودش را نشان می دهد.

هیوندای آزرا

با این بودجه شما می توانید هیوندای آزرا با کارکرد بالای 200 هزار کیلومتر و بدنه رنگ دار بخرید. توجه داشته باشید که آزرا همچون خودروهای ژاپنی مثل نیسان ماکسیما و تویوتا کمری کم استهلاک نیست و اگر با این بودجه سراغ این خودرو آماده اید، باید مبلغی هم برای هزینه های احتمالی کنار بگذارید. آزرا درون سینه خود پیشرانه 3.3 لیتری شش سیلندر V شکل را جای داده که توانایی تولید نیرویی معادل 235 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 304 نیوتون متری در 4000 دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه با یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک جفت می شود و آزرا را به یکی از پرقدرت ترین خودروهای این فهرست تبدیل می کند.


هیوندای توسان مدل 2007-2008

هیوندای توسان 6 سیلندر

نسل اول هیوندای توسان را می‌توان یکی از اولین کراس‌اوورهای بازار ایران و نخستین تجربه‌های هیوندای در کلاس کراس‌اوور برشمرد. این خودرو در زمان عرضه‌اش کم‌تر از 20 هزار دلار قیمت داشت و در دسته خودروهای ارزان قیمت قرار می‌گرفت. توسان در بازار خودروهای دست دوم کمی از اسپورتیج گران قیمت تر است. اگر با بودجه حدودا 500 میلیونی بخواهید نسل اول هیوندای توسان را خریداری کنید، می توانید سراغ مدل 2007 یا 2008 با کارکرد بالای 200 هزار کیلومتر و بدنه رنگدار بروید. البته مدل های 2009 و 2010 همین اتاق نیز در بازار موجود هستند که برای داشتنشان باید مبلغ بیشتری هزینه کنید. قیمت این مدل ها با توجه به سلامت بدنه و کارکرد، تا 600 میلیون تومان هم بالا می رود.

هیوندای توسان 6 سیلندر

توسان پلت‌فرم مشترکی با هیوندای النترا و اشتراکات فنی با میتسوبیشی دارد. این خودرو با توجه به تجربه نسل اول کیا اسپورتیج ساخته شده و برادر دوقلوی نسل دوم کیا اسپورتیج به حساب می‌آید. در مقایسه با کیا اسپورتیج که از همه نظر با توسان برابر است. طراحی کابین هیوندای توسان به سیاق خودروهای 10،15 سال پیش ساده و از مد افتاده است. استفاده از پلاستیک خشک و نه‌چندان با کیفیت در بیش‌تر قسمت‌های کابین توی ذوق‌تان می‌زند. اما هیچ ایرادی به کیفیت مونتاژ قطعات این خودرو وارد نیست و بعد از گذشت سال‌ها از عمرش، سر و صدای اضافی از بخش‌های مختلف کابین به گوش نمی‌رسد.

هیوندای توسان 6 سیلندر

هیوندای توسان نسل اول از پیشرانه 6 سیلندر وی شکل به حجم 2.7 لیتر بهره می‌برد. یک پیشرانه نسبتا قلدر که برای وزن 1.6 تنی توسان مناسب به نظر می‌رسد. به لطف قدرت 173 اسب‌بخاری این پیشرانه، شتاب توسان قابل‌قبول بوده و گشتاور 241 نیوتن‌متری نیز کشش مناسب در مسیرهای شیب‌دار و آفرودی را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. این پیشرانه با یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود. نیرو در حالت عادی به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. تا سرعت 45 کیلومتربرساعت و در صورت فشردن دکمه 4WD، دیفرانسیل عقب نیز برای کمک به چرخ‌های جلو درگیر می‌شود تا عملکرد توسان در مسیرهای خارج جاده‌ای نیز چشم‌گیر باشد.


تویوتا کمری مدل 2007

اغراق نیست اگر بگوییم این نسل از تویوتا کمری یکی از محبوب ترین و جذاب ترین خودروهای وارداتی نزد خریداران ایرانی است. وقتی اسم این خودرو را در فهرست خودروهای 400 تا 500 میلیون تومانی می بینید شگفت زده می شوید. نسل چهارم تویوتا کمری با کد اتاق VX40 در تیپ های GL (پایه) ، GLX (فول) و SE (اسپرت) در ایران عرضه شده است. این نسخه که از سال 2007 جایگزین مدل گرند شده است، در تیپ GL با مدل 2007 با کارکرد حدود 150 تا 200 هزار کیلومتر و بدنه ای سالم حدود 500 میلیون تومان قیمت دارد. با این بودجه اگر بخواهید سراغ تیپ GLX بروید باید کارکرد بسیار بالا یا بدنه دور رنگ را به جان بخرید.

شرایط فروش کمری GLX مدل 2008 در اسفند 1386 با قیمت 46 میلیون تومان اعلام شده بود! ورود این خودرو در سال 2007 به ایران، عرصه را برای سدان لوکس آن زمان یعنی نیسان ماکسیما تنگ کرد. نسخه GL، مدل پایه کمری است که از نمایش گر و دوربین عقب، تریم چوب، صندلی های چرمی، سان روف، رینگ اسپرت آلومینیومی، سنسور پارک عقب، تنظیم برقی صندلی، کروز کنترل و دکمه های روی فرمان بی بهره است. نسخه GLX تمام این امکانات را دارد اما در ظاهر، تفاوت خاصی با نسخه GL نمی کند. اما مدل SE، در ظاهر مجهز به یک کیت بدنه اسپرت است که سپرهای بلندتر، رکاب اسپرت، بالچه صندوق و رینگ های متفاوت را شامل می شود. همچنین بعضی مدل های GL با گیربکس دستی وارد ایران شده اند.

تویوتا کمری

این نسل از تویوتا کمری که تا سال 2011 به ایران وارد شد، از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری معروف تویوتا بهره می برد. پیشرانه ای که می تواند 158 اسب بخار قدرت و 218 نیوتن متر گشتاور تولید کند. جدای از کیفیت بالای مونتاژ قطعات کابین این خودرو و دوام ثابت شده آن، پیشرانه کمری هم از استهلاک پایینی برخوردار بوده و به این راحتی خراب نمی شود. برای فهم بهتر این ویژگی کمری، کافیست نگاهی به تویوتا کمری هایی که در جزیره کیش با آب و هوای غیر استاندارد در ناوگان تاکسیرانی خدمات می دهند نگاه کنید!


مرسدس بنز C کلاس مدل 2005-2006

هرچه به انتهای لیست نزدیک می شویم، خودروها جذاب تر و هیجان انگیزتر می شوند. اما در همین حال مدل آن ها پایین تر می آید و ریسک خریدشان بالاتر می رود. در حقیقت پر ریسک ترین انتخاب ها میان خودروهای وارداتی دست دوم ارزان تر از 500 میلیون تومان، خودروهای آلمانی هستند. یکی از این خودروها، مرسدس بنز C کلاس W203 است که از مدل 2003 تا مدل 2007 در بازار خودرو کشور یافت می شود. البته تولید این خودرو از سال 200 شروع شده است. با بودجه حدود 500 میلیون تومانی می توانید مدل 2005 یا 2006 این نسل از مرسدس بنز C کلاس را با کارکرد حدود 200 هزار کیلومتر و یک لکه رنگ شدگی روی بدنه خریداری کنید.

این نسل مرسدس‌ بنز C کلاس از اولین بنزهایی بود که توسط «ستاره ایران» به کشور وارد شد. استفاده از این مدل بنز در ناوگان پلیس راهور و نیرو انتظامی باعث شد تا این نسل C کلاس در بازار ایران به پلیسی معروف شود. مهم‌ترین نکته در ساختار C کلاس، ترکیب ویژگی‌های لوکس و اسپرت است. موردی که حتی در لوکس‌ترین تیپ‌اش یعنی الگانس هم به چشم می‌خورد. این نسل C کلاس در انواع مدل‌های C200 ، C230 و C240 در بازار ایران عرضه شده است. این مدل‌ها از نظر فنی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

C200 در مدل‌های 2005 و 2006 در بازار خودروهای دست‌دوم یافت می‌شود. هم‌چنین C230 نیز بیش‌تر در مدل 2007 در بازار ایران حضور دارد و اگر بودجه محدودتری دارید می‌توانید سراغ C240 بروید که بیش‌تر در مدل‌های 2002 و 2003 یافت می‌شود. در این میان 2 گزینه اول بیش‌ترین فراوانی را در بازار دارد و C200 با توجه به قیمت پایین‌تر طرفداران بیش‌تری دارد.

مرسدس بنز c کلاس

در زمان تولید می‌توانستید این مدل بنز را در انواع تیپ‌ها از جمله الگانس، کلاسیک، اونگارد و اسپرت پکیج سفارش دهید. 2 تیپ آخر ویرایش‌های اسپرت‌تر مرسدس‌ بنز C کلاس هستند که با امکانات متفاوت، جزییات ظاهری متفاوت و پوشش تیره و اسپرت‌تر کابین از مدل‌های لوکس‌تر متمایز می‌شوند. نسخه الگانس با تریم کابین روشن و ویژگی‌های به قول معروف پیرمردی‌تر! لوکس‌ترین و سنگین‌ترین تیپ این نسل C کلاس به‌شمار می‌رود. تیپ کلاسیک نیز مدل پایه با حداقل امکانات است که البته در بازار ایران چندان طرفدار ندارد.

مرسدس بنز c کلاس

C200 به‌عنوان یکی از رایج‌ترین نمونه‌ها، از پیشرانه 1.8 لیتری برخوردار است که توان‌اش به 161 اسب‌بخار در 5500 دور می‌رسد و نکته جذاب این خودرو این‌جاست که گشتاور 240 نیوتن‌متری‌اش به محور عقب منتقل می‌شود و می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. البته این را هم فراموش نکنید که این نسل مرسدس‌ بنز C کلاس پس از سال‌ها کارکرد از نفس افتاده و باید هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری یک خودرو آلمانی را نیز به جان بخرید.


ب ام و سری 3 مدل 2005

بدون شک جذاب ترین و هیجان انگیزترین خودروی این پرونده، ب ام و سری 3 مدل 2005 است. صدا کردن ب ام و ها با کد اتاقشان چندان رایج نیست، اما همه عشق ماشین ها این خودرو را با کد اتاقش یعنی E46 می شناسند. خودرویی که به دلیل حضور در فیلم کبری 11 به سمیری هم معروف است! این پیشنهاد ما هم مثل بنز C کلاس توضیحات خاص خودش را دارد. شما با 500 میلیون تومان می خواهید ب ام و بخرید. پس نمی توانید انتظار خودروی سالم آنچنانی داشته باشید و باید سطح توقعتان را از فهرست تجهیزات و توانایی های فنی، تا مدل پایه پایین بیاورید.

با این بودجه شما می توانید ب ام و سری 318 مدل 2005 با کارکرد حدود 200 هزار کیلومتر، اما بدنه سالم یا یک لکه رنگ بخرید. مدل 2005 تقریبا تنها مدل ب ام و E46 سدان در ایران بوده و تیپ 318 به عنوان تیپ پایه این خودرو شناخته می شود. البته ب ام و 318 نسل چهارم در بازار جهانی با مدل 1998 تا 2006 موجود است. کد اتاق ب ام و سری 3 در مدل 2006 به E90 تغییر پیدا کرده و مدل خودرو عوض می شود.

این خودرو با موتور 4 سیلندر 2 لیتری که تنها 150 اسب بخار قدرت تولید می کند به بازار عرضه‌شده که در حال حاضر با توجه به عرضه خودروها با پیشرانه های جدید و پربازده چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسد. همچنین E46 318 با 2 نوع گیربکس اتوماتیک و دنده ای به ایران آمده که اگر با این بودجه مدل دنده ای را انتخاب کنید، خودروی تمیزتری نصیبتان می شود. شاید 318 آن طور که از یک ب ام و انتظار می رود خودروی تند و تیزی نباشد، اما حس رانندگی آن (با توجه به دیفرانسیل عقب بودن) و هندلینگ و پایداری اش در پیچ ها با هیچ یک از خودروهای این رنج قیمت قابل مقایسه نیست.

قطعا یک خودروی آلمانی با عمر 16 سال خرج و مخارج خاص خود را دارد و از دوران اوجش فاصله گرفته است. پس باید خودتان را برای لوازم گران قیمت یک خودروی آلمانی و استهلاک بالای این نوع خودروها آماده کنید. اما نکته جالب کمتر بودن مخارج نگهداری E46 نسبت به اتاق بعدی خود یعنی ب ام و E90 است!


نتیجه گیری

همان طور که دیدیم، بیشتر خودروهای حاضر در این پرونده، کارکرد بالایی داشتند. این به این دلیل است که وقتی به طور مثال با بودجه 3 به دنبال خرید خودروی 4 (یک پله بالاتر از بودجه تان) هستید، به ناچار باید به مواردی مثل کارکرد بالا، رنگ شدگی بدنه و … تن دهید. اما اگر با بودجه 5 قصد خرید خودروی 4 را داشته باشید، می توانید سخت گیری بیشتری در انتخابتان به خرج داده و تمیزترین گزینه موجود را در آن بازه انتخاب کنید.

از طرف دیگر با این بودجه می توان خودروهای داخلی صفر کیلومتر از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک، پژو 207 اتوماتیک و رنو ساندرو اتوماتیک بخرید. خودروهایی که تا چند سال شامل خدمات گارانتی می شود و تعمیرات مهم آن ها رایگان است. از طرف دیگر خیال خریدار در خرید یک ماشین صفر کیلومتر راحت تر است و تا مدت ها می تواند نگران هزینه های تعمیر و … نباشد. اما باید در کنار این موارد افت قیمت خودروی صفر را هم در نظر گرفت. اما این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست که مخاطب و خریدار یک دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار به مراتب از یک خودروی وارداتی که 10 سال از عمر آن می گذرد و خرید آن هزار و یک جور ریسک را طلب می کند، بیشتر است.

انتخاب در نهایت با مخاطب است. یک نفر ریسک خرید یک خودرو با کارکرد بالا و عمر بیش از 10 سال را قبول می کند. در عوض از امکانات بیشتر، ظاهر بهتر، برند و جایگاه بهتر و از همه مهمتر از کیفیت بهتر برخوردار می شود. در سوی دیگر اما یک نفر با خرید یک خودروی صفر کیلومتر داخلی تا ماه ها خیالش را از تعمیرات و دردسرهای احتمالی راحت می کند و می تواند روی خودروی خود به عنوان یک کالای سرمایه ای حساب کند و هر وقت به پول آن نیاز داشت، در کمترین زمان نقدش کند.


سانسور سال های تلخ!/ ترکیب بازار خودروهای وارداتی در سال 1399، ((اگر)) خبری از ممنوعیت واردات نبود

از نیسان گاوی تا اتاق تانک!/ مروری بر جالب ترین لقب های خودرویی در ایران

این خودروهای نحس!/ افراد مشهوری که تصادف رانندگی آن ها را به کام مرگ کشاند

فمینیسم در دنیای ماشین‌ها!/ با زنانه ترین خودروهای بازار ایران آشنا شوید

فیلم هایی با طعم ماشین!/ مروری بر فیلم های سینمایی ایرانی با محوریت خودرو

سوار بر بال خاطرات/ مروری بر خودروهای خاطره انگیز ایران در دهه 50 شمسی

عقاب ها!/ نگاهی به موتورسیکلت ها و خودروهای جنگ تحمیلی

تکه های پازل وحشت!/ با خطرناک ترین جاده های جهان آشنا شوید

احیا شدگان! / تاریخچه ای از خودروهای کلاسیک که دوباره متولد شدند

عجیب ترین ماشین پلیس های جهان!/ با گران ترین و خاص ترین خودروهای پلیس آشنا شوید

کلکسیون های رویایی!/ نگاهی به جذاب ترین و ارزشمندترین مجموعه های اتومبیل (قسمت اول)

از (الف) تا (ی) پلاک خودرو / هر آنچه می خواهید از انواع پلاک های ملی بدانید

ایده های طلسم شده!/ پای این خودروهای ایرانی هرگز به خط تولید نرسید

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

فراتر از کاربرد!/ با عجیب ترین آپشن های خودرویی آشنا شوید


برچسب‌ها : آسان موتوراطلس خودروایرتویاب ام وب ام و 318ب ام و 318 مدل 2005ب ام و E46ب ام و ارزانب ام و سری 3ب ام و سری 3 مدل 2005بررسی ب ام و 318بررسی تویوتا کرولا 2008بررسی تویوتا کمری 2007بررسی نیسان قشقاییبررسی هیوندای آزرا 2008بررسی هیوندای توسان 2008بررسی هیوندای سوناتا 2008بررسی هیوندای کوپهبررسی کیا اسپورتیج 2008بررسی کیا اپتیما 2010بنزبنز W203بنز ارزان قیمتبنز پلیسیتویوتاتویوتا کرولاتویوتا کرولا 2008تویوتا کرولا 2009تویوتا کمریتویوتا کمری 2007تویوتا کمری GLتویوتا کمری GLXتویوتا کمری VX40تویوتا کمری دست دومتویوتا کورلا دست دومخرید ب ام و 318خرید ب ام و سری 3 مدل 2005خرید تویوتا کرولا 2008خرید تویوتا کمری 2007خرید نیسان قشقاییخرید هیوندای آزرا 2008خرید هیوندای توسان 2008خرید هیوندای سوناتا 2007خرید هیوندای سوناتا 2008خرید هیوندای کوپهخرید کیا اسپورتیج 2008خرید کیا اپتیما 2010خودرو وارداتی ارزانخودروهای وارداتیخودروهای وارداتی ارزانخودروهای وارداتی ارزان قیمتستاره ایرانشاسی بلند ارزانقیمت ب ام و 318قیمت ب ام و سری 3 مدل 2005قیمت تویوتا کرولا 2008قیمت تویوتا کمری 2007قیمت مرسدس بنز C کلاس 2006قیمت نیسان قشقاییقیمت هیوندای آزرا 2008قیمت هیوندای توسان 2008قیمت هیوندای سوناتا 2007قیمت هیوندای سوناتا 2008قیمت هیوندای کوپهقیمت کیا اسپورتیج 2008قیمت کیا اپتیما 2010مرسدس بنزمرسدس بنز C کلاسمرسدس بنز C کلاس 2006مرسدس بنز C کلاس W203مرسدس بنز C200مشخصات فنی ب ام و 318مشخصات فنی تویوتا کرولا 2008مشخصات فنی تویوتا کمری 2007مشخصات فنی مرسدس بنز C کلاس 2006مشخصات فنی نیسان قشقاییمشخصات فنی هیوندای آزرا 2008مشخصات فنی هیوندای توسان 2008مشخصات فنی هیوندای سوناتا 2008مشخصات فنی هیوندای کوپهمشخصات فنی کیا اسپورتیج 2008مشخصات فنی کیا اپتیما 2010نسل دهم تویوتا کرولانسل چهارم تویوتا کمرینیساننیسان قشقایینیسان قشقایی 2009هیوندایهیوندای آزراهیوندای آزرا 2008هیوندای آزرا دست دومهیوندای توسانهیوندای توسان 2008هیوندای توسان دست دومهیوندای تیبرونهیوندای سوناتا دست دومهیوندای سونتاهیوندای کوپههیوندای کوپه 2008هیوندای گرنجورپارس خودروپرشیا خودروکوپه ارزانکیاکیا اسپرتیجکیا اسپورتیجکیا اسپورتیج 2008کیا اسپورتیج 6 سیلندرکیا اپتیماکیا اپتیما 2010کیا اپتیما 6 سیلندرکیا اپتیما دست دوم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی