پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور های پوش رادی (1)

چند دلیل برای ساخت موتور های پوش رادی توسط شورولت

برای عاشقان خودرو های اسپرت نام شورولت کوروت نامی آشنا است. خودرویی که با بیش از 60 سال قدمت هنوز هم یکی از محبوب ترین خودرو های اسپرت بازار امریکا است. اما یکی از نکات جالب به کار بردن پیشرانه پوش رادی توسط شورولت در نمونه های امروزی کوروت است که تاریخچه آن به نسل […]

ارشیا
جمعه - ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

برای عاشقان خودرو های اسپرت نام شورولت کوروت نامی آشنا است. خودرویی که با بیش از 60 سال قدمت هنوز هم یکی از محبوب ترین خودرو های اسپرت بازار امریکا است. اما یکی از نکات جالب به کار بردن پیشرانه پوش رادی توسط شورولت در نمونه های امروزی کوروت است که تاریخچه آن به نسل های قبلی کوروت در دهه 70 میلادی برمی گردد. علاوه بر کوروت در برخی از محصولات کرایسلر هم از این گونه موتور ها استفاده می شود.

اول از همه به بررسی نحوه کار کردن این موتور ها می پردازیم. در موتور های پوش رادی لیفت منتقل شده از میل سوپاپ به تایپیت ها توسط میله ای به نام پوش راد به اسبک منتقل می شود و سرانجام باعث باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود. در دنیایی که استفاده از موتور های OHC یا موتور هایی که میل سوپاپشان در سر سیلندر قرار دارد امری مرسوم است, شاید استفاده از موتور های پوش رادی که طراحی قدیمی تری دارند گزینه جالبی نباشد. اکنون به بررسی فواید و ضرر های این مدل پیشرانه ها می پردازیم.

موتور های پوش رادی (2)

فواید

شتاب در دور های پایین: در موتور های پوش رادی با توجه به اینکه 2 سوپاپ در هر محفظه احتراق قرار دارند, شتاب بهتری را در دور پایین تولید می کنند. علت این امر ترکیب هوای بهتر در دور های پایین است

طراحی ساده: موتور های پوش رادی بر خلاف موتور های OHC , از طراحی ساده تری بهره می برند و به جای 2 میل سوپاپ در هر سر سیلندر از یک میل سوپاپ در مرکز موتور استفاده می شود. طراحی موتور های پوش رادی به گونه ای است که میل سوپاپ و میل لنگ با فاصله ی کمی در مرکز موتور بوسیله چرخ دنده با هم حرکت می کنند که نسبت به طراحی موتورهای OHC که در هر سر سیلندر دو چرخ دنده دارند, طراحی ساده تری است. این طراحی ساده علاوه بر دوام و کارایی بسیار بالا از نقاط مثبت موتور های پوش رادی جنرال موتورز هستند

موتور های پوش رادی (3)

سایز: محل قرار گیری میل سوپاپ در موتور های پوش رادی یکی از بزرگترین مزیت های آن نسبت به موتور های OHC است. میل سوپاپ در موتور های پوش رادی در مرکز موتور قرار گرفته که نسبت به میل سوپاپ های قرار گرفته در سر سیلندر نمونه های OHC دارای مزیت های فراوانی است.

نحوه عملکرد موتور OHC

 

اولین مزیت سایز کمتر سرسیلندر در مقایسه با موتور های OHC است که باعث می شود موتور های پوش رادی اندازه کوچکتری نسبت به موتور های OHC داشته باشند. همچنین ارتفاع موتور های پوش رادی هم کمتر از نمونه های OHC است. کوچک بودن سایز این پیشرانه ها آزادی عمل بیشتری به کمپانی جنرال موتورز می دهد. کوچک بودن موتور های پوش رادی, امکان عقب نشینی بیشتر برای نزدیک شدن به مرکز ثقل خودرو را می دهد. هم چنین عقب نشینی فضای قرار گیری موتور در فضای کاپوت, آزادی عمل بیشتری در طراحی سیستم جلوبندی به مهندسین می دهد.

وزن: به علت تک میل سوپاپ بودن موتورهای پوش رادی و طراحی ساده تر این موتور ها از وزن کمتری بر خوردارند. هم چنین تقسیم وزن در این گونه پیشرانه ها بیشتر در فضای پایینی موتور یعنی جایی که میل سوپاپ و میل لنگ قرار دارند انجام گرفته که این امر باعث می شود مهندسین بتوانند موتور های پوش رادی را در ارتفاع کمتری در خودرو قرار دهند ( مرکز ثقل پایین تر).

موتور LS شورولت در مقابل موتور کایوتی فورد(OHC)

 

قیمت: یکی از مهم ترین فواید طراحی و ساخت موتور های پوش رادی برای کمپانی های سازنده مقرون به صرفه بودن آنهاست. در سال 2004 رییس بخش موتور های اسمال بلاک جنذال موتورز در مصاحبه ای اعلام کرد که موتور های پوش رادی ساخته شده توسط این کمپانی 400 دلار ارزان تر (برای هر موتور) از موتور های دو میل سوپاپ هستند. شاید 400 دلار عدد بزرگی نباشد اما وقتی در مقیاسی عظیم از میلیون ها موتور پوش رادی تولید شده توسط این کمپانی محاسبه کنیم, رقم بسیار زیادی صرفه جویی می شود.

ایرادات

یکی از بزرگترین ایرادات موتور های پوش رادی محدودیت در دور موتور است. در سیستم پوش رادی به این علت که انتقال حرکت از میل سوپاپ به سوپاپ ها در مراحل بیشتری نسبت به موتور های OHC انجام می گیرد, کنترل حرکت اجزا به امری دشوار تبدیل می شود. وقتی دور موتور بالا می رود عملی به نام Valve Float اتفاق می افتد که مانع از دور زدن بیشتر موتور می شود. در این عمل در دور های بالا, تایپیت ها به خوبی با بادامک ها تماس پیدا نمی کنند و به نوعی روی آنها سر می خورند و کنترلشان را ازدست می دهند. این امر باعث می شود که سوپاپ ها در تایم مورد نظر باز و بسته نشوند که در بهترین حالت می تواند باعث از دست رفتن قدرت شود. اما در بدترین حالت سوپاپ ها می توانند با پیستون برخورد کنند که می تواند مشکلاتی جدی برای موتور بوجود آورد.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

نوآوری جنرال موتورز در استفاده از قطعات ساخته شده بوسیله پرینت سه بعدی

وقتی فورد گیربکس جنرال موتورز را ناکار آمد می داند

15 خودروی ارزان قیمت با سرعت نهایی بیش از 240 کیلومتر

بررسی مراحل تیونینگ شورولت واگن 210 مدل 1955

حضور کوروت ZR1 در مسابقات INDY 500 سال 2019

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی