پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه فنی کیا پیکانتو و هیوندای i10

مقایسه کیا پیکانتو و هیوندای i10 / فسقلی های جذاب!

خیابان های شلوغ و کمبود جای پارک در شهرهای پرترافیک، شهروندان را مجاب به استفاده از خودروهای کوچک و جمع و جور می کند. این خودروها تا سال ها پیش جایی در سبد محصولات خودروسازها نداشتند، اما رفته رفته تنوع شان افزایش یافت و بازار به ان ها تمایل نشان داد. در سال های اخیر […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۶

خیابان های شلوغ و کمبود جای پارک در شهرهای پرترافیک، شهروندان را مجاب به استفاده از خودروهای کوچک و جمع و جور می کند. این خودروها تا سال ها پیش جایی در سبد محصولات خودروسازها نداشتند، اما رفته رفته تنوع شان افزایش یافت و بازار به ان ها تمایل نشان داد. در سال های اخیر تنوع خودروهای هاچ بک در بازار ایران نیز گسترش یافته و در حال حاض اگر قصد هاچ بک سواری داشته باشید، می توانید در کلاس ها و رنج قیمت های مختلف انتخاب کنید. در اینجا 2 هاچ بک کوچک که در کلاس سوپر مینی جای می گیرند را در مقابل یکدیگر قرار می دهیم. کوچولوهایی از کره که مشخصات مشابهی با یکدیگر دارند و  یکی از آن ها داخل کشور تولید و دیگری به کشور وارد می شود. کیا پیکانتو و هیوندای i10 خودروهای مورد بحث ما هستند. گزینه هایی مناسب و کم صرف برای تردد در شهرهای شلوغ.

هیوندای i10

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

هیوندای i10

پس از لغو تحریم‌ها قراردادهای خودرویی چشم‌گیری در سال 95 میان خودروسازان وطنی و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی منعقد شد. یکی از مهم‌ترین این قراردادها، توافقی بود که کرمان‌موتور و هیوندای برای تولید 2 محصول جدید در ایران امضا کردند و هیوندای پس از سال ها دوباره به آغوش کرمان موتور بازگشت.

هیوندای i10

هیوندای i10 و هیوندای i20 دو خودرویی هستند که پس از از سرگیری همکاری کرمان موتور و هیوندای داخل کشور تولید می شوند. با این وجود می‌توان گفت با صرف نظر از ترکیه و هند، ایران پس از موزامبیک و الجزایر، بزرگ‌ترین پایگاه مونتاژ هیوندای به‌صورت CKD در جهان شناخته می‌شود. پس از این نظر باید گفت که i10 نسبت به پیکانتو شرایط متفاوتی در عرضه دارد. i10  در گروهی جذاب جای می گیرد که تنوع اعضایش روز به روز در حال افزایش است. سگمنتی که پیکانتو سابقه بیشتری از i10 در آن دارد.

هیوندای i10 بر خلاف پیکانتو، نخستین بار است که در ایران عرضه شده. i10 در سال 2008 به بازار آمد. نسل دوم این هاچ‌بک مینی در نمایشگاه فرانکفورت 2013 معرفی شد. در ساخت نسل دوم از ویژگی‌های مختلف کیا پیکانتو بهره زیادی گرفته شده است. 3 سال پس از تولید نسل دوم، هیوندای تصمیم گرفت ظاهر i10 را دست‌خوش تغییراتی جزیی کند. چندی پیش نسخه فیس‌لیفت i10 در نمایشگاه پاریس 2016 تحت عنوان مدل 2017 رونمایی شد. جالب این‌جاست که کرمان‌موتور مدل فیس‌لیفت 2017 را برای عرضه در ایران انتخاب کرده. از تغییرات ظاهری نسخه فیس‌لیفت می‌توان به جلوپنجره جدید، اضافه شدن پرژکتورهای دی‌لایت به 2 طرف جلوپنجره و رینگ‌های 14 اینچی با طرح متفاوت اشاره کرد.

هیوندای i10

i10 در مرکز طراحی هیوندای در اروپا (کشور آلمان) طراحی شده و در کشور ترکیه تولید می‌شود. از فضای کابین i10 باید به اندازه بدنه‌اش انتظار داشت. صندلی‌های جلو راحت هستند اما صندلی ردیف عقب از نظر فضای پا و فضای عرضی شانه‌ها به درد افراد قدبلند و درشت‌هیکل نمی‌خورد. درست وضعیتی که در پیکانتو نیز شاهد آن هستیم. در عوض i10 یکی از بزرگ‌ترین صندوق بارها را میان خودروهای A سگمنت یا همان خودروهای مینی دارد. حجم صندوق بار به 252 لیتر می‌رسد. فضای کابین i10 طراحی جالبی دارد و هم‌چون سایر محصولات جدید هیوندای، به سیستم چند رسانه‌ای جدید مجهز شده.

مشخصات فنی هیوندای i10

هیوندای، i10 را در 2 نسخه 3 و 4 سیلندر عرضه می‌کند. خوشبختانه مدل انتخاب شده برای عرضه در ایران از نوع 4 سیلندر 1.25 لیتری است که می‌تواند 86 اسب‌بخار و 121 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. از نظر فنی i10 چیزی از پیکانتو کم ندارد. هم‌چنین از میان 2 گیرباکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک، نمونه اتوماتیک برای بازار ایران انتخاب شده تا در خیابان های پرترافیک خبری از خستگی راننده نباشد.

هیوندای i10

کیا پیکانتو

طراحی ظاهری پیکانتو، علی‌رغم ابعاد کوچکش جذابیت‌های زیادی دارد. در نسخه فیس‌لیفت سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های عقب تغییر کرده‌اند. اما در مدل مجهز به بادی‌کیت اسپرت، وسعت تغییرات بیش‌تر است و سپرهای اسپرت با آبشش‌هایی در طرفین، دیفیوزر عقب، ورودی بزرگ هوا در سپر جلو و رینگ‌های اسپرت ۱۵ اینچی دست‌بهدست هم داده‌اند تا پیکانتو کاملا اسپرت و جذب به نظر برسد. همچنین کیفیت رنگ بدنه پیکانتو نسبت به i10 بهتر است.

کیا پیکانتو

برعکس نمای ظاهری که به جزییات آن توجه ویژه‌ای شده، در فضای کابین شاهد طراحی ساده و معمولی هستیم. البته در مدل جدید جزییاتی در کابین به‌منظور جذابیت بیش‌تر تغییر کرده‌اند. به‌طور مثال پدال‌های گاز و ترمز به روکش استیل مزین شده‌اند. در مدل اسپرت جدید، ترکیب رنگ قرمز و مشکی کابین بیش‌ازپیش نظر سرنشینان را به خود جلب می‌کند. ارگونومی کابین مناسب است، اما کیفیت قطعات در بعضی قسمت‌ها چنگی به دل نمی‌زند.

کیا پیکانتو

با این وجود کیفیت بعضی قسمت‌ها نسبت به قبل بهبود داشته است. به‌طور مثال، کیفیت قطعات نقره‌ای‌رنگ کابین جوری است که نمی‌توان روی دوام آنها حساب باز کرد و برای پوشش داشبورد و پنل درب‌ها نیز از متریالی ارزان‌قیمت استفاده شده است. البته کیفیت مونتاژ قطعات کابین دلچسب است و خبری از سروصداهای اضافی نیست. البته در این مقایسه این نکته را هم نباید فراموش کرد که پیکانتو در مقابل یکی از با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل با 4 ستاره کیفی در کارنامه اش قرار گرفته است.

کیا پیکانتو

فضای صندلی‌های جلو مناسب است و صندلی ردیف عقب نیز 2 نفر گنجایش دارد. در پشت صندلی‌های ردیف عقب محفظه بار ۲۰۰ لیتری تعبیه شده که چندان کاربردی نیست و تنها برای قرار دادن کیف دستی و بارهای کم‌حجم مناسب به نظر می‌رسد. این مساله در مقابل صندوق بار جادارتر هیوندای یک نقطه ضعف به شمار می رود. نسخه فول ۲۰۱۷ از امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو و فرمان، ۶ ایربگ، آینه‌های تاشو برقی، سانروف، دی‌لایت، تهویه اتوماتیک و سنسور باران بهره می‌برد.

کیا پیکانتو

مشخصات فنی کیا پیکانتو

یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که ۱۲۴۸ سی‌سی حجم دارد، مامور شده تا قوای محرکه این جارو برقی کوچک را تامین کند! تعریف خوب وزن ۸۵۰ کیلویی پیکانتو با قدرت ۸۵ اسبی پیشرانه باعث شده تا این کوچولو کره‌ای در ترافیک‌های شهری تندوتیز و چابک نشان دهد و شتاب‌گیری اولیه‌ای در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ داشته باشد. در طول حرکت تعویض دنده‌های گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک به نرمی انجام می‌شود و فرمان نیز عملکرد نرمی دارد. برای افزایش پایداری از یک سیستم تعلیق سفت استفاده شده که حس شدن دست‌اندازها در کابین و سواری نسبتا خشکی را برای پیکانتو به ارمغان می‌آورد. مصرف ترکیبی پیکانتو رقمی کم‌تر از ۶ لیتر را نشان می‌دهد و همچون i10 از هاچ بک های کم مصرف قابل انتخاب به شمار می رود.

نتیجه گیری

همان طور که تا اینجا دستگیرتان شده، این هاچ بک های کوچک با توجه به فضای محدود کابین و صندوق بار چندان مناسب استفاده خانوادگی نیستند. اما اگر هر روز مجبور به تردد در خیابان های شلوغ هستید، پیکانتو و  i10 می توانند یاری وفادار برایتان باشند. به راحتی برایشان جای پارک پیدا می شود و مصرف سوخت پایین شان باعث می شود تا زیاد در صف های پمپ بنزین وقت تلف نکنید.

بررسی فنی ام وی ام X33S / دنده سنگین ام وی ام برای عبور از سربالایی رقابت!

بررسی فنی جک j4 / جمع محصولات جک در سبد کرمان موتور جمع شد

بررسی فنی نیسان جوک / شاسی بلندی که خنده به لبتان می آورد!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

داستر در پسا فیس لیفت!/ تست و بررسی میدانی رنو داستر 2016

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی