پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مسابقه سرعت

گزارش اختصاصی سومین راند مسابقات سرعت در پیست آزادی

روزی که جنس سرعت جور بود! به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو: سومین مرحله از سری مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور در رشته سرعت، جمعه بیست و یکم مهر ماه همچون همیشه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مرحله از رقابت ها 99 شرکت کننده از استان های مختلف کشور در 9 کلاس […]

javankhodro
یکشنبه - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

روزی که جنس سرعت جور بود!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

سومین مرحله از سری مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور در رشته سرعت، جمعه بیست و یکم مهر ماه همچون همیشه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مرحله از رقابت ها 99 شرکت کننده از استان های مختلف کشور در 9 کلاس با هم به رقابت پرداختند. در این مسابقه نیز همچون مرحله قبل شرکت های گلُ بال موتور  و ایلیا موتور با دو برند Lotus و Motul اسپانسری این مسابقه را بر عهده داشتند. در واقع حضور این دو برند برای سومین بار در مسابقات سرعت و حمایت از این رشته ورزشی را باید به فال نیک گرفت زیرا حضور اسپانسرها در ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی باعث پیشرفت این ورزش خواهد شد.

پیست آزادی در هفته قبل از مسابقه روزهای شلوغی را سپری کرد. زیرا بسیاری از شرکت کنندگان برای ست آپ خودرو و تمرین در روزهای هفته از پیست استفاده کردند. روز 4 شنبه اوج تمرینات و البته رقابت های زیر پوستی شرکت کنندگان بود. ضمن این که چند خودروی تازه ست آپ شده نیز در کلاس های مختلف از جمله کلاس آزاد در پیست حضور یافتند تا تنور رقابت ها به خصوص در کلاس های GT و آزاد گرم تر از قبل شود. در روز تایم گیری نیز تایم هایی به ثبت رسید که بسیار امیدوار کننده بود. تایم 57.42  فرشید طراح و 75.44هاشم علما در کلاس BP-GT یکی از نزدیک ترین و بهترین تایم هایی بود که در روز 5 شنبه به ثبت رسید. همچنین اشکان مسگرها نیز با ثبت تایم 56.22 در کلاس 2000GT و فاصله حدود 2 ثانیه ای با نفر دوم نشان داد مثل همیشه آماده پیکار است. البته روز تایم گیری روز پرحاشیه ای هم بود زیرا برخورد محمد باقرزاده با خودروی ب ام و E30 با فورد صفا احمدی در دور Warm up قبل از آغاز تایم گیری باعث آسیب به رینگ لاستیک عقب و بدنه خودروی صفا احمدی شد. به همین دلیل در روز مسابقه نیز تیم Nemesis در رقابت حضور پیدا نکردند تا کلاس آزاد گروپ 2 نیز تشکیل نشود. البته در حالی که همه تصور می کردند فورد هم به مسابقه نخواهد رسید، اما در کمال تعجب صبح جمعه راس ساعت مقرر در پیست حضور یافت آن هم با بدنه ای سالم!

مسابقه در روز جمعه همانطور که از قبل گفته شده بود راس ساعت 10 صبح آغاز شد. زیرا این مرحله از رقابت ها به صورت زنده از شبکه ورزش پخش می شد و به همین دلیل مسابقه کمی زودتر از معمول آغاز شد. در کلاس پراید رقابت ها در چند درو اول جالب بود و جابجایی های زیادی به خصوص در همان دور اول انجام شد. شروین یگانه نیز رقابت سختی با ایمان عرب زاده داشت و در نهایت بعد از چند جابجایی در پیچ دوم برخورد این دو خودرو باعث خروج شروین یگانه از مسیر شد تا اعلام نتایج قطعی این کلاس بعد از اعلام نظر کمیته داوران اعلام شود. دیگر پیکار جذاب در کلاس BP-GT بود. جایی که فرشید طراح، هاشم علمائی با خودروی قبلی محمد مهری و لاله صدیق در 3 خط اول مسابقه قرار داشتند. ضمن این که در خطوط عقب هم رانندگانی مثل محمد مهری منتظر بودند تا از اشتباه حریفان بیشتری بهره را ببرند. بعد از استارت این علمائی بود که توانست خودش را به خط یک برساند و فرشید طراح در خط دو جای گرفت. پشت سر این دو نیز محمد مهری که دو دور اول را آتشین رانده بود جای داشت و لاله صدیق هم در خط چهارم می راند. اما در یکی از صحنه ها خودروی فرشید طراح با دودی غلیظ آبی رنگ همراه شد و پیشرانه اش از کار باز ایستاد تا مسابقه را با بدشانسی ترک کند. به این ترتیب علمائی، مهری و صدیق توانستند به ترتیب از خط پایان عبور کنند.

کلاس 2000 GT از جمله جذاب ترین کلاس هایی است که در سال های قبل با حضور خودروها و رانندگان تکنیکی مثل ادموند آورند، نادر جعفری، اشکان مسگرها، علیرضا حیدری، محمدرضا طالب نیا، اکبر هاشمی، سیامک موسوی و … همیشه از جذابیت های بالایی برخوردار بود. هر چند این بار هم به دلیل رقابت نزدیک اشکان مسگرها و علی مرتاضی پیکار جدی در این کلاس شکل گرفت اما این دو راننده با بقیه فاصله زیادی داشتند. اشکان مسگرها که در لحظه استارت در خط یک قرار داشت، در لحظاتی جایش را به علی مرتاضی و هوندا CRX سرحال او داد. در ادامه مسابقه مسگرها با تویوتا 1.6 بسیار تلاش کرد تا از مرتاضی سبقت بگیرد. ترمزگیری او در پیچ های یک و دو می تواند یک کلاس آموزشی برای جوان تر ها باشد. به قول یکی از دوستان سبک رانندگی مسگرها انقدر تکنیکی و مدرسه ای است که انگار یک هواپیما را روی حالت Auto pilot گذاشته اید و همه چیز تحت کنترل دقیق سیستم های هوشمند است.  سرانجام مسگرها توانست از مرتاضی عبور کند و یک م کم فاصله این دو زیاد شد تا در نهایت مسگرها، مرتاضی و محمدرضا روحی به ترتیب سکوهای اول تا سوم را تصاحب کنند.

دو کلاس اسپرت شهری نیز برگزار شد که شروین یگانه سوار بر لوتوس Cup 220 در اولی دوم شد و در دومی اول! رقابت لوتوس قرمز رنگ 217 اسب بخاری او با پورشه 718 کامران واقف با 300 اسب بخار نیرو در نهایت به نفع واقف تمام شد اما در کلاس بعدی لوتوس برتری هایش را نسبت به تویوتا GT86 که یک کوپه خوش دست و دینامیک است ثابت کرد. به خصوص در ترمزگیری ها و پیچ ها تفاوت های محسوسی در عملکرد دو خودرو دیده می شود.

کلاس آزاد این بار کمی متفاوت بود. صفا احمدی که شبانه فورد را دوباره احیا کرده بود در خط استارت قرار داشت. کنارش حسن جلیلی با کامارو، غلامرضا جنیدی با ست آپ جدید BMW 10 سیلندر، ساسان افشاری که بعد از 15 سال دوباره با ب ام و به مسابقات بازگشته بود، مهدی علی اکبری با پونتیاک ترانس ام و ترمزهای جدید، محمد مهری با پرایدی تا دندان مسلح، فرهاد بابا طاهر با BMW 8 سیلندر و باز هم اشکان مسگرها حضور داشتند. در لحظه استارت حسن جلیلی توانست با استارتی زیبا کمی از صفا احمدی پیشی بگیرد اما در ادامه این غلام رضا جنیدی بود که توانست خودش را به جایگاه دوم برساند. چند دور بعد فاصله ها افزایش یافت و چند خودرو هم با نقص فنی رو به رو شدند و مسابقه را ترک کردند. در نهایت صفا احمدی، غلامرضا جنیدی و مهدی علی اکبری توانستند سریع تر از بقیه به خط پایان برسند.

رضا پازند مسئول کمیته سرعت فدراسیون در پایان مسابقه طی گفت و گویی کوتاه با جوان خودرو در خصوص این مسابقه گفت: خوشبختانه از نظر فنی و نظم مسابقه خوبی بود. تیم برگزاری مدتی است که تغییر کرده و اقای سید رضا موسوی و تیمشون خوشبختانه کارنامه خوبی داشتند. ضمنا بخش زیادی از مشکلات داوری به کمک ایشون حل شده و در آینده هم حتما بهتر خواهیم شد. پازند افزود: سعی می کنیم که کمک کنیم دوستان به سمت کلاس های GT بروند زیرا کلاس های استاندارد امتیاز قهرمانی ندارد. باید سعی کنیم حواشی راننده ها کم تر شود و بیشتر به مسابقه توجه و تمرکز کنند.

ما با هیچ راننده و تیمی در اجرای قوانین فنی و اجرایی تعارف نداریم و یقین بدانید مسابقه به مسابقه قوانین سختگیرانه تر اجرا می شود تا برسیم به نقطه ای که نظم و قوانین را هر کسی رعایت کند. به خصوص در بخش قوانین انضباطی انتظار داریم هر مشکلی هست به کمیته مراجعه شود زیرا مرجع رسیدگی به این مشکلات کمیته است نه اشخاص. در خصوص آی دی کارت های حاضرین در پیست هم در آینده سختگیری هایی خواهیم داشت و اجازه نمی دهیم پیت استاپ شلوغ باشد. مسئول کمیته سرعت در پایان گفت: من از اسپانسرهای مسابقه کمال تشکر را دارم که این ورزش را حمایت می کنند و امیدوارم در آینده هم ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری از وجود انها بهره مند باشد.

در نهایت در روزی که مسابقه سرعت هم کلاس های GT داشت، هم اسپانسر و هم پخش تلویزیونی، سکوها هم لبریز از تماشاگر شد تا  اصطلاحا جنس سرعت جور باشد. در پایان سومین مرحله نتایج زیر رقم خورد:

? کلاس ۴۰۵

مهرداد صفری استان اصفهان

⃣ علی اکبر مقیمی استان تهران

⃣ امین جعفریان استان اصفهان

? کلاس ۲۰۶

1️⃣ شروین یگانه استان خوزستان

2️⃣ شایان افتخاری استان تهران

3️⃣ آرش خامنه استان خوزستان

? کلاس BP استاندارد

1️⃣ علی شیرزاد استان اصفهان

2️⃣ احمدرضا افشاری استان فارس

3️⃣ محسن محمدی استان فارس

? کلاس BP.GT

1️⃣ هاشم عُلمائی استان خراسان رضوی

2️⃣ محمد مهری استان خراسان رضوی

3️⃣ لاله صدیق استان تهران

? کلاس GT 2000

1️⃣ اشکان مسگرها استان تهران

2️⃣ علی مرتاضی استان تهران

3️⃣ محمدرضا روحی استان البرز

? کلاس اسپرت شهری 1

1️⃣ شروین یگانه استان خوزستان

2️⃣ ایمان کاظمی استان تهران

3️⃣ کامران واقف استان تهران

? کلاس اسپرت شهری 2

1️⃣ کامران واقف استان تهران

2️⃣ شروین یگانه استان خوزستان

3️⃣ کوروش نقیبی استان تهران

? کلاس آزاد

1️⃣ صفا احمدی استان تهران

2️⃣ غلامرضا جنیدی استان تهران

3️⃣ مهدی علی اکبری استان تهران

? کلاس پراید :نتایج این کلاس بعد ازبررسی های کمیته داوران اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

حضور روغن موتور موتول در پیست آزادی + فیلم

این افزودنی های با ارزش! / روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

گزارش کامل دومین راند مسابقات سرعت قهرمانی کشور (اختصاصی جوان خودرو)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی