پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعات خودرو_قطعه_تولید قطعه

وام خودرو دردی از قطعه سازان دوا نکرد

نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت وگویی از کمبود نقدینگی قطعه سازان می گوید و مشکل کیفیت را از خودروسازان و نه از قطعه سازان می داند. وی همچنین از همکاری با قطعه سازان در پسا تحریم می گوید. به نقل از صمت، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در شرایطی که این شرکت‌ها از کمبود نقدینگی رنج […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۱۴ آذر ۱۳۹۴

نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت وگویی از کمبود نقدینگی قطعه سازان می گوید و مشکل کیفیت را از خودروسازان و نه از قطعه سازان می داند. وی همچنین از همکاری با قطعه سازان در پسا تحریم می گوید.

    به نقل از صمت، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در شرایطی که این شرکت‌ها از کمبود نقدینگی رنج می‌برند،همچنین حمایت خودروسازان از قطعه‌سازان به منظور پرداخت هزینه‌های افزایش کیفیت قطعات خودرو از مهم‌ترین بخش صحبت‌های رضا رضایی، نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور است. صحبت‌های این فعال صنعت قطعه که مدیرعاملی در شرکت آذین خودرو را نیز برعهده دارد را می‌خوانید.

    فعالان صنعت قطعه از اوضاع مساعدی که در شرکت‌های قطعه‌سازی وجود دارد سخن می‌گویند؛ با توجه به تغییرات ایجاد شده در بازار خودرو در شرایط کنونی تغییری در وضعیت قطعه‌سازان به وجود آمده است؟
    هنوز تغییری در جهت بهبود اوضاع شرکت‌های قطعه‌سازی حاصل نشده، نقدینگی در این شرکت‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر مالیات و بیمه این شرکت‌ها نیز بر مشکلات آنها افزوده است، به گونه‌ای که حساب بسیاری از این شرکت‌ها مسدود شده و این اقدام به معنای این است که شاهرگ حیاتی آن بنگاه قطع شده است و این شرایط نشان می‌دهد هم‌اکنون بیشتر قطعه‌سازان با محدودیت‌های جدی در این صنعت روبه‌رو هستند، از این‌رو برای پاسخگویی به تعهدات خود در قبال شرکت‌ها و مشتریان راه را به سختی ادامه می‌دهند و به هر میزان که مدیریت هم توانمند باشد تنها می‌تواند درصدی از مشکلات را حل کند. در وضعیت فعلی مشکلات نقدینگی بیش از قدرت و توان مدیران بنگاه‌های اقتصادی است، به عبارتی تمامی صنایع هر اندازه هم به روز بوده و از فناوری‌های بالایی برخوردار باشند، چنانچه نقدینگی نداشته باشند، به‌طور قطع نمی‌توانند پاسخگوی هزینه‌های خود باشند و با مشکل روبه‌رو می‌شوند، از این رو صنعت قطعه‌سازی از صنایعی است که مشکلات مالی می‌تواند تاثیر منفی در فعالیت این قشر داشته باشد.

    با ورود جریان نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی آیا تاکنون اقدامی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان انجام شده است؟
    برخی از افرادی که مخالف توسعه کشور بودند، کمپین خرید خودروی صفر ممنوع را راه‌اندازی کردند اما ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی نشان داد که مردم از نظر نقدینگی مشکل داشته‌اند و زمانی که تسهیلات مالی به دست مصرف‌کننده‌ها رسید برای خرید خودرو مراجعه کردند، بدین ترتیب بخش عمده نقدینگی وارد شرکت‌های خودروسازی شد اما تا این لحظه قطعه‌سازان مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند. قطعه‌سازان از نظر نقدینگی در وضعیت بدی قرار گرفته‌اند و در مجلس شورای اسلامی نیز بحث‌های مختلفی در رابطه با این موضوع و چگونگی پرداخت مطالبات شرکت‌های قطعه‌سازی انجام شده است. مدیران ارشد خودروسازی نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که برای افزایش کیفیت قطعات خودرو باید بخش عمده‌ای از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود زیرا صنعت خودروسازی از صنعت قطعه جدا نیست و این 2 بخش در ارتباط با یکدیگر فعالیت می‌کنند و هر اقدامی که در صنعت خودروسازی انجام شود، بر قطعه‌سازی نیز تاثیرگذار خواهد بود. از این‌رو اگر بهبودی در خودروسازی حاصل شود، در قطعه‌سازی نیز تاثیر مثبت آن را خواهد گذاشت و برعکس. بنابراین قطعه‌سازان انتظار دارند مدت زمان پرداخت مطالبات آنها به حد قابل قبولی برسد و مطالبات آنها پرداخت شود.

    تاثیر قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    نظام دستوری قیمت‌گذاری اشتباه است؛ در دنیا نظام عرضه و تقاضا و کیفیت حرف نخست را می‌زنند و به اعتقاد بنده قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو باید تمام شود و بعید می‌دانم خودروسازان اروپایی که به منظور همکاری به ایران می‌آیند زیربار قیمت‌گذاری دستوری بروند.

    برنامه قطعه‌سازان برای افزایش کیفیت قطعات تولیدی در دوران پساتحریم چیست؟
    قطعه‌سازان کشور از ظرفیت لازم برای تولید قطعات موردنیاز خودروها برخوردار هستند و توانایی تولید به طور قطع با حمایت و فراهم کردن بستر انتقال فناوری‌های روز به شرکت‌های قطعه‌سازی افزایش خواهد یافت زیرا با وجود تمامی مشکلاتی که قطعه‌سازان کشور در سال‌های تحریم داشتند، به خوبی از عهده تامین قطعات خودروهای داخلی برآمدند و این امر نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای آنها در تامین قطعات خودرو و ورود به عرصه رقابت‌های بین‌المللی است. با این حال مهم‌ترین گزینه در ایجاد شرایط نامطلوب تولید اثرات ناشی از تحریم‌هاست؛ به عبارتی موانع موجود در ارتباطات بانکی و بروز مشکلاتی در ارسال نقدینگی و از سویی وارد نشدن فناوری جدید به کشور به‌واسطه تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث بیماری و رکودی کلی در تولید شده است. با وجود مطالبات قطعه‌سازان و اوضاع مالی نامناسب این واحدها، تولید قطعات مطلوب سخت است و این واحدها در صورتی که از نظر مالی تامین شوند، می‌توانند در شرایط بهتری به فعالیت بپردازند و برای بهبود کیفیت قطعات عمل کنند. به عبارتی افزایش کیفیت هزینه‌هایی دارد و اگر خودروساز بهای کیفیت را ندهد، نمی‌تواند کیفیت را داشته باشد. درحال‌حاضر قطعه‌سازان با همان استانداردهایی که خودروها دارند قطعات را تولید می‌کنند. مشکل اینجاست که خودروها قدیمی هستند و درصورتی که خودروسازان تصمیم داشته باشند کیفیت فعلی خودروها را افزایش دهند باید با قطعه‌سازان وارد مذاکره شوند و به آنها بگویند که این سطح از کیفیت را درنظر دارند و قیمت ساخت قطعات خودرو با این سطح از کیفیت از سوی قطعه‌سازان تعیین شود و خودروسازان بهای آن را پرداخت کنند.

    برنامه‌های شرکت قطعه‌سازی برای افزایش همکاری‌ها در دوران پساتحریم شامل چه برنامه‌هایی است؟
    فضای بسیار مناسبی برای گفت‌وگو با شرکت‌های اروپایی فراهم شده که در این بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی ازجمله انتولین که یکی از بزرگترین شرکت‌ها در کشور اسپانیا به شمار می‌رود و در زمینه قطعات تزئینی داخل خودرو (تریم) فعالیت می‌کند، ارتباط داشته و این همکاری‌ها را از سر می‌گیرد. همچنین شرکت فورشیا فرانسه و شرکت‌های رقیب آن به منظور همکاری با گروه صنعتی آذین خودرو ابراز تمایل کرده‌اند به صورت سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) و به صورت انتقال دانش فنی با شرکت آذین خودرو همکاری کنند که با مدیرعامل شرکت فورشیا جلساتی را برگزار کردیم و قرار است با 20 میلیون یورو همکاری‌های خود را توسعه دهیم. علاوه بر آن بقیه شرکت‌های اروپایی فالیت‌های خود را به بعد از لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران موکول کرده‌اند.

    مهم‌ترین موضوعی که این روزها تبدیل به دغدغه قطعه‌سازان شده است چیست؟
    قطعه‌سازان از دانش فنی تولید قطعات با کیفیت برخوردار هستند و بخش عمده‌ای از قطعه‌سازان داخلی دانش فنی بین‌المللی در زمینه ساخت و تولید قطعات خودرو را در اختیار دارند و این سخن را که دانش فنی در اختیار قطعه‌سازان نیست را رد می‌کنیم و درواقع این خودروساز و مصرف‌کننده است که سطح کیفیت را تعیین می‌کند. واحدهای قطعه‌سازی بر اساس برنامه‌های خودروسازان داخلی و برای محصولات آنها قطعه تامین می‌کنند، بنابراین با نگاهی به الزامات خودروسازان تمامی مباحث کیفیتی به قطعه‌سازان آموزش داده شده و تولید این قطعات با استانداردهای لازم انجام می‌شود. در افق 1404 صنعت خودرو نیز صادرات 6میلیارد دلار قطعه از سوی تولیدکنندگان داخلی درنظر گرفته شده و همچنین در این سند، تولید 3 میلیون خودرو در سال پیش‌بینی شده است. از این رو با توجه به توانمندی بالای قطعه‌سازان داخلی آنها می‌توانند قطعات موردنیاز 3 میلیون خودرو را در کشور تامین کنند.

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی