وکترا سدان متوسط و نیمه لوکس اپل، که از پلت فرم و پایه موتور مشترک با دوو اسپرو بهره می برد، در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ وارد کشور می شد. اپل وکترا نخستین بار در سال ۱۹۷۰ و با نام آسکونا معرفی شده بود. اما در سال ۱۹۸۸، برای نخستین بار از نام وکترا […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند
یکی از برندهای اروپایی که در اولین سال های دهه هفتاد هجری شمسی میان مردم ایران طرفداران بسیاری پیدا کرد، اپل، یکی از زیر مجموعه های جنرال موتورز بود. محصولات اپل در ایران تنوع نسبتا خوبی داشت و دایره مخاطبانش نسبت به دوو و هوندا گسترده تر بودند. در میان محصولات دهه نودی اپل هم مدل های هاچ بک به چشم می خورد، هم سدان لوکس بزرگ، هم سدان کوچک و هم سدان متوسط و استیشن واگن. وکترا سدان متوسط و نیمه لوکس اپل، که از پلت فرم و پایه موتور مشترک با دوو اسپرو بهره می برد، در سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ وارد کشور می شد. وکترا نخستین بار در سال ۱۹۷۰ و با نام آسکونا معرفی شده بود. اما در سال ۱۹۸۸، برای نخستین بار از نام وکترا برای این اتاق اپل استفاده شد. تولید این مدل از وکترا در سال ۱۹۸۸ آغاز شد و تا سال ۱۹۹۵ ادامه پیدا کرد. وکترا نسل A در سایر کشورها با نام های واکسهال وکترا، هولدن وکترا و شورولت وکترا شناخته می شدند.
اپل وکترا تیپ و هیکلی مشابه آکورد دارد. اندازه بدنه این خودرو از اپل آسترا بزرگ تر و از اپل امگا کوچکتر است. در آن سال ها مشتریان وکترا را اکثرا افراد میان سال و با کلاس تشکیل می دادند، از این رو پیدا کردن مدل های تمیز آن کار سختی نیست. تفاوت ظاهری مدل های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ را باید در فلاپ مشکی رنگ روی درب صندوق عقب و چراغ های متفائت عقب جست و جو کرد. از تفاوت های ظاهری مدل های فول آپشن با مدل های پایه، می توان به سانروف، پروژکتورهای جلو و رینگ های آلومینیومی اشاره کرد.
فضای کابین وکترا لوکس و ساده است. نخستین چیزی که در کابین وکترا جلب توجه می کند، کنسول میانی نسبتا شلوغ و ساعت آنالوگ تعبیه شده در این قسمت است. در نمونه های فول آپشن صندلی های عقب نیز به پشت سری مجهز شده اند. کابین وکترا به لطف پلت فرم مشترک با اسپرو، بسیار جادار و بزرگ است. در مدل های فول آپشن امکاناتی نظیر سانروف، فرمان هیدرولیک، کولر، چهار شیشه برقی، آیینه های برقی مجهز به گرمکن، یک عدد ایربگ، ترمزهای ABS، چراغ های موتور دار جلو و دزدگیر فابریک به چشم می خورد. همچنین جعبه نوار کاست در کنسول میانی بسیار جالب توجه است و در زمان خود نقش چنجر ماشین های جدید را بازی می کرده است. وکترا یکی از ایمن ترین خودروها در زمان خود بوده و به ایمن پر امکانات مشهور است.
کیفیت متریال کابین و قطعات این خودروی آلمانی فوق العاده بالاست و هنوز هم بعد از ۲۰ سال، تعداد زیادی از مردم آلمان همین خودرو را سوار می شوند. یکی از نکات جالب اپل وکترا ، آسان بودن پی بردن به تصادفی بودن این خودرو است. صندلی های وکترا به جک مجهز هستند که هنگام تصادف تغییر حالت می دهند. پس از تصادف کارت زرد رنگی از قفل کمربند این خودرو بیرون می زند، که با مشاهده آن می توان فهمید وکترای مورد نظر تصادف شدید داشته است.
در مدتی که وکترا روی خط تولید قرار داشت، طیف گسترده ای از پیشرانه ها، از ۱.۴ لیتری گرفته تا ۲ لیتری ۴ سیلندر و ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر و ۱.۷ لیتری دیزل، برای این خودرو عرضه می شد. اما تنها مدل ۴ سیلندر 2 لیتری توانست به ایران وارد شود. این پیشرانه ۸ سوپاپ قادر است ۱۱۴ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. پیشرانه وکترا از سامانه سوخت پاشی انژکتور بهره می برد که ساخت شرکت بوش آلمان است. البته خبرها حکایت از وارد شدن تعداد محدودی مدل های 2 لیتری 16 سوپاپ با قدرت ۱۳۰ اسب بخار نیز دارد. برای وکترا همچون اکثر خودروهای دهه نودی دو نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی ( با کدهای 15F و 18F) و ۴ سرعته اتوماتیک تدارک دیده شده بود. جعبه دنده و پیشرانه این خودرو عملکرد بسیار مناسبی دارد و همین عامل باعث شد تا همین پیشرانه و جعبه دنده در نسل دوم وکترا که تولید آن تا سال ۲۰۰۰ ادامه پیدا کرد نیز استفاده شود.
سواری وکترا فوق العاده نرم است و از ویژگی های بارز فنی این خودرو باید به هندلینگ و فرمان پذیری دلچسب آن اشاره کرد. وکترا همچون اکثر هم دوره ای هایش خودروی کم استهلاک و بی دردسری است. اما مشکلات خاص خودش را نیز دارد. از مهمترین ایرادهای فنی وکترا می توان به اشکال در جعبه فرمان و زود گشاد شدن بوش آن اشاره کرد. همچنین تایپیدهای این خودرو نیز زود به زود فرسوده می شوند. کلاچ وکترا نیز همچون سایر مدل های اپل سفت است و در مسافرت های طولانی مشکل ساز می شود. در مدل های اتوماتیک هم تاخیرهایی میان تعویض دنده ها به چشم می خورد که البته این ایراد چندان واضح و قابل توجه نیست.
از آنجایی که پنجاه درصد قطعات فنی این خودرو با دوو اسپرو مشترک است، مشکلی از نظر تامین قطعات احساس نمی شود. البته لوازم وکترا به مرور زمان کم و گران تر شده اند، اما هنوز هم لوازم فنی این خودرو به خوبی در بازار یافت می شوند. این درحالی است که قطعات بدنه وکترا کمیاب است و باید وقت و هزینه بیشتری را برای پیدا کردن آنها صرف کنید و در نهایت از نمونه های استوک استفاده کنید. در انتها باید وکترا را خودریی کم استهلاک، نرم، مجهز و پر قدرت خطاب کرد که اگر می خواهید از آن لذت ببرید، باید صابون برخی مشکلات را نیز به تن بمالید.
سایر بررسی های فنی خودروهای دهه نودی در جوان خودرو را در لینک های زیر دنبال کنید:
دیدگاه خود را بنویسید