پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معتمدین بازار / مقایسه رنو تلیسمان و فولکس‌ واگن پاسات

در دوره طلایی واردات خودرو، با متنوع شدن بازار خودروهای وارداتی، در کلاس سدان‌های ‌نیمه‌ لوکس گزینه‌های جدید علاوه بر انواع آسیایی در بازار ایران عرضه شدند که علاوه بر وسوسه خریدارن، انتخاب را هم برای آن‌‌ها سخت تر کردند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  در دوره طلایی واردات خودرو، با متنوع شدن […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

در دوره طلایی واردات خودرو، با متنوع شدن بازار خودروهای وارداتی، در کلاس سدان‌های ‌نیمه‌ لوکس گزینه‌های جدید علاوه بر انواع آسیایی در بازار ایران عرضه شدند که علاوه بر وسوسه خریدارن، انتخاب را هم برای آن‌‌ها سخت تر کردند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

در دوره طلایی واردات خودرو، با متنوع شدن بازار خودروهای وارداتی، در کلاس سدان‌های ‌نیمه‌ لوکس گزینه‌های جدید علاوه بر انواع آسیایی در بازار ایران عرضه شدند که علاوه بر وسوسه خریدارن، انتخاب را هم برای آن‌‌ها سخت تر کردند. رنو تلیسمان و فولکس‌واگن پاسات نمونه‌هایی از این نمایندگان اروپایی در بازار ایران هستند که در مدت زمان حضورشان در ایران، محبوبیت قابل توجهی کسب کرده‌اند و هنوز هم در دسته سدان‌های وارداتی مدل بالا (نهایتا مدل 2018)، امکان یافتن نمونه‌های بسیار تمیز و کم کارکرد آن‌‌ها وجود دارد.

فولکس‌واگن پاسات

اکثر هم وطنان فولکس‌واگن را با بیتل یا همان فولکس قورباغه ای معروف می‌شناسند. دلیل این تصویر ذهنی را می‌توان در حضور کمرنگ فولکس‌واگن در بازار ایران جست و جو کرد. پس از برجام و اوج گرفتن قراردادهای برندهای معتبر خارجی با خودروسازان وطنی، پای فولکس‌واگن نیز با گروه صنعتی ماموت به ایران باز شد. البته ابتدا قرار بود محصولات فولکس‌واگن در ایران تولید شوند، اما در نهایت پاسات، گلف و تیگوان به صورت وارداتی در ایران عرضه شدند. در بین این مدل‌ها، فولکس پاسات را باید به عنوان آلترناتیوی قدرتمند برای خودروهای کره ای پرتیراژ در بازار ایران به شما آورد. البته در آن زمان پاسات در مقابل کره‌ای‌ها تنها نبود و دیگر رقبای اروپایی‌اش از جمله رنو تلیسمان، DS5LS و پژو 508 نیز در ایران حضور داشتند. البته حجم واردات و میزان فروش DS5LS و پژو 508 نسبت به کره ای‌‌ها تقریبا یک شوخی به نظر می‌رسید!


بیشتر بخوانید: هوایِ آفرود!/ برای سفرهای ماجراجویانه، تویوتا پرادو بخریم یا رکستون G4؟


تاکنون 8 نسل مختلف از پاسات تولید شده که آخرین مدل آن سال 2015 به بازار آمد. پاسات در بعضی کشورها با نام‌های مختلف شناخته می‌شود. برای سال 2017 ظاهر آن دست‌خوش تغییراتی شد که مدل عرضه شده در ایران، همین نسخه فیس لیفت با تغییراتی در کابین و بدنه است. از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به جلوپنجره و چراغ‌های جلو جدید اشاره کرد. فرم چراغ‌های عقب نیز شباهت زیادی به محصولات آئودی دارد. پاسات بر پایه پلت فرم MQB فولکس‌واگن شکل گرفته و ابعاد بزرگ‌تری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. به لطف فاصله محوری 2791 میلی متر، مشکلی از نظر فضای کابین حس نمی‌شود و پاسات از نظر فضای کابین چیزی از رقبایی هم‌چون پژو 508، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما و رنو تلیسمان کم ندارد.

هم‌چنین صندوق بار 586 لیتر گنجایش دارد که برای مسافرت‌های خانوادگی مناسب به نظر می‌رسد. بر خلاف طراحی ساده بدنه، فضای کابین طرحی آینده نگرانه و چشم‌نواز دارد. فولکس‌واگن پاسات در نسخه ‌‌فول‌آپشن امکانات مناسبی دارد. اما فراموش نکنید که از آن دسته خودروهایی است که اکثر آپشن هایش انتخابی بوده و هزینه بیش‌تری از قیمت پایه به خریدار تحمیل می‌کند. این یعنی پاسات در نسخه‌های پایه در مقابل رقبای گردن‌کلفت‌اش حرف زیادی برای گفتن ندارد. این خودرو علی رغم ابعاد بزرگ اتاق از توانایی دینامیکی بالایی برخوردار است.

سیستم استارت/ استاپ، دوربین 360 درجه، فرمان برقی، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سیستم کمکی پارک، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، صندلی‌های جلو برقی با 12 جهت تنظیم و ماساژور برای راننده، کروزکنترل، هدآپ و سنسور باد لاستیک تنها بخشی از امکانات این خودرو هستند. پاسات با طول 4 هزار و 767 میلی متر یکی از بزرگ‌‌‌ترین سدان‌های خانوادگی لوکس بازار است. در میان پیشرانه‌های متنوعی که برای پاسات در نظر گرفته شده، پیشرانه 1.8 لیتری توربو برای مدل‌های عرضه شده در ایران انتخاب شده است. این پیشرانه مجهز به سیستم پرخوران، توانایی تولید 180 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد و از این نظر در مقابل رقبای‌اش از وضعیت مناسبی برخوردار است. گشتاور پیشرانه پاسات توسط گیرباکس 7 سرعته دوکلاچه DSG به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هم‌چنین در نسخه‌های ‌‌فول‌آپشن می‌توانید دنده‌‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید که حس متفاوتی از رانندگی با یک خودرو آلمانی را به ارمغان می‌آورد.


بیشتر بخوانید: مقایسه تویوتا پریوس و هیوندای سوناتا هیبرید / کمپین طرفداران محیط زیست


از آن‌جایی که خودروهای آلمانی هزینه نگهداری بالاتری نسبت به انواع آسیایی دارند و پیچیدگی‌های فنی آنها بیش‌تر و قطعات جانبی شان گران قیمت است، یکی از مهم‌ترین بحث هایی که ذهن علاقه مندان پاسات را به خودش مشغول می‌کند و شاید رای آن‌‌ها را برای انتخاب پاسات بزند، قیمت لوازم یدکی و از مهمتر یافت شدن آن‌‌ها در بازار است. در روزگار واردات فولکس‌واگن و فعالیت ماموت، شرکت واردکننده از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات اطمینان می‌داد. اما در شرایط فعلی باید حق را به خریداران داد. چرا که کره‌ای‌‌ها از این نظر وضعیت بسیار بهتری نسبت به یک خودرو آلمانی با تعداد نسبتا محدود دارند.

رنو تلیسمان

رنو بعد از تجربیات ناموفق در عرضه لتیتود و فیس‌لیفت آن سفران، در سال ۲۰۱۵ برگ برنده‌اش را در بازار سدان‌های خانوادگی نیمه‌لوکس رو کرد. تلیسمان، جادوگری از پس‌کوچه‌های پاریس که با زبان جدید طراحی رنو، موفق شد مهر خود را به دل علاقه‌مندان بیندازد و بازار فروش محصولات رنو را زیر و رو کند.

در کنار تمام پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی که در راه پوست‌اندازی با تلیسمان همراه شده‌، می‌توان گفت رنو ۵۰ درصد این موفقیت را مدیون هنر سرطراح‌اش، ون دن آکر است. طراحی که با تزریق این سبک به کالبد محصولات رنو، فصلی جدید در زندگی این خودروساز فرانسوی رقم زد. تلیسمان در ۲ خط تولید رنو در دوال فرانسه و بوسان کره جنوبی به تولید می‌رسید و مدل فول‌آپشن E3 آن در بازار ایران بیش‌ترین فراوانی را داشت.

بدون شک جذاب‌ترین و معروف‌ترین بخش این طرح، مربوط به قسمت جلو می‌شود. جلوپنجره کرومی با فرم خاص و چراغ‌هایی که بخشی از آنها تا روی سپر ادامه پیدا کرده‌ است. نمای جانبی در عین سادگی، زیبا و هماهنگ به نظر می‌رسد و کمی عضله روی گلگیرها در این قسمت چاشنی کار شده. در قسمت عقب همه چیز ساد و هماهنگ به نظر می‌رسد. چراغ‌های باریک و کشیده‌ای که اگر ماشین‌باز باشید، شما را به یاد محصولات خودروساز آمریکایی لینکلن می‌اندازد. درمجموع باید گفت هارمونی بدنه تلیسمان، تمام حواس بیننده را به خود معطوف می‌کند. سبکی که یک‌تنه توانسته ناکامی‌های قبل را جبران و نقش مهمی در تغییر معادلات بازار ایفا کند.

طراحی سیال و آیرودینامیک تلیسمان داخل کابین نیز ادامه پیدا کرده. اما سبک طراحی فضای کابین مثل بدنه انقلابی نیست. کنسول جلو در عین سادگی، شیک و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. فارغ از مساله ارگونومی که در تلیسمان پیشرفت چشم‌گیری را تجربه کرده، باید به کیفیت مناسب متریال کابین اشاره کنیم که قطعا نظر افراد مشکل‌پسند را نسبت به برند رنو تغییر می‌دهد.

رنو در کابین تلیسمان آن‌قدر ابزار دارد که برای مصرف‌کننده جذابیت ایجاد کند. از صندلی‌های راحت با طراحی زیبا گرفته، تا فیگورهایی مثل نورپردازی و امکاناتی به‌روز و متنوع که نظر هر سرنشینی را به خود جلب می‌کند. یک صفحه نمایش ۸.۷ اینچی لمسی عمودی در مرکز کنسول قرار گرفته که توسط آن می‌توانید به تنظیمات بیش‌تر سامانه‌ها دسترسی داشته باشید. سیستم چندرسانه‌ای R.LINK سرعت و عملکرد مناسبی دارد، اما برای عادت کردن به آن و سر درآوردن از منوهایش، نیاز به زمان خواهید داشت. سیستم صوتی با برند BOSE مجهز به ۱۱ بلندگو و ۲ ساب‌ووفر، جذابیت‌های کابین تلیسمان را تکمیل می‌کند.

تلیسمان سدانی با طول ۴۷۵۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۷۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۸۱۰ میلی‌متر است. هیکل درشت تلیسمان در نظر اول این انتظار را ایجاد می‌کند که کابینی بسیار بزرگ و جادار داشته باشید. نمی‌گوییم کابین تلیسمان راحت نیست، اما می‌توانست در بعضی قسمت‌ها مثل صندلی‌‌های عقب، فضای بیش‌تری در اختیار سرنشینان قرار دهد. اما درمجموع باید به مهندسی ابعاد رنو در کابین تلیسمان نمره قبولی داد. درهای بزرگ سوار و پیاده شدن را آسان کرده‌اند. هم‌چنین صندوق بار ۶۰۸ لیتر حجم دارد و دست شما را در مسافرت‌های چندنفره باز می‌گذارد. طراحی صندلی‌ها کاملا ارگونومیک بوده و از چرم مرغوبی برای پوشش آن استفاده شده است. می‌توانید صندلی‌های جلو را به‌صورت برقی تنظیم کنید و در این قسمت از ماساژور هم لذت ببرید.


بیشتر بخوانید: مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!


رنو تلیسمان از نظر فنی یکی از جذاب‌‌‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است. سدانی اروپایی با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری که به لطف استفاده از یک توربوشارژر، ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور تولید می‌کند. پیشرانه توربوشارژ تلیسمان ابزاری کارآمد برای سبقت‌گیری است. چراکه بازه گسترده‌ای از گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. توربوشارژر پیشرانه تلیسمان از دورهای پایین سریعا وارد مدار می‌شود و شتاب‌گیری بی‌نقصی را برای این سدان نیمه‌لوکس رقم می‌زند. روی دور ۲۵۰۰ توربو در حالت بوست (تزریق) قرار گرفته و تلیسمان شلیک می‌شود.

بسته به ارتفاع از سطح دریا و نوع بنزین مورد استفاده، تلیسمان می‌تواند در مدت زمان حدود ۷.۷ تا ۸ ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند. البته در این میان از نقش گیرباکس ۷ سرعته دوکلاچه ساخت GETRAG آلمان نیز نباید گذشت. عکس‌العمل تلیسمان به پدال گاز نیز بسیار سریع به نظر می‌رسد. فرمان، تعلیق، پیشرانه و گیرباکس در سیستم مولتی‌سنس خودشان را به نحوه رانندگی و نوع مود انتخابی کالیبره می‌کنند.

عکس‌العمل سیستم تعلیق به حرکات بدنه مناسب بوده و می‌توانید پیچ زدن‌هایی عالی با تلیسمان تجربه کنید. این یک خودرو فرانسوی با هندلینگ دلچسب به‌شمار می‌رود که تعادل مناسبی در تعویض خطوط از خود به نمایش می‌گذارد. البته مدل‌های عرضه شده در ایران فاقد سیستم 4CONTROL هستند.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد، رنو تلیسمان و فولکس پاسات سدان هایی هستند که در سال‌های آخر آزاد بودن واردات خودرو به ایران آمدند. از این جهت، رنو تلیسمان با مدل‌های 2017 و 2018 و با قیمت حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان تا حدود2 میلیارد تومان بسته به تمیزی و کارکرد در بازار یافت می‌شود. در سوی دیگر میدان، فولکس‌واگن پاسات تنها در مدل 2018 در ایران حضور دارد و قیمت آن نیز از تلیسمان بالاتر است. به این صورت که با توجه به وضعیت کارکرد و بدنه، قیمت آن بین 2.5 تا 3 میلیارد تومان متغیر است و برای خریدن تک و توک نمونه‌های صفر کیلومتر آن باید بیش از 3 میلیارد تومان هزینه کنید.

 

نوشته: میلاد میرعابدینی

 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی