پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قائم مقام کیفیت رنو

می توان هر قطعه ای را در ایران تولید کرد/ نگاهی به شرایط کیفیت تولید قطعه و خودرو در گفت و گو با قائم مقام کیفیت رنو در ایران

از نظر بسیاری از کارشناسان افت شدید کیفیت تولید خودروهای داخلی قبل از برجام به دو دلیل عمده اتفاق افتاده است. اول سطح پایین تکنولوژیکی و علوم طراحی و تولید در قطعه سازان کشور که دلایل مختلفی دارد. دلیل دوم اما به نوع مدیریت و بحث سرمایه گذاری در این صنعت اشاره دارد. در این […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲ خرداد ۱۳۹۷

از نظر بسیاری از کارشناسان افت شدید کیفیت تولید خودروهای داخلی قبل از برجام به دو دلیل عمده اتفاق افتاده است. اول سطح پایین تکنولوژیکی و علوم طراحی و تولید در قطعه سازان کشور که دلایل مختلفی دارد. دلیل دوم اما به نوع مدیریت و بحث سرمایه گذاری در این صنعت اشاره دارد. در این خصوص با دکتر دومینیک لعل قائم مقام کیفیت رنو در ایران گفت و گو کردیم.

 

به گزارش خبرنگار جوان خودرو

از نظر بسیاری از کارشناسان افت شدید کیفیت تولید خودروهای داخلی قبل از برجام به دو دلیل عمده اتفاق افتاده است. اول سطح پایین تکنولوژیکی و علوم طراحی و تولید در قطعه سازان کشور که دلایل مختلفی دارد. دلیل دوم اما به نوع مدیریت و بحث سرمایه گزاری در این صنعت اشاره دارد. در این خصوص با دکتر دومینیک لعل قائم مقام کیفیت رنو در ایران گفت و گو کردیم. او در این خصوص عقیده دارد بیش از بحث تکنولوزی و علوم تولید مباحث سرمایه گزاری و مدیریت است که باعث شده قطعه سازان ایرانی به جایگاه واقعی خود نرسند.

خروج امریکا از برجام در چند روز اخیر بدل به مهم ترین بحث محافل مختلف شده است. تحریم هایی که اثر آن بر اقتصاد و صنعت ایران در سال های قبل هنوز هم پابرجاست. در دوران قبل از برجام صنعت خودروی کشور به عنوان یک صنعت مولد که بخش مهمی از اقتصاد غیر نفتی ایران را می گرداند، مورد هدف تحریم ها قرار گرفت و از انجایی که این صنعت توانمندی های پایداری در بخش فنی نداشت، به همین دلیل در حالی که این صنعت در سال 91 توانسته بود 1.6 میلیون دستگاه انواع خودرو تولید کند، در سال 93 این رقم به حدود 600 هزار دستگاه کاهش یافت تا زیر فشار تحریم ها قد خم کند.

کاهش تولید و فشار اقتصادی از یک سو و افت شدید کیفیت تولید خودرو بدل به موضوع اصلی این صنعت شد. بسیاری از خودروهای تولید شده در بین سال های 92 تا 95 با مشکلات کیفی بسیاری در بخش های مختلف رو به رو بودند و همین موضوع باعث شده با زمزمه های تحریم های جدید، خاطرات تلخ کاهش کیفیت در تولید خودرو دوباره در ذهن اهالی این حوزه مرور شود.

از نظر بسیاری از کارشناسان افت شدید کیفیت تولید خودروهای داخلی قبل از برجام به دو دلیل عمده اتفاق افتاده است. اول سطح پایین تکنولوژیکی و علوم طراحی و تولید در قطعه سازان کشور که دلایل مختلفی دارد. دلیل دوم اما به نوع مدیریت و بحث سرمایه گذاری در این صنعت اشاره دارد. در این خصوص با دکتر دومینیک لعل قائم مقام کیفیت رنو در ایران گفت و گو کردیم.

قائم مقام کیفیت رنو

او در این خصوص عقیده دارد بیش از بحث تکنولوزی و علوم تولید مباحث سرمایه گذاری و مدیریت است که باعث شده قطعه سازان ایرانی به جایگاه واقعی خود نرسند. وی در این خصوص می گوید: کیفیت شاخصه اصلی یک خودرو در جهان صنعتی است زیرا بدون این شاخص نمی توان رقابت کرد. در حال حاضر رنو در ایران با 65 قطعه ساز و مجموعه ساز همکاری می کند که از کیفیت خوبی برخودار هستند و از رنو می توانند در سطح اول قطعه سازان جهان باشند. اما این مهم نیاز به اصلاحاتی در سطوح مختلف و سرمایه گذاری دارد. قائم مقام کیفیت رنو در ایران ادامه می دهد: ببینید رسیدن به کیفیت یک موضوع است و حفظ آن موضوع دیگر. در سال های گذشته رنو سعی کرده با حمایت از قطعه سازان ایرانی، انتقال علم و فن آوری به آنها و حتی برقراری ارتباط آنها با قطعه سازان جهانی رنو، سطح کیفی آنها را بالا بیاورد. همین اتفاق هم افتاده است. اما برای حفظ این کیفیت باید نظارت کافی داشت. امروز همکاران من در خطوط تولید رنو در ایران و حتی کارخانه های قطعه سازی مستقر هستند تا کیفیت از همان ابتدا مورد ارزشیابی قرار بگیرد. شما شاهد بودید که در دو سال گذشته هم زمان با رشد تولید رنو در ایران حتی ذره ای از کیفیت خودروها کاسته نشد.

این ارزشیابی قطعه سازان با استفاده از استانداردهای خاصی انجام می شود و قطعه سازان بین A تا D بسته به معدل کیفیت دسته بندی می شوند. امروز ما در ایران قطعه سازی که در رده A ( بالاترین کیفیت تولید از نظر رنو) باشد، نداریم اما در خلال سال های 2017 تا 2018 با تلاش های رنو حالا در میان شریکان قطعه سازی ما دیگر قطعه سازی که در رده D باشد هم وجود ندارد. در سال قبل برای حفظ و ارتقاع کیفیت قطعات تولید شده در ایران بیش از 600 نفر-روز وقت صرف کردیم. مقوله کیفیت برای ما آنقدر مهم است که در رنو مدیر کیفیت می تواند تولید را متوقف کند و حتی مدیرعامل هم اجازه اسارت تولید را ندارد.

او در پاسخ به سوالی در خصوص قابلیت های قطعه سازان ایرانی و شرایط امروز آنها نسبت به گذشته نیز گفت: همانطور که گفتم، قطعه سازان ایرانی امروز نسبت به گذشته بسیار قوی تر و با کیفیت تر شده اند اما این صنعت نیاز به اصلاح در سطوح مدیریت و البته سرمایه گذاری دارد. من به شما با قدرت می گویم امروز با توجه به پتانسیل های قطعه سازان ایران هر قطعه ایی به جز قطعات خودروهای هیبریدی و الکتریکی در ایران قابل تولید است و ما می بینیم که رقابت خوبی میان قطعه سازان داخلی وجود دارد برای افزایش کیفیت. به این ترتیب تا پایان سال 2018 احتمالا دست کم یک قطعه ساز می تواند در رده A ارزیابی قرار بگیرد. امروز قطعات پلاستیکی، داشبورد، سپر، قطعات بدنه، سیم کشی و بخش های فنی مثل موتور درکارخانه های مگاموتورز و گیرباکس در چرخشگر تولید می شود که امید داریم عمق داخلسازی آنها را بالاتر ببریم. در بخش قوای محرکه می توانیم حتی به 100 درصد داخل سازی برسیم. همه این موارد و همکاری ها به نظر من دلیل منطقی است که بگوییم شرایط قطعه سازان ایران نسبت به گذشته بسیار بهتر است.

رنو-رنو پارس

آن طور که از سخنان دومینیگ لعل بر می آید، رسیدن به کیفیت تولید اولین قدم در صنعت قطعه سازی به شمار می رود اما حفظ این کیفیت نیاز به ابزارهای نظارتی دارد. مهدی مهر آور، قائم مقام ایرانی کیفیت در رنو نیز معتقد است برای حفظ کیفیت تولید باید یک سیستم نظارت یکپارچه در دسترو کار باشد. وی که بیش از 20 سال سابقه فعالیت در صنعت خودرو را در کارنامه دارد در این خصوص می گوید: بگذارید با یک مثال این بحث را دنبال کنیم. رنو در ایران از سیستم های متمرکز کیفیت سنی استفاده می کند که در اتحاد رنو- نیسان- میتسو بیشی نیز به کار می روند. مثلا یکی از کارها این است که تیم کیفیت رنو به صورت رندوم مشتریان را انتخاب کرده و بعد از سه ما از خرید خودرو با آنها تماس می گیرد تا از میزان رضایت انها از خودروی خود نظر سنجی کند. این اطلاعات بسیار مفید است و می تواند منشا بسیاری از پروزه های آینده باشد. مهرآورد ادامه داد: همچنین استاندارد Aves رنو که در مقوله کیفیت و رضایت مشتری از محصول بسیار سختگیرانه است، در ایران کاملا رعایت می شود و به همین دلیل کافی است نگاهی به گزارشات ISQI ( اداره کنترل کیفیت و استانداردهای ایران) داشته باشد. خواهید دید که بخش زیادی از خودروهای 4 ستاره این گزارش رنو هستند. شک نکنید اقدامات نظارتی رنو و البته پتانسیل قطعه سازان داخلی است که این کیفیت را حفظ کرده و ما اماده افزایش عمق داخلسازی قطعات هستیم.

شاید در روزهای آینده چتر تحریم ها دوباره بر سر صنعت خودروی ایران باز شود اما با توجه به مطالبی که از سوی کارشناسان و دست اندرکارن این صنعت به آنها اشاره شد، به نظر نمی رسد افت کیفیتی که تولیدات داخلی صنعت خودرو در دوران گذشته تجربه کرد دوباره دامن این صنعت را بگیرد. زیرا این بار قطعه سازان و خودروسازان توانمندتر و با تجربه تر از گذشته هستند. هر چند کیفیت باید دغدغه ای همیشگی برای یک تولید کننده صنعتی باشد.

 

برنامه رنو پارس برای توسعه قطعه سازان ایران

بررسی فنی رنو تلیسمان / جادوگری از کوچه پس کوچه های پاریس

پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو/ فرصت های شغلی رنو در ایران 10 برابر می شود

زمانی که طلا نیست!/نگاهی به روند کند تصمیم گیری در خصوص قرار داد همکاری رنو با ایدرو

ایران در جایگاه هشتم بازارهای بزرگ رنو فرانسه

2017 موفق ترین سال حضور رنو در ایران/ رکورد تولید، فروش و سهم رنو پارس از بازار ایران شکسته شد

معرفی پرفروش ترین خودروهای بازار در سال 96 ( قسمت چهارم-ب ام و سری 7 و رنو تلیسمان )

رنو حامی نمایشگاه 4 ماهه لوور در تهران

از توانمندی های رنو استفاده کنید/نگاهی به پتانسیل برندهای خارجی حاضر در کشور در حوزه خودروهای پاک

جشن فارغ التحصیلی اولین دوره R-SCHOOL رنو در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی