پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

آزادسازی قیمت خودرو تنها راه است/ صنعت دستوری بهره وری ندارد

صنعت خودرو بعد از اجرای تحریم های آمریکا انقدر چالش داشته است که دیگر تاب و تحمل ضررر بیشتر را ندارد. گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو صنعت خودرو بعد از اجرای تحریم های آمریکا انقدر چالش داشته است که دیگر تاب و تحمل ضررر بیشتر را ندارد. زیان انباشته خودروسازان در حالی به بیش […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

صنعت خودرو بعد از اجرای تحریم های آمریکا انقدر چالش داشته است که دیگر تاب و تحمل ضررر بیشتر را ندارد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

صنعت خودرو بعد از اجرای تحریم های آمریکا انقدر چالش داشته است که دیگر تاب و تحمل ضررر بیشتر را ندارد. زیان انباشته خودروسازان در حالی به بیش از 80 هزار میلارد تومان رسیده است که هنوز قیمت گذاری دستوری مبنای فروش خودرو بوده و همه حتی مصرف کنندگان هم از این روند ناراضی هستند.

در حالی که خودروسازان می گویند قیمت تمام شده خودرو بیش از از قیمتی است که به فروش می رسد، فشارها به خصوص از طرف وزارت صمت برای افزایش تولید به اوج خود رسیده و این به معنی ضرر بیشتر خودروساز و قطعه ساز است. در حالی که پایین نگه داشتن قیمت خودرو در کارخانه باعث شده حدود 80 درصد از ثبت نام کنندگان خودرو در قرعه کشی های فروش به فکر سرمایه گذاری و دلالی باشند، باز هم تصمیم در مورد قیمت خودرو هنوز قطعی نشده است.

فاصله قیمت بین 40 تا 100 میلیون تومانی خودروهای عرضه شده در طرح های فروش با قیمت بازار باعث شده است بسیاری کسب و کار تازه ای راه بیندازند که در اصل همان ((دلالی خودرو)) نام دارد. در 3 سال و اندی که از تحریم ها و افزایش قیمت ارز می گذرد، به دلیل پایین نگه داشتن دستوری قیمت خودرو و فاصله زیاد قیمت در کارخانه و بازار به گفته بعضی از کارشناسان بیش از 70 هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی دلالی در بازار به وجود آمده است که نه همه به حساب دلال ها رفته و خود یک تورم ناشی از پول بیکار ( پولی که در چرخه تولید نیست) را به وجود آورده.

در حالی که خودروسازان و قطعه سازان به عنوان اصلی ترین زنجیره صنعت خودرو در کشور معتقد هستند با آزادسازی یا منطقی سازی قیمت خودرو می توانند، تولید را افزایش بدهند و در یک بازه زمانی از ضرر خارج شوند، باز هم کندی تصمیم گیری در این خصوص آنقدر زیاد است که دیگر صبر سهام داران دو خودروساز بزرگ کشور هم تمام شده است و هر روز صف فروش سهام خودروسازان در بورس دیده می شود.

با این شرایط خودروسازان نمی توانند بدهی خود را به صنعت قطعه سازی پرداخت کنند و این صنعت هم از تولی باز می ماند. در نهایت ضرر انباشته صنعت خودرو بدون شک تا پایان سال از مرز 100 هزار میلیارد توان عبور خواهد کرد. در این صورت سال های طول می کشد تا این صنعت بتواند دوباره روی پای خود بایستد. ضمن این که پُر واضح است پروزه های توسعه پلتفرمی خودروسازان نیز با مشکلات سرمایه گذاری رو به شده و در حال حاضر سرمایه ای برای پرداخت به زنجیره تامین جهت تولی قطعات های تک باقی نمانده است.

در واقع آن چه که نیاز به اثبات ندارد، این که نمی توان کالای پیچیده ای همچون خودرو با میانگین حدود 5000 هزار قطعه را با متریال های مختلف و فرآیندهای ساخت گوناگون تولید کرد و در نهایت برای آن قیمتی در نظر گرفت که از قیمت تمام شده کمتر باشد! به این ترتیب عجیب نیست که قیمت گذاری دستوری را به تبری تشبیه کنیم که هر لحظه ضربه ای به تنه درخت 66 ساله صنعت خودرو کشور می زند. در واقع آنچه که امروز تیشه به ریشه بسیاری از صنایع کشور زده است اقتصاد دستوری نام دارد. انگار قرار است تورم را با دستور کنترل کنیم. چیزی که قطعا هیچ اقتصاد دانی آن را تایید نمی کند.

خودروسازی در ایران یک ارزش افزوده برای اقتصاد و کارآفرینی به شمار می رود. در صورتی که اجازه دهیم این صنعت نیز همچون صنایع دیگر مسیر اقتصادی خود را بپیماید. مثل صنایع لبنی، الکترونیک و .. این صنعت هم تابع رفتارها و تغییرات اقتصادی کلان کشور است و نمی شود انتظار داشت در اقتصادی که نهادهای تولید آن هر روز با تغییرات قیمتی و نرخ ارز رو به رو هستند، خودرو یک نرخ مشخص برای دورانی طولانی داشته باشد. وقت آن رسیده که صنعت خودرو را رها کنیم تا مسیرش را مهندسی کند. با دستورهای گاه و بیگاه نمی شود کالای اقتصادی تولید کرد. آزادسازی قیمت خودرو تنها راه است. اما هر قدر دیرتر به این سمت حرکت کنیم، هزینه بیشتری خواهیم داد.

انتهای پیام/

دلال بازی چالشی اصلی در صنعت خودرو

بحران های داخلی بیشتر از بحران های جهانی به قطعه سازان لطمه می زند

تبدیل مهمترین انتقادها به سایپا به بزرگترین دستاوردها / چهار تحول بزرگ سایپا در دوران نوین فعالیت

بازگشت نمایشگاه خودرو تهران پس از 3 سال

واردات خودرو به طور قطع به تولید و اشتغال صنعت خودرو آسیب نمی رساند

صادرات ۵۸.۴ میلیون دلار خودرو و لوازم یدکی طی 7ماهه نخست سال جاری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی