قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

پیش از این اخبار رونمایی ب ام و سری 5 جدید در ایران را منتشر کرده بودیم. حالا مدتی است از عرضه این سدان اسپرت به بازار می گذرد، فروشش آغاز شده و پلاک ملی نیز دریافت کرده است. سری 5 همواره حضور پررنگی در بازار ایران داشته، اما حضور در این کلاس (سدان های نیمه لوکس و اسپرت) هیچ وقت بی رقیب نبوده و سری 5 در این مدت سهم بازار را با رقبایی نظیر مرسدس بنز E کلاس و لکسوس GS شریک بوده. اما اینبار، حضور سری 5 در ایران متفاوت است. نسل جدید سری 5 در حالی به ایران آمده که مرسدس بنز E کلاس حضورش در بازار ایران از همیشه کمرنگ تر است و فعلا خبری از عرضه نسل جدید لکسوس GS در ایران نیست. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا نگاهی به جدیدترین مدل ب ام و سری 5 در بازار ایران داشته باشیم.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی کرد:

هفتمین نسل ب ام و سری 5 با کد اتاق G30 شناخته می‌شود. سری 5 با 4 دهه سابقه، حالا محافظه‌کارانه‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند. این سری ب ام و آن‌قدر محبوب و پرفروش است که ب‌ام‌و از تغییرات انقلابی در نسل جدیدش خودداری کرده و بیش‌تر می‌توان گفت مدل ۲۰۱۷ تکامل‌یافته نسل قبل است. البته این درحالی است که خود ب‌ام‌و معتقد است هیچ نقطه‌ای از سری 5 جدید به قبل شبیه نیست. باید قبول کرد که تشابه‌گرایی دامن ب‌ام‌و را نیز گرفته و نسل جدید سری 5 مخصوصا در طراحی قسمت جلو شباهت فراوانی با سری 7 دارد. اتصال چراغ‌های جلو به جلوپنجره‌های معروف کلیوی باعث شده عرض خودرو بیش‌تر به نظر برسد.

ب ام و سری 5

در مسیر بهبود آیرودینامیک ب ام و سری 5 جدید، در این نسخه تیغه‌هایی فعال در جلوپنجره تعبیه شده که باعث بهبود آیرودینامیک می‌شوند. این در حالی است که در آزمون آیرودینامیک، سری ۵ جدید ضریب درگ ۰.۲۲ را در کارنامه خود ثبت کرده که از این نظر نسبت به سایر هم‌کلاسان خود بی‌نظیر است و با کوپه‌ای مثل ب ام و i8 مقایسه می‌شود. این تیغه‌ها در زمان نیاز رادیات به خنک‌کاری باز می‌شوند و در مواقع دیگر برای بهبود آیرودینامیک بسته‌اند.

ب ام و سری 5

ابعاد بدنه نسبت به مدل قبلی بزرگ‌تر شده به این صورت که ۳۶ میلی‌متر به طول بدنه و ۷ میلی‌متر به فاصله میان محورها اضافه شده است. این افزایش ابعاد به بهبود فضای کابین کمک کرده و فضای صندوق بار نیز با ۵۳۰ لیتر حجم، حالا ۱۰ لیتر بیش‌تر از قبل است. علی‌رغم درشت شدن هیکل سری 5، به لطف استفاده از پلت‌فرم CLAR که در نسل جدید سری 7 نیز به چشم می‌خورد، وزن بدنه حدود 100 کیلوگرم کاهش پیدا کرده. در ساخت این سدان نیمه‌لوکس استفاده گسترده‌ای از آلومینیوم شده اما مثل سری 7 خبری از ساختار کربنی در طراحی شاسی نیست.

ب ام و سری 5

داشبورد ب ام و سری 5 جدید با اقتباس از سری 7 طراحی شده و باید گفت فضای کابین راننده‌محورترین حالت را در چندسال اخیر تجربه می‌کند و کاملا باکیفیت‌تر از قبل است. مجموعه کنسول مرکزی به سمت راننده کشیده شده و ملزومات راننده در اولویت هستند. یک صفحه نمایش ۸.۷ اینچی (۱۰.۲ اینچی به‌صورت آپشنال) روی کنسول نصب شده که با تکنولوژی جدید تشخیص حرکت دست و کنترل صوتی عمل می‌کند. علی‌رغم استفاده از این سیستم و بهره‌بردن از سیستم کنترلی iDRIVE، تنظیمات الکتریکی سری ۵ هم‌چنان پیچیده است و حواس راننده را پرت می‌کند. در حدی که کار کردن به صفحه نمایش و سیستم‌های مختلف در حال رانندگی می‌تواند یک چالش بزرگ برای راننده باشد!

ب ام و سری 5

گزارش خودرو

سری 5 جدید هم‌چون قبل با پیشرانه های متنوعی عرضه می‌شود. نکته جالی در خصوص نسل جدید این‌جاست که تمامی مدل های سری 5 جدید قابلیت سفارش داده شدن به صورت 2 دیفرانسیل را دارند. در نسخه 4 چرخ متحرک xDRIVE، برای اولین‌بار قابلیت فرمان‌پذیری هر 4 چرخ (INTEGRAL ACTIVE STEERING) وجود دارد. یعنی در مواقع مورد نیاز به چرخ‌های عقب نیز فرمان داده می‌شود تا سری 5 جدید هندلینگی چالا‌ک‌تر، بازخورد سریع‌تری از فرمان و چسبندگی بیش‌تری از نسخه دیفرانسیل عقب را در پیچ‌های تند و مانورهای ناگهانی به نمایش بگذارد. البته نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران از نوع دیفرانسیل عقب است که این ویژگی در کنار پیشرانه توانمند می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد.

تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

ب‌ام‌و در کنترل سروصداهای اضافی سری ۵ جدید موفق بوده، قسمت‌هایی از پیشرانه سری ۵ با کاهش‌دهنده صدا SYNTAK پوشانده شده و با سیستم کنترل پویای کمک فنرها و حالت رانندگی تطبیقی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا سری ۵ جدید ساکت‌تر و روان‌تر از همیشه به نظر برسد. سیستم تعلیق ترکیب دوجناقی در جلو و مولتی‌لینک در عقب دارد و عملکرد آن در کل مشابه نسل قبلی است. با این تفاوت که در مدل جدید هندسه تغییر کرده و در ساخت‌اش استفاده گسترده‌ای از آلومینیوم شده است. هنگام رانندگی با سری 5 تعامل مستقیم میان گشتاور وارد شده به چرخ‌ها و زاویه فرمان با راننده حس بسیار خوبی است و باید گفت فرمان ب‌ام‌و سبک‌تر، سریع‌تر و واضح است است.

ب ام و سری 5 جدید در نسخه 530 به بازار ایران می‌آید که از یک پیشرانه 2 لیتری تویین‌پاور توربو (توربو دومرحله‌ای) برخوردار است. این پیشرانه کم‌حجم و پربازده 252 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با توجه به آیرودینامیک فوق‌العاده، در شتاب‌گیری وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد. این پیشرانه با یک گیرباکس ۸ سرعته جفت شده که در سرعت و واکنش زبان‌زد است و جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد.

مشخصات فنی ب ام و 530 مدل 2017

کلاس: سدان بزرگ
گیرباکس: 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک: دیفرانسیل عقب
پیشرانه (سیلندر): ۴ سیلندر تویین پاورتوربو
حجم موتور: 1998 سی سی
قدرت: 252 اسب‌بخار در 5200 تا 6500 دور
گشتاور: 350 نیوتن‌متر در 1450 تا 4800 دور
توان وزنی مخصوص:
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر
شتاب صفرتاصد: 6.2 ثانیه
وزن: 1615 کیلوگرم
مشخصات تایر: 225/55 رینگ 17 اینچی
مصرف ترکیبی: حدود 6 لیتر
حجم باک: 68 لیتر

امکانات ب ام و سری 5 جدید:

چراغ های LED  تطبیق پذیر در جلو-نور بالای فعال-جلوپنجره های فعال با تیغه های باز شونده- سانروف برقی-آیین های تاشو برقی- پوشش چرمی صندلی ها و فرمان- پوش فلزی پدال ها-نسخه 6.0 سیستم Idrive-هدآپ دیسپلی (نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو)-صفحه نمایش 10.3 اینچی با قابلیت اجرای فرمان های صوتی و تشخیص حرکت دست-صندلی های برقی جلو مجهز به گرمکن (ماساژور و حافظه در نسخه فول آپشن)-سیستم صوتی هارمن کاردن مجهز به 16 بلندگو-سیستم نمایش 3 بعدی خودرو برای پوشش نقاط کور-پارک اتوماتیک

 

 

پیشنهاد نهایی:

همچون سری 7 جدید که در بازار ایران با کمرنگ شدن و بهتر بگوییم متوقف شدن واردات رقبایی نظیر بنز S کلاس و لکسوس LS حسابی پرطرفدار شده و استقبال گسترده ای از آن در بازار ایران به عمل آمده، پیش بینی می شود حضور سری 5 جدید نیز در وضعیتی که تعداد E کلاس های نسل جدید وارد شده در کشور محدود است، با استقبال گسترده ای مواجه شود و 530 مدل 2017 بتواند در این مسیر باز و بی رقیب بتازد. سزی 5 جدید مشخصات قابل قبول، طراحی و پرفورمنس هیجان انگیزی دارد، اما باید دید که خدمات پس از فروش شرکت وارد کننده تا چه حد می تواند خیال خریداران را از خرید سری 5 راحت کند. این در حالی است که توربوشارژر پیشرانه های مدرن ب ام و به بنزین نچندان با کیفیت کشورمان روی خوش نشان نداده اند.

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

نسخه ب ام و برای التیام جنون سرعت!/ نگاهی به ب ام و M5 جدید

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

شروعی دوباره برای جنتلمن کره ای/ نگاهی به سانگ‌ یانگ رکستون جدید

نسخه کوچک تر سانتافه / نگاهی به هیوندای توسان کرمان موتور

هایما اس 5 چه در چنته دارد؟ +قیمت احتمالی

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

“بیراهه روی” با بار اضافه! / مقایسه پیکاپ ریچ و کاپرا2

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

دست دوم‌های هیجان انگیز/نگاهی به زانتیا و هیوندای آوانته

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

اولین نماینده قد بلند چری برای حضور در اروپا/ معرفی چری Exeed TX

تویوتا با پرادو ۲۰۱۸ به جنگ مسیرهای صعب‌العبور آمد

تغییر لوگوی خودروهای لوکس ب ام و

برابوس راکت ۹۰۰ سریع ترین کروک 4 سرنشینه

نسخه ب ام و برای التیام جنون سرعت!/ نگاهی به ب ام و M5 جدید

فرزند قد بلند پورشه پوست انداخت/ آشنایی با نسل جدید پورشه کاین

 

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

نظر شما !!