پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اینک سوزوکی های دوست داشتنی! / رونمایی از ۴ سوزوکی جدید

پس از آغاز دور جدید واردات، یکی از برندهایی که از همان ابتدا به عنوان سری جدید خودروهای وارداتی مطرح شد برند سوزوکی با عاملیت شرکت راسا موتور خاورمیانه بود.

javankhodro
شنبه - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

مدتی قبل هم اولین سری سوزوکی سیاز تحویل خریداران این خودروی سدان کامپکت اقتصادی شد. دو محصولی که در مرحله اول توسط راسا موتور خاورمیانه از برند سوزوکی معرفی شدند یعنی سیاز و بالنو هر دو نه تنها بالذات خودروهای اقتصادی و ارزان قیمتی در بازار بودند، بلکه در نمونه های تقریباً کم آپشن و غیر فول وارد شده بودند. البته این امر قطعاً به دلیل محدودیت های ارزی برای واردات بود. 

اما همه می دانیم که در بازار جهانی سوزوکی به غیر از خودروهای اقتصادی جان سخت خود و در عین حفظ صفت جان سختی، تعدادی محصولات هیجان انگیز هم دارد که به خوبی توانسته اند در بازارهای پر رونق و پر طمطراغ اروپای غربی و شمال آمریکا هم به عنوان خودروهایی محبوب و پر طرفدار شناخته شوند. برای مثال یکی از هیجان انگیز ترین و مشهورترین ساخته های تاریخ برند سوزوکی، مدل فوق العاده پر طرفدار جیمنی است. از آنجایی که خودروهای با سبک جعبه ای شکل و چراغ گرد در کشور ما طرفداران زیادی دارد، قطعا جیمنی با استقبال خوبی رو به رو می‌شود.

سوزوکی جیمنی

بله بالأخره انتظارها به پایان رسید و بچه جی کلاس سوزوکی هم به ایران رسید. جیمنی که می توان آن را کوچکترین و اقتصادی ترین اس یو وی واقعی دنیا دانست به قدری در برخی بازارها محبوب است که از فضای خودرو بودن خارج شده و به عنوان سبکی از زندگی شناخته می شود. کوچک، جمع و جور، به دور از تملق، صاف و ساده اما در عین حال توانمند، قابل اعتماد و سخت جان، اینها کلماتی است که در خلاصه ترین شکل ممکن جیمنی را توصیف می کند.

سوزوکی جیمنی

درنگاه اول جیمنی یک خودروی کاملاً جعبه ای است به گونه ای که تصور می شود آقای هیرویکی یونِزاوا هنگام طراحی آن تنها به گونیا دسترسی داشته است! تقریباً تمام خطوط تیز و تمام زوایا 90 درجه هستند. حال این را درنظر داشته باشید که این جعبه در نمونه 5 در(4در کناری و یک در برای قسمت عقب) تنها 3985 میلیمتر طول و 1645 میلیمتر عرض دارد یعنی فقط 60 میلیمتر در طول و 3 میلیمتر در عرض از خودرویی مانند تیبا 2 بزرگتر است.

سوزوکی جیمنی

در بخش امکانات رفاهی و لوکس نه آنچنان است که بتوان آن را یک خودروی کامل دانست و نه مثل برخی وارداتی های جدید،کویری خشک و بی آب و علف است. فرمان کمکی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، ایربگ های راننده و سرنشین و پرده ای، سیستم مولتی مدیا، چراغ های جلوی ال ای دی و برخی سیستم های کمکی رانندگی در کنار امکانات معمول دیگر در این خودرو وجود دارد. پیشرانه هم چیز غریبی نیست، یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با 101 اسب بخار قدرت و 130 نیوتون متر گشتاور کهشاید به نظر چندان جذاب نیاید اما همه چیز اینجا تمام نمی شود.

سوزوکی جیمنی

جیمنی با بهره بردن از یک جعبه دنده بسیار با کیفیت 4 سرعته AT مجهز به اوردرایو به همراه سیستم انتقال قدرت بسیار بهینه در قسمت دیفرانسیل های جلو و عقب و البته وجود شاسی مستقل نردبانی می تواند از همین توان جزئی تولیدی موتور بالاترین بهره برداری را در مسیرهای خارج از جاده داشته باشد. زاویه ورود 36 درجه و خروج 50 درجه کاملا مؤید این موضوع است.

سوزوکی جیمنی

جیمنی بارها اثبات کرده اگر یک راننده ماهر پشت فرمان آن باشد در آفرودهای سبک و نیمه سنگین به خوبی اس یو وی های نام آور دیگر عمل خواهد کرد. جیمنی نسل چهارم در دو مدل 3 در و 5 در و هرکدام با دو تیپ GL و GLX وارد خواهد شد.

سوزوکی گرند ویتارا

خودروی محبوب دیگر سوزوکی که در مراسم رونمایی در کنار جیمنی قرار داشت و توجه زیادی را نیز به خود جلب کرد یکی از محبوب ترین کراس اوورهای دو دهه اخیر بازار ایران یعنی گرند ویتارا بود. گرندویتارای جدید وارداتی به جز در نام و ابعاد، تقریباً هیچ شباهت دیگری با آنچه ما به عنوان ویتارا می شناسیم ندارد.

سوزوکی

گرند ویتارا نیز مانند جیمنی از همان موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی 101 اسبی و 137 نیوتن متری بهره می برد، اما در ویتارا یک گیرباکس 6 سرعته AT جایگزین شده و البته نکته مهمتر اینکه سوزوکی گرندویتارای جدید از ساختار هایبرید بهره مند است. یعنی یک موتور الکتریکی نیز در خودرو قرار دارد که به موتور بنزینی کمک می کند و برخی از فعالیت ها در خودرو نظیر استارت زدن را بر عهده می گیرد که با توجه به مجهز بودن ویتارا به سیستم استارت استاپ همین امر بار زیادی را از دوش موتور برخواهد داشت.

لیست امکانات رفاهی گرند ویتارا تقریباً تکمیل و قابل قبول است که از آن می توان به سیستم ورود و حرکت بدون کلید، دوربین 360 درجه، هدآپ دیسپلی، سیستم کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، پدل شیفتر(تعویض دنده از پشت فرمان)، آینه الکتروکرومیک، سنسور نور و باران، چراغ های ال ای دی با تنظیم ارتفاع دستی و مواردی اینگونه اشاره کرد. شاید در این لیست جای خالی دو مورد بیش از همه به چشم می خورد آن هم نبود ترمز دیسکی چرخ عقب و تنظیم برقی صندلی هاست. البته شاید امروزه برای خیلی ها وجود سانروف هم تعیین کننده باشد اما در عمل وجود یا عدم وجود آن روی کیفیت رانندگی و امنیت سرنشین تأثیر ویژه ای ندارد. در عین حال باید گفت گرند ویتاراهای وارداتی جدید هم مانند جیمنی از سانروف بی بهره هستند.

سوزوکی فرانکس

و‌ یک خودروی‌دیگر که در شب رونمایی بازیگران جدید بازار برای سوزوکی در ایران معرفی شد، سوزوکی فرانکس بود. فرانکس در واقع همان گراند ویتاراست و در مشخصه های فنی و امکانات رفاهی تفاوت فاحشی با آن ندارد. مهم ترین تفاوت فرانکس با ویتارا در ابعاد آن است. گرند ویتارا دارای طول 4345 میلیمتر و فاصله محوری 2600 میلیمتر است اما فرانکس از آنجا که ویژه بازار هندوستان طراحی و تولید شده است دارای طول 3995 میلیمتر و فاصله محوری2520 میلیمتر است. یعنی با وجود 35 سانتیمتر طول کمتر، تنها به اندازه 8 سانتیمتر فضای داخلی کوچکتری دارد و این یعنی شاهکار مهندسی ژاپنی. البته عرض هر دوی آنها 1765 میلیمتر است. با توجه به ابعاد فرانکس و مشکلات روز افزون ترافیک و جای پارک در شهرهای شلوغی مانند تهران، شاید فرانکس با وجود داشتن فضای بار کمتر خودرویی جذابتر جهت ترددهای روزمره شهری باشد.

سوزوکی فرانکس

گراند ویتارا همواره در تمامی سالهای حضور خود در بازار ایران یکی از خوشنام ترین و پر طرفدارترین خودروها در کلاس قیمتی و ابعادی خود بوده و هست. جیمنی هم در تمام بازارهایی که در دنیا حضور پیدا کرده همواره به عنوان خودرویی محبوب شناخته می شود، لذا امیدواریم که شرکت راساموتور خاورمیانه به عنوان متولی جدید خودروهای سوزوکی در بازار ایران بتواند این نام نیک را برای این برند سرشناس جهانی حفظ کرده و ارتقاء دهد.

 

گزارش: علیرضا بشارتی

عکس: نیما صمدی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی