پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با تاريخچه كمپاني موتور سيكلت سازي ياماها (YAMAHA) آشنا شوید!

با تاريخچه كمپاني موتور سيكلت سازي ياماها (YAMAHA) آشنا شوید!

شرکت موتورسیکلت سازی یاماها امروزه یکی از بزگترین سازندگان موتورسیکلت، اسنوموبیل، باگی، “ای.تی.وی” و موتورقایق در دنیاست. تاریخچه تاسیس رسمی کمپانی “یاماها موتور” به سال 1955 میلادی که زیر مجموعه ای از شرکت “نیپون گاکی( Nippon Gakki )” شد برمی گردد.

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

توراکوسو یاماها در سال ۱۸۵۱ در ژاپن به دنیا اومد. پدرش از سامورایی های پایین تر از قبیله کیشو بود. پدر توراکوسو یک ستاره شناس بود و در نتیجه بزرگ شدن توراکوسو در خانواده ای که با علم و دانش در ارتباط بودن باعث شد تا توراکوسو عاشق مهندسی و فناوری بشه.

توراکوسو یاماها

یاماها ساخت موتورسیکلت را در سال 1955 آغاز کرد اما قدمت شرکت به سال های دور تر بر می گردد. شرکت یاماها در ابتدا در سال 1887 تأسیس شد و در آن زمان این شرکت را به نام (شرکت اُرگان یاماها) می شناختند.

یاماها در ابتدا یک نوع آلت موسیقی بادی (reed organ) تولید می کرد، اما خیلی زود وارد بازی ساخت پیانو شد. در واقع اولین پیانویی که در ژاپن ساخته شد به دست توراکوسو یاماها (موسس یاماها) در سال 1900 ساخته شد.

جنگ جهانی دوم صنایع ژاپن را ویران کرد. دولت ژاپن کارگاه ها و کارخانه ها را وادار به تولید بر اساس برنامه های زمان جنگ می کرد و در اواخر جنگ با مصادره کارخانه ها اختیار آنها را در دست گرفت. اما با پایان جنگ در 1945 و بازگشت تدریجی ثبات به کشور، دولت ژاپن در سال 1954 آنچه را که از تاسیسات تولیدی شرکت یاماها باقی مانده بود به مالکین اصلی آن واگذار کرد.

رئیس کارخانه در آن زمان شخصی به نام ” جنیشی کاواکامی” بود. او پس از بررسی و تحلیل اوضاع کشور به این نتیجه رسید که آلات موسیقی در کشور آسیب دیده اولویت مردم نیست و چشم انداز موفقیت در این کار زیاد نخواهد بود.

“کاواکامی” مانند بسیاری از مدیران صنعتی ژاپن از تقاضای بالا برای خرید وسایل نقلیه سبک آگاه بود و تصمیم گرفت امکانات باقی مانده شرکت را متمرکز بر تولید موتورسیکلت کند. این تصمیم آسانی نبود زیرا در همان زمان در ژاپن 150 شرکت در اندازه های مختلف درگیر ساخت موتورسیکلت و اجزای آن بودند.

“کاواکامی” در کتاب خاطراتش می نویسد: من مدت ها فکر و بررسی کردم با دستگاه هایی که برای ما باقی مانده چه چیزی را می توانیم بسازیم و در نهایت به موتورسیکلت رسیدم. ما دیرتر از دیگران وارد این حوزه می شدیم. اما مسئولین بخشهای کارخانه و کارکنانی که از کارخانجات بزرگ ژاپن دیدن کرده بودند به من اطمینان می دادند بازار تولید موتورسیکلت همچنان ظرفیت بالایی برای تولید دارد. من نمی خواستم بدون آمادگی لازم وارد فعالیتی که برایم ناآشنا بود شوم و بی گدار به آب بزنم. برای همین منظور نخست از کارخانه های موتورسیکلت سازی آلمان بازدید کردیم.

بدین ترتیب یاماها با 30 میلیون ین و 274 نفر و کارخانه ای دو طبقه چوبی و توان حداکثر 200 دستگاه موتورسیکلت در ماه وارد رقابت با شرکت های مطرح در این صنعت شد.

 

جینیشی کاواکامی , موسس کمپانی ” یاماها موتور

جینیشی کاواکامی , موسس کمپانی ” یاماها موتور”

تاسیس شرکت موتورسیکلت سازی یاماها

در سال ۱۹۵۵، بعد از این که شرکت نیپون گاکی (همون شرکتی که توراکوسو برای تولید ساز های بادی تاسیس کرده بود) در کارش موفق بود و مدیران این شرکت به دنبال توسعه فعالیت های تولیدی خودشون بودن، شرکت موتورسیکلت سازی یاماها تاسیس شد و اولین موتورسیکلت یاماها در همون سال به بازار اومد.

در ادامه این شرکت شروع به تولید قایق‌، کمان و وان‌های حمام کرد که همگی با پلاستیک‌های تقویت‌شده فایبرگلاس ساخته می‌شدند. فایبرگلاس ماده جدیدی بود که در اون سال ها با اون تولیدات خودشون رو میساختن.

موتورسیکلت 125 سی سی به اسم YA-1

اولین موتورسیکلت یاماها، موتورسیکلت 125 سی سی به اسم YA-1 بود که یاماها اون رو از روی یک موتورسیکلت 125 سی سی آلمانی به نام DKW RT 125 کپی کرده بود.

یاماها از YA-1 برای شرکت در مسابقات مختلفی استفاده کرد که این موتورسیکلت در این مسابقات عملکرد خوبی رو از خودش نشون داد و در چند مسابقه اولیه یاماها برنده بسیاری از مسابقات شد.

این موفقیت های اولیه تا حدودی زمینه ساز آینده موتورسیکلت های یاماها شد.

در گام بعد یاماها مدل دیگری بنام ” وای سی-1″ (YC1) را با پیشرانه تک سیلندر دو زمانه 175 سی سی که 20 اسب بخار قدرت داشت از خط تولید روانه بازار کرد.
در همین سال کمپانی یاماها انستیتوی علمی-تحقیقاتی “هاماماتسو” را در خود ادغام کرد تا برای طراحی و ساخت نیازی به الگوبرداری از موتورسیکلت های ساخت کشورهای دیگر نداشته باشد.

یاماها در سال 1957 مدل جدیدی به نام “وای دی-1” (YD-1 ) را که همه اجزای آن ساخت طراحی و ساخت داخل بود روانه بازار کرد. اما اولین تجربه مستقل یاماها بی نقص نبود و سیلی از نارضایتی و شکایت به راه انداخت.

موتورسیکلت یاماها مدل ” وای دی -1″ (YD-1 )

یاماها در تصمیمی دشوار با دادن فراخوانی همه موتورسیکلت های فروخته شده را برای رفع عیب از مشتریان بازخرید کرد. به همین دلیل در آن سال سهم فروش یاماها در بازار ژاپن از سیزده درصد به سه درصد کاهش پیدا کرد.
این شکست برغم امیدواری زیاد طراحان این مدل, به شرکت وارد شد. آنان امید زیادی به این مدل بسته بودند. این مدل مجهز به پیشرانه دو سیلندر 250 سی سی به قدرت 14 اسب بخار و گیربکس 4 دنده و شاسی ستون فقراتی و بازوی پبچشی سیستم تعلیق عقب بود.

از سوی دیگر تلاش شرکت در سال 1960 برای کاهش حجم پیشرانه محصولات جدید یعنی موتور گازی “ام اف یک” (MF-1 ) و اسکوتر ” اس سی یک” (SC-1 ) نیز با موفقیت تجاری همراه نبود و نتوانست کمکی به وضع مالی شرکت کند.

موتور گازی “ام اف یک” (MF-1 )

موتور گازی “ام اف یک” (MF-1 )

اسکوتر ” اس سی یک” (SC-1 )

اسکوتر ” اس سی یک” (SC-1 )

طراحان و مهندسین شرکت با تلاش زیادی اشکالات موتورسیکلت های قبلی را اصلاح کردند و در سال 1959 موتورسیکلت متفاوتی به نام ” وای.دی.اس-1″ (YDS-1) به بازار عرضه کردند.

این مدل با شاسی گهواره ای دوتایی و دو کاربراتور و پیشرانه ای به قدرت 22 اسب بخار ساخته شده بود که آن را بین موتورسیکلت های اسپرت سبک متفاوت می کرد. این مدل که نخستین موتورسیکلت اسپرت ژاپن محسوب می شد تا 20 سال جایگاه بالای خود را در این رده در بین اسپرت سواران حرفه ای و علاقمندان به موتورسیکلت حفظ کرد.

 موتورسیکلت یاماها مدل ” وای دی اس -1″ (YDS-1)

دهه 70 میلادی برای یاماها دهه موفقیت های پی در پی بود. در سال 1960 میلادی تعداد موتورسیکلت های تولید شده به 138 هزار عدد یعنی 6 برابر قبل رسید و یاماها همچنان در حال گسترش و گرفتن سهم از بازارهای بین المللی بود. این در حالی بود که ژاپن وارد دوره رکود اقتصادی شده بود.

تلاش یاماها برای سهم گیری در بازارهای بین المللی سبب افزایش صادرات به 12 هزار دستگاه در سال 1962 میلادی و 87 هزار دستگاه در دو سال بعد از آن شد. پیروزی موتورسیکلت های یاماها در مسابقات موتورسواری یکی از دلایل این موفقیت بود. در سال 1964 موتور سوار حرفه ای بنام ” Phil Read ” با موتورسیکلت یاماها برنده مسابقات گرند پری در گروه 250 سی سی شد و سال بعد نیز همین موفقیت را تکرار کرد.

در آن زمان موتورسیکلت هایی که در مسابقات موتورسواری استفاده میشدند هیچ تشابهی با موتورسیکلت های مورد استفاده عموم نداشت. فدراسیون بین المللی موتوسواری که از موفقیت سازندگان ژاپنی شگفت زده شده بود تصمیم گرفت شرایط را برای ژاپنی ها محدودتر کند. فدراسیون با تغییر دادن قواعد، موتورسیکلت هایی را مجاز به شرکت در مسابقات کرد که در خط تولید انبوه قرار داشتند.

فدراسیون در اقدامی دیگر اعلام کرد به هیچ موتورسیکلتی که مشخصات فنی آن را بهینه سازی کرده باشند اجازه شرکت در مسابقات را نخواهد داد. چهار کمپانی بزرگ موتورسیکلت سازی ژاپن (هوندا، یاماها، سوزوکی و کاوازاکی) این سختگیری را با هماهنگی سیاست ها و اقدامات خود در زمینه تبلیغ و بازاریابی تلافی و عرصه را بر رقبای اروپایی و آمریکایی دشوار کردند.

دهه 60 میلادی دستاورد دیگری نیز در زمینه نوآوری به همراه داشت. مهندسان یاماها سیستم روغن کاری خودکار “Autolube ” را اختراع کردند که روغن کاری سیلندر و بلبرینگ پیشرانه های دو زمانه را کارآمدتر می کرد. این اختراع ساخت نسل جدیدی از موتورسیکلت های اسپرت را امکان پذیر کرد.

یاماها همچنان در حال گسترش شبکه های ساخت و فروش در خارج از ژاپن بود. یاماها در سال 1966 تاسیسات خود را در تایلند و سپس مکزیک و برزیل و هلند ایجاد و موتورسیکلت های خود را متناسب با شرایط و جغرافیای منطقه عرضه کرد.
تنوع در محصولات یاماها نیز سرعت بیشتری می گرفت. در سال 1966 مدل “وای.دی.اس-3” (YDS-3 ) به بازار عرضه شد و محبوبیت بالایی را در آمریکا بدست آورد. این مدل با وزن کمی که داشت از هدایت پذیری راحتی برخوردار بود.

موتورسیکلت یاماها “وای.دی.اس-3” (YDS-3 )

در سال 1970 ” یاماها موتور” 574 هزار موتورسیکلت تولید کرد و بیش از نیمی از آنها در بازارهای خارجی فروخت. از نخستین سال های این دهه بهای سوخت رو به افزایش گذاشت و سبب شد سازندگان، موتورسیکلت های کم مصرف چهار زمانه را جایگزین مدل های پرقدرت و پرمصرف دو زمانه کنند.

یاماها با تولید مدل جدیدی به نام ” ایکس اس-1″ ( XS-1) که مجهز به پیشرانه چهار زمانه بود، وارد این عرصه شد.

موتورسیکلت چهار زمانه یاماها مدل ” ایکس.اس-1″ ( XS-1)

راهکار بعدی یاماها برای بهره برداری از افزایش جهانی بهای سوخت، اسکوتر کم مصرف” پاسول اس-50″ (Passol S50 ) بود. این موتورسیکلت دو زمانه 49 سی سی، با وزن 45 کیلو و حداکثر سرعت 35 کیلومتر انتخاب خوبی برای آنهایی بود که در جستجوی موتورسیکلت کم مصرف بودند.

اسکوتر یاماها ” پاسول.اس-50″ (Passol- S50 )

اما بهترین چشم انداز برای یاماها را موتورسیکلت کلاس اندورو مدل “ایکس.تی -500” (XT500 ) به ارمغان آورد. این مدل دارای پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه 499 سی سی و قدرت 30 اسب بخار بود. این مدل دو منظوره در سال 1979 برنده مسابقات رالی پاریس- داکار شد و بر شهرت یاماها افزود.

موتورسیکلت اندورو یاماها مدل “ایکس.تی -500” (XT500 )

در سال 2009 یاماها مدلی را که 25 سال قبل به نام ” وی ماکس”(V-MAX ) ساخته بود با طرحی مدرن و پیشرانه چهار سیلندر خورجینی 1700 سی سی که 200 اسب بخار قدرت داشت، به بازار عرضه کرد.

موتورسیکلت یاماها مدل ویمکس”(V-MAX ) تولید 2009

در سال 2011 یاماها اولین موتورسیکلت “اندورو تورینگ” خود به نام “ایکس تی 1200 زد-سوپر تنره” (XT 1200Z Super Tenere ) را برای رقابت با موتورسیکلت سازان مشهور بخصوص “ب.ام.و” تولید کرد. در ساخت این موتورسیکلت از بهترین فن آوری زمان خود استفاده شده بود.

این مدل دارای پیشرانه 2 سیلندر خطی آب خنک 1199 سی سی و قدرت 110 اسب بخار بود. این پیشرانه در دنده های پایین قدرت کنده شدن بالایی را در اختیار موتورسوار می گذاشت که سیستم کنترل الکترونیکی سوخت و هوا (YCC-T) در آن نقش داشت. “ایکس تی 1200 زد-سوپر تنره” همچنین دارای شاسی مستحکم فولادی، انتقال نیرو توسط گاردان به چرخ عقب و سیستم فنر بندی با قابلیت تنظیم بود.

XT 1200Z Super Tenere

در سال 2013 موتورسیکلت نیکد “ام تی-09” (MT-09 ) به معرض نمایش درآمد. این مدل مجهز به پیشرانه سه سیلندر خطی 847 سی سی باقدرت 115 اسب بخار بود.

از دیدگاه طراحان این مدل بهترین نسبت بین وزن، قدرت و نیروی گشتاور را دارا بود. در ساخت این موتورسیکلت از شاسی آلیاژی، گیربکس 6 دنده، سیستم ضد قفل ترمز و همچنین سیستم کنترل الکترونیکی سوخت و هوا (YCC-T ) استفاده شده بود.

موتورسیکلت یاماها نیکد مدل “ام تی-09” (MT-09 ) تولید 2013

جنجالی ترین مدل یاماها در سال 2018 به تولید انبوه رسید و همان سال در نمایشگاه موتورسیکلت میلان به نمایش درآمد.

سه چرخ ” نایکن جی تی اسپورت تورر” (NIKEN GT SPORT TOURER ) با دو چرخ جلو، آسایش و ایمنی بسیار بالایی را تضمین می کرد.

NIKEN GT SPORT TOURER

یاماها اکنون پس از هوندا دومین سازنده بزرگ موتورسیکلت در دنیا می باشد. تاسیسات و کارخانه های موتورسیکلت سازی یاماها در 45 کشور دنیا فعالیت می کنند و بیش از یکصد هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

خیلی از افراد معتقدند که بخشی از موفقیت شرکت های موتورسیکلت سازی ژاپنی به دلیل رقابت های قابل توجه اونهاست. یاماها شرکت های هوندا، سوزوکی و کاوازاکی رو رقبای قدرتمندی می‌دید و این شرکت ها از اون زمان تا حالا به‌طور مداوم برای کسب عنوان‌های مسابقه ای مختلف و همچنین تعداد فروش موتورسیکلت ها در سطح جهان با هم رقابت کردن.

در طول چند سال گذشته هم همچنان یاماها به تولید موتورسیکلت ها ادامه میداد. این رو هم بگم که یاماها در اون زمان شروع به کار روی فناوری جدیدی در موتور های دو زمانه کرد که اجازه میداد روغن، به مرور در داخل مخزن سوخت تزریق بشه تا موتورسیکلت دو زمانه دیگه نیازی به این نداشته باشه که از قبل، از مخلوط سوخت و روغن استفاده کنه.

علیرغم این که تولید موتورسیکلت اصلی ترین کاری بودن که کمپانی بزرگ یاماها انجام میداد اما همچنان میبینیم که لوگو این شرکت که نشان دهنده آلات موسیقی هست همچنان به همون شکل باقی مونده و این برند اصالت خودش رو از دست نداده.

وقتی که به تاریخچه مسابقات موتورسواری نگاه میکنیم متوجه میشیم که یاماها تاریخچه با شکوهی در این زمینه داره. از سال 1961 که یاماها در مسابقا جایزه بزرگ جهانی شرکت کرده موفق شده 39 عنوان قهرمانی به دست بیاره.

یاماها در مسابقات TT هم که یک رویداد سالانه موتورسواری به حساب میاد 232 پیروزی به دست آورده.

خیلی از موتورسیکلت های اولیه یاماها مشکلات مختلفی داشتن و افرادی که در طول مسابقه از این موتورها استفاده میکردن از لرزش های وحشتناک و یه سری اشکال دیگه در سرعت های بالا صحبت میکردن.

اما این مسئله باعث نشد تا یاماها از کار خودش منصرف بشه و اونا به بهبود موتورسیکلت ها و فناوری های روی اونها ادامه دادن تا جایی که یاماها اولین شرکتی بود که در موتورسیکلت های سبک کراس از سیستم تعلیق مونو شوک استفاده کرد. این شرکت جزو اولین سازندگانی بود که از سیستم خنک کننده مایع در موتورهای کراس استفاده کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی