پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ستاره بیش تر، ایمنی بهتر در یورو انکپ به چه معناست؟

ستاره بیش تر، ایمنی بهتر در یورو انکپ به چه معناست؟

یورو انکپ (Euro NCAP) سیستم امتیازدهی پنج ستاره ایمنی را ایجاد کرده است تا به مصرف کنندگان، خانواده‌هایشان و کسب و کارها کمک کند خودروها را با سهولت بیش تری مقایسه کنند و ایمن‌ترین گزینه را برای نیازهایشان پیدا کنند.

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

امتیازدهی ایمنی از مجموعه آزمایش‌های خودرو تعیین می‌شود که توسط یورو انکپ طراحی و انجام می‌شود. این آزمایش‌ها شبیه سازی به صورت ساده‌شده‌ای از حوادث واقعی زندگی روزمره هستند که ممکن است منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن سرنشینان خودرو یا دیگر کاربران جاده شوند.

اگرچه یک امتیاز ایمنی هرگز نمی‌تواند پیچیدگی دنیای واقعی را به طور کامل در بر بگیرد، اما بهبودهای خودرو و فناوری‌هایی که به واسطه اعمال استانداردهای ایمنی بالا در سال‌های گذشته به وجود آمده‌اند، به شکل واقعی به مصرف کنندگان در اروپا و به جامعه جهانی به طور کلی فایده می رسانند.

تعداد ستاره‌ها نشان‌دهنده عملکرد خوب خودرو در آزمون‌های Euro NCAP است، اما همچنین تحت تأثیر تجهیزات ایمنی است که تولیدکننده خودرو در هر بازاری ارائه می‌دهد. بنابراین، تعداد بالای ستاره‌ها نه تنها نشان می‌دهد که نتیجه آزمون خوب بوده است، بلکه نشان می‌دهد تجهیزات ایمنی مدل آزمایش شده به راحتی برای تمام مصرف‌کنندگان در اروپا در دسترس است. همچنین خودرویی که فقط الزامات حداقل قانونی را برآورده کند، نمی‌تواند برای هیچ ستاره‌ای واجد شرایط باشد.

این همچنین به معنای آن است که خودرویی که ضعیف رتبه‌بندی شده است، به طور ضروری ناامن نیست، اما به میزان امنیتی که رقبای خود را بهتر رتبه‌بندی کرده‌اند نرسیده است.

سیستم رتبه‌بندی ایمنی پنج ستاره به طور مداوم با رشد فناوری‌های جدید، بهبود موارد فنی قدیمی و اضافه شدن آزمون‌های جدید به سیستم، در حال تکامل است.

این به معنای به‌روزرسانی منظم آزمون‌ها، اضافه شدن آزمون‌های جدید به سیستم و تعدیل سطح ستاره‌هاست. به همین دلیل، سال آزمون برای تفسیر صحیح نتیجه خودرو بسیار مهم است.

مقایسه نتایج آزمون های ایمنی در سال‌های مختلف تنها در صورتی معتبر است که به‌روزرسانی‌های کوچک در سیستم رتبه‌بندی ایمنی اعمال شده باشد. در سال های اخیر با رشد تکنولوژی در خودروهای، فناوری‌های کمک رانندگی و جلوگیری از تصادف، معنای ستاره‌ها را به شدت تغییر داده است.

به دلیل این تکامل در سیستم رتبه‌بندی، رتبه‌بندی خودروها منقضی می‌شود. به عبارت دیگر، سالی که خودرو رتبه‌بندی شده و در رتبه‌بندی نشان داده شده است، اگر بیش از شش سال گذشته باشد، رتبه‌بندی منقضی شده است، اگر این موضوع را بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم باید گفت سیستم رتبه‌بندی از زمان تولید خودروی قدیمی تا امروز به شدت تغییر کرده است و برای مقایسه آن با خودروهایی که به تازگی آزمایش شده‌اند، ارزیابی آن به طور قابل توجهی غیرمعتبر است.

در طی شش سال یا نزدیک به آن تا انقضای رتبه‌بندی، Euro NCAP بازبینی‌هایی انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود استانداردها برای خودروهایی که به فروش می‌رسند صحت داشته باشد.

تولیدکنندگان هر سال دعوت می‌شوند تا تأیید کنند خودرو دارای همان تجهیزات ایمنی‌ای است که در زمان ارزیابی داشته است و این که هیچ تغییری در آن ایجاد نشده، ممکن است بر صحت رتبه‌بندی تأثیر بگذارد.

به علاوه، زمانی که یک خودرو پس از چندین سال دچار استهلاک می شود، تولیدکنندگان باید جزییات تغییرات صورت گرفته و تأثیر آن ها بر عملکرد ایمنی را ارائه کنند.

ستاره بیشتر، ایمنی بهتر در یورو انکپ به چه معناست؟

خودروهایی با رتبه بندی دوگانه؟

از سال ۲۰۱۶، برخی از خودروها دارای دو رتبه‌بندی ستاره هستند. یکی از این رتبه‌بندی‌ها براساس خودرویی است که تنها با تجهیزات ایمنی استانداردی که در همه مدل‌های موجود در بخش اتحادیه اروپا (EU28) به کار می‌رود، تجهیز شده است.

این رتبه‌بندی حداقل سطح ایمنی را نشان می‌دهد که به طور معمول از هر خودرویی که در هر جای اتحادیه اروپا به فروش می‌رسد انتظار می‌رود. تمام خودروهایی که توسط Euro NCAP ارزیابی می‌شوند دارای این رتبه‌بندی ایمنی پایه هستند.

رتبه‌بندی دوم براساس خودرویی است که با یک «بسته ایمنی» اضافی تجهیز شده که ممکن است به عنوان یک گزینه اضافی به مشتریان ارائه شود.

تجهیزات ایمنی اضافی شامل درجه‌بندی، برچسب‌گذاری الکترونیکی پایدار، سیستم هشدار خطر تصادف، سیستم هشدار خروج از مسیر، سیستم تشخیص تشخیص علائم راهنمایی و شتاب‌سنج خودرو هستند.

رتبه‌بندی دوم نشان می‌دهد که سطح ایمنی خودرو چه‌قدر افزایش می‌یابد، اگر این تجهیزات اضافی در آن وجود داشته باشد. همه خودروهای موجود در اروپا دارای سطح دوم ایمنی نیستند، اما در صورت وجود، این رتبه بندی به مشتریان کمک می‌کند تا به راحتی متوجه شوند و در انتخاب خود دچار اشتباه نشوند.

درجه بندی ستاره‌ های ایمنی چگونه است؟

۵ ستاره: عملکرد کلی عالی در حفاظت در برابر تصادف ها و تجهیزات جامع و پایدار در فناوری پیشگیری از تصادف ها دارد.

۴ ستاره: عملکرد خوب در حفاظت در برابر تصادف ها و تجهیزات پیشگیری از تصادف ها می‌تواند وجود داشته باشد.

۳ ستاره: حداقل حفاظت متوسط برای سرنشینان اما بدون نصب تجهیزات جدید پیشگیری از تصادف ها.

۲ ستاره: حفاظت ناکافی در برابر تصادف ها و عدم وجود تجهیزات پیشگیری از تصادف ها.

۱ ستاره: حفاظت ناکافی در برابر تصادف ها و کمبود تجهیزات پیشگیری، همچنین خطر جدی آسیب دیدگی در صورت تصادف وجود دارد.

۰ ستاره: این مدل از خودروها، به طور قانون می‌تواند به فروش برسند، اما فناوری ایمنی اساسی نوین را ندارند، که باعث کاهش جدی خطر در صورت بروز حوادث رانندگی شود.

نگاهی به چند خودرو با عملکرد خوب در این مسابقات!

هیوندای آیونیک ۶ با کسب امتیاز خیره‌کنندهٔ ۹۷ درصد برای حفاظت از سرنشینان بزرگ‌سال فوق‌العاده عمل کرده است. امتیاز این سدان الکتریکی کره‌ای برای کودکان نیز ۸۷ درصد، برای عابرین پیاده ۶۶ درصد و برای سیستم‌های کمک‌راننده عدد قابل‌احترام ۹۰ درصد بوده است.

در همین حال، اسمارت نامبر وان جدید نیز ثابت کرد که خودروهای ساخت چین هم می‌توانند کاملاً ایمن باشند و حتی گاهی بهتر از نمونه‌های اروپایی عمل کنند. این کراس‌اوور الکتریکی در بخش بزرگ‌سالان امتیاز عالی ۹۶ درصد، در کودکان ۸۹ درصد، در عابرین پیاده ۷۱ درصد و در سیستم‌های کمک‌راننده ۸۸ درصد را کسب کرده است.

آخرین خودروی الکتریکی در این جمع هم نیسان آریا با امتیاز ۹۴ درصد برای بزرگ‌سالان، ۹۱ درصد برای کودکان، ۸۵ درصد برای عابرین پیاده و ۹۸ درصد برای سیستم‌های کمک‌راننده بوده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی