پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تست تصادف

اهمیت طراحی تونل موتور و گیرباکس در تصادفات از جلو

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو : آیا می دانید یکی از مهمترین آسیب ها به خصوص در تصادفات از رو به رو به پاها وارد می شود؟ بخش زیادی از مصدومیت های ناشی از برخورد از رو به رو ناشی از حرکت موتور و گیرباکس به سمت داخل کابین و برخورد انها با پاهای […]

امیر
چهارشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو :

آیا می دانید یکی از مهمترین آسیب ها به خصوص در تصادفات از رو به رو به پاها وارد می شود؟ بخش زیادی از مصدومیت های ناشی از برخورد از رو به رو ناشی از حرکت موتور و گیرباکس به سمت داخل کابین و برخورد انها با پاهای سرنشینان است.

در طراحی یک خودرو از جمله مهمترین مسائلی که توسط طراحان لحاظ می شود حفاظت از جان سرنشینان است. از این رو اجزاء مختلف خودروها به جز طراحی ظاهری زیبا باید از نظر ایمنی در تصادفات هم مورد آزمایش قرار بگیرند. به همین دلیل است که به طور مثال روند تولید خودروها از دهه 50 میلادی به بعد به گونه ای پیش رفت که دیگر از داشبوردهایی با روکش سخت فلزی استفاده نشد و کم کم داشبورد خودروها با روکش های چرمی و دیگر مواد مصنوعی ساخته شدند. در طراحی شاسی و بدنه خودرو نیز که مهمترین بخش ها در حافظ جان سرنشینان می باشد، همواره سعی می شود انرژی حاصل از تصادف جذب شده و در تمام سطوح شاسی و بدنه پخش شود تا کمترین میزان آسیب به سرنشینان برسد.

به همین منظور در شاسی و بدنه نقاط مختلفی با اهداف مختلف طراحی می شوند. یکی از این نقاط خرپا نام دارد! این نقاط در زمان تصادفات مثل یک ترمینال عمل کرده و انرژی حاصل از برخورد را به دیگر نقاط انتقال می دهند. در علم استاتیک و دینامیک که در طراحی صنعتی کاربرد بسیاری دارند، خرپاها از اصلی ترین بخش های یک شاسی و بدنه به حساب می آیند که توسط مهندسین سازه طراحی می شوند. اما اگر شدت برخورد  از رو به رو آنقدر بالا باشد که سرشاسی ها و ترمینال های تقسیم، نیروی تصادف توان مقاومت در برابر برخورد را نداشته باشند، آنوقت بدنه خودرو تخریب شده و ضربه به موتور و گیرباکس می رسد. به این ترتیب این دو بخش به سمت کابین حرکت می کنند. از اینجا به بعد هنر طراحی ایمنی است که می تواند ضامنی برای کاهش آسیب به سرنشینان شود. زیرا در بعضی از خودروها موتور و گیرباکس وارد کابین شده و با بدن سرنشینان برخورد می کند. اما در بعضی دیگر موتور و گیرباکس از تونلی که در شاسی خودرو طراحی شده است به سمت پایین حرکت می کنند تا وادر کابین نشوند.

کابین BYD S6

کابین BYD S6

به طور مثال در طراحی شاسی و بدنه خودروی BYD S6 که توسط شرکت کارمانیا  و با استفاده از پلتفرم لکسوس سری RX در ایران ساخته می شود، از چنین قابلیت ایمنی استفاده شده است. به همین دلیل این خودرو در بخش تست تصادفات از رو به رو (Adult Occupant) می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. البته این خودرو دارای امکانات ایمنی دیگری مثل سیستم ترمزهوشمند BOS – سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD – سیستم ترمز ضد قفل ABS  ساخت بوش آلمان – دیسک های عقب و جلو خنک شونده و 6 کیسه هوای ایمنی نیز می باشد. این خودرو با موتور 2.4 لیتری و 160 اسب بخار نیرو در سایت تولیدی شرکت کارمانیا در ارگ جدید بم تولید می شود. موتور قدرتمند این خودرو می تواند 229 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده بگذارد. همچنین S6 از یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می برد.

گزارش : امید آذرزمانی

خودروسازی کارمانیا باز هم قیمت BYD S6 را ثابت نگه داشت

آمادگی امداد خودرو کارمانیا در ایام محرم

گزارش نمایشگاه خودرو تبریز (۵)/ F3 در کانون توجهات غرفه کارمانیا

گزارش نمایشگاه خودرو تبریز (1)/حضور کارمانیا با سبدی متنوع از محصولات بی وای دی

حضور کارمانیا در نمایشگاه خودرو البرز

کارمانیا میزبان تسلا S

بررسی BYD S6 و BYD E6 به بهانه جشنواره نوروزی کارمانیا

بستر امن سایت کارمانیا برای خریداران اینترنتی BYD

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی