پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دو روز همراه با ون اینرودز بهمن موتور

از جمله خودروهایی که منطبق بر استراتژی‌های توسعه در سال جاری به تولید رسید محصول گروه خودروسازی بهمن ون اینرودز است.خودرویی در بخش کار و تجاری با سایزی متوسط که می‌تواند کاربری‌های مختلفی به خصوص در بخش خدمات شهری داشته باشد.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز؛

ون اینرودز در واقع نسخه ایرانی دانگ فنگ C35 است. یک ون اندازه متوسط که در آن سعی شده شاخص‌های کاربردی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این خودرو می‌تواند به راحتی در مشاغل پستی، خدماتی و ارسال بسته‌های مختلف و حتی کسب هایی که سفارش آنلاین و ارسال در محل دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

گویا بهمنی‌ها کاربری‌های مختلفی برای این خودرو در نظر گرفته‌اند که از یک کارگاه کوچک گرفته تا کسب و کارهای سیار را نیز شامل می‌شود.

ون اینرودز

شاید در خصوص طراحی ظاهری چنین خودروهایی نتوان زیاد صحبت کرد. زیرا هدف اصلی از ساخت این خودروها کاربری مفید است. اما جالب است بدانید، طی دو روز که ون اینرودز در اختیار ما قرار داشت، جذابیت‌های ظاهری آن موجب برانگیختن حس کنجکاوری افراد می‌شد. شاید یکی از دلایل این موضوع استفاده از رینگ های آلومینیومی 14 اینچی سبک وزن است. ضمن این که طراحان حداکثر تلاش خود را کرده‌اند تا بیشترین فاصله محوری در این خودرو ایجاد شود. به همین دلیل چرخ جلو به سپر بسیار نزدیک است. طول محوری این خودرو به 3050 میلی متر می‌رسد و ابعاد آن معادل 2400 میلی متر برای طول، 1680 میلی متر در عرض و 2000 میلی متر در ارتفاع است. ابعاد قسمت بار هم به ترتیب به 2630*1475*1270 می‌رسد.

طراحی کلی این خودرو به رغم این که یک ون است و محدودیت‌هایی در نمای ظاهری دارد، پویا و دوست داشتنی به نظر می‌رسد.

در طراحی بخش بار این خودرو سعی شده بیشترین فضای ممکن ایجاد شود. از مهمترین شاخص‌های یک خودروی کار و تجاری قابلیت‌های حمل بار آن است. همچنین سهولت در بارگیری نیز می‌تواند، عصای دست کاربر این خودرو باشد. از این رو اینرودز با درب‌های کشویی در دو طرف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ضمن این که درب عقب این خودرو نیز تا 90 درجه بالا می‌آید که به این ترتیب می‌توانید، اجسام طویل را درون بخش بار آن قرار دهید. در این قسمت تنها بالای گلگیرهاست که کمی در دو طرف کابین متورم شده است و کف کابین هم روکش آلومینیومی دارد.

ون اینرودز

نکته جالب توجه در خصوص این خودرو این‌که وزن آن تنها 1285 کیلوگرم در مدل پایه است و بسته به نوع کاربری این وزن می‌تواند متفاوت باشد. اینرودز در حال حاضر ارزان‌ترین ون باری صفر کیلومتر با گارانتی موجود در کشور است و به همین دلیل سازنده سعی کرده تا جای ممکن قیمت تمام شده آن را پایین نگه دارد. از این رو ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند و سامانه های ABS+ESP+TCS نیز روی آن نصب شده‌اند. دست بر قضا ترمزهای اینرودز یکی از مزیت‌های این خودرو نیز هست. زیرا بارها قدرت ترمزگیری آن را در مسیری فرعی و خلوت به صورت پشت سر هم امتحان کردیم.

در این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی استفاده شده است که می‌تواند 105 اسب بخار نیرو و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

در طول دو روز تست این خودرو یکی از نکاتی که مورد توجه قرار گرفت، مصرف سوخت پایین اینردوز بود. البته دلیل آن را باید در طراحی موتور و کالیبراسیون مناسب گیربکس و ضریب دنده‌ها دانست.

گشتاور بهینه این موتور از دور 2800 آغاز و تا 3600 دور بر دقیقه ادامه پیدا می‌کند. در واقع دست‌یابی به حداکثر گشتاور در دور پایین باعث شده مصرف سوخت کاهش یابد. زیرا نیاز راننده در دور پایین برطرف می‌شود و کمتر نیاز به فشردن پدال گاز تا انتها دارد.

ضمنا موتور مجهز به سامانه باز و بست متغیر سوپاپ‌های دود و سوخت است که اختصارا DVVT نامیده می‌شود. در سیستم تعلیق جلو از مکانیسم مک فرسون استفاده شده است و در عقب هم فنرهای شمش یا تخت دیده می‌شود که هنوز هم بیشترین کاربرد را در خودروهای کار دارند.

اینرودز مجهز به فرمان برقی است. این فرمان بسیار نرم عمل می‌کند و بلافاصله در همان لحظات اول آن را تحسین خواهید کرد.

ون اینرودز

درون کابین اینرودز دو صندلی وجود دارد که دایره تنظیمات آنها به دلیل محدودیت‌های طراحی گسترده نیست. شکل قرارگیری راننده شاید بیشتر شبیه به کامیونت‌ها باشد و پدال‌ها را باید بیشتر به سمت پایین بفشارید تا جلو.

موتور در زیر کابین و دقیقا زیر صندلی سرنشینان قرار گرفته است و به همین دلیل سطح قرارگیری صندلی‌ها کمی بالاست. دید در کابین اینرودز بسیار خوب است. علاوه بر آن آینه‌های کناری هم دید بسیار وسیعی دارند. البته شاید یک انتقاد به آینه‌های کناری وارد باشد و آن هم عدم وجود اهرم تنظیم از داخل کابین است.

اینرودز چراغ های روشنایی روز را هم دارد. همچنین یک نمایشگر 9 اینچی درون کابین این خودرو نصب شده است. دوربین دید عقب این خودرو با توجه به سنسورها و نمایشگر بزرگ درون داشبورد نعمت بزرگی برای کنترل بهتر اینرودز است.

 

شیفتر دنده گیرباکس 5 سرعته این خودرو در نقطه بسیار خوبی جایگذاری شده است و از این رو ارگونومی بسیار خوبی دارد. ضمن این که تعویض دنده‌ها نیز به گونه‌ای است که نگارنده را به یاد گیربکس‌های فرانسوی پژو در سال‌های اولیه عرضه مدل 405 می‌اندازد.

این خودرو مجهز به نمایشگر باد لاستیک یا TPMS نیز هست.

ظرفیت حمل بار این خودرو توسط بهمن موتور 725 کیلوگرم اعلام شده که حدود 5.1 متر مکعب می‌شود. شعاع گردش 5.6 متری و قدرت شیب روی تا 30 درجه با بار نیز از دیگر مشخصات این خودرو هستند.

ون اینرودز

از دیگر مزایای این خودرو باید به امکان تردد در آزادراه اشاره کرد. زیرا به طور مثال پیکاپ و وانت اجازه تردد در اتوبان تهران- کرج و شبیه این اتوبان را ندارند.

درک جدید از خودروهای کار و خدمات شهری کیفیت سواری اینرودز وقتی که خالی از بار است، بیشتر شبیه به پیکاپ‌هاست. اما وقتی مقداری بار در آن قرار می‌گیرد، عملکرد خودرو نرم‌تر می‌شود.

ضرایب دنده‌ها در اینرودز به گونه‌ای تعریف شده که ضمن داشتن شتاب اقتصادی هم باشد. به همین دلیل دنده یک بسیار کوتاه است و شتابی که در دنده های 3 و 4 تجربه می‌کنید، حدی متوسط رو به بالا دارد. البته نباید فراموش کرد این خودرو یک ون کاری است و قرار نیست با آن مدام در لاین سرعت برانید و برای دیگر خودروها نور بالا بدهید تا کنار بروند!

 

در کاتالوگ این خودرو روی سایت گروه بهمن حداکثر سرعت 140 کیلومتر در ساعت ذکر شده، اما ما توانستیم در یک اتوبان نیمه ساز در اطراف تهران به راحتی به سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنیم.

اینرودز می‌تواند خودرویی برای حمل بارهای مختلف باشد. به خصوص بارهایی همچون لوازم خانگی برقی یا فرش که نباید رنگ باران و برف را به خود ببینید. از طرفی برای مشاغلی چون گل فروشی، پلتفرم های اینترنتی فروش کالا و … نیز می‌توانند از این خودرو استفاده کنند.

جمع بندی

در یک نظر کلی باید اینرودز را تنها ون سایز متوسط صفر کیلومتر بازار ایران به حساب آورد که از نظر قیمت از همه خودروهای هم رده خود ارزان‌تر است. همچنین با توجه به استهلاک کم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این خودرو آن‌قدر پتانسیل دارد که تولید کننده به سمت افزایش کیفیت مونتاژ و گسترش کاربری آن نیز باشد.

گزارش: امید آذرزمانی

عکس: بهزاد اویسی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی