پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور CVVT

کاربرد سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ CVVT(VVT)

سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ خودرو که در خودروهای تولید داخل هم استفاده می شود یک سری کاربرد و مزایا دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا 10 درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای […]

امیر
شنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ خودرو که در خودروهای تولید داخل هم استفاده می شود یک سری کاربرد و مزایا دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا 10 درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :

1- متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی

2- دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور

3- بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور

4- افت میزان مصرف سوخت

5- افت میزان آلودگی .

در این موتور واتر پمپ ، صافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه جمع شده اند که این باعث ایجاد محاسنی از قبیل عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به بلوک موتور ، استفاده از یک قطعه بجای سه قطعه در موتور ، قابلیت تعویض صافی روغن و پره ی واتر پمپ به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض تمام مجموعه.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


در بعضي موتورها سيستم تايمينگ متغير پيوسته سوپاپ CVVT روي ميل‌بادامك هوا (ورودي) و دود (خروجي) نصب شده است. مكانيزم CVVT زمان بازوبسته شدن سوپاپ‌هاي ورودي و خروجي را نسبت به بار و دور موتور به موجب تنظيم آن به بهترين حالت ، تغيير مي‌دهد.

سيستم CVVT با فشار روغن كاركرده كه توسط شير كنترل روغن OVC كنترل مي‌شود كه شير OVC نيز توسط واحد كنترل الكترونيكي ECM كنترل مي‌شود.
شكل پره‌اي هسته داخلي CVVT مجموعاً 8 محفظه را ايجاد مي‌كند كه چهار محفظه براي تغيير وضعيت پره‌ها به حالت آوانس به‌كار مي‌رود مابقي 4 محفظه براي ريتارد كردن وضعيت پره‌ها كاربرد دارد( حركتي خلاف جهت يكديگر دارند ). روغني كه جهت آوانس يا ريتارد كردن تايمينگ سوپاپ استفاده مي‌شود از دو سوراخ داخل ميل سوپاپ تامين مي‌شود .

آبند پره‌ها از جنس تفلون مي‌باشند و جهت آببندي محفظه‌ها آوانس و ريتارد از يكديگر ضروري هستند، بنابراين اجازه توليد فشار درون محفظه‌ها را مي‌دهد پين متوقف كننده ، پره‌ها را در وضعيت حداكثر ريتارد در زمان خاموش بودن موتور ، زمانيكه فشار خيلي كم است يا زمانيكه اشكالي در سيستم CVVT وجود دارد نگه مي‌دارد. پين نگهدارنده به محض رسيدن فشار به حدود 5/0 بار ، رها مي‌شود.

شير كنترل روغن OCV درون سرسيلندر واقع شده است . روغن تحت فشار با گذشتن از فيلتري كه آن نيز درون سرسيلندر واقع شده به OCV جهت ورود روغن تحت فشار به درون محفظه‌ها و خروجي ديگر جهت تخليه روغن از محفظه ديگر آن طرف پره به‌كار مي‌رود.
سرويس دير روغن موتور در طول مثلا 40000 كيلومتر و يا عدم استفاده از روغن موتور مناسب ميتواند به عملكرد اين سيستم آسيب وارد نمايد .

سوپاپ خودرو و نقش آن در موتور

نحوه عملکرد سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها در خودرو

عوامل بالا رفتن دمای آب موتور خودرو چیست؟

وقتی فورد گیربکس جنرال موتورز را ناکار آمد می داند

علل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

میل لنگ موتور و نقش آن در خودرو

سوپاپ خودرو و نقش آن در موتور

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محمد | 11/10/1399 در 13:02

    با سلام خدمت شما. با توجه به مطلب شما بعد از مورد 5 مزاياي سيستم cvvt به نظر بنده بايد به جاي كله واتر پمپ از كلمه اويل پمپ يا پمپ روغن استفاده شود.

  • Younes | 04/12/1399 در 10:44

    مرسی مفید بود

کیوسک مطبوعاتی