پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محیط و چراغ ها و پرچم های مرسوم در موتو جی پی

آیا با مسابقات موتو جی پی و تاریخچه آن آشنایی دارید؟

مسابقات موتورسواری گرندپری (Grand Prix motorcycle racing) کلاس برتر رقابت‌های موتور رانی است که در پیست‌های جاده‌ای که توسط فدراسیون بین‌المللی موتورسواری (Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM)) برگزار می‌شود و این مسابقات از ابتدای قرن بیستم، تا به امروز در حال برگزاری است و افراد زیادی در آن افتخار آفرینی کرده‌اند.

شیوا تدین پور
دوشنبه - ۲۲ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

تاریخچه مسابقات موتو جی پی:

مسابقات جهانی گرندپری فیم رود (FIM Road)، برای اولین بار توسط فدراسیون بین‌المللی موتورسواری در سال ۱۹۴۹ برگزار شد. حقوق تجاری مسابقات موتو جی پی، در حال حاضر متعلق به دورنا اسپرت (Dorna Sports) است و فدراسیون بین المللی به عنوان نهاد ورزشی در این مسابقات فعالیت می‌کند.

تیم‌های موتورسواری توسط انجمن بین المللی تیم‌های مسابقه جاده‌ای (International Road Racing Teams Association (IRTA)) و سازندگان موتور سیکلت‌ها نیز توسط انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت ((MSMA) Motorcycle Sport Manufacturers Association) انجام می‌شود.

قوانین و تغییرات مقررات بین چهار نهاد تعیین می‌شود و دورنا رای‌ها را جمع‌آوری می‌کند. در موارد اصلاحات فنی، انجمن تولید کنندگان موتور سیکلت نیز می‌تواند به صورت یک جانبه تغییرات را با رای اکثریت اعضای خود تصویب یا وتو کنند. این چهار نهاد کمیسیون مسابقات جایزه بزرگ را تشکیل می‌دهند.

مسابقات موتورسواری گرندپری، همانطور که در گذشته طراحی شده است، دارای چندین کلاس مختلف است که از قدرت و سایز موتور سیکلت متفاوتی از کلاس برتر استفاده می‌شود. در این کلاس‌ها از موتور سیکلت‌هایی با حجم موتور ۵۰ سی‌سی، ۸۰ سی‌سی، ۱۲۵ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی، ۳۵۰ سی‌سی، ۵۰۰ سی‌سی و ۷۵۰ سی‌سی استفاده می‌کنند.

موتور سیکلت‌هایی مانند ۳۵۰ سی‌سی و ۵۰۰ سی‌سی استفاده بیشتری نسبت به دیگر موتورها داشته‌اند. در دهه ۱۹۵۰ و بیشتر دهه ۱۹۶۰، موتورهای چهار زمانه در تمام کلاس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در دهه ۱۹۶۰، به دلیل پیشرفت در طراحی و فناوری موتور سیکلت‌ها، موتورهای دو زمانه در کلاس‌های کوچک‌تر شروع به کار کردند.

در سال ۱۹۶۹، با اشاره به هزینه‌های بالای توسعه موتور سیکلت‌ها برای تیم‌ها، قوانین اجازه دادند که تعدادی از سیلندرها و محور چرخ‌ها را تغییر دهند. قوانین جدیدی که وضع شد، موتور سیکلت همه کلاس‌ها را به شش دنده و دو سیلندر محدود کرد. چهار سیلندر برای کلاس‌های ۳۵۰ سی‌سی و ۵۰۰ سی‌سی قرار داده شد.

همین امر منجر به کنار گذاشتن مسابقه دهندگان زیادی توسط تیم‌های سازنده مانند هوندا، سوزوکی، یاماها و دیگر تیم‌ها شد.

در سال ۱۹۷۹، برند هوندا در بازگشت به مسابقات گرندپری تلاش کرد تا موتورهای چهار زمانه را با مدل NR500 به کلاس برتر بازگرداند، اما این پروژه شکست خورد و در سال ۱۹۸۳، هوندا با موتور ۵۰۰ سی‌سی دو زمانه قهرمان شد. در گذشته، مسابقات قهرمانی کلاس ۵۰ سی‌سی از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۳ بود.

هوندا با موتور ۵۰۰ سی سی دو زمانه

سپس بعد از ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ به کلاس ۸۰ سی‌سی تغییر کرد. این کلاس برای فصل ۱۹۹۰ پس رویدادهای بسیار زیاد، از مسابقات اسپانیا و ایتالیا حذف شد.

هزینه برگزاری مسابقات برای میزبان چقدر است؟

کشور یا مؤسسه‌ی برگزارکننده‌ی رقابت جایزه بزرگ در فرمول یک، حدود ۷۵ میلیون دلار برای اسکان و دیگر امکانات لازم برای مسابقه و تیم‌ها، هزینه می‌کند. این شرایط برای هر موتو جی‌پی در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

در سمت دیگر ماجرا، قیمت بالا برای بلیط مسابقات فرمول یک باعث شده است؛ تماشاچیان این رقابت‌ها در پیست‌های مختلف دنیا، روندی نزولی داشته باشند؛ درحالی‌که بینندگان حاضر در جایگاه مسابقات موتو جی‌پی، سال‌به‌سال افزوده می‌شوند.

مدیران پیست‌‌ سیلوراستون انگلیس به‌تازگی اعلام‌کرده‌اند به دلیل کاهش سود در برابر هزینه‌های میزبانی، انصراف از برگزاری مسابقات فرمول یک را بررسی می‌کنند؛ اما مسابقات موتو جی‌پی را طبق روال هر سال، ادامه خواهند داد.

در سال ۲۰۱۹، موتو جی‌پی با ۱۹ مسابقه و فرمول یک با ۲۱ رقابت جایزه بزرگ برگزار می‌شود؛ درحالی‌که سال ۲۰۲۰، تعداد کشورهای میزبان موتو جی‌پی به ۲۰ و فرمول یک به ۲۲ مورد افزایش پیدا خواهد کرد.

سبقت‌های متعدد در موتو جی‌پی

به دلایل مختلف، از جمله شتاب‌ بیشتر و اندازه‌ی کوچک‌تر، موتورسیکلت‌های حاضر در موتو جی‌پی، سبقت‌گیری‌های بیشتری نسبت به خودروهای فرمول یک در رقابت جایزه بزرگ دارند.

این موضوع، هیجان مسابقات موتورسواری را افزایش می‌دهد و بیننده را از لحظه شروع تا پایان مسابقه، سرگرم خواهد کرد. به‌عنوان مثال در مسابقه موتو جی‌پی اتریش سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰ سبقت‌گیری توسط ۸ موتورسوار انجام شد و جایگاه نخست، بین ۵ نفر در طول رقابت تغییر کرد.

قوانین اصلی در موتو جی‌پی

اطلاع از مهم‌ترین قوانین در پیست‌های موتو جی‌پی، برای بیننده ضروری نیست؛ اما می‌تواند لذت تماشای مسابقات را افرایش دهد.

طبیعتا، بی‌توجهی موتورسواران به قوانین یا پرچم‌های داوران، منجر به جریمه‌ی زمانی، امتیازی، اخراج از مسابقه یا محرومیت تمام فصل خواهد شد.

قوانین اصلی در موتو جی پی

چراغ‌ها و پرچم‌های مرسوم در موتو جی‌پی

پیش از شروع مسابقه، زمانی‌که پیشرانه‌ی موتورسیکت‌ها روشن و همگی در جایگاه خود آماده‌ی رقابت هستند؛ چراغ‌های قرمز برای مدتی در حدود ۲ تا ۵ ثانیه روشن می‌شوند. با خاموش شدن چراغ‌ها، موتورسواران شروع به حرکت و رقابت خواهند کرد.

چراغ سبز، معمولا در پیت لین (قسمت اختصاصی تیم‌ها که موتورها از آن وارد یا خارج پیست می‌شوند) روشن می‌شود تا اجازه خروج به موتورسوار بدهد. در واقع، بیشترین کاربرد چراغ سبز برای دورهای تمرینی و زمان‌گیری پیش از رقابت اصلی، یا هنگام گرم‌کردن پیشرانه‌ها در روز مسابقه است. طبیعتا، چراغ قرمز در پیت لین، موتورسواران را از ورود به بخش اصلی پیست را مانع می‌شود.

چراغ قرمز و پرچم قرمز، توقف مسابقه یا هر فعالیت موتورسواران در پیست را اعلام می‌کند. با این شرایط، تمامی شرکت‌کنندگان باید به پیت لین بروند و پیست اصلی را ترک کنند. ترکیب چراغ قرمز و پرچم قرمزف معمولا زمانی دیده می‌شود که حادثه‌ای مهم یا شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد، وجود داشته باشد.

پرچم سیاه، حتما با نشان‌دهنده‌ی شماره‌ی موتورسوار نمایش داده می‌شود تا شرکت‌کننده‌ی خاصی را از مسابقه خارج کند. باتوجه به عدم استفاده‌ی موتورسواران از ارتباط رادیویی و امکان کم‌توجهی به اطراف پیست، موتورسوار تا ۵ دور بعد از نمایش پرچم سیاه می‌تواند مسابقه را ادامه دهد ولی به‌هرصورت، باید وارد پیت‌ لاین شود و رقابت را واگذار کند.

پرچم سیاه با دایره‌ی نارنجی هم، مختص یک موتورسوار خاص نشان داده می‌شود تا به پیت لاین برود؛ اما نشانه‌ی حذف او از مسابقه نیست. پرچم سیاه با دایره‌ی نارنجی، معمولا هنگامی تکان داده می‌شود که نقص ظاهری یا فنی یک موتورسیکلت، ایجاد خطر کند.

پرچم سفید با خطوط قرمز ضرب‌دری، شروع باران و افزایش رطوبت روی پیست را به موتورسواران اعلام می‌کند. با این شرایط،تغییری در مسابقه ایجاد نخواهد شد و صرفا، جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارد تا موتورسواران متوجه اوضاع شوند.

پرچم سفید، نشانه‌ی باران شدید در پیست یا لغزندگی بالا در سطح مسیر است و به موتورسواران اجازه می‌دهد تا همگی به گاراژها رفته و موتورسیکلت مخصوص مسابقه در پیست خیس (wet race) را سوار شوند.

پرچم آبی، مختص موتورسوارانی است که از رقابت با شرکت‌کنندگان در رده‌های بالاتر، عقب افتاده‌اند. داور (مارشال) با تکان دادن پرچم آبی از موتورسوار ضعیف‌تر می‌خواهد به دیگران اجازه‌ی سبقت دهد. این اتفاق، معمولی زمانی‌که یکی از شرکت‌کنندگان، یک دور از مسابقه با نفرات برتر عقب افتاده باشد (اصطلاحا لپ شده باشد)، دیده می‌شود. همچنین، هنگامی که گروهی از موتورسواران در پیست هستند، برای کسی که می‌خواهد از پیت‌لاین خارج شود؛ پرچم آبی بلند خواهد شد تا صبر کند و بعد از رفع ترافیک در خروجی پیت لاین، وارد پیست شود.

پرچم زرد، یکی از مهم‌ترین هشدارها را به موتورسواران مسابقه می‌دهد. تکان دادن یک پرچم زرد در حین مسابقه، موتوسواران متوجه خطر یا حادثه در کنار پیست می‌کند تا توجه بیشتری به ادمه‌ی مسیر داشته باشند. اگر ۲ پرچم زرد توسط مارشال تکان داده شود؛ تمام یابخشی از پیست بسته شده است. این حالت، تمامی موتورسواران را به کاهش سرعت یا حتی توقف ملزم می‌کند. وقتی ۲ پرچم زرد دیده شوند؛ سبقت‌گیری ممنوع است و اگر سهوا موتورسواری از دیگری پیشی بگیرد؛ باید به‌جای قبلی خود باز گردد.

پرچم سبز، حالت عادی و آزاد در پیست را نشان می‌دهد. بعد از بالا رفتن پرچم زرد، چنانچه شرایط پیست عادی شده باشد؛ باید پرچم سبز توسط مارشال تکان داده شود تا موتوسواران مطمئن شوند؛ شرایط مساعد است و می‌توانند مسابقه را ادامه دهند. در دورهای تمرینی، زمان‌گیری و گرم‌کردن (Warm up)، تکان دادن پرچم سبز، نشانه‌ی شروع حرکت در پیست است.

پرچم شطرنجی که مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین علامت در مسابقات سرعت رشته‌های مختلف محسوب می‌شود؛ نشانه‌ی پایان رقابت در انتهای پیست خواهد بود. طبیعتا، برنده‌ی مسابقه اولین کسی است که از پرچم شطرنجی عبور می‌کند. این پرچم تا زمانی‌که دیگر شرکت‌کنندگان به خط پایان نرسند یا از ادامه‌ی رقابت انصراف ندهند، تکان داده خواهد شد.

پرچم شطرنجی در مسابقات موتو جی تی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی