پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

چرا عرضه خودرو در بورس کالا به نفع خریداران و فروشندگان است؟

بستر عرضه خودرو در بورس کالا طی سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان فراهم شد، با توجه به اینکه تجربه ای جدیدی بود؛ قیمت های معاملاتی در این روش ارزان تر از بازار کشف شد که می توانست در صورت ادامه دار بودن به تنظیم بازار خودرو نیز کمک کند. به گزارش پایگاه […]

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

بستر عرضه خودرو در بورس کالا طی سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان فراهم شد، با توجه به اینکه تجربه ای جدیدی بود؛ قیمت های معاملاتی در این روش ارزان تر از بازار کشف شد که می توانست در صورت ادامه دار بودن به تنظیم بازار خودرو نیز کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ نکته قابل توجه اینجاست که عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به شفافیت معاملات در بورس، قابل مشاهده بودن برای خریداران و عرضه کنندگان و گردش مالی ایجاد شده دقیق است. به همین دلیل سازمان ها و نهادهای نظارتی نیز به راحتی می توانند صحت معاملات را رصد کنند. بعلاوه در این روش از فروش، رقابت شفاف بین خریداران وجود دارد و کشف قیمت نیز در همین فضا صورت می‌گیرد.

یکی از انتقادهایی که به این روش وارد شده عرضه کم محصولات از سوی خودروسازان است. چرا که کمبود عرضه باعث افزایش قیمت محصولات می شود. اما با توجه به قانونی که در این خصوص تصویب شد هیچ عرضه ای در بستر بورس کالا نمی تواند کمتر از ۵۰۰ دستگاه باشد. با این وجود تداوم عرضه خودرو در بازار شرایط را به گونه ای رقم زد که حتی بعضی از محصولات خودروسازان دقیقا با قیمت کارخانه در بورس فروش رفت و همین امر موجب شد حتی قیمت این محصولات در بازار نیز کاهش یابد.

بعضی از کارشناسان نیز معتقدند در صورت تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش عرضه خودرو در این بستر می توان تا اندازه زیادی تعادل را به بازار خودرو باز گرداند تا درصد بیشتری از مصرف کنندگان واقعی به خودرو دست پیدا کنند. همچنین خودروسازان و خریداران نیز نشان داده اند معامله در بورس را به خرید از سامانه جامع فروش خودرو ترجیح می دهند.

از سایر مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا فرآیند مالی شفاف آن است. چرا که ذاتا بورس فضایی شفاف از نظر مالی ایجاد می کند. خرید و فروش در این بستر ضمانت اجرایی بالایی دارند. همچنین پرداخت هایی که از طرف خریداران انجام می شود، به سرعت وارد چرخه مالی خودروسازان شده و می تواند موجب رشد تولید و توسعه محصولات شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه بیشتر کرد، اطلاعات و آماری است که می تواند توسط سازمان امور مالیاتی مورد رصد قرار گیرد. به این ترتیب هم خریداران در اتاق شیشه ای قرار دارند و هم فروشندگان نمی توانند از راه کارهایی فرار مالیاتی استفاده کنند.

با توجه به اینکه تجربه عرضه خودرو در بورس کالا هر چند تجربه بسیار تازه ای بود اما به دلیل همین شفافیت در معاملات و کشف قیمت در عرضه و تقاضا راهکاری است که با تداوم آن می توان دلال ها را از بازار بیرون کرد و گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی که تا با امروز راهی حساب بانکی دلال ها شده را به سمت تولید و صنعت کشور سوق داد.

خودروسازان و قطعه‌سازان در آرزوی حذف قیمت گذاری دستوری از روی محصولات خود هستند و بورس کالا بهترین شرایط را برای رسیدن به این آرزوی دیرینه فراهم می کند. شعار کشف واقعی قیمت در چارچوب بورس کالا، در نهایت طمع خودروسازان و در نتیجه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را به همراه خواهد داشت. در صورت عدم مدیریت صحیح این بستر رقابتی، قیمت کارخانه‌ای خودروها ممکن است به قیمت نجومی و عجیب بازار نزدیک شود. بر خلاف خودروساز، خریدار به سود بسیار ناچیزی دست یابد و بورس کالا اثربخشی خود را از دست بدهد.

از طرف دیگر، بورس کالا تنها یک بستر متفاوت برای خرید و فروش خودرو است و تغییر چندانی در سیاست‌گذاری‌های کلان ایجاد نخواهد کرد. ساخت خودرو در کشور به واردات قطعات و در نتیجه انجام معاملات دلاری وابسته است و در واقع بهای دلار، قیمت واقعی خودرو را مشخص می‌کند.

گفتنی است بستر بورس کالا با توجه به ایجاد شفافیت می تواند خودرو را به قیمت واقعی خود نزدیک کند و این محصول را به دست خریداران واقعی خود برساند که باید مدیریت صحیحی برای نظارت بر این روش صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی